Ärsyttääkö sinua kaupunkiliikenteen busseissa ihmiset, jotka poistuessaan huutavat keskiovelta kuljettajalle "kiitos"?
Tämä tapa on yleistynyt viime aikoina. Minulle tulee aina jotenkin vähän sekopäisen oloinen vaikutelma näistä ihmisistä. Itselleni ei tulisi mieleenkään huudella mitään ihmiselle, joka tekee työtään joukkoliikenteen kuljetustehtävissä. Bussiin astuessani tervehdin ja se riittää minulle.
Kommentit (65)
Minä huikkaan kiitokset, kun olen vaunujen kanssa liikkeellä eli kuljen vain keskiovesta. Tosin jos kuski jättää metrisen raon jalkakäytävän reunaan, niin kiitoksitta jää.
Etuovesta kulkiessa tervehdin ja lähtiessä nostan kättä kiitokseksi. Harva toimii näin. Itse ajattelen, että kuskille tulee hyvä mieli ja hän ajaa rauhallisemmin.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun keskiovelta kuljettajaa kiitettiin.
Meille ainakin 90-luvun lopussa opetettiin ala-asteella bussikäyttäytyminen. Jokainen lapsi mentiin jonossa linkkariin ja piti tervehtiä kuskia ja huutaa poistuessa KIITOS!
Kiittäkää tuosta käyttäytymismallista siis opettajia.
Silloin kun kuskit istuivat ikään kuin muiden joukossa, kiitin aina. Nyt kun ovat vuorautuneet kopperon sisään, kiitän harvemmin. Etenkään niitä kuskeja, jotka eivät ota mitään kontaktia sisääntullessa.
t. espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Meille ainakin 90-luvun lopussa opetettiin ala-asteella bussikäyttäytyminen. Jokainen lapsi mentiin jonossa linkkariin ja piti tervehtiä kuskia ja huutaa poistuessa KIITOS!
Kiittäkää tuosta käyttäytymismallista siis opettajia.
Tein minäkin noin, 90-luvulla. Nyt bussimme ovat osa HSL:ää. On siellä sellainen peukkunappula oven pielessä, mutta en ole uskaltanut sitäkään painaa. Millaistakohan ääntä se pitää?
Itse asun bussilinjan päättärillä ja aina huikkasen kuskille kiitoksen perillä, melkein aina kuskit huikkaa myös jotakin iloisesti takaisin :)
Vierailija kirjoitti:
Mitämitä? Itse en osaa lähteä bussista pois jos en kiitä. Tai siis se tulee automaattisesti. Oulussa asuin koko ikäni ja siellä kuskit ja matkustajat sanoivat heipat ja kiitokset yms :D Nyt Kuopiossa asustellessa tuo on jäänyt päälle, eikä kuski sano kuin tosi harvoin heipat takaisin/heilauttaa kättä kun poistun. : Pitääköhän kaikki täällä mua ihan sekopäänä. :D
Omituista, juuri olin kommentoimassa sitä, miten Kuopiossa olen huomannut kiitoksen sanomisen olevan yleistä!:D Itse kiitän aina ja kuski nyökkää tai vastaa kiitos. :D
Oulussa on tapana heilauttaa kättä kiitokseksi kun poistutaan bussista. Itse en ole tätä harrastanut, mutta yritän opetella..
Ei ärsytä, joskus huikkaan kiitoksen itsekin. Yleensä nyökkään tai heilautan kättä peilin kautta kuskille kiitokseksi, sehän killittää sieltä sitä bussista pois astuvaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tervehdys riittää kun on kasvotusten. Äänekäs huutelu on ärsyttävää. Kiitän jos poistun etuovesta, harvemmin siis. En jaksaisi aina kiitellä kassatätejä siitä, että saan kuitin käteeni... No, kai se on enemmän kiitos palvelusta... Vaikka voisin aivan hyvin itse vetäistä viivakoodin, maksaa kortilla ja ottaa kuitin.
Kiittämisessä ei tällaisissa tilanteissa ole kysymys siitä, että tunnettaisiin erityistä kiitollisuutta, vaan kysymys on ennen muuta hyvistä käytöstavoista, jotka toimivat ikään kuin öljynä ihmisten välillä mahdollistaen helpon, mukavan ja sujuvan kanssakäymisen ihmisyhteisössä.
Juuri tuo suuri kontrasti muuhun matkantekoon on tässä se ongelma. Tuntuu aika kummalta, jos kaikki istuvat muuten hiirenhiljaa, mutta poistuva rikkoo aina suomalaiskansallisen hiljaisuuden ja synkkyyden huutaessaan kiitos.
minäkin heilautan kättä :) jos bussi on suht tyhjä, saatan kiittää ääneenkin
Vierailija kirjoitti:
Tervehdys riittää kun on kasvotusten. Äänekäs huutelu on ärsyttävää. Kiitän jos poistun etuovesta, harvemmin siis. En jaksaisi aina kiitellä kassatätejä siitä, että saan kuitin käteeni... No, kai se on enemmän kiitos palvelusta... Vaikka voisin aivan hyvin itse vetäistä viivakoodin, maksaa kortilla ja ottaa kuitin.
Vai "jaksaisi kiitellä", voi elämä. Ei sitä kiitoksen syytä ja tarkoitusta tarvitse niin syvällisesti pohtia, että onko tässä nyt syytä kiittää tästä kuitista tai palvelusta tai kyydistä tai mistä ikinä. Kyse on toisen ihmisen huomioimisesta, siitä että vastapuoli on ihan oikea ihminen eikä mikään robotti, jonka olemassaoloa ei tarvitse noteerata yhtään mitenkään. Vähän sama juttu kuin se, että pitääkö sanoa "anteeksi" vieruskaverille kun nousee pois bussin ikkunapaikalta, eräät kirjaimellisesti ottajathan on sitä mieltä että on sitä oikeus nousta pois bussista, mitä sitä anteeksi pyytämään keneltäkään...
Yritä nyt AP ymmärtää ja hyväksyä, että tuo on maalaisten tapa liikkua kaupungissa!
Se tottumus kuin ei sanota mitään ärsyttää enemmän. Sanottua se häiritsee. Melko ristiriitaista. Jos olisin bussikuski itse niin en minä pysäyttäisi bussia jos olisin pysäyttämässä sitä.
Ei ärsytä, ei kai se väärin ole kiittää ihmistä (vaikka hän tekisikin työtään)?
Ei ärsytä, mutten myöskään kiitä keskiovesta poistuessa. En ole havainnut muidenkaan tuota tekevän, eikä sinänsä ihme kun valtaosa liikkumisesta tapahtuu Helsingissä ja ruuhka-aikaan. En ole kyllä muutenkaan pk-seudulla tuota laittanut merkille, satunnaisia tapauksia kyllä on mutta olen ajatellut että ovat muualta muuttaneita (ja tämä ei sitten ole mitenkään negatiivinen asia :)
Ei ole koskaan tullut pieneen mieleenkään että se voisi jotakuta ärsyttää :O
Mun mielestä kuuluu peruskohteliaisuuteen; sanon moikat kun astun bussiin ja huikkaan kiitokset kun astun ulos. Ihan samoin kuin vaikka kaupassa kassalle sanotaan moi ja kiitos.
Ap tulisi hulluksi USA:ssa.