Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä gluteenittomilla/maidottomilla on varaa syödä??

ihmettelen
17.02.2016 |

Olen ollut maitoyliherkkä jo vuosia ja soija-, manteli-, kaura-, herneproteiini-, riisimaidot sun muut korvikkeet on tullut tutuksi, mutta nyt mulla epäillään keliakiaakin! Perheen ruokakulut on nyt jo ihan järjettömän kovat, koska se on ihan fakta, että maidoton ruokavalio maksaa huomattavasti enemmän kuin maidollinen, kohta pitää varmaan alkaa ostaa gluteenitontakin, ei rahat riitä :( Tuttaavaperheen rouva (4henk. perhe)mainosti, että heillä menee ruokatarvikkeisiin keskimäärin 400e/kk, no meillä 4henk. perhe myös ja ruokakulut 600-700e/kk! Jos nyt täytyy vielä gluteiinittomaan siirtyä niin halleluja... Miten ihmeessä teillä muilla erikoisruokailijoilla riittää rahat?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä neljää tonnia tule kovin helposti vaikka mitä söisi, tai sitten pitää olla 15 henkinen perhe.

Kai se on sitten taito. Suunnilleen saman verran menee, kävin minä tai mies kaupassa. 

Vierailija
22/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä korvaavia. On riisiä, perunaa, bataattia, tattaria, linssejä, papuja, kasviksia, marjoja ja hedelmiä yms. Maailma on täynnä gluteenitonta ja maidotonta syötävää.

Itseasiassa gluteenipitoisia ja maitoa sisältäviä ruoka-aineita on TODELLA vähän. Tietenkin prosessoiduissa sapuskoissa niitä on, mutta kolme kotimaista viljakasvia ja maitotuotteet on todella helppo jättää pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin jotkut kauramaidot ja soijakermat yms. olisi pakollisia. Tottakai ruokavalio tulee kalliiksi jos käyttää kaikkia hömppätuotteita mitä ihmisille markkinoidaan. Ei siitä ole kovin kauaa kun tuollaisia ei edes ollut olemassa.

Kannattaa katsoa ruokavalioon mallia Aasian maiden suunnalta, siellä ei juuri maitotuotteita käytetä eikä leipää syödä, mutta hyvin tulevat toimeen ja halvalla.

Vierailija
24/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut gluteenittomalla ja maidottomalla nyt vuoden alusta. Ärtyneen suolen takia.

En ole huomannut, että olisi huomattavan kallista. Leipää en oikeastaan pupella enää. Iltapalaksi toisinaan pari palaa. Yksi gluteeniton leipä kestää mun käytössä pari viikkoa. Eli ostan limpun kaupasta ja siivuina pakastan. Aamulla puuroa.

Maitotuotteita en muutenkaan käyttänyt, nyt luovuin vaan kahvimaidosta. Valkokastiketta normisti tulee tehtyä kahdesti kuussa: lasagne ja kanamunakastike. Niitä ei ole vielä ollut tarvetta tehdä, perehdyn myöhemmin...

Lievä ongelma on ollut pasta. Maissipastat osoittautuneet kamalaksi. Tattarinuudeleita pastaa mieheni on mulle nyt muutaman kerran tehnyt ei ollenkaan huonoa. Kaupasta saa riisinuudelia, joten se korvaa mulla spagetin.

Pullat yms vehnäset ovat jääneet - ei huono homma.

Tutustu johinkin aasialaiseen keittiöön. Runsaasti hyviä edullisia ruokia koko perheelle.

Itseasiassa olen yllättynyt, kuinka iisi tämä dietti on ollut.

Vierailija
25/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi keliaakikko, joka ei millään voisi elää pelkästään "jättämällä viljatuotteet pois ruokavaliosta" kuten täällä joku ehdotti. No vähän aikaa voi onnistua, mutta oikeasti kyllä viljojen kuituja tarvitaan. Muuten kärsii ummetuksesta ja peräpukamista. Kasvisten kuidut ei riitä mihinkään!

Ja onhan tämä kallista. Meillä perheessä myös maito ja kananmuna kiellettyjen listalla. Välillä turhauttaa! Tosin onneksi monet keitot sopii. Näkkäri on suht. edullista.

Vierailija
26/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut gluteenittomalla ja maidottomalla nyt vuoden alusta. Ärtyneen suolen takia.

