Mä en ymmärrä ihmisiä joilla on tarve ajaa ylinopeutta. Miksi eivät lähde ajoissa liikkeelle ni ei tartte kaahata
Että näin. Vihaan ohittelijoita ja näitä citymaasturi kuskeja jotka ovat niin tärkeilijöitä että saavat rikkoa huoletta lakia.
Kommentit (14)
Itseä ottaa eniten päähän ne, jotka kuvittelevat, että tietyön kohdalla oleva nopeusrajoitus ei koske heitä.
Se on ihan jäätävän vaarallista, kun esim. moottoritiellä toiset ajavat 50 km/h ja sitten tämä, jota säännöt eivät koske, vetää vasenta kaistaa 120 km/h.
Ei kannata tuhlata energiaa vihaamalla asioita, joihin ei voi vaikuttaa.
Mennään fiiliksellä, ei järjellä. Sähkiksellä erityisesti huomaa, että sattumalla on aivan järkyttävä merkitys ajoaikaan, kun se mittaa minuutteja jolloin auto on ollut liikkeessä. Pahimmillaan ajoaika on päälle 500 kilsan matkalla liki sama, vaikka vakkariin laittaisi 10 km/h enemmän nopeutta. Teoreettinen ajansäästö sulaa minimaaliseksi liikenteen, tietöiden ja taajamien matalempien rajoitusten vuoksi.
Ehkä ovat lähteneet ajoissa, mutta etupuskurissa roikkuvia Minun-ei-tarvii-ehtiä-mihinkään-ja-ajan-miten-huvittaa-autoilijoita on ollut liikkeellä niin paljon, että kiire on kumminkin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ovat lähteneet ajoissa, mutta etupuskurissa roikkuvia Minun-ei-tarvii-ehtiä-mihinkään-ja-ajan-miten-huvittaa-autoilijoita on ollut liikkeellä niin paljon, että kiire on kumminkin tullut.
Eli tarkoitat ettei ole lähtenyt ajoissa, vaan viime tipassa.
Menisivät junalla, jos päätä pakottaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Juna menee parhaimmillaan 220 kilometriä tunnissa.
Lapsuudessa saatu aivovamma pakottaa ajamaan ilman turvaväliä ja ohittamaan aina. Ajansäästöstä ei ole kysymys.
Koska minusta ainakin on mukavaa käyttää niitä hevosvoimia mitä BMW:stäni löytyy. Jos ajaisin jollain nissan Micralla tai Opel Corsalla niin kaipa sitä silloin tulisi ajeltua nopeusrajoitusten mukaan.
Ja nyt puhun tilanteesta missä on 100 km/h tai 120 km/h rajoitus.
80 km/h ja sitä alle olevissa nopeuksissa noudatan orjallisesti likkennemerkkien määräämää nopeutta.
Heillä on kiire punaisiin valmiina odottamaan
Nyt kun taas työkseen ajaa paljon. Kaupunkiliikenteessä. Huomaa sellattiisii asian. Et kiireohitus nyt. Toinen kiireohitus. Kaistan vaihto. Itse en vaihda kaistaa. Tiedän minne menen.
5 risteystä myöhemmin. Sama kiirekaveri vaihtaa kaistaa taakseni ja jatkaa takanani matkaa seuraavaan käännökseen asti. Menevät yleensä suoraan.
Ehkä heillä on se kakka hätä ja vaipat kotona. Aikoinaan ajoin kameroilla varustettuun kylään. Tiesin kameroita olevan 4 seuraavan 5 km matkalla. Nopeusrajoitus tippui 60. Ja merkit tien molemminpuolinen. Hiljensin ennen merkkejä, koska kamera. Takana tuleva Mersu kiihdytti vauhtia. Ajoi ohi ja kamera välähti. 20 km kilometrin päässä olevan huoltoaseman pihasta kääntyi taakseni ja ajoi kiltisti pientä ylinopeutta seuraava 200 km perässäni turvavälin kanssa.
Sellanen kakkahätä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessa saatu aivovamma pakottaa ajamaan ilman turvaväliä ja ohittamaan aina. Ajansäästöstä ei ole kysymys.
Tuosta turvavälistä tuli mieleen eräs kuljettaja tältä viikolta. Mä olen aina pitänyt lyhimpänä onnistuvana turvaavälinä sellaista henkilöauton mittaa maantienopeudessa, mutta tämä sankari onnistui jonossa ajamaan ainakin yli 10 kilometriä varmaan noin puolen metrin - metrin päässä edellä menevästä 80-100km/h nopeusrajoitus alueella. Hirveää ylinopeutta piti mennä ohi ohitus kaistan viime metreillä ja jarruttaa ihan edessä olevan puskuriin kiinni. Jono meni sellaista 99-102km/h todellisen nopeuden vauhtia tuossa kohtaa...
Itseasiassa, jos ajat 400km, joka on Suomessakin jo aika pitkä matka, aikaa menee keskinopeudella 75km/h 5h 20mim, keskinopeudella 80km/h 5h ja keskinopeudella 85km/h 4h 43min. Eli kyllä tuolla keskinopeudella on pitkässä matkassa merkitystä.
Mutta sitten todetaan , että keskinopeuden nostaminen hetkellisesti suuremmalla nopeudella on vaikeaa ja moottoriteitä lukuunottamatta hyviä ohituspaikkoja on monesti melko rajallinen määrä esimerkiksi 30km matkalla. Jos esimerkiksi tiedät, että 30km päästä käännyt isolta tieltä pois ja vaihtoehtoja on edellä (80km/h) menevän rekan ohitus tai sen perässä ajaminen. Jos ohittaisit ja pääsisit ajamaan koko tuon 30km 100km/h nopeutta, niin aikaa menisi 18 minuuttia, jos et ohita, pääset ajamaan 80km/h ja aikaa menee 22,5 minuuttia eli 4,5 minuuttia enemmän. Jos esimerkissä saavuttaisit seuraavan rekan esimerkiksi 10km päästä ajaisit tuota 30km matkaa 21 minuuttia eli vain 1,5 minuuttia vähemmän kuin 80km/h kokomatkan ajamalla. Keskinopeus olisi 85,7km/h, joten kyllä se nousee, mutta ei kovin paljon.
Haluavat leikkiä jotain formula-/rallikuskia, eivätkä osaa erottaa kilpailutilannetta ja siviililiikennettä toisistaan.
Vauhtisokeus.