Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo sossun kanssa, apua (avoliitto)

huoooooooooooooh
03.01.2016 |

Nyt on sellainen tilanne, että avopuolisoni on toistaiseksi työtön ja peeaa. Hänellä alkaa pian työ X, mikäli hän saa tarvittavat rahat kasaan.

Täyttelimme tässä tt-tukihakemusta avopuolisolle, mutta ei helevetti... Hakemukseen vaaditaan kaikki tiedot, myös minusta, mikä on ymmärrettävää. Ymmärrettävää ei ole se, että siihen vaaditaan myös MINUN varallisuustietoni, vaikka minulla ei ole mitään v...n elatusvelvollisuutta avopuolisoani kohtaan, sanoo Suomen laki.

Mitä hemmettiä tässä nyt pitää tehdä?

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan on, että sinä olet nyt elatusvelvollinen.

Vierailija
82/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on niin, että nämä säännökset on tehty yleisesti koskemaan kaikkia talouksia. Aloittajan idioottimainen jankkaus, että "ei elätä puolisoaan" on juuri se syy miksi nämä lait on tehty. Muutenhan KAIKKI väliaikaisesti ilman tuloja jäävät hakisivat toimeentulotukea, vaikka puoliso esim. tienaisi miljoonia vuodessa... Verovaroin katettava sosiaalimenot kasvaisivat käsittämättömiin lukemiin...

Onhan näitä urpoja, jotka jaksavat inttää milloin mistäkin asiasta, että KUN he ovat

sitä mieltä niin heidän ei tarvitse noudattaa sitä ja tätä lakia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei se puoliso omaisuuden kanssa edes tt-tukea luultavasti saa + palkkatulojakin saatetaan edellisiltä kuukausilta vyöryttää kuluvalle kuukaudelle jos lasketaan, että puolison olisi pitänyt pystyä säästämään menneiden kuukausien tuloista rahaa kuluvankin kuun menoihin. Ei sieltä sossustakaan ihan innolla sitä rahaa ulospäin syydetä kun viitsii mennä pyytämään vaan...

Vierailija
84/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoa vastaan mies saa varmasti pankista lainaa. Todennäköisesti jo tänään tilillä, ainakin tällä viikolla.

Vierailija
85/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ps. Avopuolisot rinnastetaan tässäKIN tapauksessa aviopuolisoihin...

Ja se lukee Suomen laissa toimeentulotuen kohdalla....

Ei varmana rinnasteta. Kun avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta niin minkä takia on kuitenkin velvollisuus maksella molempien laskut ja ruuat?

"Tässä laissa tarkoitetaan perheellä yhteistaloudessa asuvia vanhempia, vanhemman alaikäistä lasta ja ottolasta, aviopuolisoita sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa."

Lähde: Finlex, laki toimeentulotuesta

Just näin. Jos pariskunta on samaa sukupuolta, heidät luokitellaan automaattisesti kämppiksiksi, ja jos taas kämppikset on eri sukupuolta, heidät luetaan avopuolisoiksi. 

Vierailija
86/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, täällä ois Ap yks joka ymmärtää tuota sinun ahdinkoa! Toivottavasti en joudu enää ikinä asioimaan sossulla. Ollaan siis melko nuori pari, kuten varmaan tekin.

Meillä ei siis yhteistä taloutta varsinaisesti ole, vaikka asutaankin yhdessä. Molemmat maksaa omat menonsa ja sillä hyvä. Meidän rahan käyttömme on niin erilaista, en minä ainakaan suostu poikaystäväni päihteitä rahoittamaan saati sitten useita satasia vievää musiikkiharrastusta.

Ihan naurettavaa väittää, ettei rakastaisi toista, jos ei halua käyttää vähäisiä varojaan toisen elättämiseen.

Ja minusta tuo on ihan hevonpaskaa, että avoparia kohdellaan näissä asioissa kuin avioparia, mutta sitten juurikin kuoleman sattuessa näin ei olekaan.

Vierailija
87/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä nyt miettinyt ihan loppuun asti? Olet siis tosissasi sitä mieltä, että avopuolisosi pitäisi saada toimeentulotkua, joka on meidän kaikkien yhteistä rahaa, jotta sinä voisit kartuttaa henkilökohtaista omaisuuttasii? Todellista sossupummiutta, sanon minä.

Pahoittelen mutta laki on laki ja minun rahani minun. Voin halutessani olla tyhmä ja elättää toista ihmistä, mutta kukaan ei minua siihen velvoita koskaan.

Eli meidän muiden veronmaksajien pitäisi elättää sun miehesi? Ap, sä oot ääliö. Jos meillä olis sama tilanne avomiehen kanssa niin todellakaan kumpikaan ei lähtis sossulaan ruikuttamaan jos ei olis ihan pakko.

Vierailija
88/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tiliotetta vaan sossuun. :D Sossuhan maksaa aina kaikille kaiken niin helposti, vai miten se valitusvirsi menikään.

Vierailija
89/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

xdklji kirjoitti:

Ja kyllä nämä rahaongelmat hoidetaan niin, että mies saa rahansa jostain aivan muualta kuin minun pussistani, nyt ja jatkossa. Onneksi työ alkaa pian niin raha-asiatkin lähtevät rullaamaan :) Tämä onkin väliaikainen ongelma.

Väliaikaiseksi ongelmaksi tuntuu olevan sulle todella suuri ongelma.....

Vierailija
90/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jankkausta. Kai sitä kannattaa pohtia avoliiton hyödyt ja haitat, ennenkuin yhteisen jenkkisängyn hommaa.

Vierailija
91/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, mitä minä juuri luin? No, sinä olet varmaan sitten tosi rikas, koska sinulle ei varmaan ikinä tule työttömyyttä tai sairausta. Et varmaan myöskään jää äityislomalle tai mitään muutakaan. Eli silloin sinun avokki ei tarvitse sinulle antaa mitään rahaa.

Kun yhteen muutetaan perustetaan yhteinen perhe. Yhteinen perhe on se että toisesta välitetään ja autetaan kun on huonoja aikoja. Nautitaan yhdessä hyvistä ajoista ja sitten vastapainoksi sinulla on tuki ja turva kun menee vähän heikommin. Tämä toimii kun molemmat yhdessä saavat arjen ja talousasiat kulkemaan.

Jos et ole valmis niin silloin ei kannatta yhteen muuttaa. Ihan hyvinkin voi seurustella vaikka toinen on kirjoilla jossain muualla. Sekin on ihan varteen otettava vaihtoehto jos ei halua niitä huonoja hetkiä toisen kanssa.

Vierailija
92/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi olla provo, mutta aika erikoinen idea, että sossu=yhteiskunta on ensisijaisesti velvollinen elättämään ihmisen väliaikaisen ahdingon sattuessa, eivätkä hänen läheisensä. Monissa muissa kulttuureissa läheiset ovat ne ensisijainen ja itsestäänselvä tuen lähde.

Olen siis täysin hyvinvointivaltion kannattaja, ja maksan mielelläni veroja, mutta jotenkin herättävää, että tällainen asenne on jonkun mielestä ihan normaali. Tukia pitää maksaa niitä tarvitseville.

Vierailija
93/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa hakemuksissa kysytään myös, omistatteko auton. Jos vastaus on kyllä, teidän on myytävä se ensin. Jos autosta on lainaa on teidän todistettava ettei myynti kannata - Turussa piti hankkia kahden autoliikkeen hinta-arvio ja liittää mukaan tosite auton jäljellä olevasta lainasta. Ja omistusasunnot ovat kyllä omaisuutta jota harvemmin on toimeentilotukiasiakkaalla...

Vierailija
94/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tosissaan ihmettelen, että jos miehellä on jo asunto ja sinulla on omistusasunto. Miten miehellä voi olla rahat loppu? Jos jaette yhteiset kulut puoliksi ja miehellä on ollut työ, niin luulisi että jotain jää säästöön.Asun kyllä avioliitossa, mutta meillä on säästössä 4 kuukauden menot juuri tämmöisiä tilanteita varten. Eli minulla on säästössä 4 kuukauden menot jotta ei tartte mennä sossuun. Eli minäkin luulen että tämä on provo.

Vierailija
95/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä nyt miettinyt ihan loppuun asti? Olet siis tosissasi sitä mieltä, että avopuolisosi pitäisi saada toimeentulotkua, joka on meidän kaikkien yhteistä rahaa, jotta sinä voisit kartuttaa henkilökohtaista omaisuuttasii? Todellista sossupummiutta, sanon minä.

Pahoittelen mutta laki on laki ja minun rahani minun. Voin halutessani olla tyhmä ja elättää toista ihmistä, mutta kukaan ei minua siihen velvoita koskaan.

Eli meidän muiden veronmaksajien pitäisi elättää sun miehesi? Ap, sä oot ääliö. Jos meillä olis sama tilanne avomiehen kanssa niin todellakaan kumpikaan ei lähtis sossulaan ruikuttamaan jos ei olis ihan pakko.

Juuri tämä! Miksi minun veronmaksajana, jolla on vielä vähemmän tekemistä ap:n miehen kanssa kuin jo mainituilla naapurin Arjalla ja sählykaveri Repellä, pitäis osallistua ap:n miehen talouteen mutta ap:n ei?

Vierailija
96/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan te tehdä niin, että sinä lainaat miehelle rahaa ja hän maksaa takaisin kun on töissä. Ja kukaan ei hae sossusta mitään. Ei tarvitse täytellä niiden kaavakkeita, jos ne ei silmää ilahduta. 

Vierailija
97/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmana rinnasteta. Kun avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta niin minkä takia on kuitenkin velvollisuus maksella molempien laskut ja ruuat?

Toimeentulotuki on hätätilarahoitus, ei mikään yleinen oikeus.

Ja sen saamiseen vaikuttaa se, mitä muut saman katon alla asuvat tienaavat. Piste.

Niin, ja avokilla on tarvetta rahalle, minulla ei. Ja lain mukaan minun omaisuuteni ei ole hänen. Piste.

Jos tää homma ei miellytä niin muutatte erilleen. piste.

Lain mukaan avopuolison omaisuus on henkilökohtainen. Jos ei miellytä niin älä lue lakia. Piste.

En lukenut koko ketjua (vielä), mutta voi apua miten hyvät naurut oon saanut jo tähän mennessä! :D Luuletko tosiaan, että sossu muuttaa käytäntöjään sen takia että sä et halua maksaa avokkis elämistä? Että täällä riehuminen muuttaa sun tilannettas mihinkään suuntaan.

Jos et halua avokkias elättää sitä aikaa kun hänellä on tiukkaa niin muuttakaa erilleen. Sossu ottaa sun tulosi huomioon, se fakta ei muutu miksikään vaikka menisit telttailemaan sossun eteen bannereiden kanssa.

Miksi et voi/halua elättää puolisoasi hänen vaikean hetkensä aikana? Aika itsekästä touhua..

Tt-tuki on niille jotka sitä todella tarvitsevat. Sinun miehesi ei muuta tarvitse kuin ehkä joviaalimman tyttöystävän.

Nimim. Elämäni aikana elättänyt kolmea miestä vähistä varoistani, enkä kadu vaikka pari niistä osoittautuikin hieman hulttioiksi -N29

Vierailija
98/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei saa sossusta rahaa vaikka sua ap ei olisikaan. Tosin kun asunto on myynnissä niin voi pyytää sossulta lainaa ja sitten kun asunto on myyty niin laina maksetaan takaisin.

Tosin sossuun on todistettava että asunnon myynnistä jää rahaa.

Voihan miehesi laittaa asuntonsa vuokralle niin siitäkin tulisi rahaa jos tuntuu ettei kaupaksi mene.

Jotkut vuokraa asunnon ihan vähäksi aikaakin mutta olisi hyvä jos on kalustettu.

Mulla oli aikanaan kaveri joka kritisoi sossua kun he ei saaneet rahaa sieltä. Heillä muutaman vuoden vanha farmari ja ok-talo ja iso peltoalue.

Vierailija
99/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on hätätilarahoitus, ei mikään yleinen oikeus.

Ja sen saamiseen vaikuttaa se, mitä muut saman katon alla asuvat tienaavat. Piste.

Niin, ja avokilla on tarvetta rahalle, minulla ei. Ja lain mukaan minun omaisuuteni ei ole hänen. Piste.

Onhan tuo mielenkiintoista, jos vaikka toinen osapuoli maksaisikin laskut ja lähtisi lomalle. Pieniä kiviäkö se toinen söisi?

Kyllä eli kannattaa katsoa tarkkaan kenen kanssa asuu yhdessä.

Vierailija
100/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh, täällä ois Ap yks joka ymmärtää tuota sinun ahdinkoa! Toivottavasti en joudu enää ikinä asioimaan sossulla. Ollaan siis melko nuori pari, kuten varmaan tekin.

Meillä ei siis yhteistä taloutta varsinaisesti ole, vaikka asutaankin yhdessä. Molemmat maksaa omat menonsa ja sillä hyvä. Meidän rahan käyttömme on niin erilaista, en minä ainakaan suostu poikaystäväni päihteitä rahoittamaan saati sitten useita satasia vievää musiikkiharrastusta.

Ihan naurettavaa väittää, ettei rakastaisi toista, jos ei halua käyttää vähäisiä varojaan toisen elättämiseen.

Ja minusta tuo on ihan hevonpaskaa, että avoparia kohdellaan näissä asioissa kuin avioparia, mutta sitten juurikin kuoleman sattuessa näin ei olekaan.

Varmistapa sitten, että teillä on erilliset vuokrasopimukset kämppään. Muuten saat vain syyttää itseäsi jos muutat asumaan yhteen päihdeongelmaisen rahansa (ja sinun rahat) hävittävän tyypin kanssa.