Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheen rahat, kun puolisoilla todella iso tuloero

Vierailija
28.01.2016 |

Hei!

Olemme suunnittelemassa mieheni kanssa yhteenmuuttoa uusperheeksi. Minulla on kolme minun luonani asuvaa lasta, miehellä yksi puoliksi hänen luonaan asuva lapsi. Olemme seurustelleet pidempään ja mies on ollut unelmieni mies (kiltti, kohtelias, meillä on kivaa yhdessä jne.), myös lapsemme tykkäävät kovasti toisistaan. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että mies on todella kovatuloinen. Olen itsekin korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta mieheni tienaa 5 kertaa (monena vuonna paljon enemmänkin) sen kuin minä! Hän on siis tottunut kaikessa "luksukseen" ja haluaa todella ison kalliin talon, jonka omistusosuus jaettaisiin meidän omien lainojen suhteen. Minulla siis pysyy sama iso laina ja kuukausierä, jota maksan nyt yksin lasteni kanssa asuessa. Mutta mies haluaa kaikki muut asumiskulut jaettavan puoliksi. Isossa omakotitalossa siis valtavat kotivakuutukset (joka paljon pienempi minulla nyt asunto-osakeyhtiössä), kiinteistöverot (jollaista minulla ei siis nyt lainkaan), vedet, sähköt, ruuat. Ruuissakin minä ja lapseni syömme aivan eri hintaista ruokaa kuin mieheni, joten loppupeleissä minulla nousee ruokakulutkin. Samaan aikaan mm. työmatkani pituus moninkertaistuu (muutettava miehen lähelle, jotta tämän lapsi voi käydä koulua molempien vanhempiensa luota) eli autoni bensakulut nousevat 100-200 euroa kuukaudessa, menetän lapsilisien yksinhuoltajakorotukset (kun elän perheenä), päiväkotimaksut nousevat huimasti miehen tulojen vuoksi. Maksaisin tietysti omien lasteni vaatteet, harrastukset, lelut jne., mutta en pysty maksamaan puolia miehen elintason kustannuksista. Onko nyt siis vain syytä lopettaa koko juttu? Harmittaa kun hän on ollut elämäni rakkaus. Mutta en mitenkään pysty maksamaan puolia miehen viisinkertaisilla tuloilla ylläpitämästä elintasosta, kun vielä maksan kolmen lapsen menot tuloistani. En mitenkään voi menettää lähes tuhatta euroa käteen jäävistä tuloista kuukaudessa ja lisätä siihen päälle vielä menoja. Sen jälkeen en kyllä pysty ostamaan koskaan itselleni pienintäkään asiaa. Mies sen sijaan ostelee itselleen ja lapselleen koko ajan ties mitä merkkitavaraa. En voi muuttaa niin, että minä ja lapseni olemme sitten aivan tilityhjinä kaiken aikaa ilman, että voimme ostaa mitään. Onko ero ainoa mahdollisuus?

Kommentit (297)

Vierailija
21/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuttaisi jos raha jo nyt aiheuttaa noin isoja ristiriitoja.

Toki kustannuksien (vesi, sähkö yms.) jakamisessa minusta pitää ottaa huomioon myös se että lapsesi ilmeisesti muuttaisivat myös.

Miksi pitää ottaa huomioon? Ap:n lapsista tulee miehen perheenjäseniä. Alaikäisiä perheenjäseniä, joista mies on velvollinen (mun mielestä, moraalisesti, en viittaa lakipykäliin) huolehtimaan, vaikka biologinen isä on olemassa ja kuvioissa. Jos ottaa perheeseensä kolme lasta, on käsittämätöntä alkaa vinkua siitä, että ne kuluttavat sähköä. 

Vierailija
22/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siis miehenkin lapsi joutuisi muuttamaan, kun uusi koti olisi tiedossa. Mutta kun miehen lapsi asuu puoliksi äidillään ja isällään, ei mies voi vaihtaa aluetta, jotta lapsi voi tulevaisuudessa käydä koulua molempien vanhempiensa luota. Mutta olen sinänsä samaa mieltä, että minä ja lapseni luopuisimme jo omasta tutusta alueestamme ja kavereistamme, lapseni vaihtaisivat koulua ja päiväkotia, työmatkani pitenisi huimasti (myös ajallisesti toista tuntia päivässä) ja tuloni tippuisivat huimasti yhteenmuuton ja miehen tulojen vuoksi, niin ei ihan reilulta tunnu. Olen kyllä itsekin ollut halukas miehen kanssa muuttamaan yhteen, mutta en uskonut hänen haluavan puolittaa asumiskuluja omasta elintasostaan. Mies ja lapsensa syövät usein arkenakin sisäfilepihvejä yms, mitä me emme todellakaan syö. En ole kiinnostunut luksuksesta ja merkkituotteista, vaan ne kuuluvat miehn elintasoon, jonka hän haluaa pitää. Minulla riittäisi hyvin ihana mies ja esim. tilava rivitaloasunto. Hän ei vain tunnu ymmärtävn, että vaikka tuloni ovatkin ihan hyvät, en voi heitellä tonneja joka suuntaan. Minäkin maksan kuitenkin nytkin (ja jatkossa) jo asuntolainaa yksinään melkoisen paljon enemmän kuin useimmat perheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ap antaa vastikkeen. Yhteisen elämän liitossa jossa rakkautta. Yhdessä eletään. Ei yhdessä erikseen.

Vierailija
24/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pakkaan tyynyn ja peitonkin, kun ei miehellä ole talossaan neljää ylimääräistä tyynyä ja peittoa.

Vierailija
25/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa olen hetken onnellinen, että mulla on köyhä mutta ihana mies. Eipä tarvi saiturin kanssa tapella rahasta.

Vierailija
26/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä lompakkoloiseksi aloittajaa haukutaan? Ei tämä mies varmaan ihan helposti löydä yhtä varakasta lyyliä puolittamaan kulujaan.

Mä en uskaltaisi muuttaa mihinkään omalle kukkarolle ylihintaiseen kämppään. Ei ole järkeä, että kakki rahat menee asumiseen. Kyllä suhteessa sen toisen pitäis tulla tuollaisessa asiassa vastaan.

Vierailija
27/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se naisten hyvinvointiyhteiskunta teettää. Kannattaa mielummin asua yksin kuin jakaa kulut toisen kanssa puoliksi.

Vierailija
28/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää ottaa huomioon? 

Siksi että minä ajattelen niin että se kuuluisi ottaa huomioon jos olettaisin että haluaisin perustaa uusperhettä.

Rahalla (taloudellisien vastuiden jaolla) ei juurikaan merkitystä sen asian kanssa kuinka kiinteä osa kukakin perheenjäsen on kenellekin.

Vierailija
29/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko jos tekisin ihan laskelman tuloistasi ja menoistasi nykyään ja tässä miehen skenaariossa? Ehkä se auttaisi miestä hahmottamaan, miten sinulla ei todellakaan ole varaa tuohon. Sitten mies joustaa joko elintasostaan tai kaiken puolitusvaatimuksesta, tai luovutte yhteenmuutosta ja sitä myötä varmaan koko suhteesta.

Vierailija
30/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tuohon, koska mies haluaa luksusta, johon sinulla ei ole varaa. Jos haluatte asua yhdessä, niin hankitte sellaisen asunnon, johon teillä molemmilla on varaa, ja mies käyttää ylimääräiset rahansa sitten halutessaan johonkin muuhun omaan ja lapsensa hyvinvointiin.

Vierailija
31/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä? Ainoa asia mitä minäkin miehessäni muuttaisin olisi se, että hän tienaisi jotenkin normaalimmin ja ymmärtäisi siten normaalimmasta elämästä jotakin. Ja mielestäni minä luopuisin yhteenmuutossamme jo aika monesta asiasta (kuten äsken luettelin) hänen ja lapsensa vuokseen.

Vierailija
32/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo. Ei kukaan miljonääri ota 3 lapsen yksinhuoltajaa.

Vierailija
33/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pakkaan tyynyn ja peitonkin, kun ei miehellä ole talossaan neljää ylimääräistä tyynyä ja peittoa.

Et sitten viitsi ostaa noita sinne miehen luo? Helpottaisi huomattavasti.

Teidän suhde kyllä tulee päätymään eroon.

Vierailija
34/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos aapee ajattelet niitä omia lapsiasi ja itseäsi: mistä te luovutte/mikä muuttuu? Mitä te haluatte?

Entä mies ja tämän lapsi: mikä heillä muuttuu? Millaisia kompromisseja he tekevät?

Mun korvaan kuulosti nyt vähän, että aapee joustaa (matkustaa, nostaa elinkustannuksia, vaihtaa lasten päiväkotia) koska mies haluaa.

Vierailija
35/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sitten varmaan elätät yksin neljä ihmistä ja ostelet vielä kaiken kahtena eri suuntiin. Ja voin sanoa, että olen kyllä erittäin itsellinen, kaukana loisesta. Kuinkahan moni teistä maksaa ihan omalla työllään yksin yli sata neliöistä rivitaloasuntoa Helsingistä ja elättää neljä henkeä. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen elintasooni, ongelma onkin miehen elintaso. Ja kyllä myös yritysjohtajissa on eronneita ja erovanhempia, jotka haluavat itselleen uuden puolison koulutetusta yksinhuoltajaäidistä.

Vierailija
36/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä luen tuon otsikon koko ajan "puolisolla todella iso tuhero"...?

Vierailija
37/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vähän tuolta minustakin tuntuu, että vain minä ja lapseni luovumme asioista. Mutta neljän lapsen kanssa 35 kilmoetrin välimatkalla kahden kodin ja pitkien työpäivien kanssa ei myöskään ihan kauhean pitkään enää jaksa.

Vierailija
38/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää ottaa huomioon? 

Siksi että minä ajattelen niin että se kuuluisi ottaa huomioon jos olettaisin että haluaisin perustaa uusperhettä.

Rahalla (taloudellisien vastuiden jaolla) ei juurikaan merkitystä sen asian kanssa kuinka kiinteä osa kukakin perheenjäsen on kenellekin.

Toivottavasti ei ole merkitystä. Usein raha kuitenkin merkitsee valta-asetelmia, jotka puolestaan asettavat ihmiset toisiaan vastaan. Ja jos aletaan puhua vedestä ja sähköstä, niin aletaanko seuraavaksi nipottaa vessapaperista?

Vierailija
39/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne; mutta: Me olemme nyt perhe, olemme naimisissa ja jaamme rahamme ja elämämne. Minulla siis on lapsia, miehellä ei. Mutta me aiomme elää tätä elämää tässä perheessä "kunnes kuolema erottaa", miksi mies ei käyttäisi rahojaan tähän perheeseen? Meillä asunto ja lainat on puoliksi mutta mies maksaa muita kuluja selvästi enemmän. Elintaso ja -tavat ovat normaalit, ei sisäfilettä arkena.

En tekisi noin isoja muutoksia lasteni elämässä jos mies ei sitoutuisi uuteen perheeseen vaan haluaisi pitää sun/mun -asetelman.

Vierailija
40/297 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi yhteen. Sen sijaan jos rakastat miestäsi ja hän sinua, muuttaisin tuota tyyliä, millä nyt olette parisuhteessanne hoitaneet yhteisen ajan. Ensiksi ei ole lapsia kohtaan reilua jos joutuvat joka viikonloppu muuttamaan äidin poikaystävän luokse. Koulu ja arki on tosi stressaavaa lapsille muutenkin, joten heidän pitäisi saada viikonloppuisin rauhoittua omassa kodissaan. Toki välillä esim. kerran kuussa voisitte mennä miehen luokse. Jos miehen lapsi puolestaan on joka toinen viikko äidillään, miksei mies muuta teidän luokse niinä viikkoina kun tytär on äidillään. Jos miehesi on oikeasti kiltti ja fiksu, hän ymmärtää ajatella ensiksikin lasten parasta mutta myös sinun parastasi. Oletko kertonut hänelle, miten raskasta sinulle on muuttaa jatkuvasti? Entä mitä hän vastaa siihen, kun toteat, ettei sinun rahasi riitä yhteenmuuttamiseen tai vähintään se tiputtaa tietyllä tapaa omaa ja lastesi elintasoa rankasti?