Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä gluteenittomilla/maidottomilla on varaa syödä??

ihmettelen
17.02.2016 |

Olen ollut maitoyliherkkä jo vuosia ja soija-, manteli-, kaura-, herneproteiini-, riisimaidot sun muut korvikkeet on tullut tutuksi, mutta nyt mulla epäillään keliakiaakin! Perheen ruokakulut on nyt jo ihan järjettömän kovat, koska se on ihan fakta, että maidoton ruokavalio maksaa huomattavasti enemmän kuin maidollinen, kohta pitää varmaan alkaa ostaa gluteenitontakin, ei rahat riitä :( Tuttaavaperheen rouva (4henk. perhe)mainosti, että heillä menee ruokatarvikkeisiin keskimäärin 400e/kk, no meillä 4henk. perhe myös ja ruokakulut 600-700e/kk! Jos nyt täytyy vielä gluteiinittomaan siirtyä niin halleluja... Miten ihmeessä teillä muilla erikoisruokailijoilla riittää rahat?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen moniallergikko ja voin syödä noin kymmentä ruoka-ainetta. Niihin eivät kuulu viljat eikä maito.

Silti ei ole mitään ongelmaa. Juhlissa, matkoilla ja kokouksissa hoidan ruokailut lähes aina itse. Otan eväät ja kysyn missä on lähin mikro.

Eväspitsan ohje: Jos voit käyttää maissista tehtyä tortilla pohjaa, käytä sitä. Muussa tapauksessa tee pitsa ilman pohjaa suoraan pellille. Jos voit käyttää jotain juustoja (itse en voi) saa niillä ainekset liimattua kasaan ilman pohjaakin. Levitä kaikkia herkullisimpia pitsatäytteitä uunipellille noin 2-3cm kerros. Paista ja leikkaa sen jälkeen pakasterasioihin sopivat annokset. Hyvää on ja maistuu ihan pitsalta.

Vierailija
102/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa vielä: Tämän lisäksi tee salaatti niistä aineksista joita voit syödä. Itselläni raakoja sallittuja vihanneksia on vain kaksi. Lehtisalaatti ja paprika. Ota salaatti mukaan toisessa purkissa ja kippaa pitsa-aineksiesi päälle.

Nam.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole gluteeniton tai maidoton, mutta maitotuotteista mun keittiöön eksyy vain kahvimaito ja viljatuotteista puurohiitaleet ja jauhopussi josta silloin tällöin leivon esim pizzaa, piirakkaa ja pullaa. Hyvin on varaa syödä monipuolisesti kasviksia, munia, kalaa ja lihaa :)

Opiskelija, ruokabudjetti 150e/kk

Sulla taitaa olla kouluruoka tuossa lisänä?

No ei todellakaan ole. Syön yliopistolla vain äärimmäisessä hädässä (eli silloin kun on vaikka 8-18 koulua) koska mielestäni 2,60 euroa per annos on ryöstöhinta siitä einespaskasta. Ja enpä siellä ylpälläkään käytä sitä maitoa tai ota leipää/pastaa. Viljaa saattaa jossain kasvis/liharuuissa olla hieman. Niin ja siis ne koulussa syödyt ateriat sisällytän ihan tuohon ruokabudjettiini enkä laske erikseen :)

Jos tuo on raviksemullisesti ja energiamäärällisesti riittävän ravitsevaa ruokaa ja työssäkäyvän ajankäytöllisesti mahdollista valmistaa niin sun kannattaa tuotteistaa tuo sun systeemi. 

Vierailija
104/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin,enkä käytä maitoa, gluteiiniä, kauraa enkä myöskään vehnätärkkelystä. Ruokakulut ovat 25-30€ viikko, suunnilleen samoissa summissa olivat vuosi sitten kun pystyin käyttämään kaikkea mahdollista. AInut ero on, että syön huomattavasti terveellisemmin

Syöt kuitenkin töissä sen kalleimman aterian

Vierailija
105/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden keliakiaa sairastavan esiteinin äitinä sieppaa toi ajattelemattomuus, jolla besserwisserit neuvoo. On helppo sanoa, että jättäkää pullan ja leivän mussutusta, syökää kasviksia. Suurin osa ei todellakaan tiedä mitä syrjintää oikeaa erikoisruokavaliota sairauden vuoksi noudattavat saavat osakseen. Jättäkääpä itse loppuiäksenne viljat ja maitoallergian vuoksi maitoproteiinia sisältävät tuotteet ja katsokaapa millaista on olla jatkuvasti sosiaalisesti syrjittynä, kun on juhlia/matkoja/kokouksia tms. Kun kaverit menevät syömään, eikä ruokalistalta löydy kyseisestä paikasta mitään.

Älkää jättäkö leipiä pois! Leipokaa ja nauttikaa tuoreesta pullasta!

Allekirjoitan, että tuntuu budjetissa.

Minulla on vilja-allergia, maito sentään käy. En syö leipää enkä pullaa eikä harmita. Pidän suklaasta ja siitä saa aikaan esim. täysin viljattoman suklaakakun helposti ja edullisesti. Netti on pullollaan reseptejä viljattomiin herkkuihin. Mutta toki jos ajattelee vain että pulla, pulla, pulla niin varmasti on vaikeaa. Kylään yms. otan aina omat eväät. En koe itseäni sosiaalisesti syrjäytyneeksi, voin mäkkärissä syödä ihan hyvin salaatin kun muut vetää bicmäkin. Jos lapseni olis samassa tilanteessa niin opettaisin hänellekin miten rikasta elämä ja ruokaelämykset voi olla ilman viljaa. Ja siivun siitä hän jo saakin silloin kun laitan viljatonta ruokaa eli hyvin usein.

Vierailija
106/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi syödä juuri mitään herkkuja. Vain mustikoita, poppareita, shipsejä (näistä vain osaa merkeistä) ja hedelmäkarkkia. Jäätelö ei käy, mitkään kakut eivät, yhtään hedelmää ei ole sallittujen listalla. Mehut eivät käy, joten jää vesi ja limsa.

Ilmoitan aina juhliin etukäteen, ettei minulle kannata yrittää tehdä mitään ns. jälkiruokia. Syön pääruokia sen verran enemmän.

Hampurilaista en ole syönyt koskaan. Syön mäkkärissä vain ranskalaisia ja kärsin sitten mahanpuruista, kun olen perunallekin allerginen.

Useat ruoka-aineet ovat minulle tappavia.

Mikä teillä olikaan ongelma?

Vierailija
107/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat kuuluvat tasapainoiseen ruokavalioon. Niitä ei pidä vältellä, eikä kehottaa muita välttelemään.

Keliakiassa ruokavalio on todella tiukka, elinikäinen. Tietenkin tässäkin ruokavaliossa voi päästä halvemmalla, esim. pastan voi korvata perunalla.

Vierailija
108/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljat kuuluvat tasapainoiseen ruokavalioon. Niitä ei pidä vältellä, eikä kehottaa muita välttelemään.

Keliakiassa ruokavalio on todella tiukka, elinikäinen. Tietenkin tässäkin ruokavaliossa voi päästä halvemmalla, esim. pastan voi korvata perunalla.

Viljat eivät välttämättä kuulu kenenkään tasapainoiseen ruokavalioon. Ihminen pärjää hyvin ilman viljoja ja ne voi korvata monella tuotteella.

Meillä ei ole yhtään keliaakikkoa perheessä, minä olen yliherkkä monille viljoille. Kuitenkin koko 4hlö perhe syö meillä samaa ruokaa.

Maitoakaan ei vältellä allergian vuoksi, vaikka minä sille satun olemaan allerginen, vaan koska se on vaarallista.

se 3000-4000e/kk ruokaan

Vierailija
109/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi äly ja väläys. Riisikakkuja "leipänä" ehdottavat aina ne joiden niitä ei tarvi syödä. Todellisuudessa on kuin pahvia söisi ja lisäksi nälkää pitämättömiä ja ravintoköyhiä.

Vierailija
110/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää suunnattomasti nämä "maailma on täynnä gluteenitonta ruokaa" -jutut. Minä nyt sattumalta haluan pitää ruokavaliossani leivän, pastan, pullan ja monet muut viljatuotteet. Totta kai se maksaa enemmän ja erikoistuotteisiin kuluva raha on jostain muusta pois, mutta minkäs teet.

Vierailija
111/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilja ei ole mitenkään välttämätöntä ihmisen ravinnossa. Se ei sisällä mitään, mitä ei voisi saada jostain paremmastakin lähteestä.

Tietenkin keliakiassa on hoitona ruokavalio koko elämän ajan, mutta gluteeniton ruoka ei maksa keliaakikolle yhtään enempää kuin terveelle.

Vierailija
112/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
113/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ärsyttää suunnattomasti nämä "maailma on täynnä gluteenitonta ruokaa" -jutut. Minä nyt sattumalta haluan pitää ruokavaliossani leivän, pastan, pullan ja monet muut viljatuotteet. Totta kai se maksaa enemmän ja erikoistuotteisiin kuluva raha on jostain muusta pois, mutta minkäs teet.

Miksi ne sinua ärsyttää?

Ihmiset vaan yrittää tarjota apua niille jotka valittavat että raha ei riitä omaan erikoisruokavalioon.

Nämä leivät ja pastat ja pullat ovat semmoisia mistä pääsee eroon niin ettei tee edes mieli, jos vaan jättää ne pois. Tiedetään kyllä että ruokavalion muuttaminen ei ole kenellekään helppoa. Siksi yritetään tukea kertomalla vaihtoehdoista.

Jos haluaa empatiaa ja surkuttelua siitä, että 'elämä kurjaa ja epäreilua', niin voisi sanoa ihan suoraan, että en kaipaa vinkkejä vaan empatiaa.

Tässäkin ketjussa ap kysyi miten muilla maidottomilla ja gluteenittomilla rahat riittää. Sai paljon vastauksia, mutta hän vaan kiukuttelee. Ihan kuin se olisi jotenkin meidän muiden vika että hänellä on ruokarajoitteita, eikä varaa syödä niinkuin haluaisi.

Vierailija
114/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekkaan näin opiskelijana varaa. 200€/kk

Joten koulussa syön ilmaiseksi, jos nälkä tulee kotona niin syödään ja sit ripuloidaan. Ei ole varaa edes pastaa ostaa gluteinittomana, maksaa yli euron. Ehkä sitten kun töihin pääsen. Jos siis siihen asti elän ja ei, kela ei korvaa mitään koska ärtyvän suolen oireryhmä joka virallisesti ei ole sairaus mistä korvattaisiin yhtään mitään

Vierailija
115/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä korvaavia. On riisiä, perunaa, bataattia, tattaria, linssejä, papuja, kasviksia, marjoja ja hedelmiä yms. Maailma on täynnä gluteenitonta ja maidotonta syötävää.

Itseasiassa gluteenipitoisia ja maitoa sisältäviä ruoka-aineita on TODELLA vähän. Tietenkin prosessoiduissa sapuskoissa niitä on, mutta kolme kotimaista viljakasvia ja maitotuotteet on todella helppo jättää pois.

Vaikka minulla ei ole tiukkaa ruokavaltiota, niin näin minäkin sen nään. Toki jos rajoitteita on paljon ja aina joutuu etsimään erikoistuotteen, niin voihan se maksaa. 

Mutta esim. nuo kaura-, soija-, mutt teko maidot, miksi ihmeessä niitä edes pitää juoda? Miten ihmeessä ihmisiin on iskostettu, että ruokajuoman pitää olla jotain valkoista litkua? Neuvolassa toki selitetään kalsiumista, mutta keinomaidoissa sekin on lisättyä, eli yhtä hyvin voi syödä kalkkitabletteja - ei maksa paljoa.

Sama gluteenittomassa - leipä ja makaroni tulee kalliksi? Niin joo, mutta onhan sitä muutakin syötävää.

Jos minun pitäisi jättää sekä gluteeni että maito pois, niin hetki voisi mennä, että keksisin itselleni järkeviä välipaljoa kohtuulliseen hintaan, mutta eiköhän niitäkin löydy. 

Vierailija
116/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne sinua ärsyttää?

Ihmiset vaan yrittää tarjota apua niille jotka valittavat että raha ei riitä omaan erikoisruokavalioon.

Nämä leivät ja pastat ja pullat ovat semmoisia mistä pääsee eroon niin ettei tee edes mieli, jos vaan jättää ne pois. Tiedetään kyllä että ruokavalion muuttaminen ei ole kenellekään helppoa. Siksi yritetään tukea kertomalla vaihtoehdoista.

Jos haluaa empatiaa ja surkuttelua siitä, että 'elämä kurjaa ja epäreilua', niin voisi sanoa ihan suoraan, että en kaipaa vinkkejä vaan empatiaa.

Tässäkin ketjussa ap kysyi miten muilla maidottomilla ja gluteenittomilla rahat riittää. Sai paljon vastauksia, mutta hän vaan kiukuttelee. Ihan kuin se olisi jotenkin meidän muiden vika että hänellä on ruokarajoitteita, eikä varaa syödä niinkuin haluaisi.

Aamen!!

Eli kaikki saavat ostaa erikoisruokaa, mutta se maksaa. Jos ei halua maksaa, ei osta erikisruokaa. Elämä ei ole reilua. 

Vierailija
117/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanituotteet.fi - sieltä kasvimaitotuotteet niin näät niiden laajan valikoiman. Gluteenittomia tuotteita voi tehdä myös itse. Itse olen glut+vegaani aikuinen ja omiin ruokiin menee max 150e/kk sis kaikki herkut :) Täytyy vaan hieman muuttaa ruokailutottumuksia. Jos et ole siihen valmis niin oma on vikasi.

Vierailija
118/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanituotteet.fi - sieltä kasvimaitotuotteet niin näät niiden laajan valikoiman. Gluteenittomia tuotteita voi tehdä myös itse. Itse olen glut+vegaani aikuinen ja omiin ruokiin menee max 150e/kk sis kaikki herkut :) Täytyy vaan hieman muuttaa ruokailutottumuksia. Jos et ole siihen valmis niin oma on vikasi.

Onko joku pakottanut sinut tuohon?

Vierailija
119/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona maidoton ruokavalio on oikeasti helppo kun ostaa vain perusraaka-aineita. Riisiä,  perunaa ja muita kasvikunnan tuotteita, lihaa ilman marinadeja ymv.

Monet leivätkin ovat maidottomia.

Maidot, jugurtit ja juustot kun jättää pois, niin sehän on silkkaa säästöä.

Ulkona syöminen on haasteellisempaa. Ja siitäkin tulee lopulta säästöä kun ulkona syömiset jää vähemmälle  :)

Gluteenittoman olen itse kokenut vaikeammaksi. Mutta kyllä siihenkin oppii kunhan aikansa jaksaa taistella. Mm. aasialaisiin ruokiin kannattaa tutustua. Niistä monet ovat luontaisesti gluteenittomia ja maidottomiakin, ja vielä uskomattoman hyviäkin.

Tiedän ettei tämä ole helppoa, ei ole ollut minullekaan. Lopulta olen kuitenkin ollut iloinen uudesta ruokavaliostani, jonka koen monipuolisemmaksi ja maukkaammaksi kuin vanhan perinteisen suomalaisen ruokavalion.

Tsempit kaikille ruokavammaisille  :)

Vierailija
120/121 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olekkaan näin opiskelijana varaa. 200€/kk

Joten koulussa syön ilmaiseksi, jos nälkä tulee kotona niin syödään ja sit ripuloidaan. Ei ole varaa edes pastaa ostaa gluteinittomana, maksaa yli euron. Ehkä sitten kun töihin pääsen. Jos siis siihen asti elän ja ei, kela ei korvaa mitään koska ärtyvän suolen oireryhmä joka virallisesti ei ole sairaus mistä korvattaisiin yhtään mitään

Toihan on ihan silkkaa tyhmyyttä syödä sellaista, mikä ei keholle sovi. Ruokaa on muutakin kuin pasta. Eikä maksa paljon. Vähän viitseliäisyyttä oman terveyden hoitamiseen kyllä tarvitaan.

Ehkä kaikki ei siihen kykene, valittavat vain.