Harvinaisin eläin, jonka olet nähnyt Suomen luonnossa villinä ja vapaana?
Kommentit (196)
Ei ehkä ole harvinainen, mutta minulle uusi, siis näköetäisyydeltä. Lumikko rivitalon takapihalla.
Vierailija kirjoitti:
Iso rupikonna :D
Olen vain kerran elämässäni nähnyt kunnon konnan, rupisen ja isokokoisen. Ei edes hyppinyt kuin sammakko vaan möyri erikoisesti. Rupisia nystyröitä siinä oli ja piti muistaakseni erikoista ääntä.
Oletteko muut näitä nähneet, kuinka yleisiä ovat?
Meidän mökkisaaressa oli tosi paljon rupikonnia! Niitä oli hauska seurata. Ovat aika kömpleöitä, mutta hieman myrkyllisiä, mikä karkottaa petoja. Ne voivat elää jopa 40-vuotiaaksi. Kerran näin mökin lähistöllä aivan valtavan rupikonnan, tanner vaan tömisi, kun se loikki. Saaressa oli yksi rupikonna, jonka tunnisti, sillä oli yksi jalka poikki. Törmäsin siihen otukseen monena vuonna peräkkäin
142
Mustikassa ollessani satuin katsahtamaan ylöspäin ja olin lentää pehvalleni kun valtava huuhkaja istui yläpuolellani. Oli kyllä komean näköinen.
Kerran olin rauhaisalla metsälammella ottamassa aurinkoa ja huomasin kun joku eläin ui suoraan minua kohti. En tunnistanut eläintä vasta kun se rantautui ja huomasin sen olevan minkki! Sanoin sille pöö ja se lähti kuin panos piipusta.
Pari kuukautta sitten saukko juoksi minua tiellä vastaan ja loikkasi sitten ojaan.
Sotka
Sinkkumies, nyt riittää luettelu, kiitti.
Mä näin kerran ketun aika lähellä kaupungin keskustaa. Ei vissiin harvinainen eläin mutta harvinainen näky!
Onkohan Oulun seudulla jotenkin tosi köyhä eläinlajisto, vai liikunko tosiaan ihan liian vähän luonnossa? Pelkkiä "peruseläimiä" nimittäin olen nähnyt, en siis melkein mitään tässä ketjussa mainittuja. Tämä siitä huolimatta että oon asunu ensimmäiset 20v elämästäni taajamassa omakotitalossa, enkä missään kerrostalobetonihelvetissä. Ei siinä pihalla näkyny ku pikkulintuja, joku fasaani ja peltopyy joskus, jäniksiä ja rusakkoja. Siili, orava, myyrä ja hiiri. Pari kertaa haukan ja pöllön, en kylläkään muista lajeja enää kun olin lapsi.
Lisäksi oon rämpiny mummun ja papan kanssa marjastamassa ja sienestämässä ihan umpimetsässä pikkutytöstä asti, ja en sielläkään oo nähny hirveä kummempaa otusta (tämänkin kaukaa).
152 jatkaa
Mun pappa on muuten syntynyt vuonna 1934, ja on liikkunut lapsesta asti metsissä tässä Oulun alueella, ja ei ole siltikään nähnyt esimerkiksi karhua, ilvestä eikä sutta luonnossa. Ja se oikeasti viettää luonnossa paljon aikaa, edelleen yli 80 vuotiaana metsästää ja kalastaa yms.
Missä te eläinbongarit oikeen asutte ja mitä teette kun näette kaikkia harvinaisempia eläimiä? :D
Vierailija kirjoitti:
En tiedä harvinaisuudesta, mutta ainakin sääski, peukaloinen ja joku vihertävä tikka, jota en tunnistanut.
Luultavasti harmaapäätikka. Vihertikka on tosi harvinainen, nähty Suomessa muistaakseni 6 kertaa.
En tiiä mikä on harvinaisin. Peura, kettu, majava, lepakko vai lumikko. Hienointa oli nähdä peura ta kettu. Lähimpänä oli kettu ja lumikko. Ehkä vähän pelkäsin tuota kettua, luulin että vois tehdä jotain pienelle koiralle. Mutta ei kai sentään.
Susi. Siis ihan villisuden olen nähnyt metsässä, ei missään eläinpuistossa.
Viisas mies (vitsi, älkää nyt loukkaantuko)
Ja lepakoita näen loppukesästä jatkuvasti!