Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis ihanko tosissaan neuvolassa kysellään kaikenlaista asiaankuulumatonta?

Vierailija
01.02.2016 |

Esim montako kertaa vanhemmat harrastavat seksiä viikottain tai mitä ammettaja odottavan äidin ja isän vanhemmilla on tai missä he asuvat? En minä ainakaan aio koskaan kertoa mitään tuollaisia seksiasioita saatika kertoa mikä esim isäni ammatti tai missä hän asuu (ihan normaali ammatti :D ) mutta ei kuulu neuvolaan tuollainen...

Kommentit (231)

Vierailija
161/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä kyllä todellakaan udeltu seksielämästä. Lomakkeessa, mikä täytettiin, taisi olla väittämiä tyyliin "Osoitamme toisillemme riittävästi hellyyttä" ja "Pystymme keskustelemaan seksielämästämme" ja näihin vastattiin samaa mieltä, eri mieltä jne. Itse en näe tätä minään uteluna seksielämästä. Kyllä meillä myös meidän työ/opiskelu-tilanne käytiin läpi, ilman mitään sen suurempia uteluita. Omista vanhemmistamme käytiin korkeintaan läpi suvussa esiintyviä sairauksia. Syksyltä 2015 tämä kokemus. 

No en aio vastata tuollaisiin hellyyskyselyihin tai palauttaa tuollaisia lomakkeita. Toki puolison kanssa nuo kysymykset voi käydä läpi.

Pakko sanoa nuorena äitinä, että miten aikuiset ihmiset on näin keskenkasvusia? Sitten teille pitäis vielä lapsi antaa kun ette pysty/halua/kykene vastaamaan neuvolan lomakkeen edes onko teidän parisuhteessa tarpeeksi hellyyttä :D jos edes tuommoisiin kysymyksiin ei millään halua vastata niin vähän epäilyttäisi kertooko kyseinen äiti rehellisesti lapsen kanssa pärjäämisestäkään.

Miksi pitää vängätä vastaan? Toki sukulaisten osoitteita yms ei tarvii kertoa mutta nyt joku järki käteen. Ihan hirveän henkilökohtaisia nuo tuommoiset "pystyttekö keskustelemaan seksielämästänne?"-kysymykset. Joo, ei.

Hieman vanhempana aikuisena haluan hoitaa neuvolassa lapsen asiat, muut asiani hoidan ihan itse. Ja tiedän voimavarani, tiedän ne asiat joille voin tehdä jotain, loppuja on ihan turha edes murehtia. Esim. ei niitä isovanhempia saa lapsia hoitamaan, oli ammatti mikä hyvänsä ja vaikka asuisivat naapurissa. Mitä se terveydenhoitaja aikoo asialle tehdä? Ja jos kotiapua tarvitaan ja sitä ei ole varaa ostaa, niin sitten teen hakemuksen mieluiten ihan itse eikä jonkun ylimääräisen hoitajan avustamana. Jos hellyys ei riitä, kun mies on matkatöissä, niin rakastajanko se neuvolan täti minulle hankkii?  Minusta kun juuri sen kyselijän on itse oltava se joka sen avun antaa, muuten kyselyillä voi pyyhkiä peppunsa, täysin hyödytöntä. Tai jos mies vonkaa enemmän seksiä, niin käskeekö täti levittää jalat ja ajatella lapsen etua? Ja entä jos lapsen ollessa 4 kk, valitan jostain asiasta, mutta se seuraa lapsen sähköisessä tiedostossa koko loppuelämän? Lapsi itse saa lapsen ja menee neuvolaan niin täti käy selittämään isoäidin asioita. Ja tietysti koulussa joku pirun utelias jumppamaikka käy etsimässä juorunaiheita. Äläkä sano, että se ei ole mahdollista, lait muuttuvat ja yhä useampi ihminen pääsee niitä tietoja nuuskimaan, siellä ne ovat ja pysyvät koko eliniän ja lapsenkin eliniän, lapsen tietoihinhan ne merkitään.

Mitä niin kauheaa sä voisit neuvolassa sanoa, että se olisi järkytys jos joku sen tiedoistasi sattuisi näkemään? Tai sinun mukaan lapsesi tiedoista? Ja jos luit viestin mitä lainasit niin ihmettelin miten aikuiset ihmiset kiukuttelevat "En kyllä varmana palauta voimavara-kyselylomaketta. Mitä se kenellekkään kuuluu. Haen apua itse jos tarvitsen". Siinä ei muuta tarvitse kun laittaa rasti "Erimieltä, osittain erimieltä, osittain samaa mieltä jne." siinä ei pyydetä kuvailemaan teidän perheen tilannetta sen kummemmin. Neuvolassa saatetaan kysyä jotain kysymyksiä, jos olet vaikka laittanut että et saa nukuttua tarpeeksi mutta tottakai voit sanoa, että et tarvitse sen asian kanssa apua. Tai että haet apua eri kautta kuin neuvola. Se on varmasti ok.

En vaan käsitä kuinka pitää vängätä ja vängätä. Ihan kuin yläasteikäisen auktoriteettia vastaan taisteleminen. Lapsellista mielestäni. Enkä nyt tarkoita että pitäisi kertoa joka ikistä asiaa elämästä jos kysytään, mutta miksi tuo asenne "En varmana kerro onko meidän parisuhteessa hellyyttä". Sen ymmärrän jos ei halua asiaa sen kummemmin alkaa avaamaan minkälaista hellyyttä tai kuinka usein seksiä jne. Mutta miten on niin vaikea sanoa olen tyytyväinen tilanteeseen tai en ole tyytyväinen, mutta haen asiaan apua itse seksuaaliterapeutilta, kiitos.

Ymmärrätkö sinä mitään yksityisyydestä? Jos vedän verhot kiinni vaatteita vaihtaessa, luuletko että häpeän vartaloani? Tai yritän salata sen, että vaatteiden alla olen alasti? Ei, vedän verhot kiinni koska alaston vartaloni on yksityisasia. Mitä auktoriteettiin tulee, niin miksi minun pitäisikään hyväksyä joku tuntematon minun yläpuolelleni kertomaan mitä pitää ajatella ja mistä pitää murehtia? Ei minua edes kiinnosta terveydenhoitajan mielipide minun yksityisasioistani, miksi sitä pitää väkisin tuputtaa? Ja vedän rajat itse, missä kulkee yksityisyys. Terveydenhoitaja ei voi vetää rajoja minun puolestani.112

Olet typerys

Luuletko olevasi auktoriteetti? Mene kampaamaan mattojesi hapsuja ja komentamaan tulevaa ex-miestäsi.

Vierailija
162/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä mies vastaa näihin kyselylappuihin inhorealistisesti.

Nyt kouluterkalle palautui lappu, jonka mukaan lapsen nukkumaanmenoa tai pelaamista ei valvota, kasviksia, d-vitamiinia tai lämmintä ruokaa ei lapselle tarjota jne. Miehen ajatus, että ei voi vastata myönteisesti, koska on mahdollista, et jonain päivänä ei ole toteutunut.

Tiina

p.s. Opiskeluaikanaan mies vastasi omaan ehkäisyä koskevaan kyselyyn vaihtoehdoista 'käytän aina ehkäisyä', 'käytän joskus', vaihtoehdon 'en_koskaan_käytä_ehkäisyä'. Tulipa tilastonikkareille aineistoa. Miehen mukaan hänen vastauksensa oli oikein, koska ei kyselyajankohtaan mennessä ollut vielä menettänyt poikuuttaan eikä täten siis käyttänyt ehkäisyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvät urpot. Täällä muutama näsäviisas riehaantui, ettei ennen leikkausta kysellä seksielämästä jne. Ihan jos miettii järjellä niin ymmärtää ettei kyselläkään. Kyselen terveydestäsi ja tupakoinnista ym. Ja ihmiset eivät pysty edes niihin iysymyksiin vastaamaan rehellisesti:D minä en ole mikään moraalinvartija, kyse on teidän toipumisestanne. Selitän nyt kauniisti. Ihmiselle on se oma napa kaikki tärkein, kuvittelette, että terveydenhuoltoalan ammattilaiset miettivät teitä lakkaamatta. Emme mieti. Tapaan vuosittain satoja potilaita. Pyrin hoitamaan teidät hyvin, that's it. En arvostele teitä, en juurikaan ajattele teitä, en muista nimeänne, en tunnista teitä jne. Voitte kertoa asioita tai olla kertomatta, se ei minua loukkaa tai kosketa. Täällä on kyllä sellaisia uhmaikäisiä paikalla et oksat pois: en varmana kerro, ei kuulu sulle, jne. Olisko pitänyt itse kasvaa aikuiseksi ennen lastenhankintaa tai käydä vähän terapiassa avaamassa niitä pahimpia lukkoja.

Juuri näin. Kun menen leikkaukseen, seksielämälläni ei ole mitään merkitystä leikkaukseni kannalta -> asia ei kuulu leikkaavalle lääkärille. Ja jos todella olet lääkäri, olisit aiemmasta kirjoituksestani myös ymmärtänyt, että kun menen lapseni kanssa neuvolaan, minun seksielämälläni ei ole mitään merkitystä lapseni kasvuun ja kehitykseen -> asia ei kuulu neuvolan terveydenhoitajalle. 

Vierailija
164/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä mies vastaa näihin kyselylappuihin inhorealistisesti.

Nyt kouluterkalle palautui lappu, jonka mukaan lapsen nukkumaanmenoa tai pelaamista ei valvota, kasviksia, d-vitamiinia tai lämmintä ruokaa ei lapselle tarjota jne. Miehen ajatus, että ei voi vastata myönteisesti, koska on mahdollista, et jonain päivänä ei ole toteutunut.

Tiina

p.s. Opiskeluaikanaan mies vastasi omaan ehkäisyä koskevaan kyselyyn vaihtoehdoista 'käytän aina ehkäisyä', 'käytän joskus', vaihtoehdon 'en_koskaan_käytä_ehkäisyä'. Tulipa tilastonikkareille aineistoa. Miehen mukaan hänen vastauksensa oli oikein, koska ei kyselyajankohtaan mennessä ollut vielä menettänyt poikuuttaan eikä täten siis käyttänyt ehkäisyä.

Jos miehet kävisivät neuvoloissa niin loppuisi lyhyeen kaikki paskanjauhaminen siellä. Typerät naiset suorittavat kiltisti äitiyttä, lasun pelossa jos ei muuten.  Ja terkat ottavat kaiken irti vallastaan. 

Vierailija
165/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielesäni myös ehkäisyasia on pariskunnan välinen asia. Ymmärrän kyllä, että on pakko kertoa, että esim imetys ei ehkäise yms mutta muuten ei neuvolalle kuulu käyttääkö pariskunta esim kondomia vai onko käyttämättä. Niin kauan kuin nainen ei ole reseptiä vailla, niin riittää pelkkä valistus, ei tarvita siis mitään tivaamista, että käytetäänkö ehkäisyä vai ei.

Vierailija
166/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja, ja työssäni kohtaan jatkuvasti ihmisiä jotka kuvittelevat että minua jotenkin kauheasti kiinnostaa heidän yksityiselämänsä.

Kun ei vaan kiinnosta.

Minua kiinnostaa tasan ne asiat jotka suoraan vaikuttavat minun työhöni.

Sairaanhoitajan tehtävä on hoitaa jo valmiiksi sairasta ihmistä ja vieläpä hänenenä itsenään, ei jonkun äitinä tai puolisona. Neuvolan terveydenhoitaja yrittää "hoitaa" asioita, jotka eivät hänelle millään tavalla kuulu. Ei äitiys ole sairaus, ei neuvolaan mennä omaa päätä tai traumoja hoidattamaan vaan sitä lasta. Tuo on niin helvetin tukehduttavaa, että kun sen lapsen saa, niin sitä muuta elämää ilmaantuu "hoitamaan" sun sata asiantuntijaa, neuvolasta päiväkotiin ja kouluun. Eri mieltä ollessa saa ihan tosissaan pelätä lasua, koska "huoli on herännyt" vaikka kyseessä on muka-ammattilaisen pikkumainen egonkohotus. Ylipäänsä se, että liian moni virkatyöntekijä todella luulee olevansa sen vastaanottohuoneen tärkein ihminen, ei lapsi, ei vanhemmat vaan iso ammatillinen ego. Moni itseään ammattitaitoisena pitävä ei erota faktaa omista henkilökohtaisista mielipiteistään. Sairaanhoitajalle on paljon helpompaa olla ammattitaitoinen ja erottaa oma työnsä, joka perustuu sen tietyn sairauden hoitoon, ei koko elämän urkkimiseen. 

Neuvolan tehtävä on etsiä suurennuslasin kanssa kaikkia epäkohtia, siis ei suinkaan voimavaroja niin kuin kaunisteltu ilmaisu kuuluu. Nämä epäkohdat sitten kirjataan, tänä vuonna tämä, ensi vuonna jokin muu ja tämä luettelo sitten elää omaa elämänsä kauan sen jälkeen kun kyseinen ongelma on jo onnellisesti takana. Kun lapsi on kymmenvuotias, hänen tiedostoissaan on jo litania menneitä murheita, joita joku valopää lukee ja tekee johtopäätöksen, että onpas ollut kamalaa. Ei sinne kirjata niitä onnistumiskokemuksia, vai lukeeko tiedostoissa muka että saimme kun saimmekin omakotitalon rakennettua, jopas kannatti? Tai että onnistuttiin saamaan kivat työpaikat ja paremmat liksat? Tai että viime kesäloma meni ihan täydellisesti nappiin? Kaikki huolet kyllä on erittäin huolellisesti listattuna ja vielä niin että se terveydenhoitaja päättää mikä on tärkeää ja mikä ei. 

Vierailija
167/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

163 sairaanhoitaja kyselee esitäytetyn lomakkeen perusteella, kyllä niillä kirurgeilla riittää luutenkin kiirettä. On kyllä taas sellaista valopäätä liikkeellä...:D

Vierailija
168/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks juttu mikä mua ihmetyttää on, että sen vauvelin voi punnertaa puolialasti siellä hoitohenkilökunnan edessä, mutta sitten ku pitäs kertoo miten se on saatu aluille niin alkaa nolottaa.

Vierailija
169/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammateista... Olemme mieheni ja minä molemmat eläinlääkäreitä, joten meillä lasten leikeissä pyörivät mm. oikeat muoviset lääkeruiskut. Veikkaan, että kun lapsi kertoo tämän neuvolassa ja neuvolan täti tietää ammattimme, lasu-sormi ei ole yhtä herkkänä, kuin muuten saattaisi olla. 

Vierailija
170/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks juttu mikä mua ihmetyttää on, että sen vauvelin voi punnertaa puolialasti siellä hoitohenkilökunnan edessä, mutta sitten ku pitäs kertoo miten se on saatu aluille niin alkaa nolottaa.

Mahtaneeko olla kovin pätevä th jos ei tiedä kysymättä, miten vauva saa alkunsa....

Vierailija
171/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielesäni myös ehkäisyasia on pariskunnan välinen asia. Ymmärrän kyllä, että on pakko kertoa, että esim imetys ei ehkäise yms mutta muuten ei neuvolalle kuulu käyttääkö pariskunta esim kondomia vai onko käyttämättä. Niin kauan kuin nainen ei ole reseptiä vailla, niin riittää pelkkä valistus, ei tarvita siis mitään tivaamista, että käytetäänkö ehkäisyä vai ei.

Et ole koskaan kuullut esimerkiksi hormoniehkäisyn ja veritulppien välisestä yhteydestä?

Vierailija
172/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaneeko olla kovin pätevä th jos ei tiedä kysymättä, miten vauva saa alkunsa....

Mä lähinnä ajattelin, että kyllä se parisuhteen hyvinvointiin liittyy käykö panemassa naapurin Ranea, pihtaako vai helliikö omaa ukkoaan...

Vierailija
173/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole koskaan kuullut esimerkiksi hormoniehkäisyn ja veritulppien välisestä yhteydestä?

On lääkärin tehtävä määrätä tuollaiset hormoniehkäisyvalmisteet, kertoa ja kartoittaa riskit. 

Vierailija
174/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolanko tästä pitäisi tiedottaa, eikä reseptin kirjoittavan lääkärin? Tsiisus...

Vierailija
175/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neuvolan "täti" oli joku rasvahysteerikko. Kyseli tarkkaan mitä margariinia käytetään ja oivariini oli tietenkin väärä vastaus, "juuston sitten pitää olla korkeintaan 17 prosenttista" jne. Olen hoikka ja täysin terve joten ihme kyttäystä. Kyseli myöhemmin uudestaan että olenko nyt varmasti vaihtanut käyttämäni rasvaiset tuotteet kevyempiin. Avocadoakaan ei olisi saanut syödä "kun siinä on niin paljon rasvaa" Hohhoijaa.

Vierailija
176/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä kyllä todellakaan udeltu seksielämästä. Lomakkeessa, mikä täytettiin, taisi olla väittämiä tyyliin "Osoitamme toisillemme riittävästi hellyyttä" ja "Pystymme keskustelemaan seksielämästämme" ja näihin vastattiin samaa mieltä, eri mieltä jne. Itse en näe tätä minään uteluna seksielämästä. Kyllä meillä myös meidän työ/opiskelu-tilanne käytiin läpi, ilman mitään sen suurempia uteluita. Omista vanhemmistamme käytiin korkeintaan läpi suvussa esiintyviä sairauksia. Syksyltä 2015 tämä kokemus. 

No en aio vastata tuollaisiin hellyyskyselyihin tai palauttaa tuollaisia lomakkeita. Toki puolison kanssa nuo kysymykset voi käydä läpi.

Pakko sanoa nuorena äitinä, että miten aikuiset ihmiset on näin keskenkasvusia? Sitten teille pitäis vielä lapsi antaa kun ette pysty/halua/kykene vastaamaan neuvolan lomakkeen edes onko teidän parisuhteessa tarpeeksi hellyyttä :D jos edes tuommoisiin kysymyksiin ei millään halua vastata niin vähän epäilyttäisi kertooko kyseinen äiti rehellisesti lapsen kanssa pärjäämisestäkään.

Miksi pitää vängätä vastaan? Toki sukulaisten osoitteita yms ei tarvii kertoa mutta nyt joku järki käteen. Ihan hirveän henkilökohtaisia nuo tuommoiset "pystyttekö keskustelemaan seksielämästänne?"-kysymykset. Joo, ei.

Hieman vanhempana aikuisena haluan hoitaa neuvolassa lapsen asiat, muut asiani hoidan ihan itse. Ja tiedän voimavarani, tiedän ne asiat joille voin tehdä jotain, loppuja on ihan turha edes murehtia. Esim. ei niitä isovanhempia saa lapsia hoitamaan, oli ammatti mikä hyvänsä ja vaikka asuisivat naapurissa. Mitä se terveydenhoitaja aikoo asialle tehdä? Ja jos kotiapua tarvitaan ja sitä ei ole varaa ostaa, niin sitten teen hakemuksen mieluiten ihan itse eikä jonkun ylimääräisen hoitajan avustamana. Jos hellyys ei riitä, kun mies on matkatöissä, niin rakastajanko se neuvolan täti minulle hankkii?  Minusta kun juuri sen kyselijän on itse oltava se joka sen avun antaa, muuten kyselyillä voi pyyhkiä peppunsa, täysin hyödytöntä. Tai jos mies vonkaa enemmän seksiä, niin käskeekö täti levittää jalat ja ajatella lapsen etua? Ja entä jos lapsen ollessa 4 kk, valitan jostain asiasta, mutta se seuraa lapsen sähköisessä tiedostossa koko loppuelämän? Lapsi itse saa lapsen ja menee neuvolaan niin täti käy selittämään isoäidin asioita. Ja tietysti koulussa joku pirun utelias jumppamaikka käy etsimässä juorunaiheita. Äläkä sano, että se ei ole mahdollista, lait muuttuvat ja yhä useampi ihminen pääsee niitä tietoja nuuskimaan, siellä ne ovat ja pysyvät koko eliniän ja lapsenkin eliniän, lapsen tietoihinhan ne merkitään.

Mitä niin kauheaa sä voisit neuvolassa sanoa, että se olisi järkytys jos joku sen tiedoistasi sattuisi näkemään? Tai sinun mukaan lapsesi tiedoista? Ja jos luit viestin mitä lainasit niin ihmettelin miten aikuiset ihmiset kiukuttelevat "En kyllä varmana palauta voimavara-kyselylomaketta. Mitä se kenellekkään kuuluu. Haen apua itse jos tarvitsen". Siinä ei muuta tarvitse kun laittaa rasti "Erimieltä, osittain erimieltä, osittain samaa mieltä jne." siinä ei pyydetä kuvailemaan teidän perheen tilannetta sen kummemmin. Neuvolassa saatetaan kysyä jotain kysymyksiä, jos olet vaikka laittanut että et saa nukuttua tarpeeksi mutta tottakai voit sanoa, että et tarvitse sen asian kanssa apua. Tai että haet apua eri kautta kuin neuvola. Se on varmasti ok.

En vaan käsitä kuinka pitää vängätä ja vängätä. Ihan kuin yläasteikäisen auktoriteettia vastaan taisteleminen. Lapsellista mielestäni. Enkä nyt tarkoita että pitäisi kertoa joka ikistä asiaa elämästä jos kysytään, mutta miksi tuo asenne "En varmana kerro onko meidän parisuhteessa hellyyttä". Sen ymmärrän jos ei halua asiaa sen kummemmin alkaa avaamaan minkälaista hellyyttä tai kuinka usein seksiä jne. Mutta miten on niin vaikea sanoa olen tyytyväinen tilanteeseen tai en ole tyytyväinen, mutta haen asiaan apua itse seksuaaliterapeutilta, kiitos.

Yritä ymmärtää, että nuo asiat ei vain kuulu neuvolalle! Eikä sitä voimavaralomaketta ole pakko palauttaa jos ei halua. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että joku haluaa tehdä erilailla kuin sinä? Minä en yksinkertaisesti halua puhua parisuhteeni hellyysasteesta, seksielämästä, lapsuudentraumoista, sukulaisistani yms, koska ne ovat yhdentekeviä asioita neuvolassa ollessa. tähän minulla on täysi oikeus, eikä se ole mitää kiukuttelua. Ei kaikkeen tarvitse aina lammasmaisesti suostua. Se voimavaralomake voi joillekin sopia, joillekin ei, ja terkkarilla ei ole mitään oikeutta penätä sitä takaisin. Esim terkka voi kysyä: Onko parisuhteen tilassa jotain josta haluaisit keskustella? Siihen voi tyylikkäästä sanoa, ei ole, kiitos. Mutta jos ihan suoraan kysytään esim onko hellyyttä, niin siihen en vastaa, koska se ei kuulu terkalle. Niin yksinkertaisesta. Tai esim voi kysyä, että mietityttääkö joku omassa lapsuudessa jos haluaist nyt puhua? Johon voi sano, että ei, ei kiitos. Kun jos taas kysytään, että onko traumoja ja on, niin miksi ihmeessä niitä pitäisi alkaa avaamaan jos on ne jo käsitellyt?

Yrittäkää nyt ymmärtää, että ihmiset vetävät yksityisyyden rajat eri tasoille. Parisuhteen hellyys ei kuulu terveydenhuollonammattilaisille tai viranomaisille sitten pätkääkään ja voimavaralomakkeen voi jättää palauttamatta. eikä terkalla ole oikeutta painostaa sitä tuomaan.

Ei tietenkään kuulu neuvolalle jos et niin halua. Kyseenalaistan vain sen miksi teidän on niin hirveän vaikea vastata kysymyksiin jotka oikeasti ei ole millään tavalla liian henkilökohtaisia tasapainoiselle aikuiselle ihmiselle (ja turha vetää kummin kaiman siskon ammatteja tai seksi kertoja tähän, kun minä en oo niistä asioista kommenteissani puhunut). Ymmärrän jos on traumatisoitunut jostain asiasta niin ettei siksi kykene puhumaan millään tavalla kyseisestä aiheesta. Mutta tuskimpa tämmöinen ihmis määrä mikä täälläkin peukuttaa on millään tavalla traumatisoitunut vaan haluaa vain olla hankala. Toki jokainen saa itse päättää mitä kertoo neuvolassa, mutta olen satavarma että suurimmalle osalle näistä joille nämä hellyyskysymykset on ihan liian henkilökohtaisia ettei halua koko voimavaralomaketta palauttaa, kuitenkin voi kertoa vanhalle koulukaverille jota näkee parin vuoden välein, että "voi kun parisuhteessa menee hyvin".

Ja toiseksi kuinka uuno pitää olla, ettei tajua sitä että neuvolassa hoidetaan myös sitä äitiä. Siksihän näitä asioita kysytään. Jos on jollain saralla ongelmia niin neuvolasta voidaan ohjata eteenpäin vaikka psykologille tai mitä nyt kukakin tarvitsee.

Edelleenkin en sano, että neuvolassa tarvitsee semmoisista asioista puhua mistä ei halua. Monet voisivat vaan miettiä vähän onko vika asenteessa vai siinä, että oikeasti kyseiset asiat olisi jotenkin liian henkilökohtaisia.

Edelleen "onko parisuhteessanne tarpeeksi hellyyttä? Samaa mieltä, jossain määrin samaa mieltä, jossain määrin erimieltä, erimieltä", tosi henkilökohtaista. Ja kyseinen lomake on todellakin tarkoitettu herättämään parisuhteessa keskustelua, eikä se ole tehty neuvolan urkkimista varten.

Vierailija
177/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, meiltä ole onneksi ikinä kysytty mitään tuollaisia asioita, ja jos kysyttäisiin, en kertoisi. Pelkkä ajatuskin on raivostuttava. Johtuneeko sitten kyselemättömyys siitä, että terveydenhoitaja on jo vanhempaa polvea, tai siitä, että me olemme jo ihan kypsässä aikuisiässä itsekin. Yhtään voimavaralomaketta ei ole (vielä) tarvinnut täyttää. Uskomatonta miten törkeä uteliaisuus ja nuuskiminen yritetään oikeuttaa jollain huolenpidolla. Vastenmielistä. 

Vierailija
178/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä ymmärtää, että nuo asiat ei vain kuulu neuvolalle! Eikä sitä voimavaralomaketta ole pakko palauttaa jos ei halua. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että joku haluaa tehdä erilailla kuin sinä? Minä en yksinkertaisesti halua puhua parisuhteeni hellyysasteesta, seksielämästä, lapsuudentraumoista, sukulaisistani yms, koska ne ovat yhdentekeviä asioita neuvolassa ollessa. tähän minulla on täysi oikeus, eikä se ole mitää kiukuttelua. Ei kaikkeen tarvitse aina lammasmaisesti suostua. Se voimavaralomake voi joillekin sopia, joillekin ei, ja terkkarilla ei ole mitään oikeutta penätä sitä takaisin. Esim terkka voi kysyä: Onko parisuhteen tilassa jotain josta haluaisit keskustella? Siihen voi tyylikkäästä sanoa, ei ole, kiitos. Mutta jos ihan suoraan kysytään esim onko hellyyttä, niin siihen en vastaa, koska se ei kuulu terkalle. Niin yksinkertaisesta. Tai esim voi kysyä, että mietityttääkö joku omassa lapsuudessa jos haluaist nyt puhua? Johon voi sano, että ei, ei kiitos. Kun jos taas kysytään, että onko traumoja ja on, niin miksi ihmeessä niitä pitäisi alkaa avaamaan jos on ne jo käsitellyt?

Yrittäkää nyt ymmärtää, että ihmiset vetävät yksityisyyden rajat eri tasoille. Parisuhteen hellyys ei kuulu terveydenhuollonammattilaisille tai viranomaisille sitten pätkääkään ja voimavaralomakkeen voi jättää palauttamatta. eikä terkalla ole oikeutta painostaa sitä tuomaan.

Ei tietenkään kuulu neuvolalle jos et niin halua. Kyseenalaistan vain sen miksi teidän on niin hirveän vaikea vastata kysymyksiin jotka oikeasti ei ole millään tavalla liian henkilökohtaisia tasapainoiselle aikuiselle ihmiselle (ja turha vetää kummin kaiman siskon ammatteja tai seksi kertoja tähän, kun minä en oo niistä asioista kommenteissani puhunut). Ymmärrän jos on traumatisoitunut jostain asiasta niin ettei siksi kykene puhumaan millään tavalla kyseisestä aiheesta. Mutta tuskimpa tämmöinen ihmis määrä mikä täälläkin peukuttaa on millään tavalla traumatisoitunut vaan haluaa vain olla hankala. Toki jokainen saa itse päättää mitä kertoo neuvolassa, mutta olen satavarma että suurimmalle osalle näistä joille nämä hellyyskysymykset on ihan liian henkilökohtaisia ettei halua koko voimavaralomaketta palauttaa, kuitenkin voi kertoa vanhalle koulukaverille jota näkee parin vuoden välein, että "voi kun parisuhteessa menee hyvin".

Ja toiseksi kuinka uuno pitää olla, ettei tajua sitä että neuvolassa hoidetaan myös sitä äitiä. Siksihän näitä asioita kysytään. Jos on jollain saralla ongelmia niin neuvolasta voidaan ohjata eteenpäin vaikka psykologille tai mitä nyt kukakin tarvitsee.

Edelleenkin en sano, että neuvolassa tarvitsee semmoisista asioista puhua mistä ei halua. Monet voisivat vaan miettiä vähän onko vika asenteessa vai siinä, että oikeasti kyseiset asiat olisi jotenkin liian henkilökohtaisia.

Edelleen "onko parisuhteessanne tarpeeksi hellyyttä? Samaa mieltä, jossain määrin samaa mieltä, jossain määrin erimieltä, erimieltä", tosi henkilökohtaista. Ja kyseinen lomake on todellakin tarkoitettu herättämään parisuhteessa keskustelua, eikä se ole tehty neuvolan urkkimista varten.

Ja minkä ihmeen takia tuollaista 50 kysymyksen kohtaa ylipäänsä pitää pohtia ja analysoida ja siitä keskustella? Kun synnytyksestä on 3 kuukautta, ei ole edes mikää hyvä hetki käydä kaivelemaan syvällisiä, siinä on hormonitoiminta vielä aika vilkasta ja siihen univelat sun muut ison muutoksen tuomat uudet asiat. "Voimavara-" vai epäkohtakysely? No ainakin yksi suoritettava asia listoineen, jos kaikkiin ei tule "tosi hyvin" ruksia, niin mitä sitten? Riita aviopuolison kanssa? Lisää paineita? Turhanpäiväisiä huolia?  Ja tätä ei saa kritisoida, sillä se lista on tärkeä ja pyhä, kun se on kerran keksitty. 

Raskaus ja synnytys eivät ole sairauksia, eikä vanhempi tarvitse ylimääräistä hoitajaa. Onko nyt mitenkään mahdollista ymmärtää, ettei neuvola ole läheskään kaikille mitenkään tärkeä muutoin kuin lapsen hyvinvointia ajatellen. Muuten juuri tänään on ollut uutisissa tutkimus siitä, mitä vanhukset katuvat eniten. Ja he katuvat liikaa murehtimista. Mitä tekee neuvola, tuo turhien huolien ja murheiden kehto...

Vierailija
179/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei taida varsinaisesti olla se, mitä kysytään vaan miten kysytään. Kun kysymys liittyy asiallisesti jotenkin terveyteen ja hyvinvointiin, sen voi esittää hienovaraisesti ( esim. "onko mielessäsi joku huoli? ") eikä töksäyttäen "ovatko raha-asianne kunnossa".

Neuvoloissa on henkilökuntaa, joka kokee asiakseen määrätä muiden ihmisten asioista. Ei varmaan yllätä, että neuvola on terveysterroristille unelmaduuni, kun siellä saa päteä päivittäin kieltämällä ihmisiltä rasvansyöntiä ja muutakin hyvää.

Vierailija
180/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos toinen vanhemmista on esimerkiksi alkoholisti, joka on ollut 10 vuotta raittiina ennen raskautta? Mikä haloo siitä nousee? Jos äiti, niin kokeita, ylimääräisiä käyntejä, vauvasta pissa- ja kakkakoe syntymän jälkeen? Kyllä, kaikkii tämä ja erittäin nöyryyttävä epäluottamus joka käänteessä. Mielenterveysongelmissa "sairaudentunottomuuden" jatjuva korostaminen, koska eihän se hulli mitenkään itse tiedä vointiaan, jos ei sitä joku muu sille sano. Teinin kannabiskoikeilu? No huumeseuloissa ym. kuten alkoholistilla mutta vielä huonompi kohtelu. Isät pääsevät vähemmällä, voivat saada jopa tukea itse paikalla ollessa, paitsi äidiltä sitten kysellään joka kerta väkivallasta. Ei kai se nyt hakkaa sinua... Onko se juonut. No ei näillä sanoilla mutta mukakorrektisti kaunistellen. 

Että kuka vastaa totuudenmukaisesti, jos on joku ongelma ollut. Kuka haluaa vanhojen haavojen auki repimistä joka kuukausi ja erityistarkkailua koko lapsen alaikäisyyden ajaksi? Kuka haluaa että hänen koko järkensä kyseenalaistetaan jos on sairastanut vaikkapa vaikeaa masennusta? Rikosrekisteristäkin pääsee eroon muutamassa vuodessa, noista leimoista ei koskaan. 

Siis fiksu ihminen ei alunperinkään hae apua ongelmiinsa, ettei joutuisi ongelmiin vanhemmuutensa kanssa. Tai sitten ei kerro sille terveydenhoitajalle yhtään mitään muuta, kuin että koko elämä on ruusuilla tanssimista, eikä ole mitään huolia. Ovelampi ruksaa rastinsa keskivertoihmisen mukaan ja keksii jonkun pikku ongelman jota se terveydenhoitaja saa pureskelle tuntekseen itsensä tärkeäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi