Vaatekaupan myyjää vituttaa eniten..
Nyt kun eletään tätä jokaisen rättikaupan myyjän lempivuodenaikaa, niin ajattelin aloittaa keskustelua siitä, mikä vaatekaupan myyjiä vituttaa eniten. Myyjät pääsee avautumaan ilman asiakkaille räjähtämistä ja ehkä keskutelu avaa edes yhden asiakkaan silmiä siitä, mikä myyjiä vituttaa ihan saatanasti.
- Vaatteet sovituskopin lattialla. Mulle on ihan sama, jos pyörität vaikka pikkuhousujas siinä likaisella lattialla, mutta älä tee niin meidän vaatteille. Ja kyllä, ne on meidän niin pitkään, kunnes lunastat ne kassalla. Sovareiden lattiat kyllä siivotaan yleensä päivittäin, mutta lattialla on kuitenkin pölyä ja hiekkaa asiakkaiden kengistä. Vaatteita voi laittaa myös penkille tai useamman vaatteen samaan naulaan, joten turha narista naulakoiden vähyydestä.
- Onko ne nätisti viikatut vaatekasat pakko myllätä? Jos et helposti löydä kokoasi, niin pyydä myyjältä apua. Siistit vaatepinot = enemmän aikaa myyjillä palvella asiakkaita.
- Rahat voi myös antaa käteen. Jos isket ne pöydälle, niin on mahdollista, että huitaisen ne 'vahingossa' vaatteitasi viikatessa lattialle ja sitten joudut noukkimaan ne itse.
- Vahdi lapsiasi. Me emme ole lastenhoitajia ja jos lapsesi eivät osaa käyttäytyä (etkä jaksa niitä komentaa), niin jätä lapset suosiolla kotiin. Lapsille olisi myös ehkä fiksua opettaa, että kaupan peilejä ei ole tarkoitettu nuoltavaksi.
- Ai sait extra-alennusta kuukausi sitten joltain toiselta myyjältä? No se ei tarkoita, että saat alennusta minulta juuri nyt.
Muita?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaatekaupan myyjä ole myyjä vaan asiakaspalvelija.
Mä en ole kenenkään palvelija vaan MYYJÄ.
Kas tässäpä koko ongelman ydin. Sä et tiedä mikä sun duuni on. Ei se ole mikään myyjä, joka vetelee kaupan kassan viivakoodinlukijasta tuotteita läpi tuntipalkalla. Vai luuletko, että jos se olisi sun duuni niin joku maksaisi sulle siitä? Sun varsinainen duuni on pitää kauppa siistinä ja palvella asiakkaita.
Mutta ei siis myydä mitään? Kerran vielä: henkilökunnan ei siis ole tarkoitus myydä mitään ja tuoda rahaa kassaan? Ymmärsinkö sinut nyt oikein?
Miten se sun "myyntityö" oikein käytännössä ilmenee? Meinaatko sä nyt aivan tosissasi, että myyminen on sitä, että sä kaivat koon M housuja haluavalle asiakkaalle ne oikeen koon housut siististi käteen sieltä pinkasta jos se tulee sulta niitä kysymään? Vai onko myyntityötä se kun se asiakas kantaa itse valitsemansa tuotteen kassalle ja sä otat sen luottokortin? Olet pihalla kuin lintulauta.
Se sun duuni nimittäin on oikeasti asiakaspalvelijan hommaa. Liikkeen yleisen siisteyden sekä viihtyisyyden ylläpitämistä ja maksujen vastaanottamista kassaan.
Oot varmaan joku supermyyjä, jolla ottaa luonnon päälle, kun joku vaatekauppias väittää olevansa jotain samaa kuin sinä. Fy fan, eikö mikään riitä rahvaalle!!
Ei todellakaan. Yritän vain auttaa ammatissaan selvästi ahdistunutta ihmistä ymmärtämään omaa työnkuvaansa. Ap:n olo paranisi huomattavasti jos hän ymmärtäisi mistä hänelle maksetaan palkkaa. Ihmetyttää ettei tätä ole työnantajan toimesta selitetty.
Ainoastaan yrittäjää tai provisiolla työskentelevää ihmistä voi kutsua "myyjäksi". Muut ovat asiakaspalvelijoita.
Täälläkin on tapahtunut kauhea väärinymmärrys: https://fi.wikipedia.org/wiki/Myyjä
Pitäisikö sinun korjata artikkeli vastaamaan todellisuutta?Siinä on jotain helvetin surullista kun vaatekaupan asiakaspalveluhenkilö todistelee oikein Wikipedian voimalla ettei sen kuulu palvellla asiakkaita :( Mikähän mahtaa olla Suomessa vialla..?
En ole töissä vaatekaupassa saati aspa eli surusi on turhaa.
Luithan myös Wikipedian sivun linkit?
Olette yksiselitteisesti väärässä ettekä pysty kasvojanne menettämättä lopettamaan typerää jankutustanne.
miksette muuten voi nostaa tiputtamianne vaatteita lattialta ylös? onko liian vaivalloista?
Tämän ketjun lukeminen toimi hyvänä muistutuksena siitä, miksi nykyään ostan kaikki vaatteeni verkkokaupoista.
Eniten vituttaa ne asiakkaat, jotka pyytävät apua että etsivät jotain tiettyä vaatekappaletta. Kysyn lisää kysymyksiä (värivaihtoehto, pituus, materiaali tms..) ja asiakas sanoo että ei väliä. Noh, minäpä sitten esittelen puoli puotia ja mikään ei käy, koska väri on väärä, materiaali on väärä... Eli onko se jotenki vaikeaa kertoa että "ei ainakaan polyesteristä puseroa" tai "punainen ei ole hyvä väri minulle". Ärsyttävää esitellä kaikki mahdolliset vaatekappaleet ja asiakas sanoo "eiieiieiiieiiii" ja nyrpistää naamaansa kuin olisi sitruunaa syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi uskonut, että naiset ovat tuollaisia sikoja vaatekaupassa ja takajaloillaan, kun joku vähän huomauttaa. Totako se shoppailu on: takakireää sekoilua ja ylemmyydentunnetta myyjiä kohtaan?
Jos ei mammalla ole ketään, jota pomottaa, niin sitten potkitaan kauppojen henkilökuntaa, varsinkin jos ne on nuorempia ja nätimpiä. Otetaan vielä kuoharit alle, niin se käy luontevammin, nams! Iiiiiihhanaa!
Näiden halpavaatekauppojen palveluhenkilökunnan määrä on vedetty aivan minimiin. Tämä on myös syy siihen, että myyjät pyytävät asiakkaita viemään vaatteet sovituksesta takaisin osastolle. Yhdessäkin vuorossa naisten osastolta puuttui viisi myyjää, ja paikalla olevat eivät ehtineet tehdä muuta kuin seistä kassalla. Jos henkilökuntaa olisi varattu riittävästi, ehdittäisiin siivota myymälää (esim. pinoja kokojärjestykseen), viedä vaatteita pois sovituksesta ja etsiä asiakkaalle kokoja, antaa henkilökohtaista palvelua jne. Nämä ovat johdon valintoja.
Meillä nykyisin työskennellään paljon yksin. Siinä ei paljoa kerkeä viikkailemaan tai kokojärjestykseen vaatteita laittamaan. Eikä oikeastaan palvelemaankaan pysty, kun kassalla aika menee.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on nykyisessä työpaikassa ohjeistettu, että jokainen asiakas pitää huomioida/jokaista asiakasta pitää ainakin tervehtiä. Eniten raivostuttavaa on se, jos asiakas ei vastaa mitään vaikka selkeästikin kuulee, mitä hänelle on sanottu (katsoo suoraan silmiin tms)... Tulee fiilis, että enkö ole ihmisarvoltani riittävä edes vastattavaksi... Yleensä tässä tilanteessa kohotankin hiukan ääntäni ja menen suoraan ko ihmiseltä kysymään tarvitseeko apua, jolloin asiakkaan on 'pakko' vastata. Ehkä hiukan passiivisagressiivista, mutta...
Sinun kaltaistesi takia en uskaltanut nuorena kauppaan. Muissa kaupoissa uskalsin käydä, mutta vaateliikkeiden, varsinkin typerien muotipuljujen, myyjät ahdistelivat tauotta.
Joskus uskalsin katsoa moikkaajaa päin ja nyökätä näyttääkseni, että kuulin tervehdyksen, vaikka en uskaltanut sanoa mitään takaisin. Ja eiköhän tuosta sitten riemastuttu rynnimään yli, että mitä etsit ja osta vielä sitä ja tätä. Häivyin liikkeistä aina äkkiä, kun ei annettu edes katsella rauhassa.
Nyt paniikkihäiriö on laantunut, mutta vaatekauppoja inhoan vieläkin. Kiitos vaan.
Siis heitteleekö ihmiset ihan oikeasti sovittamiaan vaatteita lattioille?
OMG!!!!
Itse olen kyllä aina palauttanut vaatteet takaisin rekkeihin, ja samalla katsonut että näkyykö matkalla jotain muuta sovitettavaa. Pinojakin olen "penkonut" niin että nostelen nätisti nostelemalla vaatteita toiseen nättiin pinoon, jos olen kokoja etsinyt. <--varmaan tuokin ärsyttää jotakuta possua.
Ja ei, en ole vaatekaupan myyjä, rehellisesti sanoen olisin varmasti siinä hommassa maailman paskin.
Alennusmyynneissä käytetään pinoja sen vuoksi, että sitä tavaraa on vaan niin paljon, että jos se henkaroitaisiin, ei asiakkaat mahtuisi enää rekkien väliin.
Pinot yritetään pitää järjestyksessä sen vuoksi, että asiakkaiden olisi helpompi löytää niistä heitä kiinnostavia vaatteita ja se oikea koko. Kaatopaikan näköisestä kasasta on vaikea saada kuvaa, minkälaista erilaista vaatetta on ruuhkapöytään laitettu. Etsiminen on myös työlästä, ja vasta työn ja tuskan jälkeen selviää, ettei sitä omaa kokoa olekaan enää koko pöydässä.
Pinot myös näyttää visuaalisesti paremmilta.
Eli siistit pinot on helpommat asiakkaalle ja parempia kaupankäynnille.
Asiakkaana itse en ainakaan jaksa edes raivata pöytää, jossa on tavarat ihan sikinsokin. Mielummin keskityn vaikka normaalihintaisiin tuotteisiin, kuin etsisin neulaa heinäsuovasta.
En juurikaan käy H&M:llä, mutta silloin joskus kun kävin, oli tosi surullista nähdä myytäviä vaatteita poljettuina pitkin poikin sovituskoppeja ja kauppaa.
Ne vaatteet tuotetaan ympäristöstä saatavilla raaka-aineilla, niiden takia myrkytetään ihmisten juomavesiä. Niiden tekemiseen käytetään työvoimaa, jota riistetään ja kulutetaan loppuun halvalla.
Ne rahdataan toiselta puolelta maapalloa, niitä markkinoidaan netissä, lehdissä, ulkomainoksissa, telkkarissa. Joku on tehnyt nekin työnään.
Ja ihmiset viis veisaavat ja kokevat oikeudekseen tuhota samantien.
Vähän niinkuin joku rakentaisi talon ja mahdolliset ostajat kävisivät polttamassa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että omaa kokoa ei saisi etsiä pinosta, vaan pitäisi etsiä myyjä ensin tekemään se? Tuo nyt on jo kaiken huippu.
SAA, jos se onnistuu ilman että koko vaatepinkka on ihan sikinsokin pitkin pöytää ja lattioita. Pointti oli se, että jos et pysty oman kokosi etsimiseen ilman sotkemista, niin pyydä myyjältä apua.
Ap
Vai pyydä myyjä apuun... pyytäisin jos se ei myyjiä ketuttaisi. Usein tuntuu, että asiakas on kaupassa vain häiritsemässä myyjiä. Poikkeuksiakin on. Usein he ovat ulkomaalaistaustausia ja ilmeisesti siksi ihmisystävällisempiä.
Kaupoissa saisi olla rekit sovitetuille vaatteille. En tosiaankaan saa viikattua vaatetta kuin myyjä. Usein minulla on yksi käsi käytössä. Toisessa on vaatteita tai laukku tms. Siksi niiden pinojen käyttökin on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaatekaupan myyjä ole myyjä vaan asiakaspalvelija.
Mä en ole kenenkään palvelija vaan MYYJÄ.
Kas tässäpä koko ongelman ydin. Sä et tiedä mikä sun duuni on. Ei se ole mikään myyjä, joka vetelee kaupan kassan viivakoodinlukijasta tuotteita läpi tuntipalkalla. Vai luuletko, että jos se olisi sun duuni niin joku maksaisi sulle siitä? Sun varsinainen duuni on pitää kauppa siistinä ja palvella asiakkaita.
Mutta ei siis myydä mitään? Kerran vielä: henkilökunnan ei siis ole tarkoitus myydä mitään ja tuoda rahaa kassaan? Ymmärsinkö sinut nyt oikein?Miten se sun "myyntityö" oikein käytännössä ilmenee? Meinaatko sä nyt aivan tosissasi, että myyminen on sitä, että sä kaivat koon M housuja haluavalle asiakkaalle ne oikeen koon housut siististi käteen sieltä pinkasta jos se tulee sulta niitä kysymään? Vai onko myyntityötä se kun se asiakas kantaa itse valitsemansa tuotteen kassalle ja sä otat sen luottokortin? Olet pihalla kuin lintulauta.
Se sun duuni nimittäin on oikeasti asiakaspalvelijan hommaa. Liikkeen yleisen siisteyden sekä viihtyisyyden ylläpitämistä ja maksujen vastaanottamista kassaan.
Oot varmaan joku supermyyjä, jolla ottaa luonnon päälle, kun joku vaatekauppias väittää olevansa jotain samaa kuin sinä. Fy fan, eikö mikään riitä rahvaalle!!Ei todellakaan. Yritän vain auttaa ammatissaan selvästi ahdistunutta ihmistä ymmärtämään omaa työnkuvaansa. Ap:n olo paranisi huomattavasti jos hän ymmärtäisi mistä hänelle maksetaan palkkaa. Ihmetyttää ettei tätä ole työnantajan toimesta selitetty.
Ainoastaan yrittäjää tai provisiolla työskentelevää ihmistä voi kutsua "myyjäksi". Muut ovat asiakaspalvelijoita.
Kyllä ainakin minun työsopimuksessani ja tes:issäni lukee myyjä, vaikka varsinainen työ asiakaspalvelua onkin. Mikä tässä nyt on näin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että omaa kokoa ei saisi etsiä pinosta, vaan pitäisi etsiä myyjä ensin tekemään se? Tuo nyt on jo kaiken huippu.
SAA, jos se onnistuu ilman että koko vaatepinkka on ihan sikinsokin pitkin pöytää ja lattioita. Pointti oli se, että jos et pysty oman kokosi etsimiseen ilman sotkemista, niin pyydä myyjältä apua.
Ap
Voi ap. miksi yleensä edes sallit asiakkaan penkoa vaatepinkkoja. Ihan omaa hölmöyttäsi, vai mitä? Lappu vain luukulle - liike suljettu ja asiakkaalta pääsy kielletty. Jos tämäkään ei toimi, vaihda lukot.
Kyllä se niin, omaa tyhmyyttäni voit vai syyttää, et asiakkaita.
Tänäänkin tullut viikattua vähintään kymmeneen kertaan vaatepinot uusiksi. Katsoa kun ihmiset penkoo rekkejä ja tiputtavat lattialle eivätkä viitsi nostaa. Siivosin kaupan ennen aukaisemista ja 1-2 h kuluessa kaikki sikin sokin. On myös hirveän vaikeaa laittaa ne vaatteet henkarissa siihen sovitusrekkiin sovareittein ulkopuolelle - kyllähän ne vaatteet voi heittää kasassa sen rekin päälle ja jättää henkarit sovarin lattialle. Ja miksi vaatetta ei voi laittaa takaisin sen omaan piikkiin, vaan viereiseen tai hintalistaan roikkumaan..Kiinnostaisi nähdä millaista näiden ihmisten kotona on. Ihmettelen myös suuresti asiakkaita, jotka eivät tiedä rakkaan janipetterinsä kokoa ja sitten minun pitäisi kertoa, mitä kokoa hän käyttää. Pitäisi myös osata kertoa, millaista mitoitusta jokainen miesten collegehousu tai mikä tahansa vaatekappale on. (Itse olen nainen, joten miksi luulette, että tiedän millaista mitoitusta joku vaate on, jos missään lapussa ei ole mainittu slim, loose, regular tms. Vaikeaa sanoa, kun toisen mielestä löysä malli onkin normaali ja toisen mielestä taas kireämpi on normaali.) Että huoh vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla h&m -ketjun tyontekijoita? Muistan joskus kuulleeni kuinka tyontekija on tuumannut teini-ikaiselle asiakkaalle taman sovitettua vaatteita, etta vaate tulee itse vieda takaisin paikoilleen.
Onko tama virallinen ajatus firmassanne?
Minua kiinnostaa kuinka sovitettujen vaatteiden kanssa tulisi mielestanne menetella liikkeessa, jossa sovituskoppien yhteydessa ei ole vaaterekkia, johon jattaa vaatteita, mutta liike on kahdessa kerroksessa. Epailen etta asiakkaat eivat taida lahtea viemaan vaatteitaan oikeille paikoilleen kerattyaan niita eri kerroksista.
Itse olen jattanyt vaatteet siistissa pinossa koppien laheisyydessa olevalle poydalle, mutta varmaan sen tekee moni muukin minun jalkeeni ja kohta poydalla on vaateroykkio. Eiko se vaaterekki vaan olisi helpompi?
Tänään olin Jumbon H&m:ssä sovituskopin jonossa. Kaksi teinityttöä kysyi että saako sovitetut vaatteet jättää tähän (pöydälle myyjän eteen jolta saa vaate kpl lapun). Myyjä sanoi että ne pitää itse viedä omille paikoilleen. Seuraavaksi tuli 2 keski-ikäistä naista (eri aikoihin) pois sovituskopeista kysyen tätä samaa. Myyjä vastasi että voitte jättää vaatteet tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pinot täytyy sotkea? Itse olen löytänyt oikeaa kokoa olevan vaatteet hyvinkin nopeasti ilman, että täytyy levittää koko pino pöydälle, mutta kaikille ei tunnu olevan ihan selvää, mistä se vaatteen kokonumero löytyy tai että se on jokaisessa samanlaisessa puserossa samassa kohdassa, ei esimerkiksi osassa niskassa ja osassa hihassa.
Isojen joukkojen ollessa kyseessä ainoa tapa estää jokin epätoivottu toiminta on rajoittaa sitä fyysisesti (esim. laittaa pinkat lukkojen taakse) tai ohjeistaa paikan päällä (esim. kyltit). On nimittäin olemassa vaatekauppoja, joissa tuotteiden penkominen on sallittua ja tuotteiden järjestäminen on myyjien tehtävä. Yhtenäistä käytäntöä ei ole ilmoitettu virallisesti julkisesti tai lain säädännön kautta.
Näin ollen yksittäisen myyjän esittämät valitukset kaupankäyntiprosessin suhteen ovat järjettömiä varsinkin kun hän ei kerro missä kaupassa on töissä eikä ovatko hänen esittämänsä käytännöt yrityksen virallisen politiikan mukaisia.
Ap:n pitäisi ensimmäiseksi olla yhteydessä työnantajaansa ja vaatia toimia tämän tilanteen korjaamiseksi.
Toimitko kotona samoin? Tarvitset vaatekomerosta sen pinon alimmaisen puseron, joten levität ne kaikki muut pinon puserot ympäriinsä ja jätät jälkeesi sotkun? Siistien pinojen sotkeminen uudestaan ja uudestaan ei ole penkomista vaan silkkaa vittuilua.
Minulla ei ole kotona tuollaisia epäkäytännöllisiä viikattujen vaatteiden pinoja, vaan vaatteet on paketoitu KonMarin oppien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla h&m -ketjun tyontekijoita? Muistan joskus kuulleeni kuinka tyontekija on tuumannut teini-ikaiselle asiakkaalle taman sovitettua vaatteita, etta vaate tulee itse vieda takaisin paikoilleen.
Onko tama virallinen ajatus firmassanne?
Minua kiinnostaa kuinka sovitettujen vaatteiden kanssa tulisi mielestanne menetella liikkeessa, jossa sovituskoppien yhteydessa ei ole vaaterekkia, johon jattaa vaatteita, mutta liike on kahdessa kerroksessa. Epailen etta asiakkaat eivat taida lahtea viemaan vaatteitaan oikeille paikoilleen kerattyaan niita eri kerroksista.
Itse olen jattanyt vaatteet siistissa pinossa koppien laheisyydessa olevalle poydalle, mutta varmaan sen tekee moni muukin minun jalkeeni ja kohta poydalla on vaateroykkio. Eiko se vaaterekki vaan olisi helpompi?
Tänään olin Jumbon H&m:ssä sovituskopin jonossa. Kaksi teinityttöä kysyi että saako sovitetut vaatteet jättää tähän (pöydälle myyjän eteen jolta saa vaate kpl lapun). Myyjä sanoi että ne pitää itse viedä omille paikoilleen. Seuraavaksi tuli 2 keski-ikäistä naista (eri aikoihin) pois sovituskopeista kysyen tätä samaa. Myyjä vastasi että voitte jättää vaatteet tähän.
Siinä on varmaan myyjällä housut kastuneet vallan tunteesta. Todennäköisesti teinit runttasivat vaatteet mihin sattuu, niinhän kaikki tekee jos "pitää viedä paikalleen".
Pidän työstäni vaatekaupassa, enkä koe että mikään olisi ylitsepääsmättömän ärsyttävää. Mutta siitä olen täysin samaa mieltä, että on törkeää jättää vaatteet lojumaan ja likaantumaan koppien lattialle ihan siitä syystä, että vaatteesta voi tulla jopa myyntikelvoton. Törkeää luonnon tuhlaamista ja ikävää jotakin toista asiakasta kohtaan joka vaatteen haluaisi ostaa. Sama homma meikeillä töhrityissä vaatteissa.
Ja sitten tälle henkilölle, jonka mielestä vaatekaupassa on asiakaspalvelijoita, ei myyjiä. Emmekös ole molempia? En enää löydä kommenttiasi, jossa sanoit että myyjä on sellainen joka on yrittäjä tai saa provisiota, mutta siihen viitaten ainakin meidän ketjussa saamme provikkaa. Samalla kun autamme asiakkaita ja "asiakaspalvelemme" voidaan myydä lisätuotteita tai esim asiakkaan epäröidessä voimme kannustaa jonkin vaatteen ostoon ja sehän nimenomaan on sitä myymistä.
Noin 20 vuotta itteäs vanhemmat naiset vituttaa jokaista naismyyjää.