En ole huomannut, että olisi huomattavan kallista. Leipää en oikeastaan pupella enää. Iltapalaksi toisinaan pari palaa. Yksi gluteeniton leipä kestää mun käytössä pari viikkoa. Eli ostan limpun kaupasta ja siivuina pakastan. Aamulla puuroa.

Maitotuotteita en muutenkaan käyttänyt, nyt luovuin vaan kahvimaidosta. Valkokastiketta normisti tulee tehtyä kahdesti kuussa: lasagne ja kanamunakastike. Niitä ei ole vielä ollut tarvetta tehdä, perehdyn myöhemmin...

Lievä ongelma on ollut pasta. Maissipastat osoittautuneet kamalaksi. Tattarinuudeleita pastaa mieheni on mulle nyt muutaman kerran tehnyt ei ollenkaan huonoa. Kaupasta saa riisinuudelia, joten se korvaa mulla spagetin.

Pullat yms vehnäset ovat jääneet - ei huono homma.

Tutustu johinkin aasialaiseen keittiöön. Runsaasti hyviä edullisia ruokia koko perheelle.

Itseasiassa olen yllättynyt, kuinka iisi tämä dietti on ollut.

Schärin fusilli ja Semperin spagetti ovat parhaita gluteenittomista pastoista! Moni muu on täyttä kuraa.

Vierailija
27/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin 10v sitten maidolle/maitoproteiinille ruokayliherkkyys. Sen jälkeen jäi pitkä lista elintarvikkeita pois: maito juomana, piimä, jugurtti, viili, rahka, kerma, jäätelö, juusto, suklaa muutamia harvoja tummia suklaita lukuun ottamatta, lähes kaikki leivonnaiset mitä kaupoissa/leipomoissa ja kahviloissa on tarjolla, kekseistä, sipseistä ja karkeista suurin osa, jopa jotkut tuoremehut, jotkut valmiiksi marinoidut lihat, einekset, suurin osa ravintola/lounaspaikkojen ruuasta. Maitoa on ihan kaikkialla!

Kalsiumin ja D-vitamiinin otan tabletteina, halvempaa kuin maitotuotteiden käyttö. Juon vettä. Leivonnassa korvaan maidon kaurajuomalla, ruuanlaitossa soija- tai kauravalmisteilla. Tosin loppuin lopuksi on tosi vähän ruokia, joihin on PAKKO laittaa näitä nesteeksi (kiusaukset, lasagne, kasvissosekeitto, jotkut kastikkeet... näitä meillä syödään muutenkin harvoin. Muussin teen lapsille maitoon, itselleni veteen) Joskus herkuttelen ja ostan soijajogurttia ja jäätelöä.

Että päinvastoin, väittäisin laskun pienentyneet, kun on yksi maidon käyttäjä vähemmän ja tämän takia muukin perhe käyttää vähemmän maitotuotteita, kun en tee kaksia eri ruokia!

Leipominen on edullisempaa itse ja maidon voi korvata useimmiten vedellä tai muulla nesteellä, kahvilassa selviää pelkän kahvin tai teen hinnalla, kun harvassa paikassa on maidotonta tarjolla tai sitten se on sokerimunkki. Keitto- ja salaattilounaskin on edullisempi kuin se tuhdinpi vaihtoehto, joka on yleensä kermalla tai juustolla tehty. Ei sitä maitoa oikeasti tarvitse korvata millään!

Vierailija
28/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi keliaakikko, joka ei millään voisi elää pelkästään "jättämällä viljatuotteet pois ruokavaliosta" kuten täällä joku ehdotti. No vähän aikaa voi onnistua, mutta oikeasti kyllä viljojen kuituja tarvitaan. Muuten kärsii ummetuksesta ja peräpukamista. Kasvisten kuidut ei riitä mihinkään!

Ja onhan tämä kallista. Meillä perheessä myös maito ja kananmuna kiellettyjen listalla. Välillä turhauttaa! Tosin onneksi monet keitot sopii. Näkkäri on suht. edullista.

Sienet, kuitulisät, palkokasvit?

Vierailija
29/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös fodmappilainen. Syön siis käytännössä gluteenittomasti ja laktoosittomasti. Lisäksi on vielä allergioita, joten ruokavalio on aika rajattu. Halvaksihan se loppujen lopuksi tulee, kun paljon muuta ei voi syödä kuin riisiä, kanaa ja lanttua.

Vierailija
30/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tilata saksasta kaikki gluteenittomat pastat ja leivät, postikuluja ei tule isoon tilaukseen, esim. toi maissipasta maksaa suomessa yli puolet enemmän kuin saksassa.

Tuolta saa kasvimaidotkin, halvimmalla noissa maidoissa muuten selviää tekemällä itse ne.

https://www.allyouneedfresh.de

Vierailija
31/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole gluteeniton tai maidoton, mutta maitotuotteista mun keittiöön eksyy vain kahvimaito ja viljatuotteista puurohiitaleet ja jauhopussi josta silloin tällöin leivon esim pizzaa, piirakkaa ja pullaa. Hyvin on varaa syödä monipuolisesti kasviksia, munia, kalaa ja lihaa :)

Opiskelija, ruokabudjetti 150e/kk

Vierailija
32/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se Kela maksa korvauksen?

Ei maksa.

Vierailija
33/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta appesliineja ja banaaneja ja syö niitä. Ovat täyttäviä ja saat vitamiineja. 

Vierailija
34/121 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se Kela maksa korvauksen?

Ei maksa.

AINAKIN MINUN  TUTULLE MAKSAA.

Vierailija
35/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin,enkä käytä maitoa, gluteiiniä, kauraa enkä myöskään vehnätärkkelystä. Ruokakulut ovat 25-30€ viikko, suunnilleen samoissa summissa olivat vuosi sitten kun pystyin käyttämään kaikkea mahdollista. AInut ero on, että syön huomattavasti terveellisemmin

Vierailija
36/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siis jos pelkästään sinä olet yliherkkä, ei tarkoita, että koko perheen tarvitsisi syödä kalliisti...?

Vierailija
37/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä maidottomassa niin paljon maksaa? Melko saman hintaista kuin laktoositon ruokavalio.

Esim. S-ryhmän halvin normimaito jotain 0,65e, halvin kauramaito 1,79e. Onhan siinä selvä ero.

Joo kyllä siitä se 3000-4000 euroa kuussa tulee helpostikin.

Kaikki mahdollinen ja mahdoton luomuna. Paljon ulkonasyömistä viineineen. Paljon erilaisia hedelmiä ja kasviksia tarjolla lapsille. Kyllä siitä vaan kertyy.

No hei, kerro mulle esimerkkejä, että miten :D Ois kiva vertailla, koska itse olen ruokkinut 7-henkistä perhettä täysluomulla, aina tuoreita hedelmiä ja kasviksia, pari kertaa kk ulkona syömistä, enkä silti ole saanut menemään paria tonnia enempää.

Edes tilaamalla luomukaviaaria päivittäin kotiinkuljetettuna, et saa aikaiseksi niin isoa lisää ruokalaskuun, että onnistuisit tuossa.

Todella todella mielenkiintoista ois kuulla sun väittämät siitä, miten tuo onnistuu.

Vierailija
38/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelihenkinen perhe syö ulkona joka päivä yhden aterian vähän paremmassa raflassa kustantaa 80 € per päivä. Yhteensä 2800 kuussa. Tonnilla ruokaa kotiin ja neljä tonnia on aika lähellä.

Vierailija
39/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maidolle ja viljoille allerginen. Ruoka ei todellakaan tule kalliiksi. Esimerkiksi tänään syön jauhelihasta, sipulista, paprikasta, lehtikaalista, porkkanasta ja mausteista uunissa tehtyä paistosta. Viljan kuituja et tarvitse mihinkään, kun valitset runsaskuituisia kasviksia. Tämän päivän ruoat maksavat noin 7€. Kuukaudessa 217€.

En käytä mitään ns. korviketuotteita (näitä "maitoja") koska olen niille vielä enemmän allerginen, kuin alkuperäisille.

Ratkaisevaa on, että syöt ns. lämmintä ruokaa kaikilla ruokailukerroilla. Silloin ei ole tarvetta korviketuotteille.

Vierailija
40/121 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelihenkinen perhe syö ulkona joka päivä yhden aterian vähän paremmassa raflassa kustantaa 80 € per päivä. Yhteensä 2800 kuussa. Tonnilla ruokaa kotiin ja neljä tonnia on aika lähellä.

No melko sairaalloisen punkeroa porukkaa on, jos ton päälle vielä kantaa tonnilla ruokaa kotiin :D Jollain ei nyt ole mitään hajua hinnoista ja siitä, minkä verran ihminen pystyy syömään..