Menee hermo sossun kanssa, apua (avoliitto)
Nyt on sellainen tilanne, että avopuolisoni on toistaiseksi työtön ja peeaa. Hänellä alkaa pian työ X, mikäli hän saa tarvittavat rahat kasaan.
Täyttelimme tässä tt-tukihakemusta avopuolisolle, mutta ei helevetti... Hakemukseen vaaditaan kaikki tiedot, myös minusta, mikä on ymmärrettävää. Ymmärrettävää ei ole se, että siihen vaaditaan myös MINUN varallisuustietoni, vaikka minulla ei ole mitään v...n elatusvelvollisuutta avopuolisoani kohtaan, sanoo Suomen laki.
Mitä hemmettiä tässä nyt pitää tehdä?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Luepa laki toimeentulotuesta. Sieltä selviää vastaus tähän vitutukseesi. Sosiaaltyöntekijänä suosittelen myös, että kannattaa ottaa yhteys sosiaaliasiamieheen. Hän osaa kertoa sulle miten asiat menee, onko sua mahdollisesti kohdeltu väärin ja onko sulla esim. mahdollisuuksia valittaa. Voin kuitenkin jo nyt alkuun kertoa, että toimeentulotukilaskelmassa otetaan aina koko perheen tulot ja menot huomioon. Toimeentulotuki ei nimittäin ole mikään henkilökohtainen tuki, vaan koko perheen VÄLIAIKAINEN, VIIMESIJAINEN tuki. Avopuolisosi ei ole viimesijaisen tuen tarpeessa, koska sinä asut samassa taloudessa ja sinulla on rahaa. Näissä ollaan tosi tarkkoja ja voin varmasti sanoa, että tappelettepa tästä miten paljo hyvänsä, niin toimintatapa on ja pysyy samana.
Eli sosiaalitoimi ottaa tämän asunnottoman ex-avopuolison kunnan vuokra-asuntoon, maksaa takuut, vuokran, sähkön ja toimeentulotuen varmaankin pidemmän aikaa kuin maksaisi nyt akuuttia tukea.Tosi järkevää :)
Jos ap ei toimita omia tietojaan, niin hylky sieltä tulee...siinä on sitten valitusosoite mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ps. Avopuolisot rinnastetaan tässäKIN tapauksessa aviopuolisoihin...
Ja se lukee Suomen laissa toimeentulotuen kohdalla....
Ei varmana rinnasteta. Kun avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta niin minkä takia on kuitenkin velvollisuus maksella molempien laskut ja ruuat?
Toimeentulotuki on hätätilarahoitus, ei mikään yleinen oikeus.
Ja sen saamiseen vaikuttaa se, mitä muut saman katon alla asuvat tienaavat. Piste.
Niin, ja avokilla on tarvetta rahalle, minulla ei. Ja lain mukaan minun omaisuuteni ei ole hänen. Piste.
Jos tää homma ei miellytä niin muutatte erilleen. piste.
Lain mukaan avopuolison omaisuus on henkilökohtainen. Jos ei miellytä niin älä lue lakia. Piste.
Lain mukaan se sun avopuolisosi ei saa toimeentulotukea jos sun tulot ja omaisuus on liian isot. Näin se on, ei siinä auta lapsellinen kiukuttelu. Jos et halua maksaa avokin laskuja niin muutat omaan asuntoon. Avoliitossa on tietyt velvoitteet, jotka hyväksyy avoliittoon muuttaessaan. Itse olet sen avokkisi kanssa yhteen muuttanut, ei sua siihen kukaan pakottanut.
Ihan kirjaimellisesti omassa asunnossani tässä asustelen :)
No kyllähän avopuolisosi sitten omaisuudestasi hyötyy, jos ei kerta vuokraa sinulle maksele. Jos maksaa vuokraa, niin sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Kerro omaisuudeksesi pyöreä 0. Mitäpä se sinulle toisten hakemukset kuuluvat.
Ei se sinun hakemuksesi ole.
Aika kylmää.. meillä oikeestaan ihan sama tilanne, mutta nään asian kyllä aivan eri tavalla. Mun mies on mun perhe ja huolehditaan toisistamme myös rahallisesti, rahat on oikeastaan aina yhteiset vaikka omat tilit ja tulot onkin.
se toimeentulotuki on kyllä tarkoitettukin myös sulle, esim. sinäkin saat automaattisesti maksusitoumuksen lääkkeisiin yms.
Oletko sä nyt miettinyt ihan loppuun asti? Olet siis tosissasi sitä mieltä, että avopuolisosi pitäisi saada toimeentulotkua, joka on meidän kaikkien yhteistä rahaa, jotta sinä voisit kartuttaa henkilökohtaista omaisuuttasii? Todellista sossupummiutta, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma, että avoliittolaiset on aina huutamassa kuinka sitoutuneita he toisiinsa ovat. Sitoutuneimpia kuin avioliitossa elävät ikinä voivat olla. Mutta heti kun tulee kyse rahasta niin johan kiljutaan, että mulla ei ole mitään elatusvelvollisuutta avopuolisoani kohtaan. Elättäköön itse itsensä, multa ei tukea heru. Sossu maksakoon avopuolison menot, mun ei tarvi kun lakikin sanoo ettei oo pakko elättää.
Että juu, kyllä sitä ollaan niin sitoutuneita. Kyllä.
Olenko minä huudellut tässä jotain? Minulla sattuu olemaan terve järki myös parisuhteessa, asuin yhdessä tai en, eikä minun omaisuuteni muutu kenenkään muun omaisuudeksi vaikka olisi kuinka paljon rakkautta.
Että se siitä. Ap
kyllä se miehes vaan sinut perii jos kuolet. HÄn on lähin omaisesi, koska on elämänkumppanisi. Hän hautaa sinut, järjestelee kuolinpesäsi, ja perii sinut. määrää hoidostasi jos et itse voi. Myös teidät haudataan samaan hautaan kahdestaan. Itte te avoliittolaiset olette halunneet itsellenne kaiki samat oikeudet kuin avioliittolaisille joten sitä saa. Kyllähän tte toisillenne ruuatkin laitatte, ja samasta kahvinkeittimetsä juotte. Kaikkihan teillä on yhteistä. Vai onko teillä kotna omat kahvipaketit, sulle oma, ja puolisolle oma, eri maitopurkit molelmmille, eri ruuat molemmille joihin toinen ei saa koskea.
:'D Avopuoliso ei peri paskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lainaat sille avokille rahaa ja teette velkakirjan.
Lainaisitko sinä toimeentulotukiasiakkaalle? Ei kai ap nyt menisi tekemään typeriä "sijoituspäätöksiä"?
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä nyt miettinyt ihan loppuun asti? Olet siis tosissasi sitä mieltä, että avopuolisosi pitäisi saada toimeentulotkua, joka on meidän kaikkien yhteistä rahaa, jotta sinä voisit kartuttaa henkilökohtaista omaisuuttasii? Todellista sossupummiutta, sanon minä.
Pahoittelen mutta laki on laki ja minun rahani minun. Voin halutessani olla tyhmä ja elättää toista ihmistä, mutta kukaan ei minua siihen velvoita koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro omaisuudeksesi pyöreä 0. Mitäpä se sinulle toisten hakemukset kuuluvat.
Ei se sinun hakemuksesi ole.
On se myös ap:n hakemus, toimeentulotukihakemus on talouskohtainen, ei henkilökohtainen. Hakemuksessa otetaan huomioon KAIKKIEN saman katon alla asuvien tulot ja menot. Ja ihan sitten sellainen tiedoksi, että sosiaalitoimi saa väestörekisterikeskuksen kautta tarkat tiedot siitä, missä ap:n avokki on kirjoilla. Lisäksi tiliotteista näkee kyllä, onko tosiaan yksineävä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaisitko sinä toimeentulotukiasiakkaalle? Ei kai ap nyt menisi tekemään typeriä "sijoituspäätöksiä"?
Onhan jo pelkästään se ihan hemmetin typerä "sijoituspäätös" olla avoliitossa toimeentulotukiasiakkaan kanssa :D Jos siis elämältään hakee aina taloudellista tuottoa ja hyviä sijoituksia, niin työtön toimeentulotukiasiakas puolisona on aika harkitsematon siirto :D
perusongelma sulla on ap, että olet suhtautunut tähän mieheesi vain jonain hetken heilana, joka jätetään kun parempi ilmaantuu Muutenkaan en tajua että jos olet noin kova miestä kohtaan mikis edes olet valinnut hänet elämänkummpaniksesi, ja asutte yhdessä? Kuulostaa että sulla pitäiis olla joku yhtä varakas tai hyvätuloinen tai vielä rikkaampi kuin sinä, joka elättäisi sinut hädän hetkellä. Joten itseesi saat syyttää että olet sellaisen mihen kanssa kuin olet. Ja miten mies edes hkee toieentulotukea, kun on työttömyysorvauksetkin? Joku outo juttu tässä on taustalla. miten ei hänellä ole säästössä mitään tai omaisuutta jota realisoida tiukassa tilanteessa?
tukea ei heru ennen kuin lähetät omat tiliotteet kahdelta edellsieltä kuulta, veronpalautukset, palkkakuitit, jne jne.sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen mutta laki on laki ja minun rahani minun. Voin halutessani olla tyhmä ja elättää toista ihmistä, mutta kukaan ei minua siihen velvoita koskaan.
Miksi sä jauhat ja jauhat, etkä mene finlexiin lukemaan sitä lakia toimeentulotuesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asu yksin ja älä tee lapsia, niin ei tarvitse elättää ketään.
Suomessa EI kannata asua yhteistaloudessa johan se on jo täällä peukutettu toteen. Huom sairaus kulut ja kaikki laskut tulisi puolison kustantaa. No sellaisen kansan saa kun ansaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ps. Avopuolisot rinnastetaan tässäKIN tapauksessa aviopuolisoihin...
Ja se lukee Suomen laissa toimeentulotuen kohdalla....
Ei varmana rinnasteta. Kun avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta niin minkä takia on kuitenkin velvollisuus maksella molempien laskut ja ruuat?
Elatusvelvollisuus ei liity tähän. Tuet katsotaan aina talouskohtaisesti, ei henkilökohtaisesti. Tämä pätee myös jos asunnossa asuisi isovanhempia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ei ole sossun vika jos kaksi parisuhteessa olevaa ei ole pystynyt sopimaan kustannusten jakamisesta. Toimitat nyt vaan kaikki paperit sinne ja sukkelaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan jo pelkästään se ihan hemmetin typerä "sijoituspäätös" olla avoliitossa toimeentulotukiasiakkaan kanssa :D Jos siis elämältään hakee aina taloudellista tuottoa ja hyviä sijoituksia, niin työtön toimeentulotukiasiakas puolisona on aika harkitsematon siirto :D
Voi vitun idiootti. Avokki on TOISTAISEKSI työtön, olisikohan ekaa kertaa elämässään ilman työtä. Ja työttömyys on kestänyt pienen hetken ja uusi työ on lähes satavarmasti alkamassa, kunhan pari asiaa järjestyy. Koittakaa nyt herranenaika pysyä asiassa ja jättäkää turhat spekulaatiot pois kun ette tiedä tippaakaan mistä vouhotatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan velvoitakaan mutta ei avokki saa myöskään toimeentulotukea. Sun hommaks jää ilmoittaa avokille ettet elätä sitä ja avokki voi sen jälkeen toimia miten parhaaksi näkee. Muuttaa pois tai menee velkajärjestelyyn tai mitä vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nykyisessä työmarkkinatilanteessa tuohon on voinut ajautua....ei sitä suota pidä enää syvemmäksi kaivaa.
Kaveri etsii uuden osoitteen jos aikoo saada laskunsa maksetuksi.
Aikana, jolloin työttömyyskorvaus oli riippuvainen puolison tuloista, kerroin silloiselle avokille että minä en sitten hänen hakemuksiinsa liitteitä toimita kun ei kerran työnhakukaan liiemmin kiinnosta ansiosidonnaisen aikana. Kaveri etsi sitten ymmärtäväisemmän elättäjän itselleen :)
Vierailija kirjoitti:
perusongelma sulla on ap, että olet suhtautunut tähän mieheesi vain jonain hetken heilana, joka jätetään kun parempi ilmaantuu Muutenkaan en tajua että jos olet noin kova miestä kohtaan mikis edes olet valinnut hänet elämänkummpaniksesi, ja asutte yhdessä? Kuulostaa että sulla pitäiis olla joku yhtä varakas tai hyvätuloinen tai vielä rikkaampi kuin sinä, joka elättäisi sinut hädän hetkellä. Joten itseesi saat syyttää että olet sellaisen mihen kanssa kuin olet. Ja miten mies edes hkee toieentulotukea, kun on työttömyysorvauksetkin? Joku outo juttu tässä on taustalla. miten ei hänellä ole säästössä mitään tai omaisuutta jota realisoida tiukassa tilanteessa?
tukea ei heru ennen kuin lähetät omat tiliotteet kahdelta edellsieltä kuulta, veronpalautukset, palkkakuitit, jne jne.sossuun.
Ei ole oikeutettu muihin tukiin. Jos tt-tukeenkaan. En ole velvollinen kertomaan avopuolison henkilökohtaisia asioita vauvapalstalle. Hänen asuntonsa on myynnissä mutta ei mene kaupaksi. Mystistä?
En suhtaudu avokkiin hetken heilana vaan rakkauteni kohteena, johon en kuitenkaan omia rahojani työnnä ja samoin hän saa pitää rauhassa omat rahansa. Pienet tarjoamiset ja lahjat ovat asia erikseen, mutta minä en lähde kenenkään elämistä ja asumista makselemaan ikinä. Niin se vain menee minun kohdallani. Jos haluan antaa lahjan niin sitten annan lahjan, se on ihan erillinen ekstra eikä liity mihinkään.
Jep, näin juuri. Tämä on ollut jo aika päiviä sitten näin. Jos teillä on yhteinen vuokrasopimus yhteiseen asuntoon, niin teidät katsotaan yhteiseksi ruokakunnaksi ja molempien tulot huomioidaan. Jos olet hyvätuloinen, niin tuskin saatte tt-tukea. Tai miehesi saa. Me aikoinaan, yli 20v sitten oltiin avopari ja saatiin jossain välissä tt-tukea ja molempien tulot tietysti huomioitiin. Mutta koska avoliitossa oltiin, niin miellettiin toisemme puolisoiksi ja myös elettiin sen mukaan. Laskut maksoi se, jolla kulloinkin oli rahaa tai osti ruuat. Sama systeemi edelleen ja hyvin toimii. Ei meillä ole minun ja sinun rahoja. Olisihan se hullua, että toinen saman katon alla olisi nälissään tai muuten ongelmissa laskujen kanssa ja toinen elelisi herroiksi. Jos näin on ajattelutapa, ei minusta tarvitsisi edes yhteen muuttaa. Eihän tuo tt-systeemi toimisi, jos toimeentulo määräityisi aina taloudessa yhden ihmisen mukaan.