Miten teillä gluteenittomilla/maidottomilla on varaa syödä??
Olen ollut maitoyliherkkä jo vuosia ja soija-, manteli-, kaura-, herneproteiini-, riisimaidot sun muut korvikkeet on tullut tutuksi, mutta nyt mulla epäillään keliakiaakin! Perheen ruokakulut on nyt jo ihan järjettömän kovat, koska se on ihan fakta, että maidoton ruokavalio maksaa huomattavasti enemmän kuin maidollinen, kohta pitää varmaan alkaa ostaa gluteenitontakin, ei rahat riitä :( Tuttaavaperheen rouva (4henk. perhe)mainosti, että heillä menee ruokatarvikkeisiin keskimäärin 400e/kk, no meillä 4henk. perhe myös ja ruokakulut 600-700e/kk! Jos nyt täytyy vielä gluteiinittomaan siirtyä niin halleluja... Miten ihmeessä teillä muilla erikoisruokailijoilla riittää rahat?
Kommentit (121)
Nuo erikoismaitojen hinnat eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska ainakaan itse en pysty niitä juomaan vaan käytän niitä ruuanlaitossa tai esim. myslin lisukkeena. Mutta jotta ne saisi hyödynnettyä paremmin, olisi hyvä, jos olisi 3 - 5 desin pakkauskokoja. Ja joo, joillain merkeillä on, mutta ei luomuversioille, joita myydään vain isoissa tölkeissä.
Nyt on pakko kyllä kysyä esimerkkiruokalistaa parin päivän syömisistä näiltä "en käytä gluteenia enkä maitoa, enkä korvaavia".
Btw, jos hinta on suurin kysymys, niin oi miksi niitä pähkinöitä aina ehdotetaan? Ette ole itse niitä tainneet juuri ostaa kun ei näköjään ole tietoa pähkinöiden hinnoista...
Ja itsehän tiedän ihmisiä, jotka kehuvat syövänsä gluteenittomasti, "ilman korvikkeita" ja edellisesti. Hetken aikaa kun juttelee, niin selviää että on käyty pitsalla, lettuja on tehty vehnäjauhoista, yksi olutkin juotu jne mutta näitähän ei lasketa kun teki niin mieli.
Usein niillä henkilöillä, joilla on joku elimistöllinen syy siihen maidottomuuteen ja gluteenittomuuteen, on muitakin lievempiä rajoitteita sopivien ruokien suhteen. Niiden ehdoilla mennään. Ja jokainen tietää muutenkin, miten vaikeaa on muuttaa ruokavaliotaan täysin toisenlaiseksi, mihin on tottunut, silloinkin kun muutos tehdään omasta tahdosta ja motivaatiolla. Entäpä silloin, kun se on ulkoasaneltu pakko?
Vierailija kirjoitti:
Usein niillä henkilöillä, joilla on joku elimistöllinen syy siihen maidottomuuteen ja gluteenittomuuteen, on muitakin lievempiä rajoitteita sopivien ruokien suhteen. Niiden ehdoilla mennään. Ja jokainen tietää muutenkin, miten vaikeaa on muuttaa ruokavaliotaan täysin toisenlaiseksi, mihin on tottunut, silloinkin kun muutos tehdään omasta tahdosta ja motivaatiolla. Entäpä silloin, kun se on ulkoasaneltu pakko?
Ero on siinä, että trendiruokailijat elävät oppiensa mukaan sen viikon-kaksi ja neuvovat sillä kokemuksella, miten toisen tulisi elää koko loppuelämä. Ruokavaliosta voidaan jättää pois vaikka mitä ja hienosti ja halvasti pärjätään, mutta jos pyytää esimerkkiannoksia niin kierrellään ja kaarrellaan ja jätetään vastaamatta.
Tänään oli sitä uunipaistosta. Huomiseksi teen ison kattilallisen nakkikeittoa. Siihen tulee: sipulia, porkkanoita, korianteria, lehtikaalia, kunnon luraus oliivioljyä, runsaasti mausteita ja sitten laktoosittomia/gluteenittomia nakkeja.
Kattilallisessa on minulle kolme-neljä annosta.
46 jatkaa: Korjaus tuohon annoksien kertomattomuuteen. Kyllähän kerran minua neuvottiin, että esim koululle ottaisin evääksi kananmunia ja söisin noit lounaalla. Siis kananmunia, sellaisenaan. Tämä laadukas, ravitsemusoppien mukainen ehdotus sai ainoastaan räkänaurut.
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli sitä uunipaistosta. Huomiseksi teen ison kattilallisen nakkikeittoa. Siihen tulee: sipulia, porkkanoita, korianteria, lehtikaalia, kunnon luraus oliivioljyä, runsaasti mausteita ja sitten laktoosittomia/gluteenittomia nakkeja.
Kattilallisessa on minulle kolme-neljä annosta.
Laktoositon ei ole yhtäkuin maidoton. Ja muuta et päivän aikana syö kuin nakkikeittoa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kyllä kysyä esimerkkiruokalistaa parin päivän syömisistä näiltä "en käytä gluteenia enkä maitoa, enkä korvaavia".
Btw, jos hinta on suurin kysymys, niin oi miksi niitä pähkinöitä aina ehdotetaan? Ette ole itse niitä tainneet juuri ostaa kun ei näköjään ole tietoa pähkinöiden hinnoista...
No tässä:
1.päivä
aamu pinaattimunakas
päivä kalakeitto, marjoja
ilta lihamureketta, kasviksia
2.päivä
aamu 2 paistettua munaa, kasviksia
päivä broiskun paistisuikaleita ja kasviksia wokkina
ilta uunijuureksia ja kassleria, marjoja
Jos tarvetta välipalalle, niin manteleita ja ehkä hedelmä.
Pähkinät ja mantelit saattavat tuntua kalliilta, mutta eihän niitä ole tarviskaan syödä kuin vähän.
Vierailija kirjoitti:
46 jatkaa: Korjaus tuohon annoksien kertomattomuuteen. Kyllähän kerran minua neuvottiin, että esim koululle ottaisin evääksi kananmunia ja söisin noit lounaalla. Siis kananmunia, sellaisenaan. Tämä laadukas, ravitsemusoppien mukainen ehdotus sai ainoastaan räkänaurut.
Kananmunathan ovat hyvää ravintoa pienessä paketissa. Mikä sulla niissä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä:
1.päivä
aamu pinaattimunakas
2.päivä
Pähkinät ja mantelit saattavat tuntua kalliilta, mutta eihän niitä ole tarviskaan syödä kuin vähän.
Riippuu tietty annoskoosta, mutta aika pieneltä kuulostaa päivän syömiset.
Ja btw, et koskaanikinä herkuttele? Mitäs silloin syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunathan ovat hyvää ravintoa pienessä paketissa. Mikä sulla niissä mättää?
Sinä voit mättää niitä munia naamaan vaikka koko tiun jos mieli tekee :) itse laitan evääksi pari gluteenitonta leipää hyvillä täytteillä ja rasiaan kanasalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä:
1.päivä
aamu pinaattimunakas
2.päivä
Taidat tehdä ruokaa isommalle porukalle. Sinkulle kuulostaa aikamoiselta tuo, että aina yhtä annosta varten hankitaan valtavasti aineksia ja väkerretään kaksi kertaa päivässä lämmin ruoka.
N. 450e/kk ruokaan, viljaton, soijaton, maidoton ja pähkinätön. Tuohon sisältyy myös taaperon vaipat ja kaikkien hygieniatarvikkeet. Eikai se nyt niin hankalaa ole syödä luonnollisesti?
ihmettelen kirjoitti:
Olen ollut maitoyliherkkä jo vuosia ja soija-, manteli-, kaura-, herneproteiini-, riisimaidot sun muut korvikkeet on tullut tutuksi, mutta nyt mulla epäillään keliakiaakin! Perheen ruokakulut on nyt jo ihan järjettömän kovat, koska se on ihan fakta, että maidoton ruokavalio maksaa huomattavasti enemmän kuin maidollinen, kohta pitää varmaan alkaa ostaa gluteenitontakin, ei rahat riitä :( Tuttaavaperheen rouva (4henk. perhe)mainosti, että heillä menee ruokatarvikkeisiin keskimäärin 400e/kk, no meillä 4henk. perhe myös ja ruokakulut 600-700e/kk! Jos nyt täytyy vielä gluteiinittomaan siirtyä niin halleluja... Miten ihmeessä teillä muilla erikoisruokailijoilla riittää rahat?
Kaikki eivät korvaa maitotuotteita kalliimmilla erikoistuotteilla. Sinäkin olet aikuinen, joten maitoa et tarvitse juotavaksi. Myöskään keliakia ei vaadi korvaamaan jokaista leipäpalaa gluteenittomalla. Jos haluat ja varaa on, voit tietenkin korvata kaiken suoraan kalliilla tuotteilla, mutta useimmat ymmärtävät valita toisen vaihtoehdon, jos rahat ovat tiukalla. Sekin onnistuu ja lopputulos on toimiva, mutta joudut näkemään enemmän vaivaa itse ja etsimään tietoa + varmistamaan että saat riittävät määrät kuitua ja ravintoaineita. Koko perhettä ei kannata siirtää gluteenittomaan ruokavalioon, se nostaa ruokalaskun ihan turhaan korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
N. 450e/kk ruokaan, viljaton, soijaton, maidoton ja pähkinätön. Tuohon sisältyy myös taaperon vaipat ja kaikkien hygieniatarvikkeet. Eikai se nyt niin hankalaa ole syödä luonnollisesti?
Niin voihan sitä syödä vaikka keitettyä vettä, eri asia lähteekö nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan perusruokavalio: lihaa, kalaa tai kanaa, riisiä, perunaa tai bataattia sekä salaattia ja lämpimiä kasviksia. Mausteita käytetään paljon ja eri maiden keittiöistä poimitaan meille sopivia reseptejä.
Meille maistuu riisikakut, joita en laske korvaaviksi, kun hintaa ei ole mitään. Kaura- ja riisipuuroa syödään sekä kananmunia paljon. Hedelmiä ja vihanneksia menee paljon välipaloina.
Eilen syötiin tacoja, pelkistä maissijauhoista tehtyjä kuoria saa Santa Marialta.
Gluteenittoman pastapussin ostin viime vuoden puolella ja siitä on syöty yhden kerran miehen kanssa. Ostan myös gluteenittomia jauhoja, josta teen leivonnaisia tai vaikka pizzapohjan ehkä kerran kuukaudessa. Eli korvikkeita käytetään ainoastaan herkutteluun ja ne on arkiruuasta jätetty pois.
Maidon korvikkeita käytetään arjessa ainoastaan aamulla kahvimaitona, jos opettelisi juomaan mustana tai jättäisi sen yhden kupin juomatta, ei tarvitsisi sitäkään vähää ostaa. Leivonnaisissa käytän myös maidon korvikkeita, mutta niin harvoin ettei ne tunnu kauppalaskussa mitenkään ja voisi jättää poiskin ja tehdä luontaisesti gluteenitonta ja maidotonta.
Meillä ruokakulut n. 1200€/kk. Osa maidotonta ja gluteenitonta. 4 hlöä perheessä. Että onpa Ap:lla kamalat menot juu...
Vierailija kirjoitti:
niin siis jos pelkästään sinä olet yliherkkä, ei tarkoita, että koko perheen tarvitsisi syödä kalliisti...?
Mun tytär on maitoallergikko, mutta ei tulis mieleenkään tehdä joka aterialle kahta ruokaa. Juo kauramaitoa, ruuanlaitossa käytetään toisinaan kaurakermaa, mutta maidottomuus ei näy ruokalaskussa juurikaan, tosin kauramaito on kallista tavalliseen maitoon verrattuna.
Sulla taitaa olla kouluruoka tuossa lisänä?