Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis ihanko tosissaan neuvolassa kysellään kaikenlaista asiaankuulumatonta?

Vierailija
01.02.2016 |

Esim montako kertaa vanhemmat harrastavat seksiä viikottain tai mitä ammettaja odottavan äidin ja isän vanhemmilla on tai missä he asuvat? En minä ainakaan aio koskaan kertoa mitään tuollaisia seksiasioita saatika kertoa mikä esim isäni ammatti tai missä hän asuu (ihan normaali ammatti :D ) mutta ei kuulu neuvolaan tuollainen...

Kommentit (231)

Vierailija
141/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin kysyisin mihin tarvitaan tietoa esim. Mun seksielämästä, jos ei osais tarpeeksi hyvin perustella en vastaisi.

Vierailija
142/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kysyttiin molempien ammatit. En kyllä tiedä mihin niitä oikeasti tarvittiin mutta esim mun työ ja ammatti kun tuli puheeksi niin neuvolatäti totesi että jos tulee liian raskaaksi työnteko niin heihin yhteyttä niin voidaan antaa sairaslomaa. Itse oletin, että se on sielläkin hyvä tietää kuinka fyysistä työtä kukakin tekee.

Miehen ammattia ja työtä kysyessä otettiin puheeksi onko vaaraa työttömyydestä jne. Eiköhän niillä oo jotain järkisyitä miksi kysyy.

Seksielämää ei tarkasti kyselty mutta nopeasti kysyttiin onko ongelmia tai huolia sillä saralla.

Ap taisi kyllä tarkoittaa että neuvolassa kysytään tämän odottavan äidin isän ammattia, ja se on mustakin kummaa. Sen lapsen isän ammatin kysyminen on ihan normaalia.

Joo, kyllä tottakai odottavan äidin ja hänen miehensä ammateista voidaan kysyä, mutta juurikin esim odottavan äidin isän ammatti tai asuinpaikkakunta ei kuulu neuvolaan.

Mitä häpeät isäsi ammatissa ja asuinpaikkakunnassa?

En yhtikäs mitään :D

Mutta se tieto ei kuulu terkkarille. En kerro sitä myöskään jos minulta tullaan kadulla kysymyyn että missä isäni asuu tai mitä tekee työkseen. Ei ole olennainen tietoa. Miksi pitäisi kertoa kaikenmaailman turhaa tietoa mikä ei edes liity asiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien ammattia saatetaan kysellä myös siksi, että saataisiin tietää, ovatko he jo eläkkeellä ja käytettävissä tarvittaessa lapsenvahtina.

No eihän se ammatti kerro sitä, onko eläkkeellä vai ikä ja kunto ja ehkä työllisyystilanne.

Vaikka olisivatkin eläkkeellä, saattavat olla liian huonokuntoisia hoitamaan lapsia. Eikä paljon ole apua siitäkään, jos asuvat Rovaniemellä ja lapsi perheineen Helsingissä. Tarvitaan siis monta muuta kysymystä selvittämään tämä asia. Ja sitä paitsi : miksei sitä voi kysyä suoraan: onko isovanhemmista lastenhoitoapua?

Vierailija
144/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko liittyä isyyden tunnustamiseen? Aiemmin avoparit tunnusti sossulle :)

Ei liity :) Nykyäänhän ei edes kysellä seksielämää siinä yhteydessä, mutta ilmeisesti neuvola haluaa tietää parisuhdeasioita noin muuten ja nehän ei neuvolalle kuulu. Väkivaltaa yms on hyvä seuloa mutta se, kuinka monesti pariskunta harrastaa seksiä, ei kuulu neuvolalalle, eikä osoittaako pariskunta esim hellyyttä toisiaan kohtaan.

Ei kai tuo lukumäärä sinäänsä ketään kiinnosta, mutta veikkaan taustalla olevan sen asian, että molemmat ymmärtävät mitä vauva-aika tarkoittaa parisuhteelle ja kuinka parisuhde sillä hetkellä voi. Sillä on kuintekin suurin merkitys lapsenkin elämään.

Onko edes vanhempien elämässä mitään sellaista, joka ei voisi heijastua jollain tavalla lapsen elämään? Mutta silti se ei oikeuta ketään vaatimaan tietoja yksityisasioista. Ei se terveydenhoitaja itse ketään auta, vaan ohjaa jollekin toiselle. Ja kirjaa LAPSEN tietoihin hänen vanhempansa yksityisasioita. 

Aika monesti juuri niitä omia lapsuuden traumoja käsittelee uudelleen kun oma lapsi syntyy. Ainakin minä mietin vielä kerran äitini omalaatuista äitiyttä oman lapsen saatuani. Kun sitä voi napsauttaa suunsa kiinni jos ei halua vastailla, mutta joillakin nuo kysymykset ja niihin vastaukset voi olla se tapa jolla apua pyytää ja sitä järjestetään. Eniten neuroottinen "yhteiskunnan hyysäyksestä" olen nähnyt olevan hyvin nuoren yh-äidin jolla elämä oli kaaosta, masentunut jo ennen lapsen syntymää ja sen jälkeenkin palaset ihan hajallaan. Hän ei missään nimessä halunnut minkäänlaisia uteluja ja apuja...

Vierailija
145/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko liittyä isyyden tunnustamiseen? Aiemmin avoparit tunnusti sossulle :)

Ei liity :) Nykyäänhän ei edes kysellä seksielämää siinä yhteydessä, mutta ilmeisesti neuvola haluaa tietää parisuhdeasioita noin muuten ja nehän ei neuvolalle kuulu. Väkivaltaa yms on hyvä seuloa mutta se, kuinka monesti pariskunta harrastaa seksiä, ei kuulu neuvolalalle, eikä osoittaako pariskunta esim hellyyttä toisiaan kohtaan.

Ei kai tuo lukumäärä sinäänsä ketään kiinnosta, mutta veikkaan taustalla olevan sen asian, että molemmat ymmärtävät mitä vauva-aika tarkoittaa parisuhteelle ja kuinka parisuhde sillä hetkellä voi. Sillä on kuintekin suurin merkitys lapsenkin elämään.

Onko edes vanhempien elämässä mitään sellaista, joka ei voisi heijastua jollain tavalla lapsen elämään? Mutta silti se ei oikeuta ketään vaatimaan tietoja yksityisasioista. Ei se terveydenhoitaja itse ketään auta, vaan ohjaa jollekin toiselle. Ja kirjaa LAPSEN tietoihin hänen vanhempansa yksityisasioita. 

Aika monesti juuri niitä omia lapsuuden traumoja käsittelee uudelleen kun oma lapsi syntyy. Ainakin minä mietin vielä kerran äitini omalaatuista äitiyttä oman lapsen saatuani. Kun sitä voi napsauttaa suunsa kiinni jos ei halua vastailla, mutta joillakin nuo kysymykset ja niihin vastaukset voi olla se tapa jolla apua pyytää ja sitä järjestetään. Eniten neuroottinen "yhteiskunnan hyysäyksestä" olen nähnyt olevan hyvin nuoren yh-äidin jolla elämä oli kaaosta, masentunut jo ennen lapsen syntymää ja sen jälkeenkin palaset ihan hajallaan. Hän ei missään nimessä halunnut minkäänlaisia uteluja ja apuja...

Niin, mutta jos on lapsuuden traumoja niin ne usein on jo puhjennut ja niitä joko on käsitellyt/käsittelee parhaillaan psykoterapiassa, joka nyt vain on aikalailla parepi keino saada traumoista ote kuin neuvolan terkan kanssa juttelu. Ja tosiaan jos traumat on jo käsitelty, niin ei ole mitään mieltä alkaa niistä uudelleen puhua, koska ainut mitä terkka voi tehdä on laittaa asian eteenpäin ja sehän on täysin turhaa ko. tapaukessa.

Vierailija
146/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä kyllä todellakaan udeltu seksielämästä. Lomakkeessa, mikä täytettiin, taisi olla väittämiä tyyliin "Osoitamme toisillemme riittävästi hellyyttä" ja "Pystymme keskustelemaan seksielämästämme" ja näihin vastattiin samaa mieltä, eri mieltä jne. Itse en näe tätä minään uteluna seksielämästä. Kyllä meillä myös meidän työ/opiskelu-tilanne käytiin läpi, ilman mitään sen suurempia uteluita. Omista vanhemmistamme käytiin korkeintaan läpi suvussa esiintyviä sairauksia. Syksyltä 2015 tämä kokemus. 

No en aio vastata tuollaisiin hellyyskyselyihin tai palauttaa tuollaisia lomakkeita. Toki puolison kanssa nuo kysymykset voi käydä läpi.

Pakko sanoa nuorena äitinä, että miten aikuiset ihmiset on näin keskenkasvusia? Sitten teille pitäis vielä lapsi antaa kun ette pysty/halua/kykene vastaamaan neuvolan lomakkeen edes onko teidän parisuhteessa tarpeeksi hellyyttä :D jos edes tuommoisiin kysymyksiin ei millään halua vastata niin vähän epäilyttäisi kertooko kyseinen äiti rehellisesti lapsen kanssa pärjäämisestäkään.

Miksi pitää vängätä vastaan? Toki sukulaisten osoitteita yms ei tarvii kertoa mutta nyt joku järki käteen. Ihan hirveän henkilökohtaisia nuo tuommoiset "pystyttekö keskustelemaan seksielämästänne?"-kysymykset. Joo, ei.

Hieman vanhempana aikuisena haluan hoitaa neuvolassa lapsen asiat, muut asiani hoidan ihan itse. Ja tiedän voimavarani, tiedän ne asiat joille voin tehdä jotain, loppuja on ihan turha edes murehtia. Esim. ei niitä isovanhempia saa lapsia hoitamaan, oli ammatti mikä hyvänsä ja vaikka asuisivat naapurissa. Mitä se terveydenhoitaja aikoo asialle tehdä? Ja jos kotiapua tarvitaan ja sitä ei ole varaa ostaa, niin sitten teen hakemuksen mieluiten ihan itse eikä jonkun ylimääräisen hoitajan avustamana. Jos hellyys ei riitä, kun mies on matkatöissä, niin rakastajanko se neuvolan täti minulle hankkii?  Minusta kun juuri sen kyselijän on itse oltava se joka sen avun antaa, muuten kyselyillä voi pyyhkiä peppunsa, täysin hyödytöntä. Tai jos mies vonkaa enemmän seksiä, niin käskeekö täti levittää jalat ja ajatella lapsen etua? Ja entä jos lapsen ollessa 4 kk, valitan jostain asiasta, mutta se seuraa lapsen sähköisessä tiedostossa koko loppuelämän? Lapsi itse saa lapsen ja menee neuvolaan niin täti käy selittämään isoäidin asioita. Ja tietysti koulussa joku pirun utelias jumppamaikka käy etsimässä juorunaiheita. Äläkä sano, että se ei ole mahdollista, lait muuttuvat ja yhä useampi ihminen pääsee niitä tietoja nuuskimaan, siellä ne ovat ja pysyvät koko eliniän ja lapsenkin eliniän, lapsen tietoihinhan ne merkitään.

Mitä niin kauheaa sä voisit neuvolassa sanoa, että se olisi järkytys jos joku sen tiedoistasi sattuisi näkemään? Tai sinun mukaan lapsesi tiedoista? Ja jos luit viestin mitä lainasit niin ihmettelin miten aikuiset ihmiset kiukuttelevat "En kyllä varmana palauta voimavara-kyselylomaketta. Mitä se kenellekkään kuuluu. Haen apua itse jos tarvitsen". Siinä ei muuta tarvitse kun laittaa rasti "Erimieltä, osittain erimieltä, osittain samaa mieltä jne." siinä ei pyydetä kuvailemaan teidän perheen tilannetta sen kummemmin. Neuvolassa saatetaan kysyä jotain kysymyksiä, jos olet vaikka laittanut että et saa nukuttua tarpeeksi mutta tottakai voit sanoa, että et tarvitse sen asian kanssa apua. Tai että haet apua eri kautta kuin neuvola. Se on varmasti ok.

En vaan käsitä kuinka pitää vängätä ja vängätä. Ihan kuin yläasteikäisen auktoriteettia vastaan taisteleminen. Lapsellista mielestäni. Enkä nyt tarkoita että pitäisi kertoa joka ikistä asiaa elämästä jos kysytään, mutta miksi tuo asenne "En varmana kerro onko meidän parisuhteessa hellyyttä". Sen ymmärrän jos ei halua asiaa sen kummemmin alkaa avaamaan minkälaista hellyyttä tai kuinka usein seksiä jne. Mutta miten on niin vaikea sanoa olen tyytyväinen tilanteeseen tai en ole tyytyväinen, mutta haen asiaan apua itse seksuaaliterapeutilta, kiitos.

Vierailija
147/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä kyllä todellakaan udeltu seksielämästä. Lomakkeessa, mikä täytettiin, taisi olla väittämiä tyyliin "Osoitamme toisillemme riittävästi hellyyttä" ja "Pystymme keskustelemaan seksielämästämme" ja näihin vastattiin samaa mieltä, eri mieltä jne. Itse en näe tätä minään uteluna seksielämästä. Kyllä meillä myös meidän työ/opiskelu-tilanne käytiin läpi, ilman mitään sen suurempia uteluita. Omista vanhemmistamme käytiin korkeintaan läpi suvussa esiintyviä sairauksia. Syksyltä 2015 tämä kokemus. 

No en aio vastata tuollaisiin hellyyskyselyihin tai palauttaa tuollaisia lomakkeita. Toki puolison kanssa nuo kysymykset voi käydä läpi.

Pakko sanoa nuorena äitinä, että miten aikuiset ihmiset on näin keskenkasvusia? Sitten teille pitäis vielä lapsi antaa kun ette pysty/halua/kykene vastaamaan neuvolan lomakkeen edes onko teidän parisuhteessa tarpeeksi hellyyttä :D jos edes tuommoisiin kysymyksiin ei millään halua vastata niin vähän epäilyttäisi kertooko kyseinen äiti rehellisesti lapsen kanssa pärjäämisestäkään.

Miksi pitää vängätä vastaan? Toki sukulaisten osoitteita yms ei tarvii kertoa mutta nyt joku järki käteen. Ihan hirveän henkilökohtaisia nuo tuommoiset "pystyttekö keskustelemaan seksielämästänne?"-kysymykset. Joo, ei.

Hieman vanhempana aikuisena haluan hoitaa neuvolassa lapsen asiat, muut asiani hoidan ihan itse. Ja tiedän voimavarani, tiedän ne asiat joille voin tehdä jotain, loppuja on ihan turha edes murehtia. Esim. ei niitä isovanhempia saa lapsia hoitamaan, oli ammatti mikä hyvänsä ja vaikka asuisivat naapurissa. Mitä se terveydenhoitaja aikoo asialle tehdä? Ja jos kotiapua tarvitaan ja sitä ei ole varaa ostaa, niin sitten teen hakemuksen mieluiten ihan itse eikä jonkun ylimääräisen hoitajan avustamana. Jos hellyys ei riitä, kun mies on matkatöissä, niin rakastajanko se neuvolan täti minulle hankkii?  Minusta kun juuri sen kyselijän on itse oltava se joka sen avun antaa, muuten kyselyillä voi pyyhkiä peppunsa, täysin hyödytöntä. Tai jos mies vonkaa enemmän seksiä, niin käskeekö täti levittää jalat ja ajatella lapsen etua? Ja entä jos lapsen ollessa 4 kk, valitan jostain asiasta, mutta se seuraa lapsen sähköisessä tiedostossa koko loppuelämän? Lapsi itse saa lapsen ja menee neuvolaan niin täti käy selittämään isoäidin asioita. Ja tietysti koulussa joku pirun utelias jumppamaikka käy etsimässä juorunaiheita. Äläkä sano, että se ei ole mahdollista, lait muuttuvat ja yhä useampi ihminen pääsee niitä tietoja nuuskimaan, siellä ne ovat ja pysyvät koko eliniän ja lapsenkin eliniän, lapsen tietoihinhan ne merkitään.

Mitä niin kauheaa sä voisit neuvolassa sanoa, että se olisi järkytys jos joku sen tiedoistasi sattuisi näkemään? Tai sinun mukaan lapsesi tiedoista? Ja jos luit viestin mitä lainasit niin ihmettelin miten aikuiset ihmiset kiukuttelevat "En kyllä varmana palauta voimavara-kyselylomaketta. Mitä se kenellekkään kuuluu. Haen apua itse jos tarvitsen". Siinä ei muuta tarvitse kun laittaa rasti "Erimieltä, osittain erimieltä, osittain samaa mieltä jne." siinä ei pyydetä kuvailemaan teidän perheen tilannetta sen kummemmin. Neuvolassa saatetaan kysyä jotain kysymyksiä, jos olet vaikka laittanut että et saa nukuttua tarpeeksi mutta tottakai voit sanoa, että et tarvitse sen asian kanssa apua. Tai että haet apua eri kautta kuin neuvola. Se on varmasti ok.

En vaan käsitä kuinka pitää vängätä ja vängätä. Ihan kuin yläasteikäisen auktoriteettia vastaan taisteleminen. Lapsellista mielestäni. Enkä nyt tarkoita että pitäisi kertoa joka ikistä asiaa elämästä jos kysytään, mutta miksi tuo asenne "En varmana kerro onko meidän parisuhteessa hellyyttä". Sen ymmärrän jos ei halua asiaa sen kummemmin alkaa avaamaan minkälaista hellyyttä tai kuinka usein seksiä jne. Mutta miten on niin vaikea sanoa olen tyytyväinen tilanteeseen tai en ole tyytyväinen, mutta haen asiaan apua itse seksuaaliterapeutilta, kiitos.

Yritä ymmärtää, että nuo asiat ei vain kuulu neuvolalle! Eikä sitä voimavaralomaketta ole pakko palauttaa jos ei halua. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että joku haluaa tehdä erilailla kuin sinä? Minä en yksinkertaisesti halua puhua parisuhteeni hellyysasteesta, seksielämästä, lapsuudentraumoista, sukulaisistani yms, koska ne ovat yhdentekeviä asioita neuvolassa ollessa. tähän minulla on täysi oikeus, eikä se ole mitää kiukuttelua. Ei kaikkeen tarvitse aina lammasmaisesti suostua. Se voimavaralomake voi joillekin sopia, joillekin ei, ja terkkarilla ei ole mitään oikeutta penätä sitä takaisin. Esim terkka voi kysyä: Onko parisuhteen tilassa jotain josta haluaisit keskustella? Siihen voi tyylikkäästä sanoa, ei ole, kiitos. Mutta jos ihan suoraan kysytään esim onko hellyyttä, niin siihen en vastaa, koska se ei kuulu terkalle. Niin yksinkertaisesta. Tai esim voi kysyä, että mietityttääkö joku omassa lapsuudessa jos haluaist nyt puhua? Johon voi sano, että ei, ei kiitos. Kun jos taas kysytään, että onko traumoja ja on, niin miksi ihmeessä niitä pitäisi alkaa avaamaan jos on ne jo käsitellyt?

Yrittäkää nyt ymmärtää, että ihmiset vetävät yksityisyyden rajat eri tasoille. Parisuhteen hellyys ei kuulu terveydenhuollonammattilaisille tai viranomaisille sitten pätkääkään ja voimavaralomakkeen voi jättää palauttamatta. eikä terkalla ole oikeutta painostaa sitä tuomaan.

Vierailija
148/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään sitä ei tarvitse millään lailla perustella, ettei vastaa intiimielämän kysymyksiin. Myös ehkäisykysymys on sellainen. Esim se mitä ehkäisykeinoa pariskunta käyttää, ei kuulu neuvolalle, ellei kyseessä ole sellainen ehkäisykeino, johon tarvitaan resepti. Jos pariskunta esim käyttää kondomia, niin se asia ei kuulu neuvolalle. Jos neuvolasta kysellään, että onko ehkäisy kunnossa (joka muuten on myös aikamoinen oletus, kaikki eivät ehkäisyä käytä ollenkaan) niin asiaan voi vastata myös niin, että kyseessä on pariskunnan hen.koht. asia.

Vierailija
149/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä kyselty tuollaisia ja ei paljon muutakaan. Annan 4- pisteitä neuvolalle. Olin jo nk iäkäs äiti niin ilmeisesti ajattelivat että tiedän jo asioita, toki tiedänkin mutta lapsi oli ensimmäinen. 

Vierailija
150/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo neuvolassa kysytty. Synnytyksen jälkeen ainoa että mites aattelitte ehkäisyn hoitaa. Ja alkuraskaudessa ekalla käyntikerralla että oliko mikä ehkäisy käytössä.

Lopettakaa tuo jauhaminen että tottakai kysellään. Ei niitä kiinnosta edes että onko seksiä lainkaan. Ja hyvin on LAPSEN asiat silti saatu hoidettua.

Vierailija
151/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät urpot. Täällä muutama näsäviisas riehaantui, ettei ennen leikkausta kysellä seksielämästä jne. Ihan jos miettii järjellä niin ymmärtää ettei kyselläkään. Kyselen terveydestäsi ja tupakoinnista ym. Ja ihmiset eivät pysty edes niihin iysymyksiin vastaamaan rehellisesti:D minä en ole mikään moraalinvartija, kyse on teidän toipumisestanne. Selitän nyt kauniisti. Ihmiselle on se oma napa kaikki tärkein, kuvittelette, että terveydenhuoltoalan ammattilaiset miettivät teitä lakkaamatta. Emme mieti. Tapaan vuosittain satoja potilaita. Pyrin hoitamaan teidät hyvin, that's it. En arvostele teitä, en juurikaan ajattele teitä, en muista nimeänne, en tunnista teitä jne. Voitte kertoa asioita tai olla kertomatta, se ei minua loukkaa tai kosketa. Täällä on kyllä sellaisia uhmaikäisiä paikalla et oksat pois: en varmana kerro, ei kuulu sulle, jne. Olisko pitänyt itse kasvaa aikuiseksi ennen lastenhankintaa tai käydä vähän terapiassa avaamassa niitä pahimpia lukkoja.

Vierailija
152/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, mulle lyötiin esikoisen aikana neuvolassa lappu jossa kyseltiin onko mun isovanhemmilla ollut munuaisaltaan tulehdusta.. siis ihmisillä, jotka oli syntyneet vuosien 1914-1926 välillä ja suurin osa oli jo kuollutkin tuolloin. Ihan en sen relevanssia myöskään nähnyt.

Perinnöllisten sairauksien riskikartoitus... Luottaisit nyt vaan itseäsi fiksumpiin ammattilaisiin.

Vierailija
153/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi perustella tarpeettomien tietojen keruuta millä tahansa jargonilla. Tarpeettomien tietokantojen teko on yksityiyydensuojan vastaista ja niitä voidaan käyttää milloin tahabsa yksilöitä ja perhettä vastaan. Haluaako terkkarit itsevtilittää kaikki nämä tiedot perheestään ja suvustaan kollegoiden rekistereihin? Kyllä tietosuoja on olematonta Suomessa kaikilla tavoin. Vaitiolovelvollisuus on tehty rikottavaksi, ajattelee liian moni sote alueen työntekijä!

Vierailija
154/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä mitään yksityisyydestä? Jos vedän verhot kiinni vaatteita vaihtaessa, luuletko että häpeän vartaloani? Tai yritän salata sen, että vaatteiden alla olen alasti? Ei, vedän verhot kiinni koska alaston vartaloni on yksityisasia. Mitä auktoriteettiin tulee, niin miksi minun pitäisikään hyväksyä joku tuntematon minun yläpuolelleni kertomaan mitä pitää ajatella ja mistä pitää murehtia? Ei minua edes kiinnosta terveydenhoitajan mielipide minun yksityisasioistani, miksi sitä pitää väkisin tuputtaa? Ja vedän rajat itse, missä kulkee yksityisyys. Terveydenhoitaja ei voi vetää rajoja minun puolestani.112

Vierailija
155/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolatäti kirjoitti:

hei, täällä olisi neuvolantäti. minulla ei ole miestä, joten en voi harrastaa seksiä. tuon takia kyselen asiakkaitten seksiin liittyviä juttuja. saamiani tietoja käytän sitten kun fantasioin.

Päivän parhaat naurut sain. Kiitos!☺

Vierailija
156/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miten jotakuta voi häiritä em. kysymykset. Minulta saa vapaasti terveydenhoidon ammattilainen kysellä ihan mitä vain kokee tarpeelliseksi kysyä.

Jep, kyllä on itsessään jotain vialla jos suuttuu kysymyksistä!

Vierailija
157/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä mitään yksityisyydestä? Jos vedän verhot kiinni vaatteita vaihtaessa, luuletko että häpeän vartaloani? Tai yritän salata sen, että vaatteiden alla olen alasti? Ei, vedän verhot kiinni koska alaston vartaloni on yksityisasia. Mitä auktoriteettiin tulee, niin miksi minun pitäisikään hyväksyä joku tuntematon minun yläpuolelleni kertomaan mitä pitää ajatella ja mistä pitää murehtia? Ei minua edes kiinnosta terveydenhoitajan mielipide minun yksityisasioistani, miksi sitä pitää väkisin tuputtaa? Ja vedän rajat itse, missä kulkee yksityisyys. Terveydenhoitaja ei voi vetää rajoja minun puolestani.112

Olet typerys

Vierailija
158/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, ja työssäni kohtaan jatkuvasti ihmisiä jotka kuvittelevat että minua jotenkin kauheasti kiinnostaa heidän yksityiselämänsä.

Kun ei vaan kiinnosta.

Minua kiinnostaa tasan ne asiat jotka suoraan vaikuttavat minun työhöni.

Vierailija
159/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin kysellään kouluterveydenhoitajan tarkastuksessakin kaikkea mahdollista perheen asioista. Ymmärrän, että lapsen terveyteen ja koulunkäymiseen vaikuttaa moni asia, mutta en todellakaan kerro lomakkeen kysymyksistä esim. masennuksestani. En ole kertonut lapsillenikaan, enkä aio sellaisia asioita käsitellä terveystarkastuksen yhteydessä minulle tuntemattoman ihmisen kanssa. Käsittelen ne asiat ihan henkilökohtaisesti, puolisoni kanssa ja terapeuttini kanssa. Ne asiat eivät kuulu pienille lapsille saatika kouluterkkarille. En varsinkaan halua, että lapseni saisivat niistä asioista tietää oman terveystarkastuksensa yhteydessä.

Neuvolassakin oli aikoinaan virallisissa lapuissa päihteiden käytöstä, perhe- ja seksielämästä kysymyksiä, jätettiin puolison kanssa vastaamatta. Th voisi aivan hyvin sanoa, että jos on jotain kysyttävää tai halu puhua jostain niihin liittyvästä asiasta, häneen voi olla yhteydessä niin hoidetaan asiaa eteenpäin.

Vierailija
160/231 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän näissä ns.hyvää tarkoittavissa lomakkeissa ja kyselyissä on vielä hulluinta, että sekopää narkkarit kärjistettynä filmaa ja valehtelee suut silmät täyteen, jottei tulisi lasua ja joutuisi seurantaan. Sitä paitsi olen nähnyt sen verran terkkareita nykyään , jotka vastavalmistuneita, etteivät ole penaalin terävimpiä kyniä. Lomakerumbaa pyöritellään ja siinähän se aika meneekin. Tiesittekö, että lähivuosina kouluun tulee kunto/terveystesti oppilaille, jonka tulokset menee liikunnanopelta kouluterveydenhoitajalle ja tämä keskustelee sen pohjalta oppilaan ja huoltajan kanssa nuoren tilanteesta. Nimi on Move. Tämä on ainakin yläkouluihin tulossa. Kaikenlaista hömppää lisätään työnkuvaan ja valitetaan sitten tietysti työmäärää, minkä syynä on valtion älyttömät ideat. Kyse on isossa kuvassa siitä, että valvontakoneisto ei luota enää ihmisten kykyyn hoitaa itsensä ja lastensa terveyttä ja kasvatusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi