Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsettomiin häihin lapsesi?

Vierailija
27.01.2016 |

Etenkin jos perusteluna "en ajatellut sen koskevan meidän lasta..."

Kommentit (261)

Vierailija
101/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni tylsimmät hetket lapsuudestani; sukulaisten HÄÄT ja HAUTAJAISET.

En tajua miksi minua raahattiin tuommoisiin, kolkot kirkot ja liikaa ihmisiä. Siksi taisin alkaa kärsiä erinäisistä kammoista avoimissa tiloissa, vilkkailla toreilla, enkä mielelläni mene enää kirkkoon koska siellä kaikuu puhe ja urkumusiikki lapsen korviin aika julman kuuloisesti.

Vierailija
102/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsettomat häät. Olin ollut liian monissa häissä, missä mukulat riehuivat ym. Kaikki jättivät lapsensa meidän häissä kotiin ja vanhemmat olivat tyytyväisiä kun pääsivät bilettämään kerrankin.

Nyt kun minulla on lapsia, niin todellakin jätän lapset kotiin jos niin pyydetään.

Ainoa poikkeustapaus, jolloin voisin hyväksyä lapsen häihin, olisi se, että vauva olisi alle puolivuotias. Niin pienelle voi olla vaikeaa löytää hoitajaa. Ja jos hoitaja löytyisi, vauva pärjää hienosti sen 3-6 tuntia ilman vanhempiaan. Pullo suuhun vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen näkökulma asiaan voi ratkaista asian! kirjoitti:

Elämäni tylsimmät hetket lapsuudestani; sukulaisten HÄÄT ja HAUTAJAISET.

En tajua miksi minua raahattiin tuommoisiin, kolkot kirkot ja liikaa ihmisiä. Siksi taisin alkaa kärsiä erinäisistä kammoista avoimissa tiloissa, vilkkailla toreilla, enkä mielelläni mene enää kirkkoon koska siellä kaikuu puhe ja urkumusiikki lapsen korviin aika julman kuuloisesti.

Ylipäätään kaikki aikuisten juhlat olivat silkkaa kidutusta lapsena. Ja huomaahan sen lasten käytöksestäkin häissä ja muissa vastaavissa tilaisuuksissa. Ei jakseta kuunnella tylsiä puheita, riehutaan, kiukutellaan väsyneenä jne. Ei se tietenkään lasten vika ole, vaan vanhempien jotka lapsensa mukaan pakottavat.

Yksikään lapsi ei osaa loukkaantua siitä, jos ei saa kutsua. Ja hauskempaa lapsilla on mummun ja papan tai kummitädin luona hoidossa kuin häissä.

Vierailija
104/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksi sukua yhdistyy ja plaa plaa plaa". Kyllä meidän häissä naimisiin menee minä ja minun mies. Meidän häihin ei ole lapset tervetulleita, esimerksi siksi että:

- Ei ole todellakaan suloista, että vauva/uhmaikäinen aloittaa sen huudon kesken elämäni romanttisimman hetken.

- En halua, että juhlatilassa tai kirkossa kukaan juoksentelee ees taas (sitten kompastuu ja märisee... Been there done that)

- Emme halua pidättäytyä tai sievistellä meidän juhlia, alkoa juodaan juuri siihen aikaan kun halutaan.

- Häissä juhlitaan minua ja miestäni, ja hankimme sinne itse mieluista ohjelmaa, esiintyjät ja viihteen. Sori, mutta lasten tanssi/vitsi/tarinointi -esitykset eivät viihdytä.

Vierailija
105/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhejuhlat ilman perheitä?

Ei perhejuhlat, vaan LAPSETTOMAT HÄÄT! Kumpaa sanaa et ymmärtänyt?

Vierailija
106/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä hääparin omat lapset? Kun nykyään lähes jokaisella parilla on lapsia jo ennen häitä, onko nekin lapset kutsun ulkopuolella?  Vai pääsevätkö vanhempiensa häihin? Minä en lapsettomiin häihin osallistuisi eikä minun lähipiirissä sellaisia ole edes ollut. Sen sijaan on ollut ihania häitä, joihin lapset ovat olleet tervetulleita iästä riippumatta.

Vierailija
107/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sivistyneessä osassa Suomea sivistyneistön häät on kahden suvun yhdistymisen juhla, joten totta kai lapset kuuluu mukaan. Juntit ja WT pitää lapsettomia häitä.

Suvut voivat vapaasti järjestää yhdistymisjuhlat, jos haluavat yhdistyä ja sitä juhlia.

Se nyt ei kuitenkaan liity mitenkään meidän avioliittoon, jonka solmimme me kaksi ja juhlimme läheisten ystävien kanssa.

Vierailija
108/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat "lapsettomat häät"? Tosi junttia jakaa perhe kahtia jonkun juhlien takia. Perhe on ihan oma pakettinsa, jätä lapsiperheet kutsumatta jos lapset noin hirveästi haittaavat. So simple. Ps. Onneksi omassa piirissä ei ole tuollaisia wt-häitä.

Junttia sekin, että isi menee yksin baariin? Ens kerralla sitten koko perhe mukaan omana pakettina, lapsetkin, ettei perhe vaan jakaannu.

No "meidän isi" ei mene baariin. Fiksut miehet kun ei harrasta moista. Ravintolaan mennään porukalla.

-ihan sivusta pompannut-

Vierailija
109/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ollut lapsettomia häitä, mutta kilahdin täysin kun kaverin 3 v kaksoispojat kirmasivat kiljahdellen pitkin kirkkoa. monelle on varmasti syöpynyt mieleen, kun morsian nousee seisomaan alttarilta  ja huutaa " HILJAA  JA ISTUMAAN PENNUT PERKELE !"

oli kuuma kesäpäivä, yritin kuunnella pappia rakastamani mies vierelläni ja selän takana leikitään hippaa..!  lasten äitikään ei saanut suutaan auki.

joten joo, ymmärrän jos joku tahtoo häät ilman alle 16-vuotiaita!

Vierailija
110/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi lapsia lapsettomiin häihin. Tämä selvisi konkreettisesti viime kesänä.

Mieheni ruotsalainen "serkku" (tarkemmin miehen äidin serkku, mutta meidän ikäluokkaa ja läheinen joten kutsumme serkuksi) meni naimisiin viime kesänä suomalaisen naisen kanssa. Häät pidettiin Ruotsissa, ja nuoripari oli viettänyt meillä aikaa vuodenvaihteessa ja etukäteen jo jutelleet meille että tuuttehan sitten koko porukalla sinne (meillä kolme lasta) ja ootte pitkään (meillä oli tapana muutenkin käydä, ja viipyä pari viikkoa majaillen serkun vanhempien, anoppini tädin luona siis).

Ei siinä mitään, itse en ole mikään hää-ihminen mutta mielellään oltiin menossa, mies varsinkin odotti innolla. Itse juttelin jo tuossa vaiheessa, että varmaan tulen lasten kanssa käymään ja lähden ajoissa pois, mies saa sitten juhlia serkkunsa ja muiden kanssa enemmän.

No sitten kesällä tuli kutsu sähköpostissa, jota emme kumpikaan sen tarkemmin lukeneet, koska asiat oli jo puheen tasolla käyty läpi aiemmin. Pari viikkoa ennen häitä suunniteltiin matkan yksityiskohtia ja mieheni veli muistutti, että oottehan lukeneet kutsun?

Eiköhän siinä kutsussa sitten lukenut, että häät ovat lapsettomat. Mua ei haitannut, mutta tietty epätietoisuus siinä vallitsi. Mieheni oli vakaasti sitä mieltä, että tuo ei koske meitä, koska tullaan toisesta maasta pidemmäksi aikaa eikä arvatenkaan oteta mitään erillistä lapsenvahtia mukaan, eli toisin sanoen toisen meistä olisi jäätävä lasten kanssa pois häistä. Itse olin ehdottomasti sitä mieltä, että lapsettomiin häihin en lasten kanssa lähde, vaikka "erityisluva" saisimmekin.

Mies oli tästä aika pahoillaan ja yritti selvittää asiaa serkkunsa kanssa. Serkku, sulhanen, voivotteli tilannetta puhelimessa ja lupasi järjestää lapsenvahdin koska oli kuulemma muitakin jotka tarvitsivat sellaista häiden ajaksi. Itse en olisi halunnut jättää lapsia (2-8-vuotiaat) kenenkään vieraan, vieläpä eri kieltä puhuvan kanssa, mutta päätimme katsoa miten hommat hoituvat.

Hääpäivä tuli, vieläkään emme tienneet kuka häihin pääsee lähtemään ja kuka on lasten kanssa. Mistään lastenvahdista ei ollut tietoakaan. Selvisihän se sitten. Minä nimittäin olin se lastenvahti. Jäin omien ja muutaman muun lapsen kanssa serkun vanhempien luo häiden ajaksi. :D tämäkin esitettiin minulle niin, että "kun nyt kuitenkin joudut lastesi kanssa tänne jäämään niin ei kai haittaa että jätetään nää pari muutakin tänne sun kanssa." Joo, kyllähän mä tänne matkustin ihan päästäkseni eri kieltä puhuvia lapsia kaitsemaan!

Eli ei mennyt ihan putkeen. Häät eivät minua kiinnostaneet, mieluummin jäin kämpille. Vähän paksua kuitenkin hääparilta oli valjastaa minut yleiseksi lapsenvahdiksi. Varsinkin, kun myöhemmin silmät ymmyrkäisinä ihmettelivät miten olin pärjännyt niin hyvin, kun yksi vahdittaviksi jääneistä lapsista oli kuulemma todellinen hirviö. Onneksi ei ollut minun seurassani, sehän siitä olisikin vielä puuttunut.

En jatkossakaan mene lapsettomiin häihin lasten kanssa. Enkä kyllä matkusta enää toiseen maahan juhliin, jos tällaisia asioita ei ole tarkkaan sovittu hyvissä ajoin etukäteen. Enkä ala enää lapsenvahdiksi muiden lapsille.

Muilta osin en pahoittanut mieltäni. Ymmärrän täysin että joku haluaa lapsettomat häät. Ei noissa ole lapsille mitään erikoista, ellei sitten ole samalla sukujuhlat, joissa voi temmeltää serkkujen kanssa. Sitähän häät eivät automaattisesti ole. Saatan itsekin pitää lapsettomat häät kun sen aika on. Ehkä jopa mennään miehen kanssa ihan vaan "salaa" kahdestaan naimisiin. :)

Vierailija
111/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat perheen ja suvun juhla ja lapset kuuluvat joukkoon siinä kuin aikuisetkin. Muistelen vieläkin lapsuuden ja nuoruuden häitä maalla. Kaikilla oli kivaa, mitä nyt jotkut vaimot loppuillasta näyttivät myrtseiltä, kun se ukkokulta oli käynyt liian usein nurkan takana ja jalat alkoivat pettää ja kieli sammaltaa. Ei se meitä mukuloita häirinnyt, lähinnä huvitti. Meillä oli jopa tapana veikata, kuka miehistä ensimmäisenä kellahtaa pihan laidalle vetelemään sikeitä (yleensä yhden sukulaistalon renki!). Monesti ilta vietettiin läheisellä tanssilavalla (kesällä) tai seurojentalolla (talvella), sillä eihän häät ilman tanssia olleet mistään kotoisin. Siinä me lapsetkin aloimme opetella tanssiaskelia. Riettaita strippareita ei silloin häissä esiintynyt. Ohjelmanumeroiksi riitti hyvä ruoka ja kahvi sekä sukulaisten ja tuttujen kanssa seurustelu ilman määrättyjä istumapaikkoja.

Vierailija
112/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksen saa tuoda lastani Linnan juhliin? Eikö itsenäisyyspäivä ole muka perhejuhla? Ihme wt-touhua

Sen Abuhannan tytärhän suuttui kun Tavja ei kutsunut häntäkin

Vierailija
113/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiden järjestäjiltä toivoisi joskus taktista silmää. Läheisin ystävämme meni uusiin naimisiin muutama vuosi sitten. Hääpaikkana oli vanha talo, ja vieraita piti sokkeloisen juhlatilan takia rajata. Rajaaminen tehtiin tietysti jättämällä lapset pois, mutta kuitenkin valikoiden. Niinpä sulhasen sisarusten lapsia oli muutama paikalla, mutta kaverien lapset ja esim. kummilapset - kuten meidän lapsi, joka oli lähes täysi-ikäinen tuolloin - jätettiin ulkopuolelle, mistä sulhanen kovasti valitteli. Morsian taas oli kutsunut paikalle sisarustensa lapset ja serkkujensa lapset.  Tuntui aika ärsyttävältä, kun epävireinen serkunlasten kuoro sitten piti musiikkiesityksiään paikalla. Mutta selvä se, että kun noiden kaikkien piti päästä, niin sulhasen piti tinkiä omista läheisistään.

Vierailija
114/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat perheen ja suvun juhla ja lapset kuuluvat joukkoon siinä kuin aikuisetkin. Muistelen vieläkin lapsuuden ja nuoruuden häitä maalla. Kaikilla oli kivaa, mitä nyt jotkut vaimot loppuillasta näyttivät myrtseiltä, kun se ukkokulta oli käynyt liian usein nurkan takana ja jalat alkoivat pettää ja kieli sammaltaa. Ei se meitä mukuloita häirinnyt, lähinnä huvitti. Meillä oli jopa tapana veikata, kuka miehistä ensimmäisenä kellahtaa pihan laidalle vetelemään sikeitä (yleensä yhden sukulaistalon renki!). Monesti ilta vietettiin läheisellä tanssilavalla (kesällä) tai seurojentalolla (talvella), sillä eihän häät ilman tanssia olleet mistään kotoisin. Siinä me lapsetkin aloimme opetella tanssiaskelia. Riettaita strippareita ei silloin häissä esiintynyt. Ohjelmanumeroiksi riitti hyvä ruoka ja kahvi sekä sukulaisten ja tuttujen kanssa seurustelu ilman määrättyjä istumapaikkoja.

Kiva kuulla että oli mukavaa mutta tämä on sinun mielipiteesi, ei mikään yleismaailmallinen totuus. Ei ole mitään mihin lapset kuuluu tai ei kuulu, kyllä se on jokaisen juhlien järjestäjän oma asia millaiset juhlat pitää. Itselläni ei ole lapsia eikä ehkä tule ja tällä hetkellä pitäisimme lapsettomat häät.

Vierailija
115/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ennen vanhaan häät tosiaan olivat suku- ja perhejuhla.

Vaan eivät välttämättä ole enää. Häät ovat yhä useammin tilaisuus, jossa suvusta ovat mukana vain morsiamen ja sulhasen vanhemmat ja mahdolliset sisarukset. Loppuosa vieraista on hääparin ystäviä, opiskelu-, työ- ja harrastuskavereita ja muita tuttuja.

Aika omituista olisi, jos se kutsuttu työ- tai golfkaveri ottaisi häihin mukaan lapsensakin.

Vierailija
116/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän pari, joka vaatinu lapsettomat häät, suhtauisi mahdollisiin omiin lapsiin? Olisivat vain tiellä ja häiriönä? Jos minulle tulisi kutsu, jossa lapsia kiellettäisiin tulemasta, niin kyllä se kieltämättä antaisi parista negatiivisen, lapsi viha mielisen kuvan. En menisi.

Vierailija
117/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvuissa kukaan ei ota lapsia mukaan häihin, kukaan ei ota lapsia mukaan hautajaisiin, ainoastaan rentoihin juttuihin sukukokousjuhliin ja synttäreille jne. ellei sankari ole ilmoittanut että pitää vain pirskeet muutaman aikuisen kesken.

Meidän sukukokouksissa monet tuovat leluja ja muuta puuhaa lapsille mukanaan joten serkuksilla on omaa tekemistä ja aikuiset saavat seurustella keskenään.

Vierailija
118/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän pari, joka vaatinu lapsettomat häät, suhtauisi mahdollisiin omiin lapsiin? Olisivat vain tiellä ja häiriönä? Jos minulle tulisi kutsu, jossa lapsia kiellettäisiin tulemasta, niin kyllä se kieltämättä antaisi parista negatiivisen, lapsi viha mielisen kuvan. En menisi.

Millä perustelet sen tunteen olevan LAPSIVIHAA? Entä jos haluavat videoida tilaisuuden eivätkä halua että kenenkään mamman pershedelmät huutavat nauhalle kaiken papin puheen ja vielä kalliilla hankitun artistin laulun päälle?!

Vierailija
119/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ymmärrä miksi joku välttämättä haluaisi viedä lapset häihin? Vain esitelläkseen niitä lapsia kaikille että kun ne ovat hänen ainoa saavutuksensa tässä maailmassa, tai koska haluaa järjestää näille sukulaisille oman suonitissimäisen imetysshown?

Vierailija
120/261 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on lapsi, ja mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jos hääpari EI halua lapsia häihin, niin miksi siitä sitten loukkaantua? Hääpari maksaa viulut, niin kyl ne sillon mun mielestä saa järjestää ihan just sellaset häät kun haluaa. Jos joku ei sitä hyväksy, niin on sitten menemättä.