Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Paljon kuulee nuorten keskuudessa puhuttavan nuubiesta, mutta mikä se on? Kuulemma vain jotenkin huono/surkimus?
Noob on lähtöisin sanasta newbie, joka tarkoittaa "uutta" tai kokematonta henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kuulee nuorten keskuudessa puhuttavan nuubiesta, mutta mikä se on? Kuulemma vain jotenkin huono/surkimus?
"Noob on lyhenne joka tarkoitta newbietä, eli aloittelijaa. Sana "Noob" esiintyy hyvin usein netissä ja varsinkin nettipeleissä. Yleensä sillä pyritään loukkaamaan toista käyttäjää haukkumalla tätä osaamattomaksi."
Mää katon paljon sanoja Urbaanista sanakirjasta (http://urbaanisanakirja.com/). Saanut esim. moniin räppibiiseihin jotakin tolkkua :)
Vierailija kirjoitti:
Vähän offtopic: Joissain jenkkisarjoissa olen huomannut, että siellä kutsutaan brother-in-law -nimellä sellaistakin, joka on vaikkapa vaimon siskon mies. Vaikka ei kai se enää lanko ole, vaan vaimon veli tai siskon mies.
Lanko tarkoittaa vaimon veljeä tai vaimon siskon aviomiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ei tiennyt, että mikroon ei saa laittaa haarukoita. Heillä ei ehkä ole ollut ikinä kotona mikroa.
Ja syy tähän on?
Oman mikron ohjeissa ei puhuta metallista muuta, kuin se, että ne eivät saa koskettaan mikron seiniä. Muuten saa kayttää vapaasti ja toisissa tapauksissa, jopa kehoitetaan käyttämään, kuten esim. veden lämmittäminen mukissa/lasissa metallisen lusikan kera.
Kerro tuo sille mikrolle joka meillä rikkoutui uuniperunan foliokääreen takia. (90-luvulla)
Niin joo, kysehän olikin siis antiikkilaitteista, tämähän tosiaankin kuuluu tämän otsikon alle. Tekniikka on muuttunut todella paljon noista ajoista ja ensimmäisen suuren harppauksen mirkot sai vuonna -87. Varmaan kannattaisi joskus lukea niitä käyttöohjekirjoa, niin et itse pääsisi näihin ketjuin naurunalaiseksi. Ja kyllä, tietoa löytyy myös GOOGLELLA jos vaan viitsii etsiä, niin ri tarvitse mitään poskettomia huhuja täällä kylvää totuuksina. Tuossa alkuun yksi esimerkki:
http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/saako_metalliastioita_panna_mikroaaltouuniin
Niin ja painoihan noi "kannykätkin" noihin aikoihin vaan viisi kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Aina vaan jaksaa hämmästyttää se, jos joku ei osaa ääntää q-kirjainta. Varsinkin, jos esimiesasemassa oleva ihminen puhuu palaverissa "guu-kakkosesta", niin se ihmetyttää muitakin kuin minua.
Minua hämmästyttää tuon lisäksi se, että kun kahden kesken varovaisesti heille kertoo, että ei se ole guu, he ehdottomasti kieltäytyvät uskomasta. Eivät siis sano vastaan, vaan kuuntelevat hiljaa ja näyttävät ymmärtävän, mutta käyttävät guuta vain sitkeästi edelleenkin. Kaikki muu oppi kyllä menee perille, eli ei ole ymmärryksessä vikaa. Mutta missä sitten on?
t. Aikuiskouluttaja, jonka hommia tämä oikominenkin on
Vierailija kirjoitti:
Niin, alkiollahan on kidukset ennen keuhkoja. Miten täällä voi olla ihmiset noin tietämättömiä asiasta? Tuon pitäs tietää jokainen joka on peruskoulun käynyt..
Minä tässä 25v mietin vähän aikaa sitten, että miksi se alkio ei huku siellä äitin masussa. Vedessähän se lilluu? eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän offtopic: Joissain jenkkisarjoissa olen huomannut, että siellä kutsutaan brother-in-law -nimellä sellaistakin, joka on vaikkapa vaimon siskon mies. Vaikka ei kai se enää lanko ole, vaan vaimon veli tai siskon mies.
Lanko tarkoittaa vaimon veljeä tai vaimon siskon aviomiestä.
Lanko on lisäksi miehen veli tai siskon mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava oli lomalla Algarvessa ja luuli uineensa Välimeressä. Ei uskonut ennen kuin kartasta näytin. Toinen tuttava matkusti Kyprokseen ja luuli koko matkan ajan olevansa Kreikassa.
Mjaa, ja sinä luulet edelleen, että se on Kyprokseen?
Oikea taivutusmuoto on Kyprokseen, Grönlantiin, Islantiin jne. Kielitoimisto on kuitenkin hyväksynyt Kyprokselle, Rodokselle, Mallorcalle jne. taivutusmuodot rinnakkaismuodoiksi vaikka ne ovatkin täysin vääriä. Nämä väärät taivutukset alkoi yleistyä 1970-luvulla suomalaisten etelänmatkailun myötä.
Vierailija kirjoitti:
Aina vaan jaksaa hämmästyttää se, jos joku ei osaa ääntää q-kirjainta. Varsinkin, jos esimiesasemassa oleva ihminen puhuu palaverissa "guu-kakkosesta", niin se ihmetyttää muitakin kuin minua.
No miten se nyt pitää lausua? Oo pee guu är äs tee uu
Ei tiennyt että OP on yksityisen sektorin työnantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää tuon lisäksi se, että kun kahden kesken varovaisesti heille kertoo, että ei se ole guu, he ehdottomasti kieltäytyvät uskomasta. Eivät siis sano vastaan, vaan kuuntelevat hiljaa ja näyttävät ymmärtävän, mutta käyttävät guuta vain sitkeästi edelleenkin. Kaikki muu oppi kyllä menee perille, eli ei ole ymmärryksessä vikaa. Mutta missä sitten on?
t. Aikuiskouluttaja, jonka hommia tämä oikominenkin on
No kerro meille yksinkertaisille miten se Q (kuu?) kuuluu lausua?
Nelikymppinen nainen hoki vaan että voi käyttää ainoastaan HYLA-tuotteita vaikka tarjolla oli vähälaktoosisia tuotteita. Ei käynyt ei, kun hän voi käyttää ainoastaan HYLA-tuotteita. Taisi hänen ruokavalionsa laajentua aika paljon kun selitin arla ym. vähälaktoosiset maitotuotteet.
Kaveri ei tiennyt, että anjovis on kala. Tai oikeastaan ei edes kala vaan nimitys kalasäilykkeestä, joka on useimmiten kilohailia. Luuli sen olevan joku oliivin tapainen asia :D
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen nainen hoki vaan että voi käyttää ainoastaan HYLA-tuotteita vaikka tarjolla oli vähälaktoosisia tuotteita. Ei käynyt ei, kun hän voi käyttää ainoastaan HYLA-tuotteita. Taisi hänen ruokavalionsa laajentua aika paljon kun selitin arla ym. vähälaktoosiset maitotuotteet.
Jotkut eivät myöskään ymmärrä, että HYLA ei ole sama asia kuin laktoositon, eikä laktoositon ole sama kuin maidoton.
Nämä on mun omia oivalluksia...
Sain joskus 18-vuotiaana tietää, että suolakurkut ovat avomaakurkkuja mausteliemessä. Ei ole siis olemassa omaa suolakurkku lajiketta joka sitten säilötään vedessä :D
Ja toinen...tästä muutama vuosi myöhemmin kuulin pitkospuiden oikean merkityksen. Minä kun olin aina luullut että se on sellane maa-alue jossa kasvaa ohkasia pitkiä , eli koivikko ;)
Kerran töissä kaivelin laukusta huulirasvapötköä mutta vahingossa tulikin tamppooni käteen naurahdin työkaverille no onneksi en tarvitse vielä näitä pitkään aikaan (olin raskaana). Työkaveri (20v nainen) katsoi ihmeissään ja kysyi että mitenniin? Tiesi kyllä että olin raskaana. Katsoin pitkään hämmentyneenä että milloin tajuaa mutta kun sitä väläystä ei tullutkaan niin oli pakkoa kertoa tälle nuorelle naisenalulle että yleensä ensimmäisiä raskausoireitahan on kuukautisten pois jääminen. Työkaveri oikeasti oli tästä hyvin hämillään ja naureskeli asialle kun ei tiennyt
Hyla = vähälaktoosinen
Laktoositon = laktoosittomat tuotteet
Maidoton = Ei maitoa, juovat jotain kaura- ja soijajuomia :D
Eräs henkilö väitti Hervannan olevan Suomen kolmanneksi suurin kaupunki :D
Toinen kuun tuottavan yöllä valoa :D
K-Raudassa myydään ulkohuussia 2m^2 koossa, mutta pohjan mitat ovat 1,1x0,9m.
Onhan näitä...
Ammattikoulussa reilu parikymppinen mies kysyi ihan pokalla, että synnyttääkö äiti aina kohdun lapsen mukana. Kysästiin herralta van, että missäköhän sun pienemmät sisaret on kasvaneet, jos kohtu on synnytetty jo sun mukana? :D Silloin alkoi funtsia uudelleen, että juu ei se kyllä ihan noin voi mennä.
Multakin eräs täysi-ikäinen - tietääkseni täysijärkinenkin - syntysuomalainen henkilö tiedusteli Uspenskin katedraalissa, että ovatko ortodoksit kristittyjä!
Käsittämätöntä. Tosin en enää jaksa ihmetellä ihmisten perussivistymättömyyttä, kun olen katsellut Haluatko miljonääriksi? -ohjelmaa.