Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua kaupunkiliikenteen busseissa ihmiset, jotka poistuessaan huutavat keskiovelta kuljettajalle "kiitos"?

Vierailija
13.01.2016 |

Tämä tapa on yleistynyt viime aikoina. Minulle tulee aina jotenkin vähän sekopäisen oloinen vaikutelma näistä ihmisistä. Itselleni ei tulisi mieleenkään huudella mitään ihmiselle, joka tekee työtään joukkoliikenteen kuljetustehtävissä. Bussiin astuessani tervehdin ja se riittää minulle.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien kohteliaisuus on ollut urpoa/sekopäistä/ärsyttävää/kummallista?

Vierailija
22/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm? Mä yleensä kiitän (joko ääneen tai ottamalla katsekontaktin ja hymyilemällä ja nyökkäämällä) jos on joko tullut juteltua jotain sen kuljettajan kanssa tai oon melkein tyhjässä bussissa ainoa tai ainoiden poistujien joukossa. Tuntuisi törpöltä painella mykkänä ja huomioimatta menemään kun se kuski katsoo mua peilin kautta kuitenkin. Jos kuski ei ole reagoinut tervehdykseen, en tosin ylernsä sano tai tee mitään.

Kiitoksen huutelu ruuhkabussissa tuntuisi vähön oudolta, mutta ei ärsyttävältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin lentokoneessa taputtamisen.

Laskeutuminen on aina ihmishenkiä vaarantava tapahtuma ja siitä selviäminen kunnialla on taputusten arvoinen.

Vierailija
24/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ärsytä. Kiittaisin itsekin mutta olen niin hemmetin ujo etten ikinä kehtaisi huutaa yhtään mitään bussissa.

Mulla samaa vikaa. Olen ratkaissut niin, että poistuessa otan katsekontaktin kuskiin (se yleensä katsoo peiliin avatessaan keskioven) ja heilautan kättä. Ei tarvi kiinnittää koko bussin huomiota itseensä, mutta saa kiitettyä.

Vierailija
25/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itsekin kiitän, jos satun olemaan vaikkapa bussin ainoa matkustaja ja jään pois päättärillä. Mutta en kyllä tavallisella työmatkalla, kun seisotaan bussissa kuin sillit purkissa, rupea nyt siellä ryysiksessä vielä kuskille huutelemaan :D

Lapsena asuin "maalla" ja siellä oli ihan tavallista jäädä etupenkkiin istumaan ja rupatella koko matka kuskin kanssa.

Vierailija
26/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä.

Pienessä kaupungissa esim Hyvinkäällä se on ollut tapani. Siellä on sen verran vähemmän porukkaa liikkellä, että kiitos menee perille.

Stadissa taas kiitos pysähtyy ruuhkaan, etten ala huutelemaan. Jos on hiljaisempi linja, niin sitten huikkaan itsekin kiitokset.

Vierailija
27/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tässä tulee AP:sta vähän sekopäinen vaikutelma,

Vierailija
28/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se ärsyttäisi mua? Mä en vain saa päähäni sellaista skenaariota, jossa bussista pois astuvan suusta kuuluva kiitos jaksaisi ärsyttää. Harvemmin edes noteeraan sitä. Luulin, että moista ei enää harrasteta, koska en ole siihen niin pitkiin aikoihin törmännyt. Lapsuudessani (90-luku) oli aina tapana huutaa bussikuskille kiitokset, yleensä kuski oli kuitenkin joku ihan tuttu jantteri joka ajoi samaa linjaa päivästä toiseen. Tunnettiin kuskit nimeltä ja päättärillä ajoa odotellessaan yleensä kuskien kanssa juteltiin, lapset saivat tulla tutustumaan busseihin ja kuski oli vähän niinkuin "ylimääräinen" naapuri.

Tämä siis länsi-Vantaalla.

Vierailija
29/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ärsyttää. Ehkä se on muutosvastarintaa, koska tätä tapaa ei ole aiemmin ollut. Järjellä ajateltuna työstä kiittämisessä ei ole mitään vikaa. Jossain vaiheessa busseissa oli hymypainike. Sitä painoin. Ehkäpä huutelun voi kokea jonkinlaisena häiriönä matkan aikana, tunnetusti kun busseissa kuuluu istua hiljaa eikä häiritä muita.

aiemmin?

Mä olen 30 vuotta pkseudun busseissa liikkunut ja tapa on ollut. Ei kaikilla, mutta... Ehkä sä olet nyt vasta alkanut kiinnittää asiaan huomiota.

Vierailija
30/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitämitä? Itse en osaa lähteä bussista pois jos en kiitä. Tai siis se tulee automaattisesti. Oulussa asuin koko ikäni ja siellä kuskit ja matkustajat sanoivat heipat ja kiitokset yms :D Nyt Kuopiossa asustellessa tuo on jäänyt päälle, eikä kuski sano kuin tosi harvoin heipat takaisin/heilauttaa kättä kun poistun. : Pitääköhän kaikki täällä mua ihan sekopäänä. :D

Vierailija
31/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en pk-seudulla asu, mutta kun asuin (lähes 20 vuotta) niin kyllä tuota tapaa tuli harrastettua. Ei nyt tosiaan siinä aamun tupaten täynnä olevassa 550-linjan dösässä tms, mutta muuten kyllä jos autossa oli vähän väljempää. Ja vastaus kysymykseesi: ei, ei ole koskaan tuo tapa ärsyttänyt. En ärsyynny kohteliaisuudesta ja käytöstavoista, päinvastoin arvostan niitä korkealle. 

Mukavaa talvipäivää sulle ap!

Vierailija
32/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaiden kanssa matkustaessa kiitän aina, koska matka on meille ilmainen. Muutoin en välttämättä.

Vierailija
33/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ärsyttää. Ehkä se on muutosvastarintaa, koska tätä tapaa ei ole aiemmin ollut. Järjellä ajateltuna työstä kiittämisessä ei ole mitään vikaa. Jossain vaiheessa busseissa oli hymypainike. Sitä painoin. Ehkäpä huutelun voi kokea jonkinlaisena häiriönä matkan aikana, tunnetusti kun busseissa kuuluu istua hiljaa eikä häiritä muita.

aiemmin?

Mä olen 30 vuotta pkseudun busseissa liikkunut ja tapa on ollut. Ei kaikilla, mutta... Ehkä sä olet nyt vasta alkanut kiinnittää asiaan huomiota.

Samoin, mutta viime vuosina tapa on yleistynyt. Ehkä se on ollut satunnaisempaa aiemmin, tai riippuu alueesta.

Vierailija
34/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän, koska istun edessä ja poistun Helsingissä bussista päätepysäkeillä etuovesta. Kuljettajat usein vastaavat ilahtuneena.

Tiedoksi aloittajalle: kuljettajat ovat ihmisiä, eivät robotteja.

Monet vanhemmat opettavat lapsiaan kiittämään kuljettajaa. Arvostan tilannetta ja hyviä tapoja.

Vierailija
35/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys riittää kun on kasvotusten. Äänekäs huutelu on ärsyttävää. Kiitän jos poistun etuovesta, harvemmin siis. En jaksaisi aina kiitellä kassatätejä siitä, että saan kuitin käteeni... No, kai se on enemmän kiitos palvelusta... Vaikka voisin aivan hyvin itse vetäistä viivakoodin, maksaa kortilla ja ottaa kuitin.

Vierailija
36/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä opiskelukaupungissa Jyväskylässä oli tuo ihana tapa, harvinaista Suomessa! Siellä katsottiin hitaasti sellaista epäkohteliasta matkustajaa, joka poistui bussista kiittämättä kuljettajaa. Palattuani takaisin pääkaupunkiseudulle saatoin muutaman kerran vahingossa kiittää kuskia bussista poistuessani. Varmasti joku ap piti minua mielenterveysongelmaisena, kun olin kohtelias SUOMESSA. 

Suomi on tosikoiden vihankylväjien maa.

Vierailija
37/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ärsytä.Hyvä että kiitetään.

Vierailija
38/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä opiskelukaupungissa Jyväskylässä oli tuo ihana tapa, harvinaista Suomessa! Siellä katsottiin hitaasti sellaista epäkohteliasta matkustajaa, joka poistui bussista kiittämättä kuljettajaa. Palattuani takaisin pääkaupunkiseudulle saatoin muutaman kerran vahingossa kiittää kuskia bussista poistuessani. Varmasti joku ap piti minua mielenterveysongelmaisena, kun olin kohtelias SUOMESSA. 

Suomi on tosikoiden vihankylväjien maa.

asun nykyisin jenkeissä ;)

Vierailija
39/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. En kyllä normaalisti kiitä, ellei bussikuski ole esim. jäänyt odottamaan kun juoksen kyytiin tai muuta mukavaa, tuossa juoksutilanteessakin kiitän kyllä heti.

Vierailija
40/65 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan yleinen tapa maakunnissa, pääkaupunkiseudulla ei.

Minua ärsyttää enemmän se, jos minua mulkoillaan, kun noudatan omaa "HSL-kulttuuriani" maakuntabussissa. Minä maksan matkani ja käyn samalla dialogin kuljettajan kanssa, päättyen sanaan "kiitos".

Siis miksi kiittäisin vielä erikseen? "Kiitos kun et ajanut ojaan?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi