Uusperheen rahat, kun puolisoilla todella iso tuloero
Hei!
Olemme suunnittelemassa mieheni kanssa yhteenmuuttoa uusperheeksi. Minulla on kolme minun luonani asuvaa lasta, miehellä yksi puoliksi hänen luonaan asuva lapsi. Olemme seurustelleet pidempään ja mies on ollut unelmieni mies (kiltti, kohtelias, meillä on kivaa yhdessä jne.), myös lapsemme tykkäävät kovasti toisistaan. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että mies on todella kovatuloinen. Olen itsekin korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta mieheni tienaa 5 kertaa (monena vuonna paljon enemmänkin) sen kuin minä! Hän on siis tottunut kaikessa "luksukseen" ja haluaa todella ison kalliin talon, jonka omistusosuus jaettaisiin meidän omien lainojen suhteen. Minulla siis pysyy sama iso laina ja kuukausierä, jota maksan nyt yksin lasteni kanssa asuessa. Mutta mies haluaa kaikki muut asumiskulut jaettavan puoliksi. Isossa omakotitalossa siis valtavat kotivakuutukset (joka paljon pienempi minulla nyt asunto-osakeyhtiössä), kiinteistöverot (jollaista minulla ei siis nyt lainkaan), vedet, sähköt, ruuat. Ruuissakin minä ja lapseni syömme aivan eri hintaista ruokaa kuin mieheni, joten loppupeleissä minulla nousee ruokakulutkin. Samaan aikaan mm. työmatkani pituus moninkertaistuu (muutettava miehen lähelle, jotta tämän lapsi voi käydä koulua molempien vanhempiensa luota) eli autoni bensakulut nousevat 100-200 euroa kuukaudessa, menetän lapsilisien yksinhuoltajakorotukset (kun elän perheenä), päiväkotimaksut nousevat huimasti miehen tulojen vuoksi. Maksaisin tietysti omien lasteni vaatteet, harrastukset, lelut jne., mutta en pysty maksamaan puolia miehen elintason kustannuksista. Onko nyt siis vain syytä lopettaa koko juttu? Harmittaa kun hän on ollut elämäni rakkaus. Mutta en mitenkään pysty maksamaan puolia miehen viisinkertaisilla tuloilla ylläpitämästä elintasosta, kun vielä maksan kolmen lapsen menot tuloistani. En mitenkään voi menettää lähes tuhatta euroa käteen jäävistä tuloista kuukaudessa ja lisätä siihen päälle vielä menoja. Sen jälkeen en kyllä pysty ostamaan koskaan itselleni pienintäkään asiaa. Mies sen sijaan ostelee itselleen ja lapselleen koko ajan ties mitä merkkitavaraa. En voi muuttaa niin, että minä ja lapseni olemme sitten aivan tilityhjinä kaiken aikaa ilman, että voimme ostaa mitään. Onko ero ainoa mahdollisuus?
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap! Elän uusioperheessä, jossa mieheni on kovapalkkainen johtaja ja minä pienipalkkainen rivityöntekijä. Mieheni maksaa kaikki asumis- ja ruokakulut, minä maksan omat ja lasteni hlökohtkulut. Tästä edestä minä siivoan yksin jättimäisen talomme ja ison pihamme. Minunkin mieheni rakastaa luksusta, jota hän myös hommaa itselleen ja lapsilleen runsain mitoin.
Terveisin Linnan Piika
Tähän ei ikinä milloinkaan pidä suostua! Naisen ei tule suostua maksamaan juoksevia kuluja kun mies kuluttaa rahansa edelleen omaisuutensa kasvattamiseen.
Niin tuo äsköinen Linnan Piika -juttuhan ei ollut minun, ap:n.
Minua siis tosiaan mietityttää tuo, että mies haluaa tehdä/ostaa vielä asunnon oston jälkeenkin kalliita juttuja, joihin haluaa minun osallistuvan. Ja sitten tuo, että hänen lapsensa saa kaiken, mitä ikinä keksii haluta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies on meillä arkisin, kun lapsi ei ole hänellä. Arkisin olemme siis omassa kodissamme. Hänen lapsensa on tottunut saamaan kaiken, joten ei suostu nukkumaan ainoana lattialla. Enkä halua omaa lastani laittaa yksin pois omasta sängystään lattialle.
Ja usko pois mies kyllä tienaa ja käteenkin jää erittäin paljon. Ja tosiaan hyvissä töissä oleva kun voi olla myös osakas..
Nyt en kyllä valitettavasti näillä eväillä usko.. Olen siis tuo edellinen vastaaja. Lisäksi jos mies vielä pröystäilee, niin se jo kilkattaa aika paljon häläreitä punaisen puolella. Onko varmaa, että miehen tilanne on täysin puhdas (ei velkoja, ei veronkiertoa josta myöhemmin joutuisi nalkkiin?) Firma on suomalainen ettei omistajuus ulkomailla, se voisi selittää osan tuloista? Onko varmaa ettei mies esitä olevansa varakkaampi kuin onkaan, koska on jo progressiivisen verotuksen takia mahdotonta että mies elelisi niin leveästi kuin väität - tai sitten meillä on erilainen käsitys tähtitieteellisistä summista.
Uutinen: suomessa ei voi olla niin rikas, kuin väität. Joko tämä on porvoolaiskirje tai olet paljon enemmän vedätettävissä kuin mitä luuletkaan.
Miksi muuten miehen lapsi saa sanella säännöt teillä ollessaan?
Toinen asia, mikä ihmetyttää, niin onko varmaa ettei miehellä ole myös muita naisia? Kohtelu kertoisi myös siitä, että jollet suostu, niin joku muu suostuu..
Vierailija kirjoitti:
Niin tuo äsköinen Linnan Piika -juttuhan ei ollut minun, ap:n.
Minua siis tosiaan mietityttää tuo, että mies haluaa tehdä/ostaa vielä asunnon oston jälkeenkin kalliita juttuja, joihin haluaa minun osallistuvan. Ja sitten tuo, että hänen lapsensa saa kaiken, mitä ikinä keksii haluta.
Aika huono diili sinun kannaltasi AP. Riitelisitte miehen kanssa sitten jatkuvasti rahasta, kun mies haluaa kaikkea kallista ja edellyttää sinulta osallistumista siihen pröystäilyyn.
Mietipä nyt miten itsekäs tuo mies on! Haluaa siis ostattaa sinullakin kalliita asioita vaikka varmasti olisi hänellä itselläänkin varaa maksaa ne yksin.
Miksi sinun pitäisi maksaa siitä että hän on ainut joka haluaa sitä luksusta? En vain tajua.
Ap olet kyllä tyhmä kuin saapas.
Tuhlaat aikaasi mieheen, jota ei kiinnosta tippaakaan se että sinulla ei ole varaa olla mukana kustantamassa kaikkea sitä luksuselämää jota hänellä on niin kauhea hinku elää.
Jos mies aidosti sinua rakastaisi, ei hän vaatisi sinua ostamaan ja maksamaan älyttömän kalliita asioita. Varsinkin, jos hän itse niitä hinkuu etkä sinä.
Kyllä parisuhteessa ja varsinkin perheessä kaikkien pitäisi joustaa. Jos muuta tuon miehen kanssa yhteen, niin ainoat joustajat olette sinä ja lapsesi. Mies taas ei ilmeisesti suostu luopumaan mistään?
Asia ei nyt sinällään tähän mitenkään kuulu, mutta firma on ulkomaalainen (jos sillä on mitään merkitystä) ja tulolistalta kun näkee myös tasan kaikki tulot eli ei syötä minulle yhtään mitään, vaan paikkansa kyllä pitävät. Ja usko pois kyllä suomalaiset pörssiyhtiöiden johtajat aika tähtitieteellisiä summia tienaavat.
Ja tottakai komennan miehen lasta meillä, mutta mies ei yhtään puutu asiaan, joten käytännössä lapsi ei juurikaan usko.
Ja olemme käytännössä kaiken ajan yhdessä, joten olen kyllä varma, että miehellä ei ole toista naista.
Joko ap suunnittelet muuttoa ja henkilökohtaista konkurssia?
Ap, olet saanut jo runsain mitoin hyviä vinkkejä, jotka ovat tiivistetysti seuraavat:
1. Muuta miehen kanssa yhteen vain, jos hän on valmis joustamaan luksuksesta.
2. Älä muuta miehen kanssa yhteen, jos hän ei ole valmis joustamaan mistään. Sinä ja lapsesi olette ainoita, jotka kärsisitte yhteenmuutosta.
Olen ymmärtänyt, ettei miehesi ole valmis joustamaan. Et kuitenkaan halua uskoa vinkkiä nro 2, koska rakastat miestä. Olette puhuneet asiasta monet kerrat, mutta mies on vain tokaissut, että kyllä me jotain keksitään (tai vaihtoehtoisesti tehnyt ainoastaan pieniä myönnytyksiä, joilla ei juurikaan ole merkitystä kokonaisuuden kannalta).
Odotatko vielä, että saat taivuteltua miehen joustamaan vai kenties sitä, että joku vielä kommentoisi, että hyvä tyyppi on hyppysissä, go for it?
Mies on nyt luvannut maksaa suuremman osan kuluista, koska kerran haluaa korkeampaa elintasoa. Enää ongelmana on siis miehen lapsen hemmottelu eli lapsi saa kaiken mitä maan päällä haluaa. On puhuttu, että kaikkia lapsia kohdeltaisiin sitten samanarvoisesti, mutta ko. asia mietityttää silti vielä. Erityisesti kun miehen äiti hokee, että miehen lapsi ei saa "kärsiä".
Miten mies on yhtäkkiä suostunut maksamaan enemmän kuluja, sillä eikö hänellä ole periaatteena että ketään ei elätetä?
Lasten kanssa tilanne on mielestäni vielä hankalampi ja tuleva anoppi hankaloittaa tätä entisestään. Mielestäni on todella suuri riski tai itseasiassa todennäköistä, että lapsenne ovat ns. kahden kerroksen väkeä ja eriarvoisessa asemassa. Haluatko todella altistaa lapsesi siihen tilanteeseen? Kilpavarustelu yltyy etenkin teini-ikään tultaessa ja tilanne on se, että miehen lapsi saa kaiken mahdollisen, mutta sinun lapsesi ei. Jos mies on lastaan hemmotellut tähän saakka, eikä mitään kuria / sääntöjä ole ollut, miten ihmeessä luulet sen yhtäkkiä muuttuvan? Varaudu siihen, että sinusta tulee se ilkeä äitipuoli, jonka silmille lapsi alkaa jossain vaiheessa hyppiä, etkä sinä voi tilanteelle mitään.
Miehen pitää saada oma lapsensa kuriin ensin. Äitupuolen on paha olla siinä ainoa sanoja.
Vierailija kirjoitti:
No onko mies jotenkin vajaaälyinen? Tietysti kun ollaa yhtä perhettä niin se jolla isommat tulot maksaa suhteessa enemmän yhteisistä menoista siihen pienempi tuloiseen nähden. Hyvin yksinkertaista.
Naisella on kolme lasta 100% ja miehellä yksi 50%. Mies siis maksaisi suurimman osan naisen ja tämän lasten elämästä? Miksi nainen ei ota vastuuta?
Riitelyn siemenet ovat valmiiksi täydessä idussa. Ei teidän tilanteitanne voida sovittaa yhteen. Toimivin systeemi olisi, että käytte vain seukkaamassa. Ei kannata alkaa kotileikkimään.
Hei tää oli hyvä :D Jollei ap koskaan tuu kertomaan, niin voitko vihertää meitä kertomalla noita matkakokemuksia? :9