Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?

Vierailija
13.02.2016 |

Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?

Kommentit (442)

Vierailija
401/442 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en osaa aakkosia tai en osaa lausua konsonantteja saati vokaleita.

Silti minä osaan lukea, kirjoittaa. Ja olen opinnot suorittanut.

Kyllä minä olisin vaikeuksissa yhdysvaltalaisen poliisin rattijuopumusratsiassa missä pitäisi luetella aakkoset ensin oikein päin ja sitten väärinpäin.

Kyllä minä löydän kirjan kirjastosta ja osaan puhelinluettelosta katsoa missä Matti Meikäläinen on tai Sirkka Sirittäjä. Tiedän tai osaan sen missä kyseinen kirjain sijaitsee mutta en osaa luetella aakkosia tästä näin vaan.

Mikä sun äidinkielesi on?

Suomi. Miksi?

Vierailija
402/442 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse luulin taas että pakettilähettipalvelun autot saa toimitettua noin 8-10 pakettia työpäivässä. Mieskollegat piti kiitettävän hyvin pokkansa ja korjasivat että noin parisataa päivässä.

Oonhan mä itsekin luonto-ohjelmasta aikoinaan oppinut että muurahaisten liikkeistä on luotu logaritmi jota paketintoimistusfirmat softissaan käyttää määritelläkseen optimaaliset reitit, mutta ei se tieto jotenkin yhdistynyt pakettimäärien kanssa. Tämä hävettää vieläkin vähän. Ei taida 8 pkt toimituksella tulla firmalle tulosta :D

Se on algoritmi eikä logaritmi ja kyseistä ongelmaa ei pysty optimoimaan. Kauppamatkustajan ongelma on maailman tunnetuin laskennallinen ongelma.

Oho. Mikäs se logaritmi sitten on?

Kyseinen muurahaisdokumentti ei valitettavasti mennyt syvemmälle mainitsemaasi laskennalliseen ongelmaan vaan väitti vain että tällaisia ohjelmistoja on ja paketintoimitusfirmat niitä käyttää.

No niin, olen kahlannut koko tähänastisen ketjun läpi todetakseni, että tähän kysymykseen ei kukaan muu ole vielä tullut vastaamaan (toki joku taisi ystävällismielisesti linkata Wikipedia-selityksen logaritmille). Joten siltä varalta, että ketään enää kiinnostaa:

Kauppamatkustajan ongelmalle ei ole (yleistä) ratkaisua, ja juuri siksi pakettifirmat ovat jäljitelleet muurahaisten käyttäytymistä ongelman ratkaisemiseksi. Muurahaiset kun toimissaan jatkuvasti joutuvat vastaavan ongelman eteen ja ilmeisesti pystyvät hakemaan siihen tehokkaan (ei välttämättä optimaalisen) reitin.

Algoritmi ja logaritmi ovat toki aivan eri asioita, mutta on aivan ymmärrettävää, että jos kumpikaan ei kuulu arkiseen kielenkäyttöön, ne menevät sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/442 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju enkä jaksanu lukee ku ekan sivun, mutta siis kaveri ei tiennyt, että kukkoa tarvitaan kanalaan, että saadaan tipuja... Pohti siis sitä, miten munat osataan kerätä pois oikeaan aikaan, ennen kuin niistä alkaa kehittyyn tipuja...

Toinen kysymys oli jääkiekosta, olimme katsomassa peliä ja osoitin yhtä jäädytettyä pelipaitaa ja kerroin kenen jäädytetty paita se on, niin kaveri kysyi, millä se on jäädytetty. Hetken ajattelin, ettei melussa kuullut oikein, mutta kysyi vielä uudestaan, että onko se jäädytetty typellä vai millä. Siinä sitten yritin selittää, että jäädytetty on termi js mitä se tarkoittaa...

Luomukanaloissa on kukko

Vierailija
404/442 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä 17-vuotias, kun sain tietää, että varttitunti ei tarkoitakaan 75 minuuttia vaan 15. Asia kävi ilmi, kun ihmettelin lukion enkun tunnilla, miten se voi olla englanniksi "quarter of an hour". En vieläkään kyllä ymmärrä, miksi joku vaivautuisi sanomaan "varttitunti", jos vartti tarkoittaa samaa asiaa. Ja miksei 75 minuutille ole mitään omaa kätevää lyhyttä sanaa? Oudointa on kyllä se, että koko tuota edeltäneen elämäni aikana käytin sanaa tuossa väärässä merkityksessä eikä se koskaan käynyt ilmi.

Samaten, yksi minulle läheinen ihminen, jonka kanssa olen hyvissä väleissä, kertoi minulle ylenkatsoneensa minua pitkään. Ihmettelin asiaa ja pyysin kertomaan, mistä on kyse. Sitten hän kertoi että on pitkään ihaillut päätöksiäni ja pitänyt minua esikuvanaan. Jouduin sitten valottamaan että ylenkatsominen tarkoittaa jotain vähän muuta...

Vierailija
405/442 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja ei tiennyt että Harvardin yliopisto ei sijaitse Britanniassa (vaan Yhdysvalloissa).

Vierailija
406/442 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ehkä 17-vuotias, kun sain tietää, että varttitunti ei tarkoitakaan 75 minuuttia vaan 15. Asia kävi ilmi, kun ihmettelin lukion enkun tunnilla, miten se voi olla englanniksi "quarter of an hour". En vieläkään kyllä ymmärrä, miksi joku vaivautuisi sanomaan "varttitunti", jos vartti tarkoittaa samaa asiaa. Ja miksei 75 minuutille ole mitään omaa kätevää lyhyttä sanaa? Oudointa on kyllä se, että koko tuota edeltäneen elämäni aikana käytin sanaa tuossa väärässä merkityksessä eikä se koskaan käynyt ilmi.

Samaten, yksi minulle läheinen ihminen, jonka kanssa olen hyvissä väleissä, kertoi minulle ylenkatsoneensa minua pitkään. Ihmettelin asiaa ja pyysin kertomaan, mistä on kyse. Sitten hän kertoi että on pitkään ihaillut päätöksiäni ja pitänyt minua esikuvanaan. Jouduin sitten valottamaan että ylenkatsominen tarkoittaa jotain vähän muuta...

Miksi 75 minuutille pitäisi olla jokin kätevä ja lyhyt sana. Minusta tunti ja vartti tai tunti ja 15 minuuttia on ihan hyvä.

Vierailija
407/442 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme Helsinki-viha täällä taas :D Alkuperäisen viestin idea ei ollut hehkuttaa Tuomiokirkkoa (vaikkakin se on yksi Suomen tunnistetuimpia rakennuksia, myös turismia ajatellen), vaan se ettei joku helsinkiläinen tiennyt sitä oman kaupunkinsa Tuomiokirkkoa.

Itse olen Helsingistä ja minulla ei ole mitään hajua millainen on Turun tuomiokirkko. Valitettavasti olen käynyt Turussa vain kerran paljon nuorempana eikä ole harrastukseni googlailla kuvia eri kaupunkien tuomiokirkoista, joten mistä voisinkaan tietää miltä se näyttää. Helsingin Tuomiokirkko on minulle helsinkiläisenä hyvinkin tuttu.

Etkö ole koskaan katsonut joulurauhanjulistusta?

408/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se vartti kuitenkin sadasta 25 eikä 75.

Vierailija
409/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme Helsinki-viha täällä taas :D Alkuperäisen viestin idea ei ollut hehkuttaa Tuomiokirkkoa (vaikkakin se on yksi Suomen tunnistetuimpia rakennuksia, myös turismia ajatellen), vaan se ettei joku helsinkiläinen tiennyt sitä oman kaupunkinsa Tuomiokirkkoa.

Itse olen Helsingistä ja minulla ei ole mitään hajua millainen on Turun tuomiokirkko. Valitettavasti olen käynyt Turussa vain kerran paljon nuorempana eikä ole harrastukseni googlailla kuvia eri kaupunkien tuomiokirkoista, joten mistä voisinkaan tietää miltä se näyttää. Helsingin Tuomiokirkko on minulle helsinkiläisenä hyvinkin tuttu.

Etkö ole koskaan katsonut joulurauhanjulistusta?

Joulurauha luetaan Brinkkalan talon parvekkeelta. Tuomiokirkko on tien toisella puolella puiston takana. Miten julistus mielestäsi liittyy kirkkoon?

Vierailija
410/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30 v. tuttu kysyi, mikä on kunnanjohtaja. Saman ihmisen mielestä kesäkurpitsa on erikoinen ruokalaji...

Vierailija
411/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin hetken miehen kanssa, joka ei ollut kuullutkaan: 

-Astrid Lindgrenistä

-että saksanpaimenkoira ja schäfer ovat sama koirarotu

-Suomi on ollut ensin Ruotsin alaisuudessa, sittemmin Venäjän (luuli, että toisinpäin)

-jne, jne... 

Kaiken tiesi kyllä kemiasta ja fysiikasta. Opiskeli entisellä TKK:lla. 

Suhteemme ei tosiaan ollut kovin pitkäikäinen, vaikka tavallaan hyvä mies olikin. En vain kestänyt..... 

En mäkään noista koirista tiedä, kun evvk.

Vierailija
412/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavinta oli, kun entinen tyttöystäväni ilmoitti, ettei osannut tankata autoa. Jätin sen huoltoasemalle vanhempiensa auton kanssa ja lähdin itse taksilla.

Vierailija
413/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavinta oli, kun entinen tyttöystäväni ilmoitti, ettei osannut tankata autoa. Jätin sen huoltoasemalle vanhempiensa auton kanssa ja lähdin itse taksilla.

Et voinut opettaa häntä tankkaamaan? :D Oikea unelmamies varmasti olet...

Vierailija
414/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yksittäinen henkilö, mutta yleisesti ihmettelen, mikä naisen anatomiassa on niiiiiiiin ihmeellistä. Klitoriksen löytymisen vaikeutta jauhaa miehet ja naiset itse. Tiesin sen ja muutkin osat (jopa mistä virtsa tulee!) 10-vuotiaana. Vanhemmat eivät ouhuneet, mutta luin itse kirjoista.

Vierailija
415/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Top vitonen näin lonkalta:

- kaverini ei vieläkään ymmärrä äidinkielen ja kansalaisuuden eroa. Yhä raivoaa kun ruotsalaiset eli oikeasti ruotsinkieliset saa äänestää

- takavuosina naapuri paistoi kinkun muovikääreessä

- mökin perinyt ei osannut käyttää takkaa, kiuasta, grilliä eikä huoltaa huussia. Veneen kiinnitti niin että karkasi. Kumminkin viettänyt paikassa yli 40 kesää...

- yksi teini ei ymmärtänyt kudottujen tekstiilien ideaa. Siis että alussa on lanka tai kude ja sitten joko itsensä tai toisen kuteen/loimen kanssa muodostetaan kangasta kangaspuissa tai muuten

- työkaveri ei ymmärrä likinäköisyyttä

Vierailija
416/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Lontoosta pääsee junalla Pariisiin :DDD Joku kysyi sitä täällä että onko muka mahdollista xD

Vierailija
417/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että on vielä joku, joka ei ole käynyt kuuntelemassa Popedan alkuperäistä versiota pullat pystyyn kappaleesta ja ihmettelee, kun sen valintaa ruokamainokseen paheksutaan.

Tuota mainosta ei ole voitu tehdä ilman Paten hyväksyntää.

Vierailija
418/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että Lontoosta pääsee junalla Pariisiin :DDD Joku kysyi sitä täällä että onko muka mahdollista xD

Niin, Englannin kanaalin ali avattiin tunneli vuonna 1994, joten onhan se siellä ehtinyt jo reippaat parikymmentä vuotta olla. Mutta mistäs sitä kaikkea voi tietää :D

Vierailija
419/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston ensimmäisenä vuonna kävi ilmi, että luokkatoveri luuli Jamaikan sijaitsevan Aasiassa. Oli innoissaan, että Aasian uskontoja käsittelevällä kurssilla pääsisi lukemaan rastafareista...

Vierailija
420/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sille, kolme varttia. Esim. Litran pullo (100cl) vs. kolmen vartin pullo (75cl)