Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Entinen miesystävä ei uskonut että naisen alapäässä on oikeasti klitoris. Siis ihan 20-vuotiaita olimme tuolloin. Oli hyvin uskovaisesta kodista joten sieltä ilmeisesti peräisin tämä olettamus. Seksiä meillä oli tasan se kolme kertaa kun yritin sanoa että ottaisi vähän minutkin huomioon ja hieroisi tai ei enää huvita ne hommat.
Sitkeästi aina intti "Ei nainen voi saada orgasmia, se olisi ihan turhaa sieltä hieroa"
No en yhtään ihmettele ettei hänen kanssaan kukaan ollut saanut!
En oleta että suht. kokemattomalta nuorelta pojalta/mieheltä voisi tarkalleen vaatia että tietäisi missä kohtaa klitoris on tai miten sitä käsitellään, MUTTA kun hän ei suostunut millään uskomaan että sellainen on olemassa. Vaikka näytin sen jonkinlaisesta ihmisen anatomia-kirjasta (silloin ei ollut joka kodissa nettiä) niin hän vain naureskeli että mikähän akkojen keksintö tuo on, kyllä hän tietää.
Ei varmaan tarvitse erikseen mainita että en kestänyt tuota tyyppiä enää kauempaa.
Eräs miesystäväni ei tiennyt, millaisia porvoolaisten jutut ovat. Meillä on yksi yhteinen tuttu, joka on asunut nuorena Porvoossa, ja tämä miesystävä oli ottanut ihan tosissaan hänen kertoman liikenneonnettomuustarinan.
Olen jotenkin kokenut aina hassuksi sen, kun miehet (ja valitettavan usein jotkut naisetkin..) luulee tamponien koon valittavan emättimen koon mukaan. Entinen poikaystävä ihmetteli kovasti kun kaupasta ostin erikokoisia tamponeja, ja kyseli sitten että muuttuuko emättimen koko menkkojen aikana kun täytyy olla milloin isompaa ja milloin pienempää. Jotenkin sellanen pieni herttanen myötähäpeä sitä otusta kohtaan kun selittelin että vuodon määrästähän tuo tamponin valinta yleensä riippuu... :D
Ystäväni oli matkaillut erään keskitysleirin lähistöllä, joten kysyin oliko vieraillut keskitysleirilläkin. ''En käynyt siellä, koska eihän se ole edes varmaa että mitään keskitysleirejä on ikinä ollutkaan.'' Kommentoija väitöskirjaa tekevä naisihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa.
Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella.
Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri.
Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella.
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
-Siinä Tuomiokirkon edessä
-En mä tiedä mitään Tuomiokirkkoa, sano osoite...
Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..
No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.
Jos Helsingistä käsin tekisi treffit Turun tuomiokirkolle, niin ehkä olisi sanonut "nähdään Turun tuomiokirkon edessä".
Joku luuli, että wikipediassa on faktaa.
Vierailija kirjoitti:
"No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö."
No valaiseppa hieman tietämätöntä kun en tiedä, että ,mitä tarkoitttaa, että Turun tuomiokirkko on Suomen ev.lut kirkon pääpyhättö? Niin ja tiedän suunnilleen, mitä Stonehengellä tarkoitetaan yleensä. Mutta en kyllä pysty muistamaan varmaksi, että miksi se on aikanaan koottu ja tai rakennettu. - Voin kyllä esittää enempi vähempi hyviä tai huonoja arvauksia asiasta.
Itseasiassa stonehengen käyttötarkoitusta ei edes tiedetä :). Pelkkiä arvailuja vain.
Että kaveri ei tiennyt, että voi allerkirjoittaa kansalaisaloitteen yle veron poistoa koskien, jos ei ole tyytyväinen yleisradion toimintaan.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1818
Reilussa vuorokaudessa jo 7300 ja risat kannattajaa. Taitaa mennä 50000 rikki että pompsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyla = vähälaktoosinen
Laktoositon = laktoosittomat tuotteet
Maidoton = Ei maitoa, juovat jotain kaura- ja soijajuomia :DHyla on valion tuoteryhmä vähäktoosittomille tuotteille, kuten arla on vastaavasti ingmannin.
Itse ostan vain vähäktoosittomia tuotteita. En uskaltaisi syödä mitään, missä on vähäktoosia!
Se, että aurinko kiertää maata, miten on voinut säästyä tältä yleiseltä tiedolta, argh!
Eräs hölmö luuli, että jos allekirjoittaa kansalaisaloitteen yle-veron poistosta, niin asialla olisi jotain merkitystä. Ihan kuin poliitikot nyt poistaisivat sen veron, jos moni sellaista kannattaa. Tosi naivia.
Suomenruotsalaisuudesta...
TIEDÄN taistelevani tuulimyllyjä vastaan mutta yritetään nyt silti. Suomenruotsalaisia asuu ympäri suomea mutta pääasiassa rannikolla. Suurimmat keskittymät pohjanmaalla, ahvenanmaalla ja länsirannikolla. Etenkin maaseudulla suomenruotsalaiset ovat eläneet vuosisatoja samoissa ympyröissä jonka takia suomenruotsalaiset murteet ovatkin viralliseen riikinruotsiin verrattuna kielinä hyvin paljon vanhempia (lähempänä islantia kuin ruotsia).
Suomenruotsalaisten kotikielenä on ruotsi ja useimmiten lapset menevätkin siis ruotsinkieliseen kouluun, jossa toki on pakollista opetella toinen virallinen eli se suomenkieli. Tästä huolimatta hyvin monen ruotsinkieliset suomentaidot ovat parhaimmillaankin välttävät. Johtuneeko se opetuksen tasosta vai harjoituksen puutteesta (pienissä kylissä suomenkieltä ei pääse käyttämään) mutta tunnen monia jotka jännittävät joka kerta kun täytyy käydä asioimassa jossain missä ruotsinkielisen palvelun tarjonta on epävarmaa...
Monet, etenkin isoimmissa kaupungeissa asuvat, haluavat oppia suomenkielen ja opettelevatkin sitä, mutta haluavat virastoissa yms asioilla käyttää ruotsinkieltä jottei tule väärinkäsityksiä.
Silti. Jokainen tuntemani suomenruotsalainen kannattaa täysillä suomen maajoukkueita, eikä IKINÄ voisi kuvitellakaan esimerkiksi kannattavansa ruotsia otteluissa. He mieltävät itsensä täysin suomalaisiksi, riippumatta suomenkielen osaamisestaan.
Harmittaakin siis tämä jatkuva suomenruotsalaisten tuomitseminen. Suomalaisia he ovat niinkuin me muutkin.
ps. omakin sukuni oli vielä ennen suomalaistumisen aikaa ruotsinkielinen
Itse en tiennyt että kaikki USA:ssa syntyvät lapset saavat automaattisesti USA:n kansalaisuuden, riippumatta siitä mikä heidän vanhempien kansalaisuus on (Suomessahan ei ole näin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa.
Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella.
Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri.
Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella.
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..
No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.
Oli nyt itsestään selvää, että näemme Helsingissä emmekä Turussa :) Helsingin Tuomiokirkko on koko Helsingin symboli ja Helsinki on pääkaupunkimme. On outoa, jos sitä ei tiedä, sori nyt vain. Onko Senaatintorikin epäselvä käsite ja Aleksanteri Toisen patsas?
Kyllä Helsingin historiaa ihan peruskoulutasolla tämän verran käsitellään ja aikuisella ihmisellä luulisi jonkin tason kulttuuritietämystä olevan kertynyt kotikaupungistaan.
Minä olen oppinut tuntemaan tuon Nikolainkirkkona, en ei-kristittynä ole juuri kiinnittänyt huomiota tuomiokirkkoihin noin yleensä, paitsi kansallispyhäkköön Turussa.
Nikolain kirkko -nimitys vaihdettiin Suurkirkoksi 1917 ja Suurkirkko Tuomiokirkoksi 1959, joten aika kaukaa on tuntemasi nimitys. Kävitkö koulusi silloin vai missä olet oppinut tuon nimityksen?
Voi kamala olen syntynyt 1961 ja minä olen aina puhunut Suurkirkosta, ilmeisesti minulle opetettu jo väärin lapsena, tosin arvasin että Suurkirkon täytyy olla tuomiokirkko. Tosin tietystä syystä ainoa oikea tuomiokirkko on Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
Oli nyt itsestään selvää, että näemme Helsingissä emmekä Turussa :) Helsingin Tuomiokirkko on koko Helsingin symboli ja Helsinki on pääkaupunkimme. On outoa, jos sitä ei tiedä, sori nyt vain. Onko Senaatintorikin epäselvä käsite ja Aleksanteri Toisen patsas?
Kyllä Helsingin historiaa ihan peruskoulutasolla tämän verran käsitellään ja aikuisella ihmisellä luulisi jonkin tason kulttuuritietämystä olevan kertynyt kotikaupungistaan.
Minä olen oppinut tuntemaan tuon Nikolainkirkkona, en ei-kristittynä ole juuri kiinnittänyt huomiota tuomiokirkkoihin noin yleensä, paitsi kansallispyhäkköön Turussa.
Nikolain kirkko -nimitys vaihdettiin Suurkirkoksi 1917 ja Suurkirkko Tuomiokirkoksi 1959, joten aika kaukaa on tuntemasi nimitys. Kävitkö koulusi silloin vai missä olet oppinut tuon nimityksen?
Voi kamala olen syntynyt 1961 ja minä olen aina puhunut Suurkirkosta, ilmeisesti minulle opetettu jo väärin lapsena, tosin arvasin että Suurkirkon täytyy olla tuomiokirkko. Tosin tietystä syystä ainoa oikea tuomiokirkko on Turussa.
Minä olen syntynyt 1979, ja olen myös aina puhunut Suurkirkosta tarkoittaessani Helsingin tuomiokirkkoa. Kuitenkin merkittävin tuomiokirkko on Turussa - ja olen sentään tamperelainen, jonka lapsi on kastettu Tampereen tuomiokirkossa 😀
Vuosia sitten tuttava matkusti Riminiin-kysyi lentokoneessa-mihin maahan mennään?
Tuttu, nyt reilu viisikymppinen mies väittää ettei suomessa ole lepakoita, ja ihan tosissaan. Ei ole niitä koskaan nähnyt, joten ei ole olemassa :)
OpiskelijaTKU kirjoitti:
Suomenruotsalaisuudesta...
TIEDÄN taistelevani tuulimyllyjä vastaan mutta yritetään nyt silti. Suomenruotsalaisia asuu ympäri suomea mutta pääasiassa rannikolla. Suurimmat keskittymät pohjanmaalla, ahvenanmaalla ja länsirannikolla. Etenkin maaseudulla suomenruotsalaiset ovat eläneet vuosisatoja samoissa ympyröissä jonka takia suomenruotsalaiset murteet ovatkin viralliseen riikinruotsiin verrattuna kielinä hyvin paljon vanhempia (lähempänä islantia kuin ruotsia).
Suomenruotsalaisten kotikielenä on ruotsi ja useimmiten lapset menevätkin siis ruotsinkieliseen kouluun, jossa toki on pakollista opetella toinen virallinen eli se suomenkieli. Tästä huolimatta hyvin monen ruotsinkieliset suomentaidot ovat parhaimmillaankin välttävät. Johtuneeko se opetuksen tasosta vai harjoituksen puutteesta (pienissä kylissä suomenkieltä ei pääse käyttämään) mutta tunnen monia jotka jännittävät joka kerta kun täytyy käydä asioimassa jossain missä ruotsinkielisen palvelun tarjonta on epävarmaa...
Monet, etenkin isoimmissa kaupungeissa asuvat, haluavat oppia suomenkielen ja opettelevatkin sitä, mutta haluavat virastoissa yms asioilla käyttää ruotsinkieltä jottei tule väärinkäsityksiä.
Silti. Jokainen tuntemani suomenruotsalainen kannattaa täysillä suomen maajoukkueita, eikä IKINÄ voisi kuvitellakaan esimerkiksi kannattavansa ruotsia otteluissa. He mieltävät itsensä täysin suomalaisiksi, riippumatta suomenkielen osaamisestaan.Harmittaakin siis tämä jatkuva suomenruotsalaisten tuomitseminen. Suomalaisia he ovat niinkuin me muutkin.
ps. omakin sukuni oli vielä ennen suomalaistumisen aikaa ruotsinkielinen
Nyt tulikin tippa silmään, joten rupean kannattamaan sydämeni pohjasta järjettömän kalliin ja silti toimimattoman kaksikielisyyden ylläpitämistä ja olen ehdottomasti sen kannalla, että jokainen suomenkielinen pakotetaan opettelemaan ruotsia, jottei heikommin suomea oppineita ruotsinkielisiä vain pääse enää koskaan jännittämään paikoissa, joissa ruotsinkielisen palvelun saaminen on epävarmaa.
Ne tuulimyllyt muuten ovat siellä ruotsinkielisten selkien takana antamassa myötätuulta ja etumatkaa siellä turkulaisissakin opinahjoissa. Mietipä sitä.
Eräs tuttava (nainen) luuli, että kuukautisten aikana koko kohtu valuu ulos ja kasvaa sitten aina uudelleen takaisin....
Hyla on valion tuoteryhmä vähäktoosittomille tuotteille, kuten arla on vastaavasti ingmannin.