Kun ei kertakaikkiaan jaksa käydä töissä
Kärsin voimakkaasta väsymyksestä, jolle ei pitäisi olla mitään syytä. Kilpirauhaslääkitys on ja arvot ok, mielialalääkityksen aloitin muutama viikko sitten (väsymystä oli jo sitä ennen). Töissä isekee iltapäivällä niin voimakas uupumus, että meinaan nukahtaa työpöytäni ääreen. työmatkaa on suuntaansa 45min ja joskus olen pysäyttänyt auton p-paikalle ja ottanut pikku tortut. Miten jaksaa kun ei jaksa? D-vitamiinia syön ja liikunkin. Tämä on oikeasti invalidisoivaa.
Kommentit (84)
Vitun laiskapaskoja kaikki jotka ei jaksa töitä tehdä. Teillä on paska kunto, paskat elämäntavat. Juotte aivan liikaa ja ihmiset ympärillänne on perseestä. Ette myöskää kunnioita minkäänlaisia arvoja tai uskalla olla rohkeasti omaa mieltä asioista. Tässä on se teidän syynne kiteytettynä.
Minulla myös jatkuva väsymys, ainoa diagnoosi jonka olen saanut on fibromyalgia, johon en itse usko. Saatan nukkua 15h päivässä ja olen silti väsynyt. Olen hoikka, urheilullinen, ulkoilen vähintään 1h päivässä ja syön normaalisti, kaikki veriarvot ok; eli mitään syytä väsymykseen ei pitäisi olla. Itse epäilen MS-tautia, mutta en ole toistaiseksi päässyt kunnon tutkimuksiin, kun "kunnollisia" oireita ei ole ilmaantunut (muuta kuin väsymys ja voimakkaat kivut eri puolilla kehoa). Olen toimintakuntoinen n 2 tuntia päivässä, muuten täydessä horroksessa, tuskin jaksan istua suorassa ja pitää silmiä auki. Töitten jälkeen en jaksa tehdä muuta kun käydä koiran kanssa lenkillä ja sitten suoraan sänkyyn. Lapsia ei ole eikä muita velvoitteita, en niitä jaksaisikaan joten hyvä niin. Aika usein masentaa, olisi kiva tosiaan olla pirteä edes joskus. Minun elämä menee nukkuessa. AP:lle voimia.
lääkekannabis voisi auttaa. Saisit kunnolliset unet ja sopivina annoksina päivän aikana myös piristää. Suomessa ei toistaiseksi saa väsymykseen reseptiä. Sitä odotellessa voit keksiä keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös jatkuva väsymys, ainoa diagnoosi jonka olen saanut on fibromyalgia, johon en itse usko. Saatan nukkua 15h päivässä ja olen silti väsynyt. Olen hoikka, urheilullinen, ulkoilen vähintään 1h päivässä ja syön normaalisti, kaikki veriarvot ok; eli mitään syytä väsymykseen ei pitäisi olla. Itse epäilen MS-tautia, mutta en ole toistaiseksi päässyt kunnon tutkimuksiin, kun "kunnollisia" oireita ei ole ilmaantunut (muuta kuin väsymys ja voimakkaat kivut eri puolilla kehoa). Olen toimintakuntoinen n 2 tuntia päivässä, muuten täydessä horroksessa, tuskin jaksan istua suorassa ja pitää silmiä auki. Töitten jälkeen en jaksa tehdä muuta kun käydä koiran kanssa lenkillä ja sitten suoraan sänkyyn. Lapsia ei ole eikä muita velvoitteita, en niitä jaksaisikaan joten hyvä niin. Aika usein masentaa, olisi kiva tosiaan olla pirteä edes joskus. Minun elämä menee nukkuessa. AP:lle voimia.
Tää vois olla ihan mun kirjoittama, paitsi mulla aivot on kuvattu ja ne oli "normaalit"eli ei MS-tautia. Fibromyalgia diagnoosi mulla on monen vuoden takaa, mutta sain vain vasemmalla kädellä heitetyn diagnoosin & lääkärin toteamuksen, että muistahan tyttö liikkua! Jep, muistanhan minä. Jaksan käydä töissä joten kuten, mutta nukun päikkärit ja sit vielä yöunet n.10 tuntia enkä koskaan ole pirteä. Veriarvot ok, kaikki mitä on otettu, ei uniapneaa, mielialalääkettä syön, koska tää väsymys/saamattomuus/uupumus on lopulta vaikuttanut mun mielialaan. Liikuntaa harrastan useana päivänä viikossa, mutta sen jälkeen on mentävä usein nukkumaan, ei piristä ei, vaan on pakko päästä nukkumaan esim.lenkin jälkeen. Olen hoikka, syön tavallisesti kasvispainotteisesti, en polta enkä dokaile. Syytä tähän väsymykseen ei vaan löydy, vaikka sama on jatkunut vuosia...Toki välillä on parempia päivä ja silloin tunnen olevani tavallaan sellainen kun olin ennen; nykyään vaan rämmin päivästä seuraavaan. En myös parannu sairauksista tai toimenpiteistä normaaliin tapaan ja esim. matkustus vie multa kaikki mehut. Olen fyysisesti samalla tasolla kun joku 85-vuotias , muistikin on mitä on. Tavallaan olen tottunut tähän olotilaan, mutta välillä sitä havahtuu siihen että eihän tän elämän tällaista pitäisi olla!!! Toivon tulevaisuudessa pystyväni osa-aikatöihin, että sais jotain muutakin elämää kun työ.
Olen monesti miettinyt että jos maailma on pystyssä niin mitä vuosikymmenien päästä näille oireille todetaan, onko tiede edistynyt niin että kaikki saa täsmälääkkeitä ja ei tarvitse kärvistellä elämäänsä hukkaan tällaisen asian takia kuin väsymys? Miksei näitä asioita tutkita enemmän? Jotenkin niin surullista ja hukkaan menneitä elämiä (itse lukeudun tähän).
No ehkä joskus tulevassa ihmetellään että ei voi olla totta mitä ihmiset ovat joutuneetkaan kestämään kun silloin ei osattu hoitaa väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä jaksan! Mitään muuta en sitten olekaan jaksanut :( Vähäinen vapaa-aika menee syödessä, nettiä selaillessa tai ylitöitä tehdessä. Joskus ehdin jopa nukkumaan! Lapsiakin minulla on, kai he ihan hyvin pärjäävät, onneksi heillä on toinenkin vanhempi.
Terv. matkat + työpäivä 12h.
Vähäinen vapaa-aika menee syödessä, nettiä selaillessa tai ylitöitä tehdessä- juuri noilla kertomillasi tavoilla et rentoudu raskaasta työpäivästä. Ulkoilua edes 20 min per päivä. Netti on ihan turhaa rasitetta aivoille - aivot ei rentoudu vaan rasittuu väärällä tavalla. Tartu kirjaan.
Minua väsyttää talvisin nämä nykyiset valonlähteet. Aiempi valo oli paljon miellyttävämpää ja tuntui pitävän paremmin hereilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti miettinyt että jos maailma on pystyssä niin mitä vuosikymmenien päästä näille oireille todetaan, onko tiede edistynyt niin että kaikki saa täsmälääkkeitä ja ei tarvitse kärvistellä elämäänsä hukkaan tällaisen asian takia kuin väsymys? Miksei näitä asioita tutkita enemmän? Jotenkin niin surullista ja hukkaan menneitä elämiä (itse lukeudun tähän).
No ehkä joskus tulevassa ihmetellään että ei voi olla totta mitä ihmiset ovat joutuneetkaan kestämään kun silloin ei osattu hoitaa väsymystä.
Entäs jos ihmiskuntaa haluataan karsia? Itsekin huudamme kurkku suorana ehkäisyä Afrikkaan, aborttia sinne ja tänne, vastuullista lisääntymistä omalle kansallemme. Voihan se olla, että tämä kuoleman nopeuttaminenkin on vaan etu ja siksi ei edes tutkita asiaa. Tai tutkitaan ja tehdään tahallaan näin.
Olisiko hapetuksessasi jotain vikaa? Hemoglobiini onko mitattu, kuorsaatko onko öisin hengityskatkoja (uniapnea). Auttaisiko aamulla kirkasvalossa oleilu näin pimeän aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt 50% työtä pari kuukautta ja olen kuin toinen ihminen. Nyt vasta kokonaiskuva väsymykseni vaikutuksista tuli näkyviin. Entiseen ei taida olla paluuta.
Lyhyempi työaika, niin jaksaa paremmin elämässä, ja myös työssäkin tehokkuus on parempi. Tämän voisi kertoa myös pääministeri Sipilälle, joka tosissaan kuvittelee, että työaikaa pidentämällä ja lomia vähentämällä saataisiin jotain hyvää aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hapetuksessasi jotain vikaa? Hemoglobiini onko mitattu, kuorsaatko onko öisin hengityskatkoja (uniapnea). Auttaisiko aamulla kirkasvalossa oleilu näin pimeän aikaan?
Monen hapetus on pielessä ihan vaan siksikin, että istumatyö passivoi kehon ja siihen vielä stressiä päälle ja olematonta liikuntaa vapaa-aikana -> hengitys jää pieneksi pintahengitykseksi keuhkojen yläosalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ihmiskuntaa haluataan karsia? Itsekin huudamme kurkku suorana ehkäisyä Afrikkaan, aborttia sinne ja tänne, vastuullista lisääntymistä omalle kansallemme. Voihan se olla, että tämä kuoleman nopeuttaminenkin on vaan etu ja siksi ei edes tutkita asiaa. Tai tutkitaan ja tehdään tahallaan näin.
Empä tiiä tuosta, voihan olla niinkin, mutta epäilyttää miksi monen annettais elää vajaalla teholla tahalleen kun mitä se yhteiskuntaa hyödyttää? Harvemmin siihen väsymykseen suoranaisesti menehtyy.
Jos teillä on siellä työpaikalla hometta... Se voi aiheuttaa joillekin väsymystä, ennen muita oireita...
Minun väsymyksen syy on masennus ja katkonainen yöuni. Valvon aamuyöllä tuntikausia, jolloin olen työpäivän jälkeen jo toimintskyvytön.
Minun ratkaisuni on päivittäinen ulkoilu, mielialalääkitys ja satunnainen nukahtamislääke, jolla saan "kierrokset alas" ja nukun heräämättä aamuun asti.
Paras olisi lyhennetty työpäivä, mutta se ei töiden puolesta onnistu.
Tietokoneella olo minimimiin. Kokeilkaapa joskus olla muutama päivä kokonaan ilman, kummasti saa energiaa. Valitettavasti itsellä se työ on tietokoneella istumista, noina päivinä olen paljon väsyneempi, kuin päivinä, jolloin saan tehdä enemmän jotain muuta. Harvoin vain noita jotain muuta päiviä on. Se paikallaan olo on puuduttavaa, kun olen energinen ihminen. Alan valinta ei ole väärä, työpaikka nyt vain sattui semmoinen, että en pääse koneelta mihinkään. Samalla alalla toisissa firmoissa pääsee liikkumaan paljonkin.
Työnhallinnan opettelua!! Pidät tauot työpäivän aikana, syöt välipalat x2 ( ei herkkuja tai suklaata) ja terveellisen lounaan. Käy hapettomassa aivosi pihalla kahvitauon aikana. Eli jaksamisen perusasioita, taukoja, ravintoa ja happea. Työnantajakaan ei tee mitään puolikuolleena työntekijällä.
T:esimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empä tiiä tuosta, voihan olla niinkin, mutta epäilyttää miksi monen annettais elää vajaalla teholla tahalleen kun mitä se yhteiskuntaa hyödyttää? Harvemmin siihen väsymykseen suoranaisesti menehtyy.
Jos nyt olettaisi, että tuo pitäisi paikkansa niin kyllä löytyisi pari selitystä. Ihmisiä ei voida vaan tappaa ampumalla, helpompi tehdä se hedelmättömyyden, syövän jne kautta vähän hitaammin. Lisäksi väsynyt ihminen on helpompi hallita, hänellä ei ole energiaa tiedonhakuun tai vastarintaan. Ja jos vielä jaksaa käydä töissä, mutta vapaa-ajan koomassa, aina parempi.
Vierailija kirjoitti:
Työnhallinnan opettelua!! Pidät tauot työpäivän aikana, syöt välipalat x2 ( ei herkkuja tai suklaata) ja terveellisen lounaan. Käy hapettomassa aivosi pihalla kahvitauon aikana. Eli jaksamisen perusasioita, taukoja, ravintoa ja happea. Työnantajakaan ei tee mitään puolikuolleena työntekijällä.
T:esimies
Ovat hyviä neuvoja. Tosin se väsynyt tai stressaantunut työntekijä usein kadottaa kykynsä toimia noin ja tarvitsisi jonkun auttamaan esim. pyytämään kahvitauolle ja että olisi helpisti saatavilla terveellistä ruokaa, koska keho haluaa ihan muuta.
Oon ällistynyt ettei kukaan ole vielä maininnut niska- ja hartiakipuja. Jos ne ovat jumissa eikä veri kierrä tulee juurikin tuollaista väsymystä, kokemusta on. Ja vaikka sanoisit että ei niskani ole jumissa niin voipi siltikin olla, ei sitä aina tajua... Siellä voi olla myös jatkuva tulehdustila käynnissä. Päivittäinen venyttely, työasentoon panostaminen ja hierojalle parikolme kertaa kuussa!
Mulla auttaa väsymykseen lääkitys ja lyhennetty/kevennetty työpäivä.
Väsymyksen syynä ms-tauti. Kaikki eivät kovin hyvin tätä ymmärrä sillä näytän päällepäin terveeltä. Osa ei usko edes ma-taudin olemassaoloon. Sanovat vaan että se on mulla pään sisällä ja kehottavat ottamaan itseä niskasta kiinni. Siinä ovat oikeassa että se on pään sisällä. Näkyy magneettikuvissa. Arpeutuneita alueita on niin paljon että näyttää kuin olisi haulikolla ammuttu. Niskasta kiinni ottaminen ei niitä paranna.
Voimakasta väsymystä aiheuttavia sairauksia on monia, eikä niiden yleisyydestä tiedä kukaan.
En tiedä onko tyly asenne uupumuksesta kärsiviä kohtaan joku suomalainen ominaisuus vai ovatko ihmiset muuallakin yhtä tylyjä ja ymmärtämättömiä.
Ei tämmöistä elämää oikeasti kukaan halua eikä toivo. Luulisi vähän tyhmemmänkin tajuavan ettei tämä kivaa ole. Mieluummin minäkin jaksaisi saman kuin muutkin ihmiset.