Vaatekaupan myyjää vituttaa eniten..
Nyt kun eletään tätä jokaisen rättikaupan myyjän lempivuodenaikaa, niin ajattelin aloittaa keskustelua siitä, mikä vaatekaupan myyjiä vituttaa eniten. Myyjät pääsee avautumaan ilman asiakkaille räjähtämistä ja ehkä keskutelu avaa edes yhden asiakkaan silmiä siitä, mikä myyjiä vituttaa ihan saatanasti.
- Vaatteet sovituskopin lattialla. Mulle on ihan sama, jos pyörität vaikka pikkuhousujas siinä likaisella lattialla, mutta älä tee niin meidän vaatteille. Ja kyllä, ne on meidän niin pitkään, kunnes lunastat ne kassalla. Sovareiden lattiat kyllä siivotaan yleensä päivittäin, mutta lattialla on kuitenkin pölyä ja hiekkaa asiakkaiden kengistä. Vaatteita voi laittaa myös penkille tai useamman vaatteen samaan naulaan, joten turha narista naulakoiden vähyydestä.
- Onko ne nätisti viikatut vaatekasat pakko myllätä? Jos et helposti löydä kokoasi, niin pyydä myyjältä apua. Siistit vaatepinot = enemmän aikaa myyjillä palvella asiakkaita.
- Rahat voi myös antaa käteen. Jos isket ne pöydälle, niin on mahdollista, että huitaisen ne 'vahingossa' vaatteitasi viikatessa lattialle ja sitten joudut noukkimaan ne itse.
- Vahdi lapsiasi. Me emme ole lastenhoitajia ja jos lapsesi eivät osaa käyttäytyä (etkä jaksa niitä komentaa), niin jätä lapset suosiolla kotiin. Lapsille olisi myös ehkä fiksua opettaa, että kaupan peilejä ei ole tarkoitettu nuoltavaksi.
- Ai sait extra-alennusta kuukausi sitten joltain toiselta myyjältä? No se ei tarkoita, että saat alennusta minulta juuri nyt.
Muita?
Kommentit (182)
Vaatekoon etiminen on todella helppoa ilman että koko pinon kääntää ja myllää, kokeilkaapa varsin niin saattaisitte jatkossa saada hyvää ja iloista asiakaspalvelua kun kaupassa käy siististi käyttäytyviä asiakkaita eikä mitään sikoja mylläämässä paikkoja. Kaivatteko te kotonakin sen pinon alimmaisen vaatteen esiin niin että otatte siitä kiinni ja vedätte kaikki päällä olevat lattialle, jos näin on niin kannattais varmaan opetella muu tapa, helpottaa arkea huomattavasti:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Onko ne nätisti viikatut vaatekasat pakko myllätä? Jos et helposti löydä kokoasi, niin pyydä myyjältä apua. Siistit vaatepinot = enemmän aikaa myyjillä palvella asiakkaita.
Tässä olet väärässä. Järjestestäkää ne kokojen mukaan, niin ei tarvitse myllätä. T. myllyäilijä
Mun jokaisessa työpaikassa on ainakin tehty näin. Pienin koko päällimmäiseksi, isoin alimmaiseksi. Mutta eihän ne pysy kokojärjestyksessä, kun asiakkaat sotkee.. eikä myyjä voi olla kokoajan vaan viikkaamassa, välillä pitää palvella asiakkaita, olla kassalla jne :)
Mutta miksei niitä eri kokojen pinkkoja voi laittaa vierekkäin? Neljä eri pinkkaa. Yhdessä koko s, viereisessä pinkassa koko m, seuraavassa koko l ja viimeisessä xl.
Ei tarvitsisi kaivella koko pinkkaa sekaisin kun saisi otettua oman koon jo siitä pinkan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olet väärässä. Järjestestäkää ne kokojen mukaan, niin ei tarvitse myllätä. T. myllyäilijä
Mun jokaisessa työpaikassa on ainakin tehty näin. Pienin koko päällimmäiseksi, isoin alimmaiseksi. Mutta eihän ne pysy kokojärjestyksessä, kun asiakkaat sotkee.. eikä myyjä voi olla kokoajan vaan viikkaamassa, välillä pitää palvella asiakkaita, olla kassalla jne :)
Mutta miksei niitä eri kokojen pinkkoja voi laittaa vierekkäin? Neljä eri pinkkaa. Yhdessä koko s, viereisessä pinkassa koko m, seuraavassa koko l ja viimeisessä xl.
Ei tarvitsisi kaivella koko pinkkaa sekaisin kun saisi otettua oman koon jo siitä pinkan päältä.
Tiedät tähän vastauksen varmaan itsekin, jos mietit yhtään pidemmälle... ;)
Vierailija kirjoitti:
Pidän työstäni vaatekaupassa, enkä koe että mikään olisi ylitsepääsmättömän ärsyttävää. Mutta siitä olen täysin samaa mieltä, että on törkeää jättää vaatteet lojumaan ja likaantumaan koppien lattialle ihan siitä syystä, että vaatteesta voi tulla jopa myyntikelvoton. Törkeää luonnon tuhlaamista ja ikävää jotakin toista asiakasta kohtaan joka vaatteen haluaisi ostaa. Sama homma meikeillä töhrityissä vaatteissa.
Ja sitten tälle henkilölle, jonka mielestä vaatekaupassa on asiakaspalvelijoita, ei myyjiä. Emmekös ole molempia? En enää löydä kommenttiasi, jossa sanoit että myyjä on sellainen joka on yrittäjä tai saa provisiota, mutta siihen viitaten ainakin meidän ketjussa saamme provikkaa. Samalla kun autamme asiakkaita ja "asiakaspalvelemme" voidaan myydä lisätuotteita tai esim asiakkaan epäröidessä voimme kannustaa jonkin vaatteen ostoon ja sehän nimenomaan on sitä myymistä.
Kassahenkilöillä tämä ei kyllä pääsääntöisesti ole totta, mutta en tunne vaatealaa niin hyvin, että osaisin sanoa mitään sanomasi todenperäisyydestä. Otan sen siis totuutena. Jos saat provisiota ja se on merkittävä osa palkastasi olet todellakin oikea myyjä. Suomessa tämä ammattinimike on valitettavasti tolkuttoman aliarvostettu kaikkialla muualla paitsi B2B-maailmassa, jossa jokainen tietää miten järeä tykki hyvä myyjä on minkä tahansa firman menestyksen kannalta.
Siksipä vaivaudun sanomaan vielä muutaman ajatuksen: asiakkaista itkeminen ja niiden negatiivinen pohdiskelu (vaikka jopa anonyymisti netissä) vahvistaa sinun omaa negatiivista ajatteluasi asiakastasi kohtaan ja heijastuu kauppatilanteessa mahdollisesti tekemättä jäävänä ostopäätöksenä -> menetät rahaa. Jos ongelma on noin paha koettakaa keksiä siihen jokin käytännön ratkaisu, joka poistaa ostoprosessista tämä mahdollisuuden tai ainakin vähentää näitä.
Työnantajasi on joka tapauksessa ottanut KATTEESSA huomioon sovittamisesta aiheutuvan hävikin eli firmaltasi se ei ole pois vaan juurikin näiltä vaatteita heitteleviltä asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti miettinyt, että olisiko sovittamisen jälkeen parempi nakata vaate vain kasan päälle kuin viikata se sinne. Kun kuitenkaan sitä ei täysin samanlain saa viikattua, niin myyjä joutuu sen kohta uudelleen taittelemaan. Toki muita asiakkaita kohtaan varmasti mukavampaa, kun kaikki eivät ole läjässä.
Saisiko tähän mielipiteen?
Itse annan sovittamani vaatteet aina myyjälle sovituksen jälkeen. Hän saa laittaa ne paikoilleen!
Vaihda ap alaa ennen kuin hermo menee lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina sympatiseerannut vaatekaupan myyjiä, olenhan itsekin asiakaspalvelualalla. Mutta enpä sympatiseeraa enää. Niskakarvat nousi pystyyn, kun kirjoitit, että "vahingossa" heität rahat lattialle, josta asiakas ne joutuu itse keräämään. Siis hyi helvetti, inhoan asiakaspalvelijoita, jotka kiusallaan kokevat tarpeekseen "näpäyttää" asiakasta ja nostaa itseään jalustalle.
Sinun työtäsi on mm. viikata, rahastaa ja palvella asiakkaita ystävällisesti. Jos sinä tai kuka tahansa muu asiakaspalvelija kokee, että nuo asiat ovat liikaa vaadittu, kannattaa ilmoittautua työnhakijaksi ja etsiä uusi työ.Mistä pirusta sä sen "tahallaan" repäisit!? :D
Eikö tuo sanonut, että juurikin vahingossa.
Sana vahingossa oli AP tekstissä lainausmerkeissä.
Ja tää oli ainoa kohta joka mulla särähti korvaan. Muun vielä ymmärrän.
Mut sitä en että myyjä katsoo asiakseen heitellä maksavan asiakkaan rahat pitkin lattioita. Mahtas olla työnantaja tyytyväinen kun näkisi.
Vastaavassa tilanteessa kestäisin ihan itse rahani ja kävelisin ulos ilman ostamista
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät pysty edes käymään vaatekaupassa ilman helvetillistä sotkua, sekoilua ja draamaa. Ei ihme, että miehet hallitsee maapalloa.
Joku mies ei pysty lukemaan edes yhtä ainoata ketjua ilman, että yrittää vääntää vaikka väkisin siitä infernaalisen miehet vastaan naiset -draaman.
Hanki hei elämä. Siis jokin muukin kuin tämä, joka koostuu pelkästä av:lla trollaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää se miten jotkut vetää sovitettavien vaatteiden kaulukset naamansa päältä niin että siihen tarttuu niin oranssit aurinkopuuterit kuin tahmeat huulitöhnät!!! Tosi juntti-pissismäistä!
Mä en ymmärrä, miks niitä paitoja ylipäätään tarvitsee sovittaa. Kyllä aikuinen nainen, jolla oletettavasti on vaatteita ennestään, osaa silmämääräisesti nähdä erityisesti paidoista, että onko sopiva vai ei. Juhlavaatteet on asia erikseen, mutta noita 'peruspaitoja' ei kyllä tarvii sovitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää se miten jotkut vetää sovitettavien vaatteiden kaulukset naamansa päältä niin että siihen tarttuu niin oranssit aurinkopuuterit kuin tahmeat huulitöhnät!!! Tosi juntti-pissismäistä!
Mä en ymmärrä, miks niitä paitoja ylipäätään tarvitsee sovittaa. Kyllä aikuinen nainen, jolla oletettavasti on vaatteita ennestään, osaa silmämääräisesti nähdä erityisesti paidoista, että onko sopiva vai ei. Juhlavaatteet on asia erikseen, mutta noita 'peruspaitoja' ei kyllä tarvii sovitella.
No ei kyllä näe, en minä ainakaan. Moni paita näyttää henkarissa tosi kivalta, mutta kun sen pistää päälleen se istuu tosi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voehan perse :D Osta sä vaan sovittamatta vaatteesi jos tahdot. Tai laita vaikka adressia nettiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaatekaupan myyjä ole myyjä vaan asiakaspalvelija.
Mä en ole kenenkään palvelija vaan MYYJÄ.
Me haluamme palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, muistinkin miksen osta vaatteita uusina kuin pakon edessä. Nokkavat puotipuksut eivät ymmärrä olevansa palvelemassa asiakasta.
Oikeuttaako tämä mielestäsi sotkemaan hiekassa lattialla vaatteen, jota et aio ostaa? En ymmärrä asennetta, että asiakas saa käyttäytyä kuin kouluttamaton apina, koska myyjien tehtävä on palvella.
Kävin eilen alennusmyynneissä ja asiakkaana minua vituttaa
-osa asiakkaista jättää sovittamansa vaatteet pukukoppiin, jopa lattialle ja astelevat kengillä päälle, vaikka sovituskoppien ulkopuolella on rekki, että palauta vaatteet tänne
-juuri ne hyllyjen penkojat. Myllätään läjää ja mätetään niitä pitkin hyllyjä
-vapaana riekkuvat lapset, jotka konttaavat pukukoppien ovien alla kurkkimassa pukukoppeihin. Juoksevat kilpaa hyllyjen välissä ja kirkuvat hulluna.
Tässä ensimäiset, mitkä tuli eiliseltä mieleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät pysty edes käymään vaatekaupassa ilman helvetillistä sotkua, sekoilua ja draamaa. Ei ihme, että miehet hallitsee maapalloa.
Joku mies ei pysty lukemaan edes yhtä ainoata ketjua ilman, että yrittää vääntää vaikka väkisin siitä infernaalisen miehet vastaan naiset -draaman.
Hanki hei elämä. Siis jokin muukin kuin tämä, joka koostuu pelkästä av:lla trollaamisesta.
Taisi osua ja upota. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on nykyisessä työpaikassa ohjeistettu, että jokainen asiakas pitää huomioida/jokaista asiakasta pitää ainakin tervehtiä. Eniten raivostuttavaa on se, jos asiakas ei vastaa mitään vaikka selkeästikin kuulee, mitä hänelle on sanottu (katsoo suoraan silmiin tms)... Tulee fiilis, että enkö ole ihmisarvoltani riittävä edes vastattavaksi... Yleensä tässä tilanteessa kohotankin hiukan ääntäni ja menen suoraan ko ihmiseltä kysymään tarvitseeko apua, jolloin asiakkaan on 'pakko' vastata. Ehkä hiukan passiivisagressiivista, mutta...
Sinun kaltaistesi takia en uskaltanut nuorena kauppaan. Muissa kaupoissa uskalsin käydä, mutta vaateliikkeiden, varsinkin typerien muotipuljujen, myyjät ahdistelivat tauotta.
Joskus uskalsin katsoa moikkaajaa päin ja nyökätä näyttääkseni, että kuulin tervehdyksen, vaikka en uskaltanut sanoa mitään takaisin. Ja eiköhän tuosta sitten riemastuttu rynnimään yli, että mitä etsit ja osta vielä sitä ja tätä. Häivyin liikkeistä aina äkkiä, kun ei annettu edes katsella rauhassa.
Nyt paniikkihäiriö on laantunut, mutta vaatekauppoja inhoan vieläkin. Kiitos vaan.
Et ole tainnut paljon töitä tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä näe, en minä ainakaan. Moni paita näyttää henkarissa tosi kivalta, mutta kun sen pistää päälleen se istuu tosi huonosti.
Näin on. Itsellä on ainakin käynyt, että kaula-aukko on liian väljä tai liian tiukka tai väri ei näytäkäään päällä kivalta, jos olen ostanut sovittamatta. Itse tykkään aika vartalonmyötäisistä, eikä se selviä kuin sovittamalla, koska S-koon vaate voi olla hyvinkin erikokoinen eri paidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi osua ja upota. :)
Voi jeesus. Onko tuon typerämpää kommenttia olemassakaan? Mikä sulla nyt taas osui ja upposi, Viimeinenkin järjen ja logiikan häivä päästäs sinne peffaan?
Väännäpäs nyt tästä "naiset sitä naiset tätä" -vuodatus vailla vertaa, niin mieles kevenee. Mä lähden salille.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen alennusmyynneissä ja asiakkaana minua vituttaa
-osa asiakkaista jättää sovittamansa vaatteet pukukoppiin, jopa lattialle ja astelevat kengillä päälle, vaikka sovituskoppien ulkopuolella on rekki, että palauta vaatteet tänne
-juuri ne hyllyjen penkojat. Myllätään läjää ja mätetään niitä pitkin hyllyjä
-vapaana riekkuvat lapset, jotka konttaavat pukukoppien ovien alla kurkkimassa pukukoppeihin. Juoksevat kilpaa hyllyjen välissä ja kirkuvat hulluna.
Tässä ensimäiset, mitkä tuli eiliseltä mieleen
Mistähän me saatais sulle ihan oma yksityinen vaatekauppa? :D