Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ylipainoisilla aina järkyttävän epäterveellinen "ruokavalio"?

Vierailija
05.02.2016 |

Olen katsonut viime aikoina useampaa eri laihdutusohjelmaa (Suomessa ja ulkomailta) ja todennut, että lähes poikkeuksetta ylipainoisilla ohjelmissa on järkyttävä "ruokavalio" ja syövät jopa 5000 kaloria päivässä. Onko se sellaista kaikilla? Minun lähipiirissäni olevat läskit kovasti väittävät syövänsä enimmäkseen terveellisesti, mutta enpä enää tiedä.

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pullukka ja aina ollut, mitat on nyt luokkaa 164 cm ja 75 kg, sentteinä 98-75-95. Juuri oli työterveystarkastus, jossa käytiin läpi ruokavalioasiat perusteellisesti tuon mun painoni takia, ja lääkärin mielipide oli, että mun elintavoistani pitäisi toisten ottaa mallia, koska ne on poikkeuksellisen terveelliset. Ja veriarvot olivat myös paljon keskivertoa paremmat. Että ei mulla ihan hirveästi ole korjattavaa. Ruokavaliokin on ollut samanlainen viimeiset 10 vuotta, ei ollut kyse mistään epätoivoisesta ennen lääkäriä kehitetystä dieetistä.

Hassua, millähän tää selittyy - mulla lähes samat mitat 95-77-95, sama pituus mutta painoa vain 62kg? Peruslihaksikas. Olisi kiva verrata missä se 13kg ero on?

Vierailija
42/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Minä, sisko ja isä syödään aivan mitä sattuu, painoindeksi alle 20 kaikilla. Äiti on pyöreä. Syö todella tavallisesti ja terveesti. Ei oo makean perään, ei osta ikinä sipsejä, hampurilaisia jne. Kerran tekivät isän kanssa lomaviikolla testin. Kävivät vaa'alka ja söivät samat annokset koko viikon. Äiti painoi 2,1 kg enemmän kun tulivat, isä laihtui 600 grammaa:D mut äidillä onkin kyllä kaikki arvot hyvät ja todella hyvä kunto, meistä ainoa joka juossut puolimaratonin:) mun sankari kaikin tavoin <3

Erilaiseen tulokseen vaikuttaa tietenkin lähtötilanne: ovatko samanpainoisia ja pituisia? Toki on eroa jos 160cm/55kg ja 190cm/110kg syö samat annokset. Toiselle liikaa, toiselle hieman liian vähän.

Meillä käy aina samoin lomilla. Tosin se 2 lomakiloa putoaa 4-5 päivässä pois kun tullaan kotiin joten eipä haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kaksi rahkaa päivässä. Paljon vettä ja kivennäisvettä. Viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen. En laihdu. Veriarvot muuten loistavat koko ajan.

Mistä ihmeestä alapeukut?

Ihmiset ei pidä valehtelijoista?

Aaa, tämä olikin uusi juttu. Ylipainoiset ovat myös valehtelijoita! Kiitos oikein paljon.

Tarkenna nyt vähän, miten voit olla ylipainoinen syömällä päivässä kaksi rahkaa. ;) Ellet sitten (toivon mukaan) tarkoittanut syöväsi kaksi rahkaa muun ruoan lisäksi.

Jos tuolla on tarkoitus laihtua, kannattaa vaihtaa strategiaa huomatessaan toimimattomuuden. Jos tuo on taas ruokavalio jostain muusta syystä, ei se kovin terveellinen ole.

Vierailija
44/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat pettävät itseään ja muita.

Syövät salaa.

Yksi ystäväni ei ota juuri mitään ruokaa lautaselleen ja sitäkin sekaa vain koko ajan ja jättää lopulta lähes kaiken, en jaksa vain hokee

Jotain on kyllä syöty ja jaksettu kun ylipainoa on 40 kiloa.

Vierailija
45/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen alkaa olla yhtä pitkä kuin paksu, niin jostain ne ylimääräiset kalorit tulee. Vatsalaukku venyy isoksi niin aina vaan saa enemmän evästä mättää, mums!!! 

Vierailija
46/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan yhtä epäterveellinen ruokavalio, kun olin nuorena hoikka. Olin jatkuvasti väsynyt, migreenissä ja voimaton. Nyt sitten keho varmaan korjaa vuosien puutostilaa ja kerryttää helposti rasvaa.

Ne läskiohjelmien ihmiset ovat ihan extremetapauksia. Ystäväni painaa noin 120 kg eikä todellakaan harrasta sellaista syömistä. Mutta syö liikaa kotiruokaa, tekee liian usein jälkkäriä ja syö sitä liikaa ja käyttää ruuanvalmistuksessa raaka-aineita maun eikä kalorien mukaan. Eikä liiku.

Vierailija
47/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Esim oma äitini syö varsin terveellisesti (ei roskaruokaa, karkkeja, limsoja,alkoholia jne, runsaasti kasviksia, ei älyttömiä määriä sokeria, rasvaa tai suolaa jne) mutta liikkuu tosi vähän ja annokset isoja. Helposti kertyy vanhemmalle ihmiselle painoa näillä. Ei kyllä olle mikään megaiso, mutta ylipainoinen.

Nimenomaan näin. Kymmenien vuosien aikana ylipainoa kertyy helposti, kun syö samalla tavalla kuin nuorena, terveellistä hyvää ruokaa, mutta peruskulutus on jotain 1500 kcal liikkumattomalla sisätöissä olevalla keski-ikäisellä naisella.

Vierailija
48/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lihotti stressi. En syönyt karkkia, sipsiä tai suklaata ikinä, jäätelöäkin pari kertaa kesässä. Stressaava istumatyö ja isot annoskoot saivat painon nousemaan 80 kiloon. Nyt olen 10 kg hoikempi, kun olin poissa siitä työstä vuoden. En siis ole laihduttanut, vaan stressin katoamisen vuoksi pudonnut itsestään.

Vierailija
49/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Yleensä läskit mättävät kuin siat ja ruuan laatu on ihan mitä sattuu. Koko homman juju on siinä että ne ei itse tajua sitä ja siksi lihovat.

Jos saat elää pitkän elämän, tulet huomaamaan ettei näin ole.

Jo muutama sata grammaa vuodessa, joka tulee huomaamatta tekee ylipainoa 10 vuodessa jopa kymmeniä kiloja.

Useimmille 40-50 vuodet ovat rajapyykki, jolloin monet toiminnot hidastuvat tai muuttuvat - et voi liikkua mielesi mukaan, aineenvaihdunta hidastuu, eikä siihen tosiaan tarvita roskaruokaa.

On myös tutkittua tietoa lihavuusgeenistä ja toiset lihovat herkemmin kuin toiset. Ja onhan myös niitä, joilla menee ruoka toisesta päästä sisään ja toisesta ulos, elimistön sitä hyödyttämättä, jolloin he voivat syödä miten paljon tahansa, lihomatta.

Vierailija
50/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa pullukkakokemuksiani, ja mitä olen muuttanut, kun olen laihtunut 10 kiloa noin neljän vuoden aikana. Mukamas söin terveellisesti.

Tein ruokaa, joka perustui spagettiin ja perunaan. Tein kermapitoisia kastikkeita, käytin kyllä kevyttuotteita, mutta kyllä niissäkin kaloreja on. Mukamas tavallista kotiruokaa.   - Nyt peruna ja makaroni on poikkeus. Kaikki perustuu kasviksiin, kana ja liha on vain sivuosassa lautasella.  Wokkeja ja kasviskeittoja enimmäkseen. Kananmunia syön aamiaiseksi.

Söin paahtoleipää ja sämpylöitä, enimmäkseen kuitenkin ruisleipää.  Söin juustoa päivittäin leivän päällä. Nam. - Nyt syön leivän ilman mitään päällisiä. Enkä voileipiä välipalaksi tai eväänä. Ei margariinia, eikä juustoa kuten ennen. Ja leipää vähän, enimmäkseen vaan aamulla kananmunan kaverina.

En syönyt kovinkaan paljon hedelmiä. - Nyt välipala on hedelmä, töissä pieneen nälkään haukkailen omenaa työpöydän ääressä. Raikastaa oloakin. 

Ennen en kokenut nälkää, söin aina kun alkoi vähän "huikomaan". -Nykyisin tiedän, miltä nälkä oikeasti tuntuu, ja että se ei ole vaarallista.  

Käsitykseni herkuista on muuttunut. Minulla on se onni, että rakastan hapanmaitotuotteita, joten iltaherkkuni on rahka mehukeitolla ja ehkä marjoilla. Saan joka ilta ottaa tuota herkkua! 

En juo enää maitoa enkä tuoremehuja. 

Kävin työpäivinä lounaalla työpaikkaravintolassa. Ruoka oli niiiin hyvää, tuoretta leipääkin. Ja lounaan jälkeen nukutti. Vaikka söinkin olevinaan terveellisesti ja kevyesti, niin kyllä varmasti lounas oli 600 kalorin annos. -Nykyisin syön kevyen eväslounaan töissä. Lounas ei ole enää työpäivän kohokohta. Työvire säilyy koko päivän.

Ennen söin siis aina ns. ruoka-aikaan . -Nyt olen oppinut hyväksymään sen, että olen enemmänkin iltasyöppö. Ruokailuni painottuvat iltaan. 

Näiden asioiden lisäksi hyödynnän päivät, jolloin ei tee enemmälti mieli ruokaa. Kun jonain päivänä olen virkeä, tukka on hyvin ja muutenkin on nätti olo, en tarvitse kuin minimimäärän ruokaa. Ja muutenkin pidän  silloin tällöin vaikka kolme päivää dieettiä vähemmillä kaloreilla, mutta en harrasta pitkiä laihdutuskuureja. 

Olen oppinut elämään niinkuin laihat elävät. Koen oloni jotenkin "hienostuneemmaksi", isosti syövä nainen ei ole viehättävä. "Ranskalaiset naiset eivät liho", niinhän sitä sanotaan. 

No, ketäpä nämä kiinnostavat. Mutta oli mukava kirjoittaa, kävin samalla itsekin läpi näitä elämääni tulleita uusia tapoja.  

Vierailija
51/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lihotti stressi ja liian lyhyet yöunet ja nyt kun elämä on helpottunut ja nukun 7-9 tunnin yöunia, paino on pudonnut vuoden aikana huomaamatta 7 kg, vaikka liikun vähemmän ja syön enemmän.

Vierailija
52/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla lihavilla ole epäterveellinen ruokavalio, mutta laihdutusta käsitteleviin sarjoihin pitää valita ihmisiä, joilla laihtumisen este on ruokavalio, miten muuten heidät saadaan sarjassa laihtumaan! On myös reilusti ylipainoisia ja todella lihavia ihmisiä, joilla ylipaino johtuu sairauksista JA sairauksien hoitoon käytetyistä lääkkeistä. Hurjan yleinen kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa ja sitä lihomista ei saada edes lääkkeillä välttämättä poistettua, kun se säätely ei toimi lääkkeillä kuten kilpirauhasen omilla hormoneilla toimii. Toinen on kortisonin käyttö, sen olen nähnyt aidosti tuttavan kohdalla miten se vaikuttaa; kun ei sairauksista johtuen pysty liikkumaan ja joutuu käyttämään kortisonia vuosikymmeniä lihoo. Kokonaan syömättä oleminen ei tätä asiaa ratkaisisi yhtään sen enempää kuin terveellinen ruokavalio, jolla ei ole mitään vaikutusta. 

Kolmantena aika isona ryhmänä ovat mielialalääkkeiden käyttäjät; paino nousee, jos tiettyjä lääkkeitä käyttää.

Näitä mainittuja ryhmiä edustavia ei kovin helposti valita laihdutusohjelmiin, koska lääkkeiden pois jättäminen voi tuoda painonpudotuksen, mutta mikään vakuutus ei kata aiheutettua terveyshaittaa.

Suurin osa on pyöreitä, pulleita, ylipainoisia muista syistä, voi olla väärä ruokavalio tai vaikka olisi terveellinenkin, niin syödään vain liikaa. Mutta ei kaikilla, sitähän aloittaja kysyi.

Vierailija
53/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, joidenkin lihovan herkimmin kuin toisen.

Meillä on kaksi teiniä vuoden ikäerolla ja vanhin lapsi on aina syönyt kuin hevonen, mutta silti on muutaman sentin lyhyempi ja todella hoikka, kun nuorempi on pitempi ja normaalipainoinen, vaikka syö lähes puolta vähemmän ja liikuntaharrastukset ovat samat ja nukkuvatkin lähes yhtä paljon.

Vierailija
54/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en usko. Eihän siihen tarvita kuin aina vähän enemmän kotiruokaa ja jälkkäri päälle, sekä normaalia huonompi hormonitoiminta (kilppari, e-pillerit) ja suht vähäinen liikunta, niin nopeastihan ne kertyy. Ja aika monella suomalaisella se elämä on kuitenkin tuota; syödään töissä pullat ja ei keretä liikkua iltaisin, niin en tosiaan kyllä ketään syyllistäkään siitä.

Ainakin omien raskauksien aikana hormonitoiminta muuttui jotenkin tosi paljon, ja kiloja kertyi alussa ihan hurjasti, jotenkin siinä sitä tajusi että ei kaikkea vaan voi kontrolloida. Söin kyllä terveellisesti, mutta varmasti vähän enemmän, ja herkkujakin muutaman kerran viikossa. Mitenkään kalorimäärillä sitä lihomista ei kyllä voinut selittää, ja lihomistahan se oli. Kilot onneksi lähti aina raskauden jälkeen ja palasin lähtöbmi:hin (20), mutta kyllä siinä kävi mielessä että on varmasti paljon muitakin syitä milloin ihminen syö normaalia enemmän ja tämän lisäksi hormonitoiminnassa on häikkää. Kuitenkin hormonien avulla elimistö säätelee insuliinia ja rasvanpolttoa yms.

Vierailija
55/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain syödä 40-ikävuoteen asti mitä vain ja liikuntaa oli todella vähän, enkä juuri kiinnittänyt syömisiini huomiota, eikä paino noussut.

Nyt vaikka yritän syödä miten terveellisesti tahansa ja annoskokoni pienentyneet ja herkkuja syön vain unissani ja käyn lenkillä 2-3 kertaa viikossa, niin painon kanssa on oltava todella tarkka ja vaa asta on tullut viikottainen ystäväni, kun ennen saatoin käydä kerran vuodessa ja paino oli sama.

Terveysintoilijoilta ja läskipoliiseilta olisi kiva tietää, missä on menty vikaan ja saisin tuon entisen elämän takaisin.

Vierailija
56/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla, samoin kun ei kaikki hoikatkaan syö terveellisesti ja tunnen yhden todella sporttisen miehen joka vetää terveysruuan päälle kaikkea mässyä, näyttää silti aika hyvälle kun liikkuu nIin helvetisti.

Olen lihonut 17 kiloa vaan sillä, että masennuin, ja aloin välttelemään ulkoilua sosiaalisten tilanteiden pelon takia. Syön aivan samoin kun silloin kun painoin 66 kiloa, mutta en liiku enää samalla tavalla (2xviikko pilates, puolimaratontreenaus, lenkkeilyä koiran kanssa ja 1-2 kertaa viikko uintia, koulumatkat (8km/suunta) pyörällä), sillä kaikki tuo alkoi ahdistamaan. Ruokavalioni on terveellinen, syön kasvisruokaa, mutten ole koskaan vältellyt ruuanlaitossa rasvaa, kasvisruoka on hyvää vain jos siinä on rasvaa (niinku sekaruokakin, mutta siinä on jo piilorasvaa, ei tartte lisätä samalla otteella).

Vierailija
57/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain syödä 40-ikävuoteen asti mitä vain ja liikuntaa oli todella vähän, enkä juuri kiinnittänyt syömisiini huomiota, eikä paino noussut.

Nyt vaikka yritän syödä miten terveellisesti tahansa ja annoskokoni pienentyneet ja herkkuja syön vain unissani ja käyn lenkillä 2-3 kertaa viikossa, niin painon kanssa on oltava todella tarkka ja vaa asta on tullut viikottainen ystäväni, kun ennen saatoin käydä kerran vuodessa ja paino oli sama.

Terveysintoilijoilta ja läskipoliiseilta olisi kiva tietää, missä on menty vikaan ja saisin tuon entisen elämän takaisin.

Ehkä et kuitenkaan syö terveellisesti, vaikka niin kuvittelet.

Vierailija
58/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hänen painonsa pysyi pitkään vakiona.

Vierailija
59/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, sillä yleensä paino johtuu lääkkeistä. Lääkärin vaihto olisi oikea keino, mutta harva ryhtyy.

Vierailija
60/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä huippu asiantuntijoita löytyisi, joilla olisi muutakin ammattipätevyyttä kuin oma mielikuvitus ja kielinystyrät.

Meillä on laaja työterveyshuolto, johon kuuluu myös ruokavalio, mutta terapeutti ei löytänyt hulmauttavaa, paitsi lääkäri kehoitti lisäämään rasvan määrää.

Jos sinulla on tietoa ja osaamista, kerro ihmeessä, sillä teet yhteiskunnalle suuren palveluksen ja saat vielä suurta mainetta ja kunniaa, onhan ylipaino ongelma kaikkialla maailmassa ja tilastojen valossa suomalaisten ylipaino on vain eu-maiden keskitasoa, joka ei ole murheista edes suurin, toisin, kuin se täällä mammapalstalla annetaan ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä