Vaatekaupan myyjää vituttaa eniten..
Nyt kun eletään tätä jokaisen rättikaupan myyjän lempivuodenaikaa, niin ajattelin aloittaa keskustelua siitä, mikä vaatekaupan myyjiä vituttaa eniten. Myyjät pääsee avautumaan ilman asiakkaille räjähtämistä ja ehkä keskutelu avaa edes yhden asiakkaan silmiä siitä, mikä myyjiä vituttaa ihan saatanasti.
- Vaatteet sovituskopin lattialla. Mulle on ihan sama, jos pyörität vaikka pikkuhousujas siinä likaisella lattialla, mutta älä tee niin meidän vaatteille. Ja kyllä, ne on meidän niin pitkään, kunnes lunastat ne kassalla. Sovareiden lattiat kyllä siivotaan yleensä päivittäin, mutta lattialla on kuitenkin pölyä ja hiekkaa asiakkaiden kengistä. Vaatteita voi laittaa myös penkille tai useamman vaatteen samaan naulaan, joten turha narista naulakoiden vähyydestä.
- Onko ne nätisti viikatut vaatekasat pakko myllätä? Jos et helposti löydä kokoasi, niin pyydä myyjältä apua. Siistit vaatepinot = enemmän aikaa myyjillä palvella asiakkaita.
- Rahat voi myös antaa käteen. Jos isket ne pöydälle, niin on mahdollista, että huitaisen ne 'vahingossa' vaatteitasi viikatessa lattialle ja sitten joudut noukkimaan ne itse.
- Vahdi lapsiasi. Me emme ole lastenhoitajia ja jos lapsesi eivät osaa käyttäytyä (etkä jaksa niitä komentaa), niin jätä lapset suosiolla kotiin. Lapsille olisi myös ehkä fiksua opettaa, että kaupan peilejä ei ole tarkoitettu nuoltavaksi.
- Ai sait extra-alennusta kuukausi sitten joltain toiselta myyjältä? No se ei tarkoita, että saat alennusta minulta juuri nyt.
Muita?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Meitä on nykyisessä työpaikassa ohjeistettu, että jokainen asiakas pitää huomioida/jokaista asiakasta pitää ainakin tervehtiä. Eniten raivostuttavaa on se, jos asiakas ei vastaa mitään vaikka selkeästikin kuulee, mitä hänelle on sanottu (katsoo suoraan silmiin tms)... Tulee fiilis, että enkö ole ihmisarvoltani riittävä edes vastattavaksi... Yleensä tässä tilanteessa kohotankin hiukan ääntäni ja menen suoraan ko ihmiseltä kysymään tarvitseeko apua, jolloin asiakkaan on 'pakko' vastata. Ehkä hiukan passiivisagressiivista, mutta...
Minä tuossa tilanteessa poistun samantien koko kaupasta. Minä EN halua kommunikoida kenenkään kanssa kun ostan jotain, ja jos tätä ei hyväksytä, vaihdan kauppaa tai tilaan netistä.
Mä en tiedä käynkö väärissä kaupoissa, mutta ainakin parin kuukauden ajan olen törmännyt siihen, että paidat on viikattu ja koko/hintalaput laitettu paitojen sisälle. Paidat on myös viikattu niin ettei ylempää paitaa nostamalla näe kokoa. Joutuu siis "penkomaan" joka paitaa, että näkee minkä kokoinen se on. Se vasta vittumaista onkin. En tajua miksi myyjät ovat niin tyhmiä etteivät viikkaa vaatteita niin että koko on helposti nähtävissä tai jättäisivät edes sen paperisen kokolapun esille?!?
Vaatekaupassa työskennelleenä inhokkihommaa oli nimenomaan se vaatekasojen uudelleen ja uudelleen pinoaminen, mutta piti vaan hyväksyä että SE ON MINUN TYÖ JA ITSE OLEN SEN VALINNUT. Toisille vaan on hirveän tärkeää löytää (etenkin halvemmista merkeistä) ne farkut joissa saumat on siistit ja takataskut symmetrisesti paikallaan, koska aika hutaisten ne tuolla idässä kasataan. Pääasia, että asiakas löytää haluamansa ja pulju myy ja minä saan siitä palkan. Harvan ihmisen työ on aina kivaa. Joka hommassa on paskat puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Oon aina sympatiseerannut vaatekaupan myyjiä, olenhan itsekin asiakaspalvelualalla. Mutta enpä sympatiseeraa enää. Niskakarvat nousi pystyyn, kun kirjoitit, että "vahingossa" heität rahat lattialle, josta asiakas ne joutuu itse keräämään. Siis hyi helvetti, inhoan asiakaspalvelijoita, jotka kiusallaan kokevat tarpeekseen "näpäyttää" asiakasta ja nostaa itseään jalustalle.
Sinun työtäsi on mm. viikata, rahastaa ja palvella asiakkaita ystävällisesti. Jos sinä tai kuka tahansa muu asiakaspalvelija kokee, että nuo asiat ovat liikaa vaadittu, kannattaa ilmoittautua työnhakijaksi ja etsiä uusi työ.
No okei, ehkä se rahojen lattialle viskaaminen oli liioittelua :D Mutta monesti kyllä tehnyt mieli!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on nykyisessä työpaikassa ohjeistettu, että jokainen asiakas pitää huomioida/jokaista asiakasta pitää ainakin tervehtiä. Eniten raivostuttavaa on se, jos asiakas ei vastaa mitään vaikka selkeästikin kuulee, mitä hänelle on sanottu (katsoo suoraan silmiin tms)... Tulee fiilis, että enkö ole ihmisarvoltani riittävä edes vastattavaksi... Yleensä tässä tilanteessa kohotankin hiukan ääntäni ja menen suoraan ko ihmiseltä kysymään tarvitseeko apua, jolloin asiakkaan on 'pakko' vastata. Ehkä hiukan passiivisagressiivista, mutta...
Minä tuossa tilanteessa poistun samantien koko kaupasta. Minä EN halua kommunikoida kenenkään kanssa kun ostan jotain, ja jos tätä ei hyväksytä, vaihdan kauppaa tai tilaan netistä.
Niin. Eihän tansseihinkaan kai mennä vain istumaan..
Mä osaan käydä siististi ja kohteliaasti vaatekaupassa ja kaikkialla ihmisten ilmoilla, ihan tulee selkäytimestä, kun on kotona aikoinaan kasvatettu.
Ei tästä nyt kannata draamaa tehdä - ei myyjien eikä asiakkaiden.
Sen verran muistelen menneitä, että olipa kerran "mahtava" farkunostokokemus (tai lähinnä yritys).
Olin jotain parikymppinen ja tottunut pitämään kirppari- ja second hand -vaatteita. Kun sitten rahaa alkoi olla enemmän, työssäkäyvällä ihmisellä, päätin hemmotella itseäni ostamalla uudenkarheat Levikset.
Menin putiikkiin ja moikkasin ja hieman ujona asiakkaana rupesin sitten taustoittamaan, että "mä en ole ennen tainnut Leviksiä ostaakaan".
Nättinokkamyyjä kiekaisi: "No sit sä et varmaan oo mitään Levis-tyyppiä".
Arvatkaa vaan, tuliko kauppoja? :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni turhauttaa usein jos vaate ei sovi tsi näytä hyvältä päällä, siksi se lentää nurkkaan tai lattialle kaupassa. Samoin jos ei löydy sopivaa kokoa tulee joskus kipattua koko pinkka nurin ihan turhautumisen vuoksi. Sorry myyjät, mutta tämä on tätä temperamenttisen ihmisen elämää.
Suurimmalta osalta meistä tempperamenttisista EI puutu itsesäätely kyky.
Näyttää puuttuvan.
Ihan offtopic, mutta sovareiden lattiat ovat usein niin paskaisessa kunnossa että tuskin niitä edes kuukausittain siivotaan...
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaupassa työskennelleenä inhokkihommaa oli nimenomaan se vaatekasojen uudelleen ja uudelleen pinoaminen, mutta piti vaan hyväksyä että SE ON MINUN TYÖ JA ITSE OLEN SEN VALINNUT. Toisille vaan on hirveän tärkeää löytää (etenkin halvemmista merkeistä) ne farkut joissa saumat on siistit ja takataskut symmetrisesti paikallaan, koska aika hutaisten ne tuolla idässä kasataan. Pääasia, että asiakas löytää haluamansa ja pulju myy ja minä saan siitä palkan. Harvan ihmisen työ on aina kivaa. Joka hommassa on paskat puolensa.
Jos farkuista löytyy sopiva koko, niin olen onnellinen. Onneksi ei ole tuollaisia vaivoja.
Oisko ap:lla syytä hakea OIKEAN myyjän töitä jos tuntuu noi hommat noin turhauttavilta? Et selvästikään ole kykyjäsi vastaavissa töissä.
Ei täysin vailla tulosvastuuta tuntipalkalla löllivät henkilöt voi tituleerata itseään "myyjiksi". He ovat ASIAKASPALVELIJOITA. Myyjä MYY ja saa siitä myynnistä elantonsa. ASIAKASPALVELIJA PALVELEE asiakkaita ja näppäilee kassaa.
Älä helvetissä käytä sanaa SOVARI! Ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä käynkö väärissä kaupoissa, mutta ainakin parin kuukauden ajan olen törmännyt siihen, että paidat on viikattu ja koko/hintalaput laitettu paitojen sisälle. Paidat on myös viikattu niin ettei ylempää paitaa nostamalla näe kokoa. Joutuu siis "penkomaan" joka paitaa, että näkee minkä kokoinen se on. Se vasta vittumaista onkin. En tajua miksi myyjät ovat niin tyhmiä etteivät viikkaa vaatteita niin että koko on helposti nähtävissä tai jättäisivät edes sen paperisen kokolapun esille?!?
Joissakin liikkeissä on ohjeistettu laittamaan tuotelaput piiloon, koska ne laput näyttää rumilta siinä pinkan päällä/tuotteen väri tai kuvioi ei tule esiin. Esim Jack&Jones, Vero Moda... jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myyjän asia tarjota apua asiakkaalle