Onko mielestänne epäkohteliasta (nyyttärit)?
Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.
Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.
Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.
Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.
Mikä on av-raadin mielipide, epäkohteliasta vai ihan normaalia?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten olette kehdanneet laittaa kutsuun allergiamaininnat? Vanhat tutut varmasti tietäisivät jo etukäteen ruokarajoitteista ja joku varmaan toisi sellaistakin naposteltavaa, minkä arvelisi sopivan rajoitteisillekin.
Kun nyt kerran oletitte vieraiden huomioivan herrasväen toivomukset, niin kai teidänkin herkut olivat kaikkien vieraidenne toiveiden ja rajoitusten mukaisia? Eli olittehan etukäteen pyytäneet listan vieraiden ruoka-aineallergioista ja muista heidän välttelemistään tuotteista, ettekä laittaneet niitä tarjolle? Ja tarjolla oli karppaajalle sopivia herkkuja, eläinperäisiä E-koodeja vältteleville syötävää ja juotavaa? No niinpä. ;)
"Kutsu" oli fb-ryhmäkeskustelu jossa tätä juttua oltiin sovittu, ei minusta kovin outoa mainita. Johonkin painettuun kutsukorttiin olisi toki outoa.
Ja kyllä, me olimme tietenkin kysyneet vierailta erikseen ruokarajoitteet kyseisessä ryhmäkeskustelussa. Karppaajia ei ollut paikalla, eikä e-koodeja vältteleviä, mutta otimme huomioon allergioiden lisäksi sen että yksi henkilö ei tykkää mistään kuplivasta juomasta (mehua + viiniä häntä ajatellen). Yksi välttelee gluteenia laihdutuksen takia (ei siis terveysongelma) joten leivoin erikseen pienen kakun hänelle.
En ole siis sitä mieltä että vieraiden tehtävä on hankkia kaikille jotain, vaan se on isäntäväen tehtävä. Sen sijaan olen aina ottanut huomioon isäntäparin rajoitteet juuri siksi että oletan heidän näkevän enemmän vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä se allergikko tuo itse omat eväät ja muut sitten itselleen sopivaa syötävää= nyyttärit
Nyt se meni kyllä niin että muut söivät hyvällä halulla meidän eväät ja sen jälkeen omansa, koska me olimme valmistaneet juttuja vähän isommalla vaivalla. Meidän ruoat menivät ensin, sitten naposteltiin loppuilta niitä juttuja mitä itse ei voitu syödä.
AP
Eli ette valmistaneet riittävästi ruokia?
Ensi kerralla kannattanee varata runsaammin syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että ei riitä että kirjoitan että mies ei voi syödä maitoproteiinia, tomaattia, kalaa eikä ruista, vaan pitää sen lisäksi antaa esimerkkejä tuotteista jotka ovat tällaisia?
APKyllä ehdottomasti. En ole tosin tuo kirjoittaja, jota kommentoit. Mutta et nyt ilmeisesti ymmärrä, että jos ei ole jatkuvasti tottunut tuollaiseen ruokavalioon, niin on ihan oikeasti vaikea keksiä vierastarjottavaa, jossa kaikki nuo rajoitukset on otettu huomioon.
Eikö muuten mikään dipattava sopinut teille, vaikka dippikastikkeet eivät sopineetkaan?
Ei, koska dipattavana oli sipsejä jotka sisältävät maitoa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä se allergikko tuo itse omat eväät ja muut sitten itselleen sopivaa syötävää= nyyttärit
Nyt se meni kyllä niin että muut söivät hyvällä halulla meidän eväät ja sen jälkeen omansa, koska me olimme valmistaneet juttuja vähän isommalla vaivalla. Meidän ruoat menivät ensin, sitten naposteltiin loppuilta niitä juttuja mitä itse ei voitu syödä.
AP
Eli ette valmistaneet riittävästi ruokia?
Ensi kerralla kannattanee varata runsaammin syömistä.
Nyyttäreiden idea on juuri se että kaikki tuovat jotakin. Veisitkö itse nyyttäreille niin paljon ruokaa että tarvittaessa kaikki voivat syödä sitä vatsansa täyteen ilman että muiden panostusta tarvitaan lainkaan?
Edelleen tajuaisin jos me olisimme pitäneet jotkin omat juhlat, nyt kaverit itse toivoivat että käytettäisi meidän asuntoamme koska muut asuvat yksiöissä joissa ei ole tarpeeksi tilaa isommalle joukolle. Sovittiin yhdessä että pidetään nyyttärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniallergisia on vaikea huomioida, jos itse on kaikkiruokainen. Jos esimerkiksi itse allergittomana henkilönä menisin moniallergisen nyyttäreihin, toivoisin saavani sieltä selkeät ohjeet ruokaviemisiksi, jos haluavat itsekin maistella. Muutoin minulla ei ole noista asioista hajua.
Tarkoitatko että ei riitä että kirjoitan että mies ei voi syödä maitoproteiinia, tomaattia, kalaa eikä ruista, vaan pitää sen lisäksi antaa esimerkkejä tuotteista jotka ovat tällaisia? Koska listasin tietenkin rajoitteet, en itse muista ulkoa kaikkia suht läheistenkään kavereiden allergioita ainakaan niin varmasti että uskaltaisin kysymättä viedä mitään.
AP
Jos olette moniallergisia ja oikeasti haluatte itsekin syödä vieraiden tuomisia, toivoisin itse ehdottamisia listattuna tyyliin:
Voi tuoda:
-Digestive-merkkisiä keksejä x-valmistajalta
-mandariinejä
-viinirypäleitä
-xx-merkin leivonnaisen
-jne...
Siis ihan konkreettisia tuote-ehdotuksia. Ja sähköpostikeskustelun, jossa osallistujat voivat sopia keskenään tuomisista. Tai sitten ihan jokaiselle osallistujalle eri lista, tyyliin: toivomme sinun tuovan joko mandariinejä, viinirypäleitä tai vesimelonia. Kaikki vieraat eivät välttämättä tällaista haluaisi, mutta itse ainakin haluaisin. Ymmärrän kyllä, että teidän on vaikea allergisina vaikea ymmärtää sitä, että kaikki eivät ole tottuneita tutkimaan tuoteselosteita eivätkä osaa huomioida asioita. Olen itse tosiaan allergiton, kuin myös perheeni ja puolisoni perhe sekä lähiystävät. Jos saisin kutsun, jossa lukee: ""Emme voi syödä maitoproteiinia, laktoosia, tomaattia, kalaa, ruista yms.", minulla menisi varmaan tunteja miettimessä sopivia tuomisia ja kahlatessa internetissä ja ravatessa kaupoissa tutkimassa selosteita. Siksi ei ole mikään ihme, jos monet vierat ovat ajatelleet, että tuovat ainakin jotain muille vieraille ja itselleen sopivaa, siellä teillä varmaan on erikoistuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveriporukkamme halusi viettää uuttavuotta kotona eikä baarissa, ja koska me mieheni kanssa olemme ainoa pariskunta ja asumme kaksiossa, päätimme että meillä olisi paras järjestää juhlat. Päätimme pitää ne nyyttäreinä osin siksi että olemme opiskelijoita, osin siksi että meillä oli kummallakin joulun pyhät ja välipäivät töitä emmekä olisi ehtineet valmistella isoja, hienoja juhlia.
Mieheni on moniallerginen ja yksi hänen allergioistaan on maitoproteiini. Itse taas olen laktoosi-intolerantti. Tavallinen maito ei siis käy ollenkaan, miehelle ei edes laktoositon.
Oltiin sovittu että osa vieraista tuo ruokaa, osa juomaa. Me ostimme molempia koska olimme kuitenkin isäntäpariskunta. Kaikki ne jotka toivat ruokaa, toivat jotain missä oli maitoa. Suklaata, kermaviiliä sisältäviä sipsejä, dippiä, yksi oli leiponut pullaa ja käyttänyt tavallista maitoa.
Ainahan sitä kuulee että allergikkoja ei tarvitse ottaa huomioon tarjoiluissa, mutta minulle jäi vähän kurja olo siitä että emme voineet maistaa mitään vieraiden tarjottavista vaikka itse panostimme aika reilusti.
Kerroit, että olette opiskelijoita. Varmaan moni ystävistännekin on. Ehkä harva opiskelijabudjetilla juhliin tuleva miettii tarkasti muiden syömisiä ja valitsee laktoosittomia kermaviilejä, jotka ovat tavallisia kalliimpia...
Ei ne nyt oikeesti niin paljon kalliimpia ole, etteikö niitä vois joskus pari purkkia ostaa. Rahaa menee ehkä 50 senttiä enemmän. On se hirveän kallis raha satsattavaksi ystäviin. Joiden luokse kuitenkin itse pääsee viettämään iltaa ja saa napostella heidän ostamiaan ruokia. Kyse taitaa olla siis enemmänkin arvostuksesta, siitä mihin on valmis pistämään euron enemmän. Ilmeisesti sinä tai ap:n kaverit ei riittävästi arvosta ystäviään jos ei kykene ostamaan laktoositonta kermaviiliä sen "kalleuden" takia. Se kalleus kun oikeasti on pelkkä tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit, että olette opiskelijoita. Varmaan moni ystävistännekin on. Ehkä harva opiskelijabudjetilla juhliin tuleva miettii tarkasti muiden syömisiä ja valitsee laktoosittomia kermaviilejä, jotka ovat tavallisia kalliimpia...
Se muutaman sentin ero tuskin kaataa kenenkään taloutta, ainakaan sellaisen jolla on sitä rahaa sen verran että on kuitenkin varaa lähteä juhlimaan. En myöskään odota että kaiken tarvitsee olla maidotonta, kyseinen henkilö olisi hyvin voinut tuoda normaalia dippiä mutta sipsejä, joissa ei ole maitoa. Olisimme voineet syödä niitä ilman dippiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että ei riitä että kirjoitan että mies ei voi syödä maitoproteiinia, tomaattia, kalaa eikä ruista, vaan pitää sen lisäksi antaa esimerkkejä tuotteista jotka ovat tällaisia?
APKyllä ehdottomasti. En ole tosin tuo kirjoittaja, jota kommentoit. Mutta et nyt ilmeisesti ymmärrä, että jos ei ole jatkuvasti tottunut tuollaiseen ruokavalioon, niin on ihan oikeasti vaikea keksiä vierastarjottavaa, jossa kaikki nuo rajoitukset on otettu huomioon.
Eikö muuten mikään dipattava sopinut teille, vaikka dippikastikkeet eivät sopineetkaan?
AP
Kyllähän sinä olisit voinut niitä sipsejä syödä.. Ja vieraidesi puolustukseksi täytyy sanoa, ettei minullakaan olisi tullut mieleen, että sipseissäkin voi olla maitoproteiinia.
Tää on niin tätä.... Olen tottunut siihen että oikeasti vakavasti allergisia ei juurikaan huomioida. Mielestäni vieraanne olisivat voineet olla kohteliaita ja tuoda JOTAKIN joka sopii myös miehellesi ja sinulle. Jos ei osaa niin olisivat voineet soittaa ja kysyä pientä lisäneuvoa. Ei se niin vaikeaa ole, viitseliäisyyttä kehiin.
On eri asia kun joku on päättänyt eettisista tmv syistä olla jotenkin rajoitetulla ruokavaliolla kuin että ei voi terveydellisistä syistä syödä tiettyjä ainesosia.
Turha vetää herneitä nenään mitättömästä asiasta. Seuraavalla kerralle ilmoitatte selkeästi, mitä ruokia haluatte teille tuotavan. Kaikesta oppii. Hyvää uutta vuotta!
Eikös nyyttärien idea ole, että jokainen tuo omat syötävänsä ja muut saavat niitä maistella? Jos menisin itse ruoka-allergikon luokse nyyttäreille, ottaisin mukaan sellaista normaalia syötävää mitä minä ja muut kaverit pystyisimme syömään. Olettaisin, että ruokarajoitteiset tekevät puolestaan omat syötävänsä, eivätkä oleta, että vieraat valmistavat heille omia herkkujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kyllähän sinä olisit voinut niitä sipsejä syödä.. Ja vieraidesi puolustukseksi täytyy sanoa, ettei minullakaan olisi tullut mieleen, että sipseissäkin voi olla maitoproteiinia.
Miten niin minä olisin voinut syödä niitä? Se on aika yksilöllistä että kuinka herkkä on. Saatat tuntea jonkun laktoosi-intolerantikon joka voi pienissä määrissä syödä vaikka vähälaktoosisia tuotteita, ja jonkun toisen joka jopa joskus käyttää tavallisia maitotuotteita ja kärsii seuraukset. Itse olen kuitenkin aika herkkä enkä halua kärsiä sitä epämukavuutta kun ylittää sen herkkyysrajansa, siksi en varmuuden vuoksi lähde varsinkaan juhlissa kokeilemaan kuinka paljon sipsit sisältävät maitoa.
Ja kuten avauksessa kirjoitin, ne olivat kermaviilisipsejä. Tarkoititko että et ajattelisi pussin oikeasti sisältävän kermaviiliä vaan jotain aromeja, vai miten et ajattelisi että kyseessä on maitoa sisältävä tuote?
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyyttärien idea ole, että jokainen tuo omat syötävänsä ja muut saavat niitä maistella? Jos menisin itse ruoka-allergikon luokse nyyttäreille, ottaisin mukaan sellaista normaalia syötävää mitä minä ja muut kaverit pystyisimme syömään. Olettaisin, että ruokarajoitteiset tekevät puolestaan omat syötävänsä, eivätkä oleta, että vieraat valmistavat heille omia herkkujaan.
Söisitkö sitten heidän ruokansa ennen kuin syöt ne omasi, kuten tässä tapauksessa on käynyt?
Kootkaa ensi kerralla netissä lista siitä, mitä kukakin aikoo tuoda. Listan alkuun toiveet ruokavaliorajoitteista, joita toivotaan huomioitavan. Näin saadaan monipuoliset tarjottavat ja jokaiselle jotakin.
En kyllä ymmärrä miksi olisi vaikeaa/vaivalloista/kallista tuoda jotain maidotonta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi pullan voinut leipoa veteen ja on paljon sipsejä joissa ei maitoa ole. Ehkä olette aika nuoria ja vieraillanne ei vaan ole käsitystä juuri mistään.
Veteen tehty pulla ei maistu juuri miltään... Ja kuinka moni hyla-maitoa juova on niin allerginen, ettei voi syödä perussipsejä, koska niissä on käytetty vähän maitoa? Minä en ainakaan tunne ketään hyla-maidon juojaa, joka ei voisi syödä perussipsejä pientä kulhollista. Jos on noin superherkistynyt laktoosille, kannattanee hankkia omat ruoat. Sipseissä on yleensä hyvin vähän laktoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pullan voinut leipoa veteen ja on paljon sipsejä joissa ei maitoa ole. Ehkä olette aika nuoria ja vieraillanne ei vaan ole käsitystä juuri mistään.
Veteen tehty pulla ei maistu juuri miltään... Ja kuinka moni hyla-maitoa juova on niin allerginen, ettei voi syödä perussipsejä, koska niissä on käytetty vähän maitoa? Minä en ainakaan tunne ketään hyla-maidon juojaa, joka ei voisi syödä perussipsejä pientä kulhollista. Jos on noin superherkistynyt laktoosille, kannattanee hankkia omat ruoat. Sipseissä on yleensä hyvin vähän laktoosia.
Hyla on vähälaktoosinen maito, ei laktoositon. Sitä juova kestää pienen määrän laktoosia, eli on ihan odotettavissa että sellainen ihminen kestää laktoosia paremmin kuin täysin laktoositonta ruokavaliota noudattava.
Koska kyseessä olivat kaverinne, jotka tod. näk. tietävät rajotteistanne oli piittaamatonta tuoda sellaista mitä te ette voi syödä. Epäkohteliaisuudesta en tiedä.
Maidottomien ja laktoosittomien nyyttäriherkkujen tekeminen tai ostaminen ei ole rakettitiedettä, vaan itse asiassa yksinkertaista. Toivottavasti kaverinne edes veivät tähteet mennessään, vai jäivätkö ne teidän hävitettäviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisitkö sitten heidän ruokansa ennen kuin syöt ne omasi, kuten tässä tapauksessa on käynyt?
Toinen kirjoittaja vastaa: oliko pakko laittaa ruoat tarjolle, jos ette oikeasti halunneetkaan tarjota niitä syötäviksi? Ap oikeasti nyt, ihme ruikuttamista! Lopettakaa nyt tuollainen pikkumaisuus. Ette voi syyttää kavereitanne, jos ette antaneet tuomisohjeita. Kuvittelitte kaikkien olevan ajatustenlukijoita ja allergioista paljon tietäviä. Ei kannata kuvitella. Saisitte ylipäätään olla tyytyväisiä, että kukaan halusi tulla teille juhlimaan, jos juhlienne pääasia on se, että isäntäparille saadaan tuotua prikulleen sopivaa ruokaa.
AP:llä ja kumppanilla olisi peiliin katsomisen paikka. Kysytte täällä mielipiteitä, mutta torppaatte kaikki, jotka yrittävät avata sitä, miksi kaverinne todennäköisesti toimivat kuten toimivat. Itse en osallistuisi moisen prinsessan ja prinssin nyyttäreihin.