Lääkäri! Mikä on kauheinta, mitä olet nähnyt työssäsi?
Miten tämä vaikutti sinuun tai omaan mieleesi, vai vaikuttiko mitenkään?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaitiolovelvollisuus.
Jos joku lääkäri kirjoittelee tähän niin on kyllä epäammattimaista.
Vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvista asioista voi kuitenkin kertoa myös sillä tavalla, että yksityisyyden suoja säilyy eikä vaitiolovelvollisuutta rikota (kuten voit mistä tahansa lääkärin haastattelusta huomata). Tähän kysymykseen voisi vastata vaikkapa "pienen lapsen kuolema" tmv.
Silti pidän epäammattimaisena palstalla työasioiden jakamisen.
Vaikka tekstistä ei tunnistaisi henkilöä, niin ihmiset usein luulevat tunnistavansa henkilön tai itsensä tekstistä. Henkilö voi ajatella: "naapurillani oli sama ja hänkin oli nainen." Vaikka nainen olisi ollut ainut paljastettu tieto voi henkilö itsepäässään keksiä että tunnisti henkilön. Ihmiset tuppaavat olemaan sen verta uteliaita.
Antaa myös huonon kuvan jos lääkärit paljastelevat nettipalstalla asioita. Se saa ihmiset miettimään mitä muuta lääkärit kertovat ja missä.
Aina kun lääkäri jakaa työasioitaan ei tule miettiä vain että henkilöllisyys paljastu, vaan onko asioiden jakaminen oikeasti oleellista. Tulisi miettiä asioita hieman pidemmälle kuin että eipä tästä henkilöä tunnista.
No nyt on viisasta tekstiä.. Tälle iso arvostus ja peukku :) Olisipa tämän sortin ajattelua enemmän th-alalla. Jäisi turhat kahvipöytä juoruilut ym. vähemmälle ja asiakkaiden arvostus nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti rv 24. En ole millään tavalla aborttivastainen, noilla viikoilla se on kuitenkin jo liian rankkaa.
Enkä ole lääkäri, mutta vastasin kuitenkin. Työskentelen sairaalassa.
Voitko sanoa mitään abortin syystä vaarantamatta intimiteettiä? Mitähän mieltä äiti oli tästä itse... siis millä fiiliksillä?
En ole lääkäri, enkä edes hoitohenkilökuntaa mutta lähipiirissäni oli tämänkaltainen tapaus. Muista, että noilla viikoilla abortin saa ainoastaan sikiön vaikean vammaisuuden johdosta. Minun tietämässäni tapauksessa oli selvää, että lapsi kykenisi synnytyksen jälkeen elämään vain laitteiden varassa määrittelemättömän ajan, ja päätös myöhäiseen aborttiin oli hirvein asia koskaan. Lapsi oli toivottu ja vanhemmat valmiita elämään lapsen lievän vammaisuuden kanssa, mutta kyseinen lopputulos ei olisi ollut mitään elämää. Kyseinen äiti oli huutoitkenyt koko toimenpiteen ajan ja pitkään sen jälkeen. Tästä on jo aikaa joka lasketaan kymmenissä vuosissa, mutta kyseinen äiti koki viime vuoden "omantunnonvapaus"-aloitteen nimissä tehdyt nyyhkytarinat myöhäisistä aborteista (joissa siis keskityttiin siihen miten hoitajilla on paha mieli) todella henkilökohtaisina ja loukkaavina.
Abortin saa myös "noilla viiikoilla" muistakin syistä kuin vammaisuudesta, esim. henk. koht. tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti rv 24. En ole millään tavalla aborttivastainen, noilla viikoilla se on kuitenkin jo liian rankkaa.
Enkä ole lääkäri, mutta vastasin kuitenkin. Työskentelen sairaalassa.
Voitko sanoa mitään abortin syystä vaarantamatta intimiteettiä? Mitähän mieltä äiti oli tästä itse... siis millä fiiliksillä?
En ole lääkäri, enkä edes hoitohenkilökuntaa mutta lähipiirissäni oli tämänkaltainen tapaus. Muista, että noilla viikoilla abortin saa ainoastaan sikiön vaikean vammaisuuden johdosta. Minun tietämässäni tapauksessa oli selvää, että lapsi kykenisi synnytyksen jälkeen elämään vain laitteiden varassa määrittelemättömän ajan, ja päätös myöhäiseen aborttiin oli hirvein asia koskaan. Lapsi oli toivottu ja vanhemmat valmiita elämään lapsen lievän vammaisuuden kanssa, mutta kyseinen lopputulos ei olisi ollut mitään elämää. Kyseinen äiti oli huutoitkenyt koko toimenpiteen ajan ja pitkään sen jälkeen. Tästä on jo aikaa joka lasketaan kymmenissä vuosissa, mutta kyseinen äiti koki viime vuoden "omantunnonvapaus"-aloitteen nimissä tehdyt nyyhkytarinat myöhäisistä aborteista (joissa siis keskityttiin siihen miten hoitajilla on paha mieli) todella henkilökohtaisina ja loukkaavina.
Abortin saa myös "noilla viiikoilla" muistakin syistä kuin vammaisuudesta, esim. henk. koht. tilanne.
Sosiaalisin syin tai henkilökohtaisen tilanteen vuoksi ei koskaan tehdä abortteja 20+0 eteenpäin.
Älkää tulko päivystykseen tai omalääkärin vastaanotolle kolmen päivän flunssan jälkeen oireitanne liioittelemaan kuurin toivossa! Oikeastikin sairaita on. Oireiden liioittelun näkee ammattilainen heti ja sitä antibioottikuuria ette muutenkaan saa.
T. tk-lääk.
Vierailija kirjoitti:
- mies ja raskaana oleva nainen rajussa kolarissa
- puukotettu, nuori uhri
Olen ensihoitaja, nämä jääneet aivan erityisesti mieleen.
Jos et huomannut, niin tässä ketjussa pyydettiin lääkäreiden kommentteja. Lääkärit tuollaiset potilaat tutkivat ja hoitavat, ei ensihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli järkyttävää olla nuorena tyttönä (kandina) mukana synnytyksessä, jossa synnyttävä äiti makasi kännistä tiedottomana ja sossutädit päivysti vierellä ja otti lapsen samantien huostaan. Lapsella oli - tietenkin - FAS. Muistan että itku pääsi.
Kaikenlaista muutakin on tietysti nähty ja koettu. Meille ei aikanaan debriefingejä tarjottu, ehkä olisi joskus ollut tarve. Mutta tuo FAS -vauva järkytti kovin, ehkä siksi kun itsellä oli yksivuotias ihanuus kotona.
Tiedän tapauksen. Tai ainakin yhden samanlaisen.
Ette tiedä, kumpikaan. FASin (tai FASD) toteamiseen kun menee kuukausia ja jopa vuosia, sitä ei näy synnytyssalissa. Huostanotto voi olla suoraan laitokslla, mitta fasia silloinkaan ei vielä tiedetä olevan.
Oikea palstalääkäri taas :D Vaikean FASin tai FASDin näkee jo kasvonpiirteistä, sormista ja varpaista jo vastasyntyneellä.. Kasvoissa voi olla ylimääräisiä luomia, nenän ja suun välinen huulen amorinkaari puuttuu, silmät ovat etäällä toisistaan, nenä on erikoinen, sormet ovat normaalia lyhyemmät, lapsen syntymäpaino on pieni ja lapsella saattaa olla hyvin pikkuinen pää.. lapsi reagoi syntyessään alkoholiin tai huumeisiin kärttyisesti koska tullut riippuvaiseksi äidin kautta jo kohdussa. (Kärttyinen, hermostunut) Joku alapeukuttaa taatusti tätäkin ja alkaa nussia tuota vikaa lausetta "kaikki vastasyntyneet ovat kärttyisiä"
Etsikää vaikka alkon jakama lehtinen "Alkoholi ja raskaus". Aika hyvää informaatiota aiheesta.
OT: Mua hävetti perjantaina lääkärissä kun mun sukat haisi jonotettuani päivystyksessä monta tuntia goretexit jalassa. Sitten välähti sanoa lääkärille, että tää taitaa olla kuitenkin aika vähäistä verrattuna moneen muuhun tapaukseen. Lääkäri oli samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää tulko päivystykseen tai omalääkärin vastaanotolle kolmen päivän flunssan jälkeen oireitanne liioittelemaan kuurin toivossa! Oikeastikin sairaita on. Oireiden liioittelun näkee ammattilainen heti ja sitä antibioottikuuria ette muutenkaan saa.
T. tk-lääk.
Emmä kuuria haluakaan vaan saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin toista päivää kesätöissä kandina. Osastolle tuotiin itsemurhaa yrittänyt yläkouluikäinen, joka oli sekakäyttänyt runsaasti lääkkeitä ja alkoholia. Nuori ei voinut hyvin ja kertoi katuvansa yritystä... Nuori menehtyi vain muutamien minuuttien kuluttua tuon sanomisesta. Oli siinä itkussa pidättelemistä...
Pikkusen enemmän uraa, ja totut siihen, että tällainen ei hetkauta mihinkään suuntaan. Olen minäkin nähhnyt hirttäytyneitä ja itsensä ampuneita. mutta en pitänyt niitä sen veroisina, että olisin laittanut ketjuun "mitä kauheinta olet nähnyt työssäsi".
se lääkäri 20 v kokemuksella
Siinä olet oikeassa, että kaikkeen tottuu. MUTTA se ei tarkoita, etteikö tuntisi surua, ällötystä tai jotain muuta tunnetta. Mielestäni nimenomaan tämä erottaa hyvän ja huonon lääkärin, hyvä lääkäri on tottunut, mutta empatiakykyinen, huono lääkäri on tottunut ja menettänyt empatiakykynsä.
Totta. En ole lääkäri vaan hoitaja. Kun ensimmäistä kertaa jouduin pitämään kädessä abortoitua sikiötä, itkin....koko loppuvuoro meni ihan huurussa. Nykyään pystyn kaivamaan sen sikiön sieltä portatiivista ja laittaaan formaliiniin ilman suurempia tunteenpurkauksia, mutta ei se silti tarkoita, että siihen olisi "tottunut"
Tottuvathan pyövelitkin. Abortti on laillistettu murha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli järkyttävää olla nuorena tyttönä (kandina) mukana synnytyksessä, jossa synnyttävä äiti makasi kännistä tiedottomana ja sossutädit päivysti vierellä ja otti lapsen samantien huostaan. Lapsella oli - tietenkin - FAS. Muistan että itku pääsi.
Kaikenlaista muutakin on tietysti nähty ja koettu. Meille ei aikanaan debriefingejä tarjottu, ehkä olisi joskus ollut tarve. Mutta tuo FAS -vauva järkytti kovin, ehkä siksi kun itsellä oli yksivuotias ihanuus kotona.
Onhan noita. Olen ollut vastaavissa synnytyksissä myöhemminkin, jo valmistuttuani. Mutta se ensimmäinen oli kyllä pahin kokemus mulle.
Muutenkin ensimmäiset kerrat ovat pahimpia. Ensimmäinen kerta kun potilas kuolee, koska ei suostu hoitoon, ensimmäinen kerta kun itse teen virheen, ensimmäinen kerta kun joku potilas uhkailee minua...
Lääkärit ovat tottuneet siihen etteivät ole virheistään vastuussa. Luin kerran tarinan jonka mukaan joskus 1800-luvulla erä revolveri sankari meni hammaslääkäriin ja särkevän hampaan sijasta lääkäri poisti vahingossa väärän hampaan. Maksuksi palvelusta revelveri sankari poisti tuolta hammaslääkäriltä kolme hammasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt osittain karkaa aiheesta, mutta tuttavani (ei lääkäri vaan poliisi) oli sillon siellä kouluammuskelussa mukana, on maininnut sen aivan ehdottomasti koko työhistoriansa pahimmaksi päiväksi. En tiedä mitä kaikkea siellä sitten vielä tapahtui, ei ole halunnut kertoa. Vaikenee aina koko aiheesta ja on järkyttynyt, ymmärrettävästi. Ampujan kyllä ainakin näki suoraan edessään yms...
Monet ammatit ovat niin älyttömän tärkeitä...kaikki terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät (toki muutkin ammatit tietysti), mutta kyllä sitä vaan arvostaa niin paljon tiettyjä ammatteja.
"oli silloin siellä kouluammuskelussa mukana". Ihan kuin näitä ei olisi tapahtunut Suomessa kuin yksi.
No, sivuseikka.
Raumanmeren koulusurmat, Jokelan koulusurmat ja Kauhajoen koulusurmat olivat kouluammuskeluita.
Aivan.
Ja pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaitiolovelvollisuus.
Vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvista asioista voi kuitenkin kertoa myös sillä tavalla, että yksityisyyden suoja säilyy eikä vaitiolovelvollisuutta rikota (kuten voit mistä tahansa lääkärin haastattelusta huomata). Tähän kysymykseen voisi vastata vaikkapa "pienen lapsen kuolema" tmv.
Silti pidän epäammattimaisena palstalla työasioiden jakamisen.
Vaikka tekstistä ei tunnistaisi henkilöä, niin ihmiset usein luulevat tunnistavansa henkilön tai itsensä tekstistä. Henkilö voi ajatella: "naapurillani oli sama ja hänkin oli nainen." Vaikka nainen olisi ollut ainut paljastettu tieto voi henkilö itsepäässään keksiä että tunnisti henkilön. Ihmiset tuppaavat olemaan sen verta uteliaita.
Antaa myös huonon kuvan jos lääkärit paljastelevat nettipalstalla asioita. Se saa ihmiset miettimään mitä muuta lääkärit kertovat ja missä.
Aina kun lääkäri jakaa työasioitaan ei tule miettiä vain että henkilöllisyys paljastu, vaan onko asioiden jakaminen oikeasti oleellista. Tulisi miettiä asioita hieman pidemmälle kuin että eipä tästä henkilöä tunnista.
No nyt on viisasta tekstiä.. Tälle iso arvostus ja peukku :) Olisipa tämän sortin ajattelua enemmän th-alalla. Jäisi turhat kahvipöytä juoruilut ym. vähemmälle ja asiakkaiden arvostus nousisi.
No aivan varmasti sinuakaan ei arvosteta yhtään sen enempää siellä tk:ssa, vaikka työasioista puhuminen edes yleisellä tasolla olisi kiellettyä. Vaitiolovelvollisuudella ei tarvkoiteta sitä, että alan työntekijät olisivat jotain agentteja, joiden pitää vaieta kaikesta, mikä koskee potilastyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette tiedä, kumpikaan. FASin (tai FASD) toteamiseen kun menee kuukausia ja jopa vuosia, sitä ei näy synnytyssalissa. Huostanotto voi olla suoraan laitokslla, mitta fasia silloinkaan ei vielä tiedetä olevan.
Oikea palstalääkäri taas :D Vaikean FASin tai FASDin näkee jo kasvonpiirteistä, sormista ja varpaista jo vastasyntyneellä.. Kasvoissa voi olla ylimääräisiä luomia, nenän ja suun välinen huulen amorinkaari puuttuu, silmät ovat etäällä toisistaan, nenä on erikoinen, sormet ovat normaalia lyhyemmät, lapsen syntymäpaino on pieni ja lapsella saattaa olla hyvin pikkuinen pää.. lapsi reagoi syntyessään alkoholiin tai huumeisiin kärttyisesti koska tullut riippuvaiseksi äidin kautta jo kohdussa. (Kärttyinen, hermostunut) Joku alapeukuttaa taatusti tätäkin ja alkaa nussia tuota vikaa lausetta "kaikki vastasyntyneet ovat kärttyisiä"
Etsikää vaikka alkon jakama lehtinen "Alkoholi ja raskaus". Aika hyvää informaatiota aiheesta.
Miten lapsi reagoi syntyessään alkoholiin kärttyisesti? Tuskin hänelle sitä enää syntymän jälkeen tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi reagoi syntyessään alkoholiin kärttyisesti? Tuskin hänelle sitä enää syntymän jälkeen tarjotaan.
"Eikö v#ttu parempaa vuosikertaa oo tarjolla?"
[quote vierailija]
Miten lapsi reagoi syntyessään alkoholiin kärttyisesti? Tuskin hänelle sitä enää syntymän jälkeen tarjotaan.[/quote]
Tietenkin tarjoillaan. Etkö ole kuullut, että vanhemmat saavat vauvan syntymän jälkeen syntymäkahvit. Joissain paikoissa saa oikein kuohuvaakin. Siitä sitten pullolla vauvallekin, paremmissa sairaaloissa hörppyytetään. Alkoholiin tottuneet vauvat usein närkästyvät tästä valtavasti. Kuohuva on niin kovin laimeaa. Olen vierestä nähnyt kuinka vauva vaatimalla vaatii hörpyttää hänelle käsidesiä. T: Kätilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaitiolovelvollisuus.
Jokainen potilas olettaa ja on oikeutettu, ettei hänen yksityisasioitaan kerrota eteenpäin edes nimettöminä. Minun potilastiedot ovat minun eivät kuulu muille missään määrin. Ei edes nimettöminä. Opetusmateriaalinakin minulta kysytään lupa ensin. Haluan luottaa hoitohenkilökuntaan, enkä miettiä että ketkä kaikki saavat tietoonsa minun asiat.
Mistä näitä kuupoja sikiää? Huudetaan palstalla sananvapautta, kun kukaan ei estä asian ilmaisua ja vaikka omaa julkaisua. Seuraavalla hetkellä sanotaan, että toiset ei saa puhua mistään.
Ihan jos sinun nimeä ei mainita, voi vaikka harvinaisista oireista kertoa. Case reportseja netti on pullollaan lääkäreiden nimilläkin. Tärkeänä osana lääkeTIETEESEEN kuuluu tieteelliset julkaisut.
Olin nuorempana pihtiputaalla terveyskeskuksessa ja eräällä vanhemmalla herralla oli joutunut verhojen vaihdon yhteydessä iso taskulamppu peräsuoleen.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorempana pihtiputaalla terveyskeskuksessa ja eräällä vanhemmalla herralla oli joutunut verhojen vaihdon yhteydessä iso taskulamppu peräsuoleen.
Ex-miehen setä :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinavausta seuratessa tuli etova olo,kun kieli leikattiin puukolla pois ja kun kalloa avattiin sellaisella pyörösahalla.
Että ihan puukolla, oliko vanha mora? :D Ei ole oikein oppi jäänyt päähän. Vai oliko kaikki skapellit pesussa?
Eläviä leikellään skalpellilla. Obduktiosaleissa on käytössä tavalliset lihaveitset. Ja samantyyppiset muoviessut, mitä kaupan lihatiskin takana näkee joskus. Itselleni tutussa paikassa veitsinä oli musta-oranssipäiset fiskarsin functional form veitset. Kuulemma pysyvät hyvin kädessä eivätkä lipeä vaikka olisi limaa ja tahmaa näpeissä, ja kestää uudelleenteroitusta hyvin.
Että ihan puukolla, oliko vanha mora? :D Ei ole oikein oppi jäänyt päähän. Vai oliko kaikki skapellit pesussa?