Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Meille tuli töihin yli 40 v. mies, jonka piti tehdä keittiöhommia. Hän ei ymmärtänyt, mitä on biojäte! Kaverille kirjoitettiin lappu, jossa oli biojätteeseen kuuluvat tuotteet mainittu. Silti hän työnsi biojätepussiin mm. maitoa ja leipien muovipusseja.
Että Pariisi on Ranskan pääkaupunki. Hän oli kuitenki 22v.
Minä ihmettelin pitkään sitä, että menneiden vuosien poppari Kisu on tehnyt onnistuneen comebackin, ja vielä tosi nuorten radionkuuntelijoiden keskuudessa. Minä väännän hänen nimensä kuullessani aina radion kiinni tai vaihdan kanavaa, joten totuus ei selvinnyt minulle ennen kuin jokin kuvallinen mainos osui kohdalle. Arvaatte kyllä. :)
Tuttavani väitti kivenkovaa, että jos koira saa kerran sekarotuisia pentuja ovat sen tulevatkin pennut aina sekarotuisia. Ei uskonut millään, ettei se sekarotuisuus ole ainoastaan emästä johtuvaa. Ei ymmärtänyt, vaikka vertasin tilannetta vaalea- ja tummaihoisen lapseen, eihän tämän jälkeen nainen saa _aina_ tummaihoisia lapsia, vaikka yksi tummaihoinen olisikin. Oli kuulemma ihan eri juttu ihmisillä. Hän omisti kolme koiraa, ja yhdellä oli teettänyt pentujakin. Puhdasrotuisia tietenkin, ettei mene narttu pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minulle näin lappilaisena Turun tuomiokirkon asema on kiistaton ja tuon jokavuotisen joulurauhanjulistuksen vuoksi on tietysti myös tuttu näky vaikka livenä olen nähnyt vain kerran. Mutta harrastankin Suomen historiaa, joten on vähän toisenlainen perspektiivi.
Totta kai Turun Tuomiokirkon asema on kiistaton. Se on Suomen pääkirkko, arkkipiispan kirkko, arkkitehtonisesti arvokkain rakennus Suomessa.
Mutta puhe ei ollutkaan tästä, vaan siitä, kumman kirkon keskivertosuomalainen helpommin tunnistaa. Väitän että Helsingin Tuomiokirkon. (Molemmat pitäisi tietysti tunnistaa, mutta tämän ketjun luettuani olen varma, että aika moni ei tunnista... kun ei se yksi helsinkiläisrouva tiennyt edes oman kaupunkinsa kirkkoa).
t. Se (puolueeton) tamperelainen (joka myös harrastaa Suomen historiaa)
Googlasin äsken Turun tuomiokirkon ja kappas, ei näyttänyt yhtään tutulta. Olen sen ehkä jossain taustalla siis nähnyt vilahtavan mutta siitä ei kyllä ole jäänyt mitään muistijälkeä.
En tietääkseni ole koskaan käynyt Turussa.
Arkkitehtuurista ja historiasta olen kyllä hyvinkin kiinnostunut, ja ikä alkaa kolmosella.
Helsingin tuomiokirkon osaisin varmaan piirtää vaikka ulkomuistista.
(En kuulu kirkkoon joten mitkään arkkihiippakuntajutut eivät oikein liity minuun. Toki Turun tuomiokirkolla on paljonkin merkitystä, mutta jos puhuttiin ihan siitä kumpi kirkoista on tunnetumpi...)
Joo, siitä tässä ketjussa on kiistelty, onko Helsingin vai Turun tuomiokirkko suomalaisille tutumpi näky. Tietysti Helsingin, sen kuva vilahtelee koko ajan joka paikassa. Turun tuomiokirkko ei. Ihminen siis todennäköisemmin tunnistaa Helsingin tuomiokirkon kuin Turun tuomiokirkon.
Lisäksi tietysti tulevat ne, jotka ovat nähneet kirkot itse omin silmin. Ensinnäkin paikalliset: Suur-Helsingissä asuu miljoona ihmistä, Turussa alle 200 000. Toiseksi "turistit": suurempi osa muualla asuvista suomalaisista on käynyt Helsingissä kuin Turussa (vaikka molemmat tietysti ovat suosittuja matkailukohteita).
(Ihan eri asia on sitten se, että noin uskonnollisesti ja arkkitehtonisesti Turun kirkko on arvokkaampi rakennus. En siis mitenkään halua dissata Turun tuomiokirkkoa, päinvastoin.)
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin pitkään sitä, että menneiden vuosien poppari Kisu on tehnyt onnistuneen comebackin, ja vielä tosi nuorten radionkuuntelijoiden keskuudessa. Minä väännän hänen nimensä kuullessani aina radion kiinni tai vaihdan kanavaa, joten totuus ei selvinnyt minulle ennen kuin jokin kuvallinen mainos osui kohdalle. Arvaatte kyllä. :)
Mulle tapahtui sama! Enkä ollut edes tuttavapiirini ainoa, yhdelle toiselle kävi tämä myös. Oltiin molemmat aika pitkään siinä vakaumuksessa, että se muinoinen Kisu on nyt palannut kehiin...
Vierailija kirjoitti:
REPS :D :D
Pomo sanoi eräälle parikymppiselle uudelle työkaverille että tarvitsee vielä tämän sotun. Hän kysyi että siis minkä? Oli ihan pihalla. Ei auttanut vaikka sanoi henkilötunnus, piti selittää että "se on se syntymäpäivä ja se loppuosa", sitten taisi hoksata...
Ihme Helsinki-viha täällä taas :D Alkuperäisen viestin idea ei ollut hehkuttaa Tuomiokirkkoa (vaikkakin se on yksi Suomen tunnistetuimpia rakennuksia, myös turismia ajatellen), vaan se ettei joku helsinkiläinen tiennyt sitä oman kaupunkinsa Tuomiokirkkoa.
Itse olen Helsingistä ja minulla ei ole mitään hajua millainen on Turun tuomiokirkko. Valitettavasti olen käynyt Turussa vain kerran paljon nuorempana eikä ole harrastukseni googlailla kuvia eri kaupunkien tuomiokirkoista, joten mistä voisinkaan tietää miltä se näyttää. Helsingin Tuomiokirkko on minulle helsinkiläisenä hyvinkin tuttu.
Minun kaverini yllättyi suuresti kun ensimmäisen kerran n. 25 vuotiaana bongasi haisunäädän korkeasaaressa, oli siis tätä ikää ennen käynyt useasti sielä, muttei koskaan nähnyt haisunäätiä, ja oli tuohon ikään asti luullut, että ne on vain satuolentoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tk-lääkäri ja kerran _päivystykseen_ tuli seurusteleva teinipariskunta, seksiä oli harrastettu ja poika oli löytänyt kamalan patin tytön emättimistä. Sain kunnian kertoa, että sitä kutsutaan kohdunnapukaksi.
Tämä on itse asiassa todella yleistä. Jossain ketjuissa täälläkin on käynyt ilmi että moni on luullut kohdunnapukkaansa kasvaimeksi ja luullut kuolevansa, ennen kun lääkäri on kertonut mistä on kyse.
Säikähdin nuorempana ihan hirveästi, kun löysin emättimen alapinnasta patteja, kamalan kovia vielä. Itkin poikaystävälle, että miulla on varmaan emätinsyöpä. Seuraavana päivänä patit olivat hävineet. Paskaahan ne oli :D Oli vissiin maha vähän kovalla...
Vierailija kirjoitti:
Ihme Helsinki-viha täällä taas :D Alkuperäisen viestin idea ei ollut hehkuttaa Tuomiokirkkoa (vaikkakin se on yksi Suomen tunnistetuimpia rakennuksia, myös turismia ajatellen), vaan se ettei joku helsinkiläinen tiennyt sitä oman kaupunkinsa Tuomiokirkkoa.
Itse olen Helsingistä ja minulla ei ole mitään hajua millainen on Turun tuomiokirkko. Valitettavasti olen käynyt Turussa vain kerran paljon nuorempana eikä ole harrastukseni googlailla kuvia eri kaupunkien tuomiokirkoista, joten mistä voisinkaan tietää miltä se näyttää. Helsingin Tuomiokirkko on minulle helsinkiläisenä hyvinkin tuttu.
Helsinki-vihaa se sitten varmaan on. Itselleni on täysin selvää, että Helsingin tuomiokirkko on "tunnetumpi" tai ainakin tunnistettavampi kuin Turun tuomiokirkko. Ihan jo siksi, että edellinen esiintyy kuvissa, telkkarissa jne. niin paljon useammin. (Enkä ole helsinkiläinen itse enkä turkulainenkaan, ihan tavallinen landelainen.)
Ystäväni meni vuosia sitten kihloihin n. 30-vuotiaan miehen kanssa. Kun keskustelimme illanvietossa kaikenlaisista yleisistä asioista, politiikasta jne., tuli ilmi, että tuore sulhanen ei tiennyt, mitä on ympärileikkaus.
Luulisi tuohon ikään mennessä jo jostain jotain kuulleen.
Jenkkilässä oli oikein riita siitä erään amerikkalisen rouvan kanssa, lihottaako vesi. Hän väitti, että vedessä on runsaastikin kaloreita.
No se oli Jenkeissä se.
Kaverini luuli, että keskeytetty yhdyntä ehkäisee raskauden -.-
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani väitti kivenkovaa, että jos koira saa kerran sekarotuisia pentuja ovat sen tulevatkin pennut aina sekarotuisia. Ei uskonut millään, ettei se sekarotuisuus ole ainoastaan emästä johtuvaa. Ei ymmärtänyt, vaikka vertasin tilannetta vaalea- ja tummaihoisen lapseen, eihän tämän jälkeen nainen saa _aina_ tummaihoisia lapsia, vaikka yksi tummaihoinen olisikin. Oli kuulemma ihan eri juttu ihmisillä. Hän omisti kolme koiraa, ja yhdellä oli teettänyt pentujakin. Puhdasrotuisia tietenkin, ettei mene narttu pilalle.
Tulevien puhdasrotuisten koiranpentujen arvo laskee, jos emä on saanut aiemmin sekarotuisen poikueen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevien puhdasrotuisten koiranpentujen arvo laskee, jos emä on saanut aiemmin sekarotuisen poikueen.
Oho! Mikäs logiikka tuossa on?
Että sairastumisesta pitää ilmoittaa esimiehelle. Meille tuli samaan aikaan 2 nuorta naista töihin. Ensin sairastui toinen, joka oli soittanut työpaikalle, mutta ei esimiehelle. Asia tuli viikkojen päästä ilmi, kun tein toteumalistaa Titaniaan ja listaan oli merkitty poissaolo. Toinen nuori neito sai heti ensimmäisenä päivänä ohjeet ilmoittaa sairastumisesta esimiehelle. Silti hän ei ilmoittanut, oli lähettänyt tekstarin kollegalle, että on kipeänä. Kun kysyin syytä, miksei ollut ilmoittanut, neiti sanoi, että ei tule kipeänä ekana mieleen soittaa pomolle 😄