Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasta valokuvattu päivähoidossa ilman lupaa

Vierailija
05.02.2016 |

Emme ole antaneet lupaa lapsemme kuvaamiseen päivähoidossa vaan se on ollut aina nimenomaisesti kielletty. Nyt kuitenkin on selvinnyt, että ainakin lapsenhoitajan kaveri on hoitopäivän aikana luvannut lastamme. Hoitaja olisi ollut asiasta vastuussa.

Mitä oikeudellisia seuraamuksia tuosta voi aiheutua ja miten niitä lähdetään käytännössä perämään? Hoitaja kuin hänen esimiehensäkin ovat tahoja, jotka eivät asiaa asiallisesti tulisi hoitamaan.

Onko kenelläkään muulla kokemusta samasta?

Kaipaisin kommentteja myös lasten kanssa työskenteleviltä ihmisiltä, jotka tietävät sääntöjen ja niiden rikkomusten seuraamuksista. Mitäs nyt?

Olen tosi pettynyt tapahtuneeseen, meidän vanhempien työmme luonteen vuoksi mitään tällaista ei olisi saanut tapahtua. Vieläpä kunnallisessa hoitopaikassa.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat juuri ihmiseltä joka vaatii itselleen aina erikoisuuksia ja valitat kaikesta -.- nykyään ihmiset ottaa valokuvia kaikesta kännyköillään tuskin häntä lapsenne niinkään kiinnosti vaan mukavat hetket.

Vierailija
42/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 oli ap. Ja kyseessä tässä asiassa siis ei ole korvausten saanti lapselle tai meille, vaan seuraamuksen saanti hoitajalle.

Ap

Vai olisiko sittenkin hoitajan kaverille? Hoitajahan ei lastasi kuvannut. Törkeää joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää mitä se työntekijän kaveri on siellä tehnyt ja lapsia luvatta kuvannut? Olen itse päiväkodissa töissä ja kuulostaa epäilyttävältä.

Meillä on päiväkodissa myös tarkat sopimukset lasten kuvaamisesta ja niistä pidetään kiinni.

Perhepäivähoitajasta on kyse, joka nyt oli vähän omalaatuinen muutoinkin. Kämppä välillä kuin räjähdyksen jäljiltä ja tuo ettei kunnioittanut kuvauslupaa, oli verrattain pieni ongelma muihin verrattuna.

Ongelma on silti vielä olemassa, kun lapsemme kuvia on ties millä hurueukolla, jolla ei olisi ollut mitään asiaa kuvata lasta.

Päiväkodeissa noista asioista on pidetty kanssa hyvää huolta. Samat palvelusopimuksethan myös päiväkodin kanssa tehdään mitä perhepäivähoitajankin.

Ahaa... Syy paljastui: ette vain tykkää hoitajastanne, ja ajettelitte saada tällä kostettua kaikki muutkin puutteet. Surkeaa. :( Vaihtakaa hoitopaikkaa, mutta säästäkää lapsenne idioottimaiselta riitelyltä.

Se sama esiopettaja.

Vierailija
44/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on juuri niitä MINÄ MINÄ vanhempia.

Vierailija
45/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 oli ap. Ja kyseessä tässä asiassa siis ei ole korvausten saanti lapselle tai meille, vaan seuraamuksen saanti hoitajalle.

Ap

Kerro mulle miten hoitaja estää julkisella paikalla kuvaamisen? Ehkä poistumalla lasten kanssa paikalt mutta sinä poistumisen aikana saa otettua monta kuvaa jos haluaa ottaa. Jos jokju on kuvannut lapsia metsäretkellä niin ettei lasten henkilöllisyys suoraan erotu, esim. lapsella huppu päässä tai selkä kameraan päin niin kuvat saa jopa julkaista ilman sinun lupaasi.

Palkkaa yksityinen hoitaja kotiin jos yksityisyys on teille noin tärkeää.

Vierailija
46/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vahinkoa kuvien ottamisesta on teille tullut? Onko kuvia esim. julkaistu jossain? En ole juridiikkaan perehtynyt, mutta veikkaan, että korvauksia varten tulisi pystyä esittämään kuvista aiheutunut selkeä haitta.

Olet erittäin väärässä!

Päiväkoti ei ole julkinen paikka, oten siellä ei saa kuvata ilman lupaa. Jokaisen kuvattavan lapsen vanhemmalta on kysyttävä erikseen lupa, vaikka kuvia ei olisi tarkoitus julkaista päiväkodin seinää kummoisemmassa paikassa.

Lapsellakin on oikeus nauttia yksityisyydensuojaa ja vanhemmilla on voitava olla varmuus siitä, että heidän lapselleen ei hoitopäivän aikana tehdä mitään sellaista, minkä he ovat ehdottomasti kieltäneet. Oli se sitten lapsen päästäminen vieraan ihmisen matkaan tai lapsen kuvaaminen missä tahansa tarkoituksessa.

Yleensä päiväkodit kysyvät etukäteen kuvaamisesta ja jos vanhempi on kuvaamisen kieltänyt, koskee se myös hoitajan kaveria.

Yhteys suoraa aluehallintovirastoon ohi kunnan, sieltä saa parhaan avun.

Olen esiopettaja, joten tiedän varsin hyvin kuvaukseen liittyvät viralliset käytänteet. Vanhemmilta kysytään yleinen kuvauslupa, jossa ilmaistaan myös suostumus (tai kielto) lapsen töiden julkaisemiseen esim. kotisivuilla. Meillä lupa on hoidettu Wilman kautta, ja se kattaa kaiken edel. mainitun toiminnan, kunnes toisin määrätään. Kuten sanot, lapsella on oikeus yksityisyyden suojaan, tosin tässä tapauksessa tuntuu olevan enemmän kyse vanhempien yksityisyyden tarpeesta.

Nyt ei ollut kuitenkaan kyse kuvausluvasta. Kyse oli korvauksista ja asian eteenpäin viemisen järkevyydestä. Yritin kysellä, mitä haittaa kuvista on ollut. Mikäli selkeä haitta voidaan esittää (esim. julkinen levitys tms), niin asia kannattaakin viedä eteenpäin. Pelkkä _kuvaaminen_ ei varmastikaan ole riitelyn arvoinen asia, vaikka kiellettyä olisi ollutkin. Kynnys ylittyy nimenomaan julkaisussa, mutta Ap ei ole kertonut, onko kuvia julkaistu. Mikä tahansa riita-asia päiväkodin ja huoltajien välillä on aina vakava paikka, joten harkitsisin hyötyjä ja haittoja todella huolellisesti.

Se sama.

Esiopettaja on ymmärtänyt asian väärin. Edelleenkään ei ole kyse korvauksista. Kamnattaisi lukea enemmän ja olettaa vähemmän ;)

Hassu oli myös tuo huomautus, että kyse tässä on vanhempien yksityisyyden tarpeesta eikä niinkään lapsen. No vanhemmat kait tuon lapsen yksityisyyden tarpeen joka tapauksessa määrittelevät.

Ap

Vierailija
47/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää mitä se työntekijän kaveri on siellä tehnyt ja lapsia luvatta kuvannut? Olen itse päiväkodissa töissä ja kuulostaa epäilyttävältä.

Meillä on päiväkodissa myös tarkat sopimukset lasten kuvaamisesta ja niistä pidetään kiinni.

Perhepäivähoitajasta on kyse, joka nyt oli vähän omalaatuinen muutoinkin. Kämppä välillä kuin räjähdyksen jäljiltä ja tuo ettei kunnioittanut kuvauslupaa, oli verrattain pieni ongelma muihin verrattuna.

Ongelma on silti vielä olemassa, kun lapsemme kuvia on ties millä hurueukolla, jolla ei olisi ollut mitään asiaa kuvata lasta.

Päiväkodeissa noista asioista on pidetty kanssa hyvää huolta. Samat palvelusopimuksethan myös päiväkodin kanssa tehdään mitä perhepäivähoitajankin.

Eli haluat seuraamuksia hoitajalle ja nyt olet vihdoin saanut jotain konkreettista mistä valittaa sotkuisen kämpän ym. epämääräisen lisäksi? Ööö..MIKSI? Eikö kannata vaihtaa hoitopaikkaa jos on noin vaikeaa?

Oikeasti niuhotat! Jos kuvaa ei ole julkaistu missään ja se on jonkun hoitajan kaverin kamerassa, niin mitä vaarallista siinä on?

Huh huh!

Vierailija
48/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No etkö voi vaan sanoa asiasta nätisti sitten? Ei kai tässä nyt kostaa tarvii.. Kauhee rikos.. 😂

Vierailija
49/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa... Syy paljastui: ette vain tykkää hoitajastanne, ja ajettelitte saada tällä kostettua kaikki muutkin puutteet. Surkeaa. :( Vaihtakaa hoitopaikkaa, mutta säästäkää lapsenne idioottimaiselta riitelyltä.

Se sama esiopettaja.

Voi luoja, oletpas epäasiallinen esiopettaja! Vai että kostamassa. Kammottavaa besserwisseröintiä ja ennakkoluuloisuutta sen lisäksi, että sisälukutaitosi on heikko. Olet varmasti oikeassakin elämässä tosi rasittava tyyppi.

En jatka keskustelua kanssasi tämän jälkeen.

Ap

Vierailija
50/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OOTKO FBI AGENTTI

Vierailija
51/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten päiväkodissa otetaan kasvokuva jokaisesta lapsesta. Ihan sen takia että jos lapsi karkaa päivän aikana eikä sitä heti huomata niin on antaa etsijöille kuva. Toki tiedän että karkaamista ei saa päästä tapahtumaan. Vaan kaikki on mahdollista.

Kuvia ei luovuteta kuin viranomaiselle (ei ole koskaan tarvittu).

Miksi ne luovutetaan viranomaisille ellei lapsi karkaa? Koulukuvat menee myös viranomaisille, kait tarhakuvatkin. Se vaan, että miksi?!? Kas kun ei oteta sormenjälkiäkin...

Vierailija
52/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta normaalilta, mitä noi teidän työt on? Jotain hämärähommia vai julkisia hommia vai hä? :D

Vierailija
53/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos toi ei ole edes tapahtunut päiväkodin alueella vaan jossain metsäretkellä, ei teillä kyllä kovin isoja mahdollisuuksia ole. Eikö jossain käräjöinnissä ole paljon isompi riski julkisuudelle kuin jonkun randomin ottamassa kuvassa, jota ei ole julkaistu missään.

Joku ulkopuolinenhan voi ottaa valokuvan vaikka lapsiryhmästä kävelemässä tiellä, tai vaikka yksittäisestä lapsesta. Myös tuollainen kuva voidaan julkaista lehdessä. Jutun aiheena on vaikka, että tietyömaa haittaa jalankulkijoita Porvoontiellä ja kuvassa on lapsiryhmä kävelemässä, edestä kuvattuna ja lähimpänä olevien lasten kasvot erottuvat selkeästi.

Toinen asia olisi, jos lasta olisi kuvattu päiväkodissa ja kuva julkaistu vaikka päiväkodin nettisivuilla tai jossain FB:n päiväkodin ryhmässä.

Aika kovan riskin lehti ottaisi julkaisemalla kuvan yksittäisestä lapsesta ilman lupaa. Tosin onhan sitä tänä päivänä niitä typerämpiäkin toimittajia olemassa, joita turhat säännöt eivät vaivaa.

Millaisen kovan riskin? Kerro lisää.

Vierailija
54/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä on ongelma? Metsässä nyt voi kuka vaan kuvata ja sille ei voi mitään. Ja mistä ihmeestä tiedät, että tuo ihminen on kuvannut juuri sinun lastasi? Nyt kun asia ilmiselvästi vaivaa, niin voithan kysäistä asiasta retkellä olleelta hoitajalta/hoitajilta, että kun lapsi väittää, että on kuvattu ja kun teillä on se kuvauskielto.

Muuten täytyy sanoa, että voi jeesus.... Ihan kuin jotain ihan aidosti kiinnostaisi teidän ipanan naama jonkun kypärämyssyn sisällä. Olen itsekin miettinyt, miksi noita kysellään edes. Näköjään sitten näitäkin on. Muuten itse opettajana en ole vielä opettanut yhtään lasta, jonka vanhemmat olisi laittanut kuvauskiellon.

Vierailija
55/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta normaalilta, mitä noi teidän työt on? Jotain hämärähommia vai julkisia hommia vai hä? :D

Vartijoita turvallisuusalalta

Vierailija
56/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sama esiopettaja.

Voi luoja, oletpas epäasiallinen esiopettaja! Vai että kostamassa. Kammottavaa besserwisseröintiä ja ennakkoluuloisuutta sen lisäksi, että sisälukutaitosi on heikko. Olet varmasti oikeassakin elämässä tosi rasittava tyyppi.

En jatka keskustelua kanssasi tämän jälkeen.

Ap

Minun näkökulmastani katsottuna emme kyllä ole keskustelleet tähänkään asti, sillä et ole vastannut yhteenkään esittämääni kysymykseen, jota saataisiin lisävaloa haitan määrään. Keskusteluun ei myöskään kuulu toisten nimittely, joten sen rajan ylityttyä en myöskään minä ole halukas jatkamaan ketjun kommentointia tämän jälkeen.

Mutta tämähän ei ole minun ongelmani muutenkaan, yritin vain tuoda sitä ammattilaisen näkökulmaa, jota avauksessasi pyysit. Ilmeisesti toivoit kuitenkin vain kauhistelua hoitajan virheestä.

Hyvää kevättä joka tapauksessa, toivottavasti asia ratkeaa jotenkin lapsen edun mukaisesti.

Se varmasti oikeassakin elämässä rasittava besserwisseri-eskariope

Vierailija
57/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos toi ei ole edes tapahtunut päiväkodin alueella vaan jossain metsäretkellä, ei teillä kyllä kovin isoja mahdollisuuksia ole. Eikö jossain käräjöinnissä ole paljon isompi riski julkisuudelle kuin jonkun randomin ottamassa kuvassa, jota ei ole julkaistu missään.

Joku ulkopuolinenhan voi ottaa valokuvan vaikka lapsiryhmästä kävelemässä tiellä, tai vaikka yksittäisestä lapsesta. Myös tuollainen kuva voidaan julkaista lehdessä. Jutun aiheena on vaikka, että tietyömaa haittaa jalankulkijoita Porvoontiellä ja kuvassa on lapsiryhmä kävelemässä, edestä kuvattuna ja lähimpänä olevien lasten kasvot erottuvat selkeästi.

Toinen asia olisi, jos lasta olisi kuvattu päiväkodissa ja kuva julkaistu vaikka päiväkodin nettisivuilla tai jossain FB:n päiväkodin ryhmässä.

Aika kovan riskin lehti ottaisi julkaisemalla kuvan yksittäisestä lapsesta ilman lupaa. Tosin onhan sitä tänä päivänä niitä typerämpiäkin toimittajia olemassa, joita turhat säännöt eivät vaivaa.

Joo, kirjoitin vähän huonosti, eli ap tai muutkaan ei oikein voi estää jotain ihan randomia kuvaamasta vaikka lähikuvaa kunnon putkella siitä lapsesta lapsen ollessa päiväkodin kanssa kävelemässä jonnekin. Jos vaikka huomaa, että onpas lapsella kiva pipo, otanpa kuvan malliksi. Lehti tuskin julkaisisi kuvaa yksittäisestä lapsesta, ellei tilanne olisi joku haastattelutilanne - jolloin hoitajan tietenkin pitää puuttua siihen, että juuri kyseisestä lapsesta ei saa julkaista kuvia.

Kuva ryhmässä kävelevistä lapsista on kuitenkin jopa lehdessä ihan todennäköinen, eikä siihen mitään lupaa todellakaan tarvita. Toki fiksu kuvatoimittaja blurraa sen verran, etti nyt ihan kaikki piirteet terävänä erotu. Toki tässäkin hoitaja voi sanoa kuvaajalle, että ryhmässämme on lapsi jota ei saa kuvata ja pyytää ettei kuvaa julkaista. Jos siis huomaa ylipäänsä kuvaustilanteen.

Vierailija
58/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa kysyttiin lupa ainoastaan kuvien julkaisemiseen, mutta itse kuvaamiseen ei kysytty lupaa, vaan lapussa kerrottiin kuvaamisen kuuluvan olennaisesti dokumentointiin, jota päiväkodissa tehdään.

Vierailija
59/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän kyllä LTO:na sen, että vanhemmat ei halua lapsensa kuvia julkiseksi ja onhan se helpoin varmistaa niin, että kuvaamisen kieltää kokonaan, mutta nyt ihan oikeasti, kyllä sinun tehtävä vanhempana on ottaa asia reilusti puheeksi hoitajan kanssa eikä juosta nettiin nitisemään asiasta. Hoitaja on tehnyt virheen, mutta varsin maltillisen, sellaisen jonka hyvässä hengessä keskusteltaessa saisi varmasti selvitettyä ilman tällaista draamaa mikä tästäkin on nyt saatu vedettyä.

Vierailija
60/78 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän aloittajaa. Olen toiminut perhepäivähoitajana ja minulla on ollut ryhmässäni lapsia, joiden yksityisyyttä ja turvallisuutta on valvottu todella tarkasti. En edelleenkään voi kertoa enempää kuin yleisiä esimerkkejä:

- toiset vanhemmat tai lapset eivät saaneet tietää lapsista mitään muuta kuin etunimen (ei missä koti on, mikä sukunimi, mikä on äidin tai isän nimi), ei edes lasten tarkkaa ikää

- retkillä käytiin, mutta meillä oli sopivan matkan päässä aina yksi henkilö perässä, joka olisi tullut sekunnissa apuun, jos jotain olisi käynyt

- lapsia sai kuvata päivän aikana, mutta kuvat lähetettiin tietenkin vain vanhemmille ja sen jälkeen kuvat tuhottiin (eli minulla ei ole enää ainuttakaan kuvaa itselläni)

Vanhemmat eivät koskaan hakeneet tai tuoneet lapsia, vaan sen teki joku muu.

On olemassa ihmisiä, joille yksityisyys on ihan eri asia kuin monelle muulle. Jo ihan turvallisuuden takia.

Mitä ihmettä tällaiset vanhemmat tekee työkseen jos eivät voi lapsiaan edes viedä hoitoon? Eikö ne sitten voi missään julkisestikaan kulkea niiden kanssa?