Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo sossun kanssa, apua (avoliitto)

huoooooooooooooh
03.01.2016 |

Nyt on sellainen tilanne, että avopuolisoni on toistaiseksi työtön ja peeaa. Hänellä alkaa pian työ X, mikäli hän saa tarvittavat rahat kasaan.

Täyttelimme tässä tt-tukihakemusta avopuolisolle, mutta ei helevetti... Hakemukseen vaaditaan kaikki tiedot, myös minusta, mikä on ymmärrettävää. Ymmärrettävää ei ole se, että siihen vaaditaan myös MINUN varallisuustietoni, vaikka minulla ei ole mitään v...n elatusvelvollisuutta avopuolisoani kohtaan, sanoo Suomen laki.

Mitä hemmettiä tässä nyt pitää tehdä?

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä nyt miettinyt ihan loppuun asti? Olet siis tosissasi sitä mieltä, että avopuolisosi pitäisi saada toimeentulotkua, joka on meidän kaikkien yhteistä rahaa, jotta sinä voisit kartuttaa henkilökohtaista omaisuuttasii? Todellista sossupummiutta, sanon minä.

Pahoittelen mutta laki on laki ja minun rahani minun. Voin halutessani olla tyhmä ja elättää toista ihmistä, mutta kukaan ei minua siihen velvoita koskaan.

Ei kukaan velvoitakaan mutta ei avokki saa myöskään toimeentulotukea. Sun hommaks jää ilmoittaa avokille ettet elätä sitä ja avokki voi sen jälkeen toimia miten parhaaksi näkee. Muuttaa pois tai menee velkajärjestelyyn tai mitä vain

1. asiallinen vastaus.

Vierailija
62/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä nyt miettinyt ihan loppuun asti? Olet siis tosissasi sitä mieltä, että avopuolisosi pitäisi saada toimeentulotkua, joka on meidän kaikkien yhteistä rahaa, jotta sinä voisit kartuttaa henkilökohtaista omaisuuttasii? Todellista sossupummiutta, sanon minä.

Pahoittelen mutta laki on laki ja minun rahani minun. Voin halutessani olla tyhmä ja elättää toista ihmistä, mutta kukaan ei minua siihen velvoita koskaan.

Laki tosiaan on laki ja avioliitonomaisissa oloissa elävät mies ja nainen rinnastetaan toimeentulotukilaissa aviopariin. Tukihan ei ole henkilökohtainen vaan perhekohtainen. Voit kiukutella ja polkea jalkaa ihan kuinka paljon haluat, mutta laki ei siitä miksikään muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perusongelma sulla on ap, että olet suhtautunut tähän mieheesi vain jonain hetken heilana, joka jätetään kun parempi ilmaantuu Muutenkaan en tajua että jos olet noin kova miestä kohtaan mikis edes olet valinnut hänet elämänkummpaniksesi, ja asutte yhdessä? Kuulostaa että sulla pitäiis olla joku yhtä varakas tai hyvätuloinen tai vielä rikkaampi kuin sinä, joka elättäisi sinut hädän hetkellä. Joten itseesi saat syyttää että olet sellaisen mihen kanssa kuin olet. Ja miten mies edes hkee toieentulotukea, kun on työttömyysorvauksetkin? Joku outo juttu tässä on taustalla. miten ei hänellä ole säästössä mitään tai omaisuutta jota realisoida tiukassa tilanteessa?

tukea ei heru ennen kuin lähetät omat tiliotteet kahdelta edellsieltä kuulta, veronpalautukset, palkkakuitit, jne jne.sossuun.

Ei ole oikeutettu muihin tukiin. Jos tt-tukeenkaan. En ole velvollinen kertomaan avopuolison henkilökohtaisia asioita vauvapalstalle. Hänen asuntonsa on myynnissä mutta ei mene kaupaksi. Mystistä?

Mies voisi vaihtaa kirjansa takaisin tuohon myynnissä olevaan omaan asuntoonsa, jolloin sinun tulosi eivät enää vaikuta tukiin. En tosin tiedä, myönnetäänkö toimeentulotukea jos on myymässä asuntoaan vai ehdottavatko esim käyttölainan hakemista pankista kun on kerran asunnon verran varallisuutta kuitenkin olemassa. Toimeentulotukihan on (tai sen ainakin pitäisi olla) viimesijainen tuki kun muita keinoja ei enää ole.

Vierailija
64/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on siis omistusasunto eli varallisuutta. Hän tuskin saa toimeentulotukea muuta kuin ehkä sosiaalista lainoitusta, mikä vastaa pankkilainaa käytännössä, mutta myönnetään sossusta, ja siis pitää maksaa takaisin. En olevikinä kuullutkaan, että varallisuutta omaava ihminen saisi toimeentulotukea. Asunnonhan voi heti esim vuokratakin ja sossulla on jono mahdollisia vuokralaisia, mamuja pääosin, joille voi vuojrata. Eli sossun asiakkaita joille sossu on antanut vuokrasitoumuksen ja vain vuokranantaja puuttuu.

Vierailija
65/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ps. Avopuolisot rinnastetaan tässäKIN tapauksessa aviopuolisoihin...

Ja se lukee Suomen laissa toimeentulotuen kohdalla....

Ei varmana rinnasteta. Kun avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta niin minkä takia on kuitenkin velvollisuus maksella molempien laskut ja ruuat?

Toimeentulotuki on hätätilarahoitus, ei mikään yleinen oikeus.

Ja sen saamiseen vaikuttaa se, mitä muut saman katon alla asuvat tienaavat. Piste.

Niin, ja avokilla on tarvetta rahalle, minulla ei. Ja lain mukaan minun omaisuuteni ei ole hänen. Piste.

Onhan tuo mielenkiintoista, jos vaikka toinen osapuoli maksaisikin laskut ja lähtisi lomalle. Pieniä kiviäkö se toinen söisi?

Vierailija
66/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perusongelma sulla on ap, että olet suhtautunut tähän mieheesi vain jonain hetken heilana, joka jätetään kun parempi ilmaantuu Muutenkaan en tajua että jos olet noin kova miestä kohtaan mikis edes olet valinnut hänet elämänkummpaniksesi, ja asutte yhdessä? Kuulostaa että sulla pitäiis olla joku yhtä varakas tai hyvätuloinen tai vielä rikkaampi kuin sinä, joka elättäisi sinut hädän hetkellä. Joten itseesi saat syyttää että olet sellaisen mihen kanssa kuin olet. Ja miten mies edes hkee toieentulotukea, kun on työttömyysorvauksetkin? Joku outo juttu tässä on taustalla. miten ei hänellä ole säästössä mitään tai omaisuutta jota realisoida tiukassa tilanteessa?

tukea ei heru ennen kuin lähetät omat tiliotteet kahdelta edellsieltä kuulta, veronpalautukset, palkkakuitit, jne jne.sossuun.

Ei ole oikeutettu muihin tukiin. Jos tt-tukeenkaan. En ole velvollinen kertomaan avopuolison henkilökohtaisia asioita vauvapalstalle. Hänen asuntonsa on myynnissä mutta ei mene kaupaksi. Mystistä?

En suhtaudu avokkiin hetken heilana vaan rakkauteni kohteena, johon en kuitenkaan omia rahojani työnnä ja samoin hän saa pitää rauhassa omat rahansa. Pienet tarjoamiset ja lahjat ovat asia erikseen, mutta minä en lähde kenenkään elämistä ja asumista makselemaan ikinä. Niin se vain menee minun kohdallani. Jos haluan antaa lahjan niin sitten annan lahjan, se on ihan erillinen ekstra eikä liity mihinkään.

No eikös avopuolison kannattaisi muuttaa kirjat omistamansa asuntoon siksi aikaa, kunnes työ - ja rahatilanne tasaantuu? Omistusasuntoonsa saisi asumistukea ja työttömyyskorvaukset lähtisi rullaamaan - ja toimeentuloakin voisi hakea omillaan. Kyllähän jokainen aikuinen on vastuussa omasta tilanteestaan mutta jos asutte saman katon alla, niin faktahan on se, että sinun taloudellinen tilanne ja omaisuus vaikuttaa, pidät siitä tai et.

Vierailija
67/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kiittää tilanteesta mm. kristillisdemareita, jotka olivat susiparien yleistyessä huolissaan siitä että avioparit ovat huonommassa asemassa tukien suhteen kuin avoparit. Sitten pistettiin pykälät juosten kusten uusiksi ja tilanne on tämä.

Vierailija
68/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kiittää tilanteesta mm. kristillisdemareita, jotka olivat susiparien yleistyessä huolissaan siitä että avioparit ovat huonommassa asemassa tukien suhteen kuin avoparit. Sitten pistettiin pykälät juosten kusten uusiksi ja tilanne on tämä.

Tavallaan oikein. Miksi avopuolisoilla pitäisi olla paremmat edut.

Vierailija
69/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ooohhh miten rakkaudellinen romanssi! Millon teijän häät on???!!iiihhhh!  ONNEA!! 

pyh! miinäminäminäminä....minun rahat on vain minun!  NO heitä se pellolle sitten! elä ikinä avioidu!

Vierailija
70/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariskunnalla on kaksi omistusasuntoa, ja vielä ruinaavat yhteiskunnalta almuja!!....ei ihm että suomi on hukassa!

Vierailija
71/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan oikein. Miksi avopuolisoilla pitäisi olla paremmat edut.

Toisaalta aviopuolison tilanne on turvatumpi erossa tai puolison kuollessa. Eikä kenenkään ole pakko mennä avioon jos ei halua. 

72/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sellainen tilanne, että avopuolisoni on toistaiseksi työtön ja peeaa. Hänellä alkaa pian työ X, mikäli hän saa tarvittavat rahat kasaan.

Täyttelimme tässä tt-tukihakemusta avopuolisolle, mutta ei helevetti... Hakemukseen vaaditaan kaikki tiedot, myös minusta, mikä on ymmärrettävää. Ymmärrettävää ei ole se, että siihen vaaditaan myös MINUN varallisuustietoni, vaikka minulla ei ole mitään v...n elatusvelvollisuutta avopuolisoani kohtaan, sanoo Suomen laki.

Mitä hemmettiä tässä nyt pitää tehdä?

No sossu ja vissiin myös Kela on sitä mieltä,että pariskunta jakaa elämiskulut.Joten kyllä,jos on virallisesti avopari,pitää papereihin merkitä myös sinun varallisuustietosi,ja ne vaikuttavat päätökseen.Jos molemmat ovat sossun asiakkaita,pariskunta saa vähemmän tukea kuin jos asuisivat erikseen.Mitään järkeä siinä ei ole,mutta toisaalta eipä noissa byrokratiakoukeroissa muutenkaan ole.

73/151 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä,että ap ei ole kovin kiintynyt avokkiinsa kun hän sivukaupalla inttää että ei ole velvollinen elättämään tätä :D Joo,ei siihen voi kukaan pakottaa,mutta kannattaako olla yhdessä ylipäätään jos se ihminen jota on tarkoitus rakastaa ja jakaa arki on vain taloudellinen taakka? Me olemme miesystävän kanssa vuorotellen elättäneet toisiamme,riippuen siitä kummalla on parempi rahatilanne,emmekä edes asu yhdessä.Kun välittää kumppanistaan,haluaa että myös kumppanilla on ruokaa ja laskut maksettu.Jos taas piittaa vain itsestään ja omaisuudestaan,ei kannata asua yhdessä toisen ihmisen kanssa.

Vierailija
74/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, miehellä on omistusasunto joka ei ole omassa käytössä. Problem??

Kyllä, minä pidän huolen vain ja ainoastaan omista laskuistani, tietenkin. Nyt olemme käyneet viime päivinä minun rahoillani kaupassa mutta maksut tasataan myöhemmin. Kenenkään laskuja en lähde makselemaan ja piste.

Aivan helvetin naurettavaa vetää rakkaus mukaan raha-asioihin ja syyllistää minua siitä. Jos odotan tasapuolista suhdetta ja sitä että aikuiset ihmiset hoitavat omat asiansa, ei sillä ole mitään v#tun tekemistä rakkauteni määrän kanssa. Kasvakaa! ;D

ap

Vierailija
75/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä nämä rahaongelmat hoidetaan niin, että mies saa rahansa jostain aivan muualta kuin minun pussistani, nyt ja jatkossa. Onneksi työ alkaa pian niin raha-asiatkin lähtevät rullaamaan :) Tämä onkin väliaikainen ongelma.

Vierailija
76/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ps. Avopuolisot rinnastetaan tässäKIN tapauksessa aviopuolisoihin...

Ja se lukee Suomen laissa toimeentulotuen kohdalla....

Ei varmana rinnasteta. Kun avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta niin minkä takia on kuitenkin velvollisuus maksella molempien laskut ja ruuat?

Toimeentulotuki on hätätilarahoitus, ei mikään yleinen oikeus.

Ja sen saamiseen vaikuttaa se, mitä muut saman katon alla asuvat tienaavat. Piste.

Niin, ja avokilla on tarvetta rahalle, minulla ei. Ja lain mukaan minun omaisuuteni ei ole hänen. Piste.

Onhan tuo mielenkiintoista, jos vaikka toinen osapuoli maksaisikin laskut ja lähtisi lomalle. Pieniä kiviäkö se toinen söisi?

Öööö... Tässä ei kukaan lähde lomailemaan yksin yhtään mihinkään. 

77/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kumma, että avoliittolaiset on aina huutamassa kuinka sitoutuneita he toisiinsa ovat. Sitoutuneimpia kuin avioliitossa elävät ikinä voivat olla. Mutta heti kun tulee kyse rahasta niin johan kiljutaan, että mulla ei ole mitään elatusvelvollisuutta avopuolisoani kohtaan. Elättäköön itse itsensä, multa ei tukea heru. Sossu maksakoon avopuolison menot, mun ei tarvi kun lakikin sanoo ettei oo pakko elättää.

Että juu, kyllä sitä ollaan niin sitoutuneita. Kyllä.

Olenko minä huudellut tässä jotain? Minulla sattuu olemaan terve järki myös parisuhteessa, asuin yhdessä tai en, eikä minun omaisuuteni muutu kenenkään muun omaisuudeksi vaikka olisi kuinka paljon rakkautta.

Että se siitä. Ap

Ei meidän muiden omaisuus muutu avopuolisosi omaisuudeksi vaikka teillä kahdella tuntemattomalla olisi keskenänne kuinka paljon rakkautta. Muuttakaa erillenne. Piste.

78/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei nyt oikein tajua.Rakkaus on sitä,että panee toisen ihmisen edun oman edun edelle.Se että jankkaa vain OMASTA  omaisuudestaan kuulostaa siltä,että se avopuolisio on siellä ap:n OMASSA kodissa vain jokin sisustuselementti.Yleensä parisuhteessa tehdään kompromisseja,eikä tuijoteta vain omaan napaan.Sitä paitsi jos miehellä on omaisuutta,siis se mainittu asunto,ei hän välttämättä saisi ilman avoliittoakaan toimeentulotukea.Sossu syynää tarkkaan,että on oikeasti täysin perseaukinen ennen kuin on oikeus toimeentulotukeen.Edelleenkin ihmetyttää,miksi asua avoliitossa jos kerran se ei merkitse asioiden jakamista ja yhteistä taloutta.Voihan sitä rakastaa ja seurustella eri osoitteista käsinkin.

Vierailija
79/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laki sanoo, että avoliitto rinnastetaan avioliittoon toimeentulotuen kohdalla niin sinun henkilökohtainen mielipiteesi että "rahat ja rakkaus on meillä erikseen" ei auta mitään.

Ja missä käytössä se avokin omistama asunto sitten on jossei saa mitään tulojakaan siitä?

Vierailija
80/151 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä täällä uliset, mene sinne sossuun valittamaan. Vaikka ei sun avokki tuu siltikään rahaa saamaan sieltä, ei edes vaikka hakisitte tukea "kämppiksinä". Ja jos sillä vielä on omaisuutta (asunto) niin ei saa mitään muutenkaan, kuten tässä on nyt aika pitkään jo jankattu. Mutta kun näköjään et usko, niin mene sinne sossuun jankkaamaan, tai vaikka eduskuntaan valittamaan laista.