Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis ihanko tosissaan neuvolassa kysellään kaikenlaista asiaankuulumatonta?

Vierailija
01.02.2016 |

Esim montako kertaa vanhemmat harrastavat seksiä viikottain tai mitä ammettaja odottavan äidin ja isän vanhemmilla on tai missä he asuvat? En minä ainakaan aio koskaan kertoa mitään tuollaisia seksiasioita saatika kertoa mikä esim isäni ammatti tai missä hän asuu (ihan normaali ammatti :D ) mutta ei kuulu neuvolaan tuollainen...

Kommentit (231)

Vierailija
121/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaiset virittelee keskustelua eri tavoin, joku voi johdatella aiheeseen siten että aloittaa kysymällä "asuvatko lapsen tulevat isovanhemmat lähellä", kun halutaan kartoittaa tukiverkostoa. Joku kysyy suoraan että "onko lastenhoitoapua saatavilla?". Tyyli riippuu usein asiakkaan ja Th:n välisestä vuorovaikutuksesta ja hoitosuhteesta.

Isovanhempien ammateilla ei ole mitään merkitystä ja ne tuskin ketään edes kiinnostaa. Samoin seksiasioiden ruotiminen, yleensä kysytään vain tarvetta ehkäisylle synnytyksen jälkeen ja that's it. Miksi täällä jotkut nyt vääntää ja vääntää, ja ihan tahallaan ymmärtää väärin asioita?

Täällä on nyt jauhettu näistä jo niin paljon, että olisi luullut yksinkertaistenkin jo ymmärtäneen että mihinkään ei ole pakko vastata, yhtään lomaketta ei ole pakko palauttaa ja tarjottua apua ei ole pakko ottaa vastaan.

Vai vieläkö jollain on tarve tulla kirjoittamaan "mä en ainakaan vastaa mihinkään mikä liittyy asiaan x ja y". Hei ihan sama! Ei se maailma pyöri teidän ympärillä, teidän yksityisasiat ei kiinnosta!

Itse keskityn auttamaan niitä jotka tarvitsevat apua, pyytävät sitä ja ottavat sen vastaan. Ketään ei pakoteta! Joko tuli selväksi? :D

Vierailija
122/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko liittyä isyyden tunnustamiseen? Aiemmin avoparit tunnusti sossulle :)

Ei liity :) Nykyäänhän ei edes kysellä seksielämää siinä yhteydessä, mutta ilmeisesti neuvola haluaa tietää parisuhdeasioita noin muuten ja nehän ei neuvolalle kuulu. Väkivaltaa yms on hyvä seuloa mutta se, kuinka monesti pariskunta harrastaa seksiä, ei kuulu neuvolalalle, eikä osoittaako pariskunta esim hellyyttä toisiaan kohtaan.

Pari vuotta sitten vielä kyseltiin onko harrastanut seksiä ja kenen kanssa! Se isyyden tunnustaminen oli jotain niin alentavaa, että mitään muuta yhtä alentavaa en ole koskaan kokenut! Kertoa nyt vieraalle ihmiselle omasta seksielämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulta vaan ole koskaan vanhempien ammatteja kyselty, vaikka kolmen lapsen äitinä olen käynyt monessa lastenneuvolassa ja th:t ovat vaihtuneet. Tietysti suvun sairaudet saatetaan kysyä jossain vaiheessa, jos on jotain erikoista, mutta eihän niitäkään tarvitse ilmoitella.

Seksielämän kysymykset neuvolassa ovat  kyllä aika luontevia, kertoohan se esim parisuhteen tilasta jotain.

Kuinka nykyaikana nuoret äidit voivat olla niin herkkänahkaisia, että seksiin liittyvät kysymykset koetaan neuvolassa vaikeina? Seksiä tihkuu ja tursuaa joka puolelta ja ihmiset avautuvat seksielämästään suorissa tv-lähetyksissä. Se seksi kuitenkin kuuluu siihen lapsen tekemiseen eikö vaan.

Itse olen ainakin keskustellut  th:n kanssa esim ehkäisystä synnytyksen jälkeen. Enkä pidä mitenkään luonnottomana, jos intiimielämästä puhutaan muutenkin tuossa tilanteessa.

Vaikka seksi loppuisi lapsen syntymään, ei se kuulu neuvolalle. Itse olen niin herkkänahkainen, etten halua puhua seksiasioista kenenkään kanssa, peiton alla pimeässä sitä harrastan, eikä se kuulu neuvolalle!Minä olen tällainen, katsos kun nykaikanankin ihmiset ja äiditkin ovat erilaisia!Meillä tulossa kohta 2 v tarkastus, eikä seksiä ole ollut vuoteen (olen a-seksuaali), mutta en todella ala asiasta keskustelemaan lapsen terveystarkastuksen yhteydessä...

No siihen sinulla on täysi oikeus. Ajattelenkin, että se on mahdollista neuvolassa. Ja onhan se keskustelu riippuvainen myöskin siitä th:n persoonasta, millainen henkilö ja kokemus th:lla on. Kohdalleni on sattunut terkkareita, joilla on pitkä työkokemus ja  osaamista puhua myös intiimeistä asioista.

Vierailija
124/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoja päälle. Sitten vanhemmat kertovat että a) heille löytyy tukea jota saa rahalla tai esim sukulaisista, b)kokevat pärjäävänsä hyvin ilman, c) kertovat jos haluavat lisätietoa mahdollisista tuista. Neuvolaharjoittelua suorittaessani itselle jäi semmoinen kuva että tuen tarvetta olisivat ihmiset kaivanneet enemmän kuin neuvola pystyi tarjoamaan/ehdottamaan. Kovin henkilökohtaisesti ihmiset ottavat täällä nyt monet kysymykset. Samaa mieltä toki seksikertojen määrästä, että se on asiatonta kysyä.

Vierailija
125/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä vuonna 2013 synnytys- ja perhevalmennuksen pääaiheena oli vanhempien seksielämä, ja ryhmässä piti asiasta keskustella. Itse synnytys sivuttiin n. 5 min. tietopaketilla. En käynyt kuin kerran valmennuksessa, vaikka olisin tarvinnut sitä synnytykseen liittyvää tietoa esikoista odottaessani. En vain pysty puhumaan intiimiasioista jossain ryhmässä, jossa en muita tunne, ja pohtimaan omaan seksuaalisuuteen liittyviä asioita. Kuinka moni aidosti pystyy, ja miksi tuollaista vaaditaan? Miksi ei voida keskittyä siihen synnytykseen, äidin vointiin, ja vauvan hoitoon?Miksi äideilta vaaditaan sitäkin että seksuaalisuus on yhteiskunnan asia, ihme kun ei päätetä ehkäisystä jokaisen naisen kohdalla ja kysymättä pakkoaseteta kierukkaa.

Kysymykset lomakkeissa on todella outoja, kaikkea isän ruokavaliosta tv:n katsomiseen kartoitetaan. Tulee vain mieleen se, jos nuo tiedot päätyisivät vääriin käsiin, miten paljon niistä voisivat asianaakuulumattomat tahot hyötyä markkinointi- jne mielessä. Lapsettomana en ymmärtänyt, mihin prässiin vanhemmat neuvolassa laitetaan, kyllä se on eräänlainen ajokortti siihen lapsen saamiseen (sellaistahan on peräänkuulutettu aina silloin tällöin). Vanhemmuus tekee ihmisistä jotenkin yhteiskunnan omaisuutta,kummallista.Sama jatkuu kun vauva syntyy, Helsingissä esim.terveydenhoitajan kotikäynti tehdään kaikkien esikoisen saaneiden kotiin. Terveydenhoitaja tarkastaa, onko koti turvallinen lapselle.Ja huom. minulla ei ole salattavaa, mutta kyllä se aika hurjalta tuntui, päästää joku täysin vieras kotitarkastukselle.Esim. omassa lapsuudessani niitä tehtiin vain erityissyistä, ei kaikille äitini kertoman mukaan.

Meillä olisi päiväkodin hoitaja tunkeutunut omalla kutsullaan kotikäynnille, mutta sanoin että ei. Siellä sitten oli vaikeana kun menimme päiväkotiin tutustumaan. Mitä helvettiä kaikki kotiin tunkevat? Ei minun kotini ole julkinen paikka, ei sinne tulla kutsumatta ellei joku ole hengenvaarassa.

Vierailija
126/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan th:na voin vastata :)

Relevanttia tietoa neuvolatyön näkökulmasta on se, että onko pariskunnalla sukurasitetta tiettyihin sairauksiin eli halutaan tietää vanhempien ja sisarusten terveydentila (jos esim diabetesta, tukostaipumusta, autoimmuunisairauksia tai syöpää jne.). Nämä ovat oleellisia tietoja raskauden ja terveyden seurannassa.

Lisäksi sukulaisten ja ystävien asuinpaikka voidaan kysyä, koska halutaan kartoittaa millainen tukiverkosto perheellä on. Jos perheellä on huono tukiverkosto, voidaan yhdessä pohtia keinoja millä tavoin perhe ei ylikuormitu. Esi. yksinhuoltajalle voi olla korvaamaton apu perhetyöntekijästä. Tämä ei tarkoita sitä, että hän ei pystyisi huolehtimaan yksin lapsesta vaan halutaan tarjota apua. Joskus kyse on vilpittömästä avusta arjessa, joskus ennalta ehkäisevästä toiminnasta (voidaan välttää sijoitustarvetta Ym).

Neuvolassa halutaan tietää myös parisuhteen tila. Tämä EI tarkoita seksielämän utelemista, vaan yleisesti elämäntilanteen kartoittamista: onko asiat hyvin, sujuuko arki. Väkivallasta on kysyttävä lakiuudistuksista johtuen, ne kysytään rutiinina aina silloin kun perheen toinen osapuoli on yksin vastaanotolla.

Neuvolassa prioriteetti 1 on edistää ja ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia sekä tarjota tukitoimia tarvitseville. Näiden tavoitteiden täyttymiseksi täytyy joskus kysellä aikalailla, osalta asiakkaista on joskus "lypsettävä" tietoa. Kyse ei ole tällöin uteliaisuudesta vaan siitä että halutaan turvata perheen arki. Epämääräiset vastaukset ruokkivat epäluuloa, ja välillä tulee vaikutelma että kaikki eLÄhisuvun i ole kunnossa. Tällöin konsultoidaan lasua.

Yleensä asiakkaat kertovat avoimesti elämästään ja se helpottaa yhteistyötä. Henk koht mua ei juuri koskaan kiinnosta perheen asiat uteliaisuuttani vaan ihan puhtaasti ammatillisesta näkökulmasta. Rakastelutiheyden kysyminen ei ole työn kannalta relevanttia ellei kyse ole esim. seksuaalineuvonnasta. Muuten pistäisin uteliaan työntekijän piikkiin.

Muistakaa, mihinkään ei ole pakko vastata ja neuvolassa käyminen perustuu täysin vapaaehtoisuuteen (okei, ehtona tukien saamiselle), mutta periaatteessa näin. Yksityisellä voi toki käydä tai terveydenhoitajaa voi vaihtaa jos kemiat eivät kohtaa :)

Toivottavasti tästä oli apua. Ymmärrätte että kysymysten taustalla on usein "suurempi ajatus" eikä uteliaisuus. Paitsi joskus ;)

Okei, tulipa sekava vastaus :D olen flunssassa. Iloista alkavaa viikkoa!

Vaikka lähisuku asuisi viereisessä talossa, ei se välttämättä tarkoita että heistä silti on minkäänlaista apua. Isovanhemmat voivat olla iäkkäitä, muistisairaita tai heillä ei välttämättä kiinnosta lainkaan oman lapsensa elämä. Sisaruksilla voi olla omissa elämissään ihan riittävästi tekemistä, eivätkä ehdi auttamaan vasta lapsen saanutta perhettä. 

Ennemmin kannattaa kysyä onko perheellä  tukiverkot kunnossa, läheisiä joihin turvata jos jotain sattuu.

Vierailija
127/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksielämän aktiivisuus ei kerro mitään parisuhteen laadusta

Vierailija
128/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kysellään esim. vanhempien ja mahdollisesti jopa isovanhempien terveydestä, on ihan asiallista ja järkevää. Silla halutaan kartoittaan mahdolliset perinnölliset sairaudet sekä riskiryhmät. Kuvitellaanpa vaikka, että lähisuvussa on diabetesta, niin on suuri mahdollisuus, että syntyvä lapsikin voi siihen jossain elämänsä vaiheessa sairastua. Ja moni odottava äitikin sairastuu raskausdiabetekseen. Jos taustatiedot ovat selvillä, on yksinkertaisempaa aloittaa hoitotoimenpiteet.

Silloin kun isyys tunnustettiin lastenvalvojalla, niin ainakin aikaisemmin kyseltiin pariskunnan seksielämästä ja sen vilkkaudesta sekä onko siittämisen aikaan ollut muita seksisuhteita. Eräs tuttavapariskunta sai yhdestä kyselykerrasta niin tarpeekseen, että kävi vihillä ennen toisen muksun syntymää. Toisaalta nuo utelut olivat ihan ymmärrettäviäkin. Jos väärälle miehelle sälytetään isyys, niin sitä on vaikea myöhemmin purkaa. Ja näitäkin tapauksia on ollut ja on vieläkin.

Erään toisen tuttavan kokemus äitiysneuvolasta lienee hyvä kertoa. Siellä kyseltiin äidin alkoholinkäytöstä. Tuttuni on rehellinen ja suorapuheinen nainen ja niinpä hän sanoikin, että kyllä hänelle joskus hyvässä seurassa ja hyvän ruuan kanssa maistuu jokunen viinilasillinen. No siinä vaiheessa ei sanottu asiasta mitään, mutta sitten hän sattui näkemään neuvolakorttinsa ja siellä oli punaisella kirjoitettu ja alleviivattu, että tuleva äiti käyttää runsaasti alkoholia! Jos vielä asiasta udellaan, niin vähentäkää määrä lasilliseen tai nollaan! 

Vierailija
129/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus tekee ihmisistä jotenkin yhteiskunnan omaisuutta,kummallista.Sama jatkuu kun vauva syntyy, Helsingissä esim.terveydenhoitajan kotikäynti tehdään kaikkien esikoisen saaneiden kotiin. Terveydenhoitaja tarkastaa, onko koti turvallinen lapselle.Ja huom. minulla ei ole salattavaa, mutta kyllä se aika hurjalta tuntui, päästää joku täysin vieras kotitarkastukselle.Esim. omassa lapsuudessani niitä tehtiin vain erityissyistä, ei kaikille äitini kertoman mukaan.

Entiseen aikaan se oli kai suorastaan sääntö, että ensimmäinen 'neuvolakäynti' tehtiin kotiin. Kotitarkastus ei siihen aikaan kuulunut ollenkaan asiaan, sillä vain VAUVA tarkastettiin, ja tarvittaessa äitikin. Tärkeämpää oli antaa äidin ja vauvan olla rauhassa kotonaan, ja äitikin omassa ympäristössään saattoi vapaammin kysellä asioista.

Kyllä niitä kotikäyntejä tehtiin aiemmin ja nimenomaan siinä haluttiin, että äiti sai levätä. En minä ainakaan niitä minään kyttäyskäynteinä pitänyt, kun sen rutiinin  tiesin; th tekee ensimmäisen vauvan tutkimuksen kotona. Ja minulle se ainakin oli helpotus, mies oli töissä ja olisi pitänyt ottaa neuvolaan koko lapsikööri.

Vierailija
130/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huoh, ei tulisi mieleenkään kysellä kenenkään seksin harrastamista, miten se mihinkään liittyy? T. Terkka

Vierailija
131/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin kohdalla yksi aika käytettiin näihin kyselyihin. Tulos: unohtui ottaa eräs tärkeä verikoe.Seuraava aika taisi olla kuukauden päähän(jolloin tuo näyte otettiin), ja oho hupsista vauvalla oli ongelmia, olisi kuollut parin viikon sisään, mutta onneksi sentään erikoissairaanhoito toimi nopeasti. Eli vähenevät käynnit kulutetaan jonninjoutaviin kyselyihin.

Vierailija
132/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä vuonna 2013 synnytys- ja perhevalmennuksen pääaiheena oli vanhempien seksielämä, ja ryhmässä piti asiasta keskustella. Itse synnytys sivuttiin n. 5 min. tietopaketilla. En käynyt kuin kerran valmennuksessa, vaikka olisin tarvinnut sitä synnytykseen liittyvää tietoa esikoista odottaessani. En vain pysty puhumaan intiimiasioista jossain ryhmässä, jossa en muita tunne, ja pohtimaan omaan seksuaalisuuteen liittyviä asioita. Kuinka moni aidosti pystyy, ja miksi tuollaista vaaditaan? Miksi ei voida keskittyä siihen synnytykseen, äidin vointiin, ja vauvan hoitoon?Miksi äideilta vaaditaan sitäkin että seksuaalisuus on yhteiskunnan asia, ihme kun ei päätetä ehkäisystä jokaisen naisen kohdalla ja kysymättä pakkoaseteta kierukkaa.

Kysymykset lomakkeissa on todella outoja, kaikkea isän ruokavaliosta tv:n katsomiseen kartoitetaan. Tulee vain mieleen se, jos nuo tiedot päätyisivät vääriin käsiin, miten paljon niistä voisivat asianaakuulumattomat tahot hyötyä markkinointi- jne mielessä. Lapsettomana en ymmärtänyt, mihin prässiin vanhemmat neuvolassa laitetaan, kyllä se on eräänlainen ajokortti siihen lapsen saamiseen (sellaistahan on peräänkuulutettu aina silloin tällöin). Vanhemmuus tekee ihmisistä jotenkin yhteiskunnan omaisuutta,kummallista.Sama jatkuu kun vauva syntyy, Helsingissä esim.terveydenhoitajan kotikäynti tehdään kaikkien esikoisen saaneiden kotiin. Terveydenhoitaja tarkastaa, onko koti turvallinen lapselle.Ja huom. minulla ei ole salattavaa, mutta kyllä se aika hurjalta tuntui, päästää joku täysin vieras kotitarkastukselle.Esim. omassa lapsuudessani niitä tehtiin vain erityissyistä, ei kaikille äitini kertoman mukaan.

Meillä olisi päiväkodin hoitaja tunkeutunut omalla kutsullaan kotikäynnille, mutta sanoin että ei. Siellä sitten oli vaikeana kun menimme päiväkotiin tutustumaan. Mitä helvettiä kaikki kotiin tunkevat? Ei minun kotini ole julkinen paikka, ei sinne tulla kutsumatta ellei joku ole hengenvaarassa.

Olisko se pk:n hoitaja tullut ystävänä vai pk-hoitajan ominaisuudessa. Kai pitää olla joku syy, kun tulee kotiin? Meillä kyllä pk-täti on käynyt lapsen synttäreillä, kun ollaan muutenkin tuttuja. Ei tullut meille vakoilemaan ja ei raportoinut minnekään, kai ;)

Vierailija
133/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että kysellään esim. vanhempien ja mahdollisesti jopa isovanhempien terveydestä, on ihan asiallista ja järkevää. Silla halutaan kartoittaan mahdolliset perinnölliset sairaudet sekä riskiryhmät. Kuvitellaanpa vaikka, että lähisuvussa on diabetesta, niin on suuri mahdollisuus, että syntyvä lapsikin voi siihen jossain elämänsä vaiheessa sairastua. Ja moni odottava äitikin sairastuu raskausdiabetekseen. Jos taustatiedot ovat selvillä, on yksinkertaisempaa aloittaa hoitotoimenpiteet.

Silloin kun isyys tunnustettiin lastenvalvojalla, niin ainakin aikaisemmin kyseltiin pariskunnan seksielämästä ja sen vilkkaudesta sekä onko siittämisen aikaan ollut muita seksisuhteita. Eräs tuttavapariskunta sai yhdestä kyselykerrasta niin tarpeekseen, että kävi vihillä ennen toisen muksun syntymää. Toisaalta nuo utelut olivat ihan ymmärrettäviäkin. Jos väärälle miehelle sälytetään isyys, niin sitä on vaikea myöhemmin purkaa. Ja näitäkin tapauksia on ollut ja on vieläkin.

Erään toisen tuttavan kokemus äitiysneuvolasta lienee hyvä kertoa. Siellä kyseltiin äidin alkoholinkäytöstä. Tuttuni on rehellinen ja suorapuheinen nainen ja niinpä hän sanoikin, että kyllä hänelle joskus hyvässä seurassa ja hyvän ruuan kanssa maistuu jokunen viinilasillinen. No siinä vaiheessa ei sanottu asiasta mitään, mutta sitten hän sattui näkemään neuvolakorttinsa ja siellä oli punaisella kirjoitettu ja alleviivattu, että tuleva äiti käyttää runsaasti alkoholia! Jos vielä asiasta udellaan, niin vähentäkää määrä lasilliseen tai nollaan! 

No ne diabeteksen salat eivät ole vieläkään auenneet, joten turha niitä on neuvolatätien miettiä. Ja tuo isyys asia ei sinällään kuulu neuvolalle yhtään (muuta kuin psyykkisen tukemisen mielessä). Jos lasten odottajat ovat aviopareja, lapsi syntyy tälle aviomiehelle ja jos avopari niin lastenvalvoja hoitaa. Tilastoissahan on pikkuinen "huonontuminen" näiden vauva ja synnytyskuolemien kohdalla ja veikkaan, että tämä halu tunkeutua perhe-elämään on sen aiheuttanut (resurssit). alkoholi, väkivalta ja huume jutut ovat erikseen, näitä tulisikin seuloa miten vaan yksittäinen terkka kykenee.

Vierailija
134/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kysyttiin molempien ammatit. En kyllä tiedä mihin niitä oikeasti tarvittiin mutta esim mun työ ja ammatti kun tuli puheeksi niin neuvolatäti totesi että jos tulee liian raskaaksi työnteko niin heihin yhteyttä niin voidaan antaa sairaslomaa. Itse oletin, että se on sielläkin hyvä tietää kuinka fyysistä työtä kukakin tekee.

Miehen ammattia ja työtä kysyessä otettiin puheeksi onko vaaraa työttömyydestä jne. Eiköhän niillä oo jotain järkisyitä miksi kysyy.

Seksielämää ei tarkasti kyselty mutta nopeasti kysyttiin onko ongelmia tai huolia sillä saralla.

Ap taisi kyllä tarkoittaa että neuvolassa kysytään tämän odottavan äidin isän ammattia, ja se on mustakin kummaa. Sen lapsen isän ammatin kysyminen on ihan normaalia.

Joo, kyllä tottakai odottavan äidin ja hänen miehensä ammateista voidaan kysyä, mutta juurikin esim odottavan äidin isän ammatti tai asuinpaikkakunta ei kuulu neuvolaan.

Mitä häpeät isäsi ammatissa ja asuinpaikkakunnassa?

Vierailija
135/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kartoitettiin hoitoaputilannetta juurikin isovanhempien puolelta. Eli saadaanko apua jne. Ja voithan jättää seksiasiat ym kertomatta, mut älä sit myöhemmin vikise, jos tarvitset neuvoja vaik haluttomuuteen. Mä ainakin olisin ollut valmis selvittämäänisoisovanhempienkin tiedossa olleet sairaudet, jos olis merkitystä. Ihme hienohelma-ammattijärkyttyjä-prinsessoja täällä.

Ja miksi ihmeessä hakisin neuvoa haluttomuuteen jostakin neuvolasta? Puhun ihan oman lääkärini kanssa jos tarvitsen lääketieteellistä apua sillä saralla.

Vierailija
136/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kysyttiin molempien ammatit. En kyllä tiedä mihin niitä oikeasti tarvittiin mutta esim mun työ ja ammatti kun tuli puheeksi niin neuvolatäti totesi että jos tulee liian raskaaksi työnteko niin heihin yhteyttä niin voidaan antaa sairaslomaa. Itse oletin, että se on sielläkin hyvä tietää kuinka fyysistä työtä kukakin tekee.

Miehen ammattia ja työtä kysyessä otettiin puheeksi onko vaaraa työttömyydestä jne. Eiköhän niillä oo jotain järkisyitä miksi kysyy.

Seksielämää ei tarkasti kyselty mutta nopeasti kysyttiin onko ongelmia tai huolia sillä saralla.

Ap taisi kyllä tarkoittaa että neuvolassa kysytään tämän odottavan äidin isän ammattia, ja se on mustakin kummaa. Sen lapsen isän ammatin kysyminen on ihan normaalia.

Joo, kyllä tottakai odottavan äidin ja hänen miehensä ammateista voidaan kysyä, mutta juurikin esim odottavan äidin isän ammatti tai asuinpaikkakunta ei kuulu neuvolaan.

Mitä häpeät isäsi ammatissa ja asuinpaikkakunnassa?

Olen ohis enkä häpeä isääni mutta hänen tietojaan en kerro neuvolassa enkä ylipäätään muutenkaan. Olen naimisissa ja olen ottanut mieheni nimen. Tyttönimi voi joskus aiheuttaa ennakkoasenteita eikä neuvola ole siinä mikään poikkeus.

Vierailija
137/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulta vaan ole koskaan vanhempien ammatteja kyselty, vaikka kolmen lapsen äitinä olen käynyt monessa lastenneuvolassa ja th:t ovat vaihtuneet. Tietysti suvun sairaudet saatetaan kysyä jossain vaiheessa, jos on jotain erikoista, mutta eihän niitäkään tarvitse ilmoitella.

Seksielämän kysymykset neuvolassa ovat  kyllä aika luontevia, kertoohan se esim parisuhteen tilasta jotain.

Kuinka nykyaikana nuoret äidit voivat olla niin herkkänahkaisia, että seksiin liittyvät kysymykset koetaan neuvolassa vaikeina? Seksiä tihkuu ja tursuaa joka puolelta ja ihmiset avautuvat seksielämästään suorissa tv-lähetyksissä. Se seksi kuitenkin kuuluu siihen lapsen tekemiseen eikö vaan.

Itse olen ainakin keskustellut  th:n kanssa esim ehkäisystä synnytyksen jälkeen. Enkä pidä mitenkään luonnottomana, jos intiimielämästä puhutaan muutenkin tuossa tilanteessa.

Mutta seksielämä on hyvin henkilökohtainen asia. Minulla ei ole mitään tarvetta keskustella siitä neuvolassa. Se ei kuulu neuvolalla enkä tarvitse neuvolasta siihen minkäänlaista apua. Jotkut asiat nyt vaan ovat yksityisasioita.

Vierailija
138/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvola edistää lakisääteisesti koko perheen terveyttä. Perheen tilanne vaikuttaa lapseen.

Kyllä, mutta edelleenkään vanhempien seksielämä, vaarin ammatti tai lapsuuden traumat eivät kuulu neuvolalle. Todellakaan ei voida vaatia, että joku kertoo noita asioita neuvolassa tai muuallakaan.

Vierailija
139/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi sekstailukysymys on tosi tärkee, koska iskästäkin täytyy pitää huolta...

Vierailija
140/231 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo seksikysely isyydentunnistamisen yhteydessä on turha. luuleeko joku oikeasti, että nainen alkaa latelemaan lukuisia miessuhteita siinä lastenvalvojan ja miesystävänsä kuullen? Tuskinpa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan