Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?

Vierailija
01.01.2016 |

Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.

Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.

Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.

Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.

Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni peruskohteliaisuuteen kuuluu tuoda sellaista, jota myös isäntäväki pystyy syömään. Av:llähän näin ei ajatella, koska allergiat ja nirsous = sama asia. Kaikki mistä aiheutuu extravaivaa kuten vaikka maidottomien ruisnachojen valinta sour cream & onion -sipsien sijaan (tai molempien tuominen, hui!) on aivan liian vaivalloista, kun se ei liikuta omaa pyllyä.

Vierailija
42/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millä tavoin panostitte tarjottaviin enemmän? Rahallisesti vai vaivannäöllä?

Itselläni on ruokarajoitteita, mutta en pyytäisi vieraita tuomaan nyyttäreihin minulle sopivia herkkuja. Jos pitäisin nyyttärit, varaisin sen verran tarjottavaa, että saan itselleni siitä tarpeeksi syötävää ja vieraatkin olisivat tyytyväisiä.

Jos menisin muiden luokse, kysyisin etukäteen mitä muut tuovat. Jos en voisi syödä muiden tarjottavia, ilmoittaisin ottavani omat herkut mukaan ja etten pysty allergioideni vuoksi syömään mitään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nyyttärien idea ole, että jokainen tuo omat syötävänsä ja muut saavat niitä maistella? Jos menisin itse ruoka-allergikon luokse nyyttäreille, ottaisin mukaan sellaista normaalia syötävää mitä minä ja muut kaverit pystyisimme syömään. Olettaisin, että ruokarajoitteiset tekevät puolestaan omat syötävänsä, eivätkä oleta, että vieraat valmistavat heille omia herkkujaan.

Minusta nyyttärien idea on se, että kaikki tuo jotain yhteiseen käyttöön. Miksi jotkut ajattelee että kaikki tuo omat safkat ja muut voi niitä maistaa? Olisiko järkevää että yksi syö ensisijaisesti salaattia, toinen lähinnä suolaista piirasta, kolmas mussuttaa sipsejä ja neljäs, joka vastasi juomista, on aivan tuiterissa? Ideahan on, että taakka jaetaan, ja yhteistyön avulla kaikille on monta lajia tarjolla. Kukaan ei joudu tuomaan/valmistamaan monta eri sorttia. Kun laitetaan ruokaa kaikille, pitäisi huomioida muutkin osallistujat. Toki ihan kaikki ruoka ei ole ihan kaikken mieleen, mutta sellaista elämä on.

Korkeintaan jossain ala-asteen juhlissa nyyttärit tarkoittaa sitä, että joka lapsella on oma karkkipussi, ja kavereiden kanssa voi maistaa toisten karkkeja.

Vierailija
44/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Käsitykseni on ollut, että nyyttäreihin tuodaan tarjoiltavaa, jonka olettaa ja t o i v o o olevan kaikkien mieluista ja kruunaavan juhlat hauskan seuran lisäksi.

Vierailija
45/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni peruskohteliaisuuteen kuuluu tuoda sellaista, jota myös isäntäväki pystyy syömään. Av:llähän näin ei ajatella, koska allergiat ja nirsous = sama asia. Kaikki mistä aiheutuu extravaivaa kuten vaikka maidottomien ruisnachojen valinta sour cream & onion -sipsien sijaan (tai molempien tuominen, hui!) on aivan liian vaivalloista, kun se ei liikuta omaa pyllyä.

Aivät pysty syömään ruistakaan, sanottiin jossain viestissä. Moniallergisten pitäisi kertoa suoraan, mitä ihmettä he voivat syödä.

Vierailija
46/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että ei riitä että kirjoitan että mies ei voi syödä maitoproteiinia, tomaattia, kalaa eikä ruista, vaan pitää sen lisäksi antaa esimerkkejä tuotteista jotka ovat tällaisia?

AP

Kyllä ehdottomasti. En ole tosin tuo kirjoittaja, jota kommentoit. Mutta et nyt ilmeisesti ymmärrä, että jos ei ole jatkuvasti tottunut tuollaiseen ruokavalioon, niin on ihan oikeasti vaikea keksiä vierastarjottavaa, jossa kaikki nuo rajoitukset on otettu huomioon.

Eikö muuten mikään dipattava sopinut teille, vaikka dippikastikkeet eivät sopineetkaan?

Ei, koska dipattavana oli sipsejä jotka sisältävät maitoa. 

AP

Kyllähän sinä olisit voinut niitä sipsejä syödä.. Ja vieraidesi puolustukseksi täytyy sanoa, ettei minullakaan olisi tullut mieleen, että sipseissäkin voi olla maitoproteiinia.

Samoin, ei olisi tullut mieleenkään tarkistaa sipsien sisältöä maidon varalta!

Vierailija
47/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nyyttärien idea ole, että jokainen tuo omat syötävänsä ja muut saavat niitä maistella? Jos menisin itse ruoka-allergikon luokse nyyttäreille, ottaisin mukaan sellaista normaalia syötävää mitä minä ja muut kaverit pystyisimme syömään. Olettaisin, että ruokarajoitteiset tekevät puolestaan omat syötävänsä, eivätkä oleta, että vieraat valmistavat heille omia herkkujaan.

Söisitkö sitten heidän ruokansa ennen kuin syöt ne omasi, kuten tässä tapauksessa on käynyt?

Jos heidän ruokaa olisi paljon ja se olisi aseteltu tarjoilupöydälle (isäntäväki laittaisi meidän muiden tuomat ruuat jääkaappiin), niin kyllä söisin. Jos kaikki ruoka aseteltaiisiin samalla tavalla tarjolle, niin silloin tietysti myös omaa.

Vierailija
48/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttärien periaate on että KAIKKI tuovat jotain syötävää. Ei niin että jokainen tuo vain itselleen syömiset/juomiset.

Ja kyllä mielestäni on ERITTÄIN epäkohteliasta että kaverit EIVÄT ottaneet huomioon isäntäparin allergioita, ei edes vähän. Varsinkin kun ensin tyhjennetään pöytä isäntäparin ruuista.

Ja saa olla kyllä ääärimmäisen laiskoja kavereita jos eivät 5 minuuttia googlaa. Ei niiden ruokajuttujen etsimiseen tunteja mene kuten joku edellä mainitsi. Ja jos menee niin sitten on kyllä muuta vikaa kuin isäntien ruokarajoitukset ja ne viat on sen etsijän päässä....

Vierailija
49/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyyttärien periaate on että KAIKKI tuovat jotain syötävää. Ei niin että jokainen tuo vain itselleen syömiset/juomiset.

Ja kyllä mielestäni on ERITTÄIN epäkohteliasta että kaverit EIVÄT ottaneet huomioon isäntäparin allergioita, ei edes vähän. Varsinkin kun ensin tyhjennetään pöytä isäntäparin ruuista.

Ja saa olla kyllä ääärimmäisen laiskoja kavereita jos eivät 5 minuuttia googlaa. Ei niiden ruokajuttujen etsimiseen tunteja mene kuten joku edellä mainitsi. Ja jos menee niin sitten on kyllä muuta vikaa kuin isäntien ruokarajoitukset ja ne viat on sen etsijän päässä....

Moniallergisen tapauksen kanssa voi mennä tunteja, jos haluaa viedä sekä heille sopivaa että muitakin miellyttävää ja lompakolle sopivaa. Minusta ap vaikuttaa epäkohteliaalta, eivät kaverit. Helpoitenhan tuosta "ongelmasta" pääsee siten, että järjestää nyyttärit vain sen kumppaninsa kanssa tai muiden samalla tavalla moniallergisten kanssa.

Vierailija
50/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliasta. Ei osata huomioida toisia. Ei viitsitä nähdä yhtään vaivaa. Tuo olisi ollut helppo hoitaa niin siksi en ymmärrä. Jos maidoton tuntuu vaikealta, niin olisi voinut kysyä neuvoa. Ja jos omassa huippu reseptissä on pakko käyttää maitoa, olisin siitä ilmoittanut etukäteen.

Vierailija
51/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nyyttärien idea on se, että kaikki tuo jotain yhteiseen käyttöön. Miksi jotkut ajattelee että kaikki tuo omat safkat ja muut voi niitä maistaa? Olisiko järkevää että yksi syö ensisijaisesti salaattia, toinen lähinnä suolaista piirasta, kolmas mussuttaa sipsejä ja neljäs, joka vastasi juomista, on aivan tuiterissa? Ideahan on, että taakka jaetaan, ja yhteistyön avulla kaikille on monta lajia tarjolla. Kukaan ei joudu tuomaan/valmistamaan monta eri sorttia. Kun laitetaan ruokaa kaikille, pitäisi huomioida muutkin osallistujat. Toki ihan kaikki ruoka ei ole ihan kaikken mieleen, mutta sellaista elämä on.

Korkeintaan jossain ala-asteen juhlissa nyyttärit tarkoittaa sitä, että joka lapsella on oma karkkipussi, ja kavereiden kanssa voi maistaa toisten karkkeja.

Yleensä nyyttärit tarkoittavat juuri sitä, että joku vie sen perussipsipussin ja joku tuo keksejä tai piirakkaa tms. ja kaikki halukkaat saavat niitä napostella. Kaikki eivät tykkää tai voi syödä kaikkea. Menee vähän hankalaksi, jos JOKAISEN ruokia tuovan pitää huomioida monta ruokarajoitetta.

Luulisi, että nyyttäreissä on yleensä tarjolla jotain, mikä sopii rajoitteisellekin. Kun kerran herkkujen tuojia on monta. Mielestäni on kohtuutonta, jos tavallisia herkkuja, kuten esimerkiksi suklaata ei voisi viedä tarjolle. Harmillisen huono tuuri käynyt, jos kaikissa teidän juhliinne tuoduissa herkuissa oli maitoa tai ruista tai tomaattia ja kaikki vaivalla valmistamanne herkutkin loppuivat ennen kuin saitte itse suupalaakaan.

Vierailija
52/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun tekee mieli suolaista piirakkaa, teen sellaista nyyttäreille. Jos kaverini on salaatinystävä, hän tekee salaattia nyyttäreille. Tottakai jokainen vie nyyttäreille sellaista, mistä itse tykkää ja mitä haluaa syödä. Tottakai nyyttäreillä muut myös saavat maistaa ja ottaa mitä ruokaa haluavat. Mielestäni nyyttäreiden idea on edelleen, että sinne tuodaan sellaista ruokaa mistä myös itse pitää. Ei minun tulisi mieleenkään tuoda nyyttäreille sellaista, mitä en pysty itse syömään. Mielestäni ap:n olisi pitänyt pitää huoli siitä, että tekevät miehensä kanssa sellaista ruokaa, mitä voivat itse tehdä. Jos nyyttäreille olisi tullut vegaani, tuskin ap&mies olisi tehnyt vegaania varten omaa kasvisruokaa, vaan olisivat odottaneet vegaanin tuovan sellaista, mitä pystyy itse syömään.

Vierailija
53/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähipiirissä on yksi keliaakikko. Hänen takiaan tehdään kaikissa juhlissa kaikki tarjottavat gluteenittomiksi. Kukaan ei kitise eikä koe sitä hankaluudeksi. Sen verran harvinaista juhlatarjottavan tekeminen on, että ei oo iso vaiva. Näin siis toimittiin mm. esikoisemme rippijuhlissa, jossa siis kaikki tarjottava oli sopivaa kaikille.

Minusta inhottavaa ajattelemattomuutta ystäviltä, etteivät huomioineet allergioitanne. Eivät kovin vaivalloisilta vaikuttaneet.

Vierailija
54/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. En "torppaa", olen jopa kiittänyt uudesta näkökulmasta. Sen sijaan vastaan sellaisiin juttuihin missä ei olla osattu ottaa koko tilannetta huomioon. Esimerkiksi tämä ajatus että kaikki tuovat omansa - jo aloituksesta käy ilmi että oltiin sovittu että kuka tuo juomaa ja kuka ruokaa, eikö sen pitäisi vihjata että kaikki syövät kaikkea? 

Ja sille joka käski olla tarjoamatta ruokaa - olimme laittaneet pöydän valmiiksi, isäntäpari kun olemme. Olisiko pitänyt korjata ruoka pois ja sanoa että ette saakaan syödä tätä kun meille ei jää mitään muuten? 

Ja kysymykseen siitä miten panostimme, niin sekä rahallisesti että vaivannäöllä. Olimme fb-keskustelussa ilmoittaneet mitä tarjoamme eli vieraat tiesivät sen.

Vierailija
55/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, miten tämä menisi. Ajatellaan esim. että kaikki tykkäävät suklaasta. Kaikki tykkäävät, mutta isäntäväelle pitää etsiä maidotonta. Katson netistä, löytyy sekalaisia vanhoja keskusteluja ja ehkä verkkotilausjuttuja. Verkkotilauksiin ei aikaa. Lähden markettiin. Kysyn myyjältä. Myyjä ei tiedä. Kahlaan läpi pikkumarketin tarjonnan. Ei löydy, kaikissa vähintään saattaa olla maitoproteiinia. Lähden kauemmas isoon kauppaan. Myyjää ei löydy lähimailta. Kahlaan läpi jättimäisen karkkihyllyn jokaikisen tuoteselosteen. Helpppoa? Eikö olisi helpompaa vain antaa se suklaamerkin nimi, joka teille käy + lähin kauppa, josta sitä saa? Moni varmasti olettaa että teillä on jo omat erikoissuklaanne.

Vierailija
56/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniallergisen tapauksen kanssa voi mennä tunteja, jos haluaa viedä sekä heille sopivaa että muitakin miellyttävää ja lompakolle sopivaa. Minusta ap vaikuttaa epäkohteliaalta, eivät kaverit. Helpoitenhan tuosta "ongelmasta" pääsee siten, että järjestää nyyttärit vain sen kumppaninsa kanssa tai muiden samalla tavalla moniallergisten kanssa.

Miten voi mennä tunteja ottaa sieltä hyllystä jotain maidottomia perussipsejä tai tuoda rypäleitä/muita hedelmiä, kasviksia (muita kuin tomaattia), pähkinöitä, karkkeja, jotain leipää tai leivonnaisia joka ei sisällä maitotuotteita tai ruista? Tai tehdä vaikka jotain pasta-/perunasalaattia ilman tomaattia ja maitotuotteita? En ymmärrä.

T. Yksi, joka ottaa ystäviensä ruokavaliot huomioon, jotta kaikki voivat syödä YHDESSÄ samoja tarjottavia.

Vierailija
57/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun tekee mieli suolaista piirakkaa, teen sellaista nyyttäreille. Jos kaverini on salaatinystävä, hän tekee salaattia nyyttäreille. Tottakai jokainen vie nyyttäreille sellaista, mistä itse tykkää ja mitä haluaa syödä. Tottakai nyyttäreillä muut myös saavat maistaa ja ottaa mitä ruokaa haluavat. Mielestäni nyyttäreiden idea on edelleen, että sinne tuodaan sellaista ruokaa mistä myös itse pitää. Ei minun tulisi mieleenkään tuoda nyyttäreille sellaista, mitä en pysty itse syömään. Mielestäni ap:n olisi pitänyt pitää huoli siitä, että tekevät miehensä kanssa sellaista ruokaa, mitä voivat itse tehdä. Jos nyyttäreille olisi tullut vegaani, tuskin ap&mies olisi tehnyt vegaania varten omaa kasvisruokaa, vaan olisivat odottaneet vegaanin tuovan sellaista, mitä pystyy itse syömään.

Todellakin tekisin ja olen tehnytkin vegaanille vegaanista. Ja kuten tässä ketjussa jo mainitsin, tein gluteenitonta gluteenittomalle ja hankin kuplimattomia juomia henkilölle joka ei tykkää niistä.

Ja me teimme kyllä ruokaa joka sopii meille, en tiedä miksi ajattelet että emme. Pointtina se että kun oltiin porukassa todettu allergiat ja jaettu tehtävät, eli kuka tuo juomaa ja kuka ruokaa (oletuksena että kaikki laittavat pöytään jotain) niin vieraat eivät tuoneet mitään meille sopivaa mutta söivät ensin meidän tarjoilut ja siirtyivät sitten napostelemaan omiaan. 

Vierailija
58/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, miten tämä menisi. Ajatellaan esim. että kaikki tykkäävät suklaasta. Kaikki tykkäävät, mutta isäntäväelle pitää etsiä maidotonta. Katson netistä, löytyy sekalaisia vanhoja keskusteluja ja ehkä verkkotilausjuttuja. Verkkotilauksiin ei aikaa. Lähden markettiin. Kysyn myyjältä. Myyjä ei tiedä. Kahlaan läpi pikkumarketin tarjonnan. Ei löydy, kaikissa vähintään saattaa olla maitoproteiinia. Lähden kauemmas isoon kauppaan. Myyjää ei löydy lähimailta. Kahlaan läpi jättimäisen karkkihyllyn jokaikisen tuoteselosteen. Helpppoa? Eikö olisi helpompaa vain antaa se suklaamerkin nimi, joka teille käy + lähin kauppa, josta sitä saa? Moni varmasti olettaa että teillä on jo omat erikoissuklaanne.

Kirjoitin Googleen maidoton suklaa, löytyi kuvallinen lista sopivista. Meniköhän puoli minuuttia.

Vierailija
59/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä koskaan joutunut miettimään tunteja mitä veisin jonnekin. Joku viinirypälepakkauskin on mielestäni helppo viedä jos ei muuta keksi. 

Mutta tässä on nyt tosiaan kyse siitä että kaverit ovat halunneet juhlat meille ja ollaan yhdessä sovittu että kaikki osallistuvat tarjottaviin. Kun kaikkien allergiat on jopa listattu keskusteluun, on minusta ihan järkevää olettaa että ne otettaisi huomioon jotenkin. Tai jos ei, niin ei ainakaan syödä sitä ainoaa allergisille sopivaa ruokaa loppuun ennen kuin kosketaan omiin tarjottaviin.

Vierailija
60/225 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän isäntäparille käynyt myöskään ruis. Tässä se ongelma on moniallergista huomioidessa, että kun yhden tuotteen muistaa niin toisen unohtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan