Lääkäri! Mikä on kauheinta, mitä olet nähnyt työssäsi?
Miten tämä vaikutti sinuun tai omaan mieleesi, vai vaikuttiko mitenkään?
Kommentit (216)
Olin toista päivää kesätöissä kandina. Osastolle tuotiin itsemurhaa yrittänyt yläkouluikäinen, joka oli sekakäyttänyt runsaasti lääkkeitä ja alkoholia. Nuori ei voinut hyvin ja kertoi katuvansa yritystä... Nuori menehtyi vain muutamien minuuttien kuluttua tuon sanomisesta. Oli siinä itkussa pidättelemistä...
Mun tuttu oli työharjottelussa ambulanssikuljettajana ja kerto,että yhdellä miehellä oli penis murtunut/katkennut(?) ja siihe piti tehdä kipsi.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu oli työharjottelussa ambulanssikuljettajana ja kerto,että yhdellä miehellä oli penis murtunut/katkennut(?) ja siihe piti tehdä kipsi.
Oliko teistä siis jompikumpi lääkäri, mitä tässä aloituksessa haettiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole vielä mitään. Amputoitu penis voidaan korjata "käyttö"kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Olin toista päivää kesätöissä kandina. Osastolle tuotiin itsemurhaa yrittänyt yläkouluikäinen, joka oli sekakäyttänyt runsaasti lääkkeitä ja alkoholia. Nuori ei voinut hyvin ja kertoi katuvansa yritystä... Nuori menehtyi vain muutamien minuuttien kuluttua tuon sanomisesta. Oli siinä itkussa pidättelemistä...
Pikkusen enemmän uraa, ja totut siihen, että tällainen ei hetkauta mihinkään suuntaan. Olen minäkin nähhnyt hirttäytyneitä ja itsensä ampuneita. mutta en pitänyt niitä sen veroisina, että olisin laittanut ketjuun "mitä kauheinta olet nähnyt työssäsi".
se lääkäri 20 v kokemuksella
Fas-lapsia syntyy vaikka kuinka paljon joka vuosi. Enemmän kuin esim. down-lapsia. Ei siis mitään kovin yksityiskohtaista tietoa em. kandi paljastanut, vaan ihan arkipäivää synnäriltä. Fas-lapsen voi kyllä tunnistaa kasvonpiirteiden perusteella, ei siinä mitään vuosia tarvitse odotella. Toki sitä, että kuinka pahat vauriot kullakin fas-lapsella on, täytyy odotella, sen näkee vasta kun lapsi kasvaa. Miten suoriutuu esim. koulussa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinavausta seuratessa tuli etova olo,kun kieli leikattiin puukolla pois ja kun kalloa avattiin sellaisella pyörösahalla.
Jos teistä on tulossa lääkäreitä ja tämä on pahinta mitä osaatte kuvitella tai jos tämä tuntu jo ällöttävälle niin suosittelen vaihtamaan alaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkusen enemmän uraa, ja totut siihen, että tällainen ei hetkauta mihinkään suuntaan. Olen minäkin nähhnyt hirttäytyneitä ja itsensä ampuneita. mutta en pitänyt niitä sen veroisina, että olisin laittanut ketjuun "mitä kauheinta olet nähnyt työssäsi".
Miksi tämä sai niin paljon alapeukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet alun perin väärällä alalla tai sitten olet ollut alalla pikkuisen liian kauan. Jos mikään ei alun perin kosketakaan, tai sitten olet unohtanut sujuvasti jos joku joskus on sinua koskettanut tai liikuttanut.
Lääkäriys perustuu hoitosuhteeseen ja hoitosuhde perustuu siihen että on kiinnostunut ihmisistä ja heidän tarinoistaan ja välittää mitä niiden ihmisten elämässä tapahtuu. Toki jumalasyndroomaan ei pidä ryhtyä, eli eipä lääkärin sovi ruveta kuvittelemaan että ihmisen pelastaminen on hänen vastuullaan jos ihminen itse ei asian eteen halua toimia... mutta noin kylmää asennetta en haluaisi kollegakunnassa nähdä.
Itse olen toiminut lääkärinä noin 27 vuotta. Edelleen tulee asioita jotka koskettaa ja jotkut jopa tuntuu kamalilta. Jos mikään ei koskaan hetkauta, on syytä mennä tutkituttamaan päänsä.
35, ehkä tuo ylimielisyys. Me muuthan se "likainen" työ tehdään, eli kannatellaan niitä omaisia, siistitään ruumit, pestään toukkaiset, märkivät haavat, saadaan oksennukset ja veriripulit päällemme, kuntoutetaan niitä juuri ja juuri itsemurhayrityksestä henkiin jääneitä, vaihdetaan sidokset niihin laajoihin märkiviin palovammoihin, todistetaan viimeiset hengenvedot jne. Työhön tottuu, muuten sitä ei jaksa. Mutta en silti voi sanoa, etteikö raiskatun lapsen sisätutkimus tai huolella kasvottomaksi hakattu vaimo tuntuisi miltään. Jos kadottaa ihmisyyden ja empatiakyvyn, kannattaa siirtyä patologiaan.
Tuo FAS-juttukin lienee yllättävän yleinen. Luin kerran haastattelun naisesta, joka oli ollut muutaman vuoden kuivilla. Kertoi, että hänellä on kolme lasta, joista kaksi sai nuorena ja ne huostaanotettiin. Haastattelija kirjoitti, että kyynel silmässä (ja syystäkin..) kertoi kolmannesta lapsestaan, jota sai tietää odottavansa, kun ambulanssissa vietiin sairaalaan mahakipujen takia. Synnytti pienen FAS-tytön. Lapsi vietiin heti pois. Sanoi, ettei tiennyt edes olevansa raskaana, mutta noina vuosina eli jossain kännihuurussa ja ei muista niistä ajoista mitään, kun oli jossain juoppoluolissa ihan sekiaisin koko ajan. Tämä asia oli kuulemma elämänsä vaikein asia edes ajatella.
Surullista. Sen lapsen puolesta, mutta myös ihmisen puolesta, joka nyt selvänä tajuaa tekonsa...
Hyväksikäytön uhrit, eteenkin lapset, järkyttävät aina. Yksi tapaus on syöpynyt mieleeni, pieni lapsi joka ei osannut puhua ja äiti joka yritti selittää mustaa valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäytön uhrit, eteenkin lapset, järkyttävät aina. Yksi tapaus on syöpynyt mieleeni, pieni lapsi joka ei osannut puhua ja äiti joka yritti selittää mustaa valkoiseksi.
Miten lapsen äiti siis yritti suojella rikollista oman lapsensa kustannuksella? Toi sentään itse lapsen hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli järkyttävää olla nuorena tyttönä (kandina) mukana synnytyksessä, jossa synnyttävä äiti makasi kännistä tiedottomana ja sossutädit päivysti vierellä ja otti lapsen samantien huostaan. Lapsella oli - tietenkin - FAS. Muistan että itku pääsi.
Kaikenlaista muutakin on tietysti nähty ja koettu. Meille ei aikanaan debriefingejä tarjottu, ehkä olisi joskus ollut tarve. Mutta tuo FAS -vauva järkytti kovin, ehkä siksi kun itsellä oli yksivuotias ihanuus kotona.
Tiedän tapauksen. Tai ainakin yhden samanlaisen.
Minä tiedän useammankin.
T. Kätilö
Kaameaa on se mitä vanhat, kokeneet lääkärit tekee sunnuntai-iltana, roikkuvat vauva-palstalla...
Suomalainen humalainen siiderivalas vaatimassa diapam reseptiä. Ja hänen mieskaverinsa Makke kiitos Suomi jotakin paidassa tribaalit käsivarressa.
Jouduin kutsumaan vartijan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo FAS-juttukin lienee yllättävän yleinen. Luin kerran haastattelun naisesta, joka oli ollut muutaman vuoden kuivilla. Kertoi, että hänellä on kolme lasta, joista kaksi sai nuorena ja ne huostaanotettiin. Haastattelija kirjoitti, että kyynel silmässä (ja syystäkin..) kertoi kolmannesta lapsestaan, jota sai tietää odottavansa, kun ambulanssissa vietiin sairaalaan mahakipujen takia. Synnytti pienen FAS-tytön. Lapsi vietiin heti pois. Sanoi, ettei tiennyt edes olevansa raskaana, mutta noina vuosina eli jossain kännihuurussa ja ei muista niistä ajoista mitään, kun oli jossain juoppoluolissa ihan sekiaisin koko ajan. Tämä asia oli kuulemma elämänsä vaikein asia edes ajatella.
Surullista. Sen lapsen puolesta, mutta myös ihmisen puolesta, joka nyt selvänä tajuaa tekonsa...
Mä näin yhteen aikaan säännöllisesti naisen, joka oli aina ihan ympäripäissään ja selkeästi raskaana. Vaihdoin bussia Helsingin Kurvissa, ja tää nainen oli useamman kerran pysäkin läheisen ärrän edessä, aina kännissä ja yleensä riitelemässä jonkun kanssa. Oma lapsi oli tuolloin tarhaikäinen, ja väkisinkin tuli mietittyä mikä kohtalo mahtoi odottaa tuon naisen lasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaameaa on se mitä vanhat, kokeneet lääkärit tekee sunnuntai-iltana, roikkuvat vauva-palstalla...
:D
Sitten maanantai aamuna työpaikalla leikkaussalissa " Luin eilen netistä semmosta ja semmosta..." Siihen sitten toinen kolleega " Joo minäkin luin siitä se oli aika mielenkiintoinen keskustelu! " Sitten laskeutuu jäätävä hiljaisuus puna leviää lääkäreiden kasvoille ja mielessä " ei hemmetti miksi piti ottaa puheeksi tuo... oi oi... vauvapalstan keskustelusta luin sen... no nyt tuo tietää, että käyn siellä.... " Molemmat lääkärit pohtii samaa.... Sitten yhteen ääneen " Niin se oli Duodecim sivuilla tuo äsköinen mistä kerroin! "
Kolarissa kuolleen lapsen pahoin ruhjoutunut ruumis. Vielä samanikäinen kuin oma lapseni silloin. Osui ns. liian lähelle.
Itsemurhan päähän ampumalla tehnyt.
Jotkut kodittomien päihdekäyttäjien märkivät haavat on toisella tavalla kamalia. Se pesemättömyyden haju. Ja kuinka ihmisarvo tuntuu katoavan, varsinkin siellä päivystyksessä