Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Jenkkilässä oli oikein riita siitä erään amerikkalisen rouvan kanssa, lihottaako vesi. Hän väitti, että vedessä on runsaastikin kaloreita.
No se oli Jenkeissä se.
Maybe it was a misunderstanding due to your accent.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyyppi jankkasi aina että "miks oot noin vastenmielinen, miks oot noin vastenmielinen?" kun en innostunut jostain asiasta tai olin eri mieltä. Vaikutti myös siltä että ettei vastahakoisen ja vastenmielisen ero mennyt selittämälläkään perille.
Buahahhah, oletkohan keskustellut mieheni kanssa. Pari vuotta meni rautalangasta vääntäen, että vastahakoisen ja vastenmielisen merkityksen ero on suuri. Nyt se lopulta älyää, mutta ei muista. Viimeisimpien vuosien aikana kuitenkin sanan käyttö on huomattavasti vähentynyt. Alkoi ymmärtää, ettei kuulosta hyvältä julkisesti kuvailla omaa lastaan sanalla vastenmielinen :D
Tavallaanhan voisi olla ihan järkeenkäypäkin: vastenmielinen- vasten mieltä-vastaan mieltä(ajatusta) on tavallaan ihan looginenkin, mutta kukalie päättänyt että tarkoittaa etovaa...
Tyttö, 16-vuotias, ei tiennyt kuka oli Hitler. Vähän kun annoin lisävihjettä, että liittyy Saksaan...toiseen maailmansotaan, alkoipa tytön päässä raksuttaa: Se, se oli se sankari joka johti niitä kapinallisia! (Kyse oli siis Hitleristä nykyajattelun mukaan ja ei-natsismin hengessä) Arveli Hitlerin olleen kuitenkin ns.pahis.
Eräs aikuinen mies ei tiennyt mitä ovat vokaalit.
Takavuosien suomalaismissi ei ollut kuullutkaan Väinö Linnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa.
Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella.
Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri.
Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella.
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
-Siinä Tuomiokirkon edessä
-En mä tiedä mitään Tuomiokirkkoa, sano osoite...
Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..
No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.
Niin ja iäkkäät stadilaiset kutsuvat sitä Suurkirkoksi.
Vierailija kirjoitti:
Värillä on väliä ;) kirjoitti:
Yksi tuttava (yli 25v) ei tiennyt että ruskeat kanat munii ruskeita munia ja valkoiset valkoisia, vaan hän luuli että ne ruskeat ovat vain jotain tyyliin II-laadun munia...
Voin kyllä myöntää että, en tiedä kaikkia noita aiemmissa viesteissä olevia juttuja, ja varmaan vanhemmille ihmisille ne voivat olla päivän selviä, mutta onneksi on Google :) ja aina voi kysyä, eihän ole olemassa hölmöjä kysymyksiä, vai miten se meni.
Munan väri riippuu kanarodusta. Esim. kadakhnatit munivat valkoisia munia vaikka ovatkin höyhenpeitteeltään mustia, araucanat ovat monivärisiä, lähinnä ruskeita mutta munivat vihreitä munia. Ei siis ole kanan väristä kiinni.
Aivan, muuten olisi myös hennon vaaleanvihreitä kanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestetäänkö Helsingin tuomiokirkossa mitään tapahtumia, vai onko se vain monumentti?
Ei se on pelkkä kulissi.
Niin on. Pahvista tehty. Peräisin Panssarilaiva Potemkin-elokuvasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyyppi jankkasi aina että "miks oot noin vastenmielinen, miks oot noin vastenmielinen?" kun en innostunut jostain asiasta tai olin eri mieltä. Vaikutti myös siltä että ettei vastahakoisen ja vastenmielisen ero mennyt selittämälläkään perille.
Buahahhah, oletkohan keskustellut mieheni kanssa. Pari vuotta meni rautalangasta vääntäen, että vastahakoisen ja vastenmielisen merkityksen ero on suuri. Nyt se lopulta älyää, mutta ei muista. Viimeisimpien vuosien aikana kuitenkin sanan käyttö on huomattavasti vähentynyt. Alkoi ymmärtää, ettei kuulosta hyvältä julkisesti kuvailla omaa lastaan sanalla vastenmielinen :D
Tavallaanhan voisi olla ihan järkeenkäypäkin: vastenmielinen- vasten mieltä-vastaan mieltä(ajatusta) on tavallaan ihan looginenkin, mutta kukalie päättänyt että tarkoittaa etovaa...
Siinä on enemmän järkeä, jos miettii mieli-sanan toisenlaista merkitystä suomessa, esim. "olla mieleen", "mielitietty". Eli jokin, mikä miellyttää, jolloin "vastenmielinen" on loogisesti sellainen, mikä on miellyttävälle vastakkainen.
Minä en osaa aakkosia tai en osaa lausua konsonantteja saati vokaleita.
Silti minä osaan lukea, kirjoittaa. Ja olen opinnot suorittanut.
Kyllä minä olisin vaikeuksissa yhdysvaltalaisen poliisin rattijuopumusratsiassa missä pitäisi luetella aakkoset ensin oikein päin ja sitten väärinpäin.
Kyllä minä löydän kirjan kirjastosta ja osaan puhelinluettelosta katsoa missä Matti Meikäläinen on tai Sirkka Sirittäjä. Tiedän tai osaan sen missä kyseinen kirjain sijaitsee mutta en osaa luetella aakkosia tästä näin vaan.
Vittu et mua kyrsii kaikki ne tyhmät jotka ei tiedä kumpi oli ensin muna vai kana.
Ja tiädättex kuka mä oon ......mä oon MATU
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa aakkosia tai en osaa lausua konsonantteja saati vokaleita.
Silti minä osaan lukea, kirjoittaa. Ja olen opinnot suorittanut.
Kyllä minä olisin vaikeuksissa yhdysvaltalaisen poliisin rattijuopumusratsiassa missä pitäisi luetella aakkoset ensin oikein päin ja sitten väärinpäin.
Kyllä minä löydän kirjan kirjastosta ja osaan puhelinluettelosta katsoa missä Matti Meikäläinen on tai Sirkka Sirittäjä. Tiedän tai osaan sen missä kyseinen kirjain sijaitsee mutta en osaa luetella aakkosia tästä näin vaan.
Mikä sun äidinkielesi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa.
Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella.
Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri.
Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella.
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..
No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.
<Ei pillu panemalla kulu eikä järvi soutamalla(!)
Pitkä ketju enkä jaksanu lukee ku ekan sivun, mutta siis kaveri ei tiennyt, että kukkoa tarvitaan kanalaan, että saadaan tipuja... Pohti siis sitä, miten munat osataan kerätä pois oikeaan aikaan, ennen kuin niistä alkaa kehittyyn tipuja...
Toinen kysymys oli jääkiekosta, olimme katsomassa peliä ja osoitin yhtä jäädytettyä pelipaitaa ja kerroin kenen jäädytetty paita se on, niin kaveri kysyi, millä se on jäädytetty. Hetken ajattelin, ettei melussa kuullut oikein, mutta kysyi vielä uudestaan, että onko se jäädytetty typellä vai millä. Siinä sitten yritin selittää, että jäädytetty on termi js mitä se tarkoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina vaan jaksaa hämmästyttää se, jos joku ei osaa ääntää q-kirjainta. Varsinkin, jos esimiesasemassa oleva ihminen puhuu palaverissa "guu-kakkosesta", niin se ihmetyttää muitakin kuin minua.
Minua hämmästyttää tuon lisäksi se, että kun kahden kesken varovaisesti heille kertoo, että ei se ole guu, he ehdottomasti kieltäytyvät uskomasta. Eivät siis sano vastaan, vaan kuuntelevat hiljaa ja näyttävät ymmärtävän, mutta käyttävät guuta vain sitkeästi edelleenkin. Kaikki muu oppi kyllä menee perille, eli ei ole ymmärryksessä vikaa. Mutta missä sitten on?
t. Aikuiskouluttaja, jonka hommia tämä oikominenkin on
Taitaa olla niitä samoja pehmoääntäjiä, jotka sinnikkäästi menevät pubin sijasta bubiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyla = vähälaktoosinen
Laktoositon = laktoosittomat tuotteet
Maidoton = Ei maitoa, juovat jotain kaura- ja soijajuomia :DHyla on valion tuoteryhmä vähäktoosittomille tuotteille, kuten arla on vastaavasti ingmannin.
Arla on meijeriyhtiö, se ei tarkoita vähälaktoosista tuotetta. Vähälaktoosittomasta puhumattakaan.
Olen usein miettinyt, millä logiikalla jotkut ihmiset ovat ottaneet käyttöönsä sanan "vähälaktoositon". Eikö se nyt ole itsestään selvää, että tuote on joko kokonaan laktoositon, tai sitten siinä on vähän laktoosia eli se on vähälaktoosinen. Ihan vastaavalla tavalla kuinjoku voi olla varaton tai vähävarainen, mutta ei vähävaraton.
Eräs tuttuni ei ymmärtänyt että hiukset kasvavat juuresta, ei latvasta. Hän ei ollut koskaan värjännyt hiuksiaan, joten ei ollut "huomannut" tätä koskaan. Piti selittää oikeasti tosi pitkään, eikä sittenkään tainnut uskoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
Kiitos, kiitos.
t. iäkäs mamma, 40v
Se, että on vielä joku, joka ei ole käynyt kuuntelemassa Popedan alkuperäistä versiota pullat pystyyn kappaleesta ja ihmettelee, kun sen valintaa ruokamainokseen paheksutaan.
Sukulaisnainen ei ymmärrä, että tetrabrikistä ei saa nostaa niitä molempia kulmia, vaan ainoastaan se kulma, mistä juoma tulee ulos! Joka saatanan kerta repii ne molemmat kulmat, ja aina, siis ihan aina, mehua lurahtaa täydestä purkista pöydälle! Sitä purkkia pitää kannatella vielä kaksin käsin, ja siltikin se on vaikea käyttää! Joskus aamiaisella olen avannut purkin oikein, ja kaatanut tyytyväisenä tuoremehut sotkematta lasiin. Ei mene kuin hetki, niin hän on purkilla repimässä sitä toistakin kulmaa - ja joutuu taas kohta siivoamaan pöydän. Kyllä ihmettelen!
Vierailija kirjoitti:
Aina jaksaa ihmetyttää kaikki jotka eivät usko evoluutioon (joka ei ole edes uskon asia) koska raamattu
Minua taas aina jaksaa ihmetyttää ne, jotka luulevat, että usko Raamattuun automaattisesti poissulkee evoluutioon uskomisen. Raamatun luomiskertomusta ei edes ole tarkoitettu konkreettiseksi kuvaukseksi maailman synnystä. Se on runollinen ja vertauskuvallinen tarina aiheesta, ei luonnontieteellinen kannanotto. Jumala toimii maailmassa luonnonlakien välityksellä. Miksei luominen olisi voinut tapahtua evoluution mekanismilla? Miten evoluutio poissulkee Jumalan sen taustalla?
T: kristitty biologi
Kyllähän jossain päin maailmaa on ihan erikseen myynnissä "diet water" 0kaloria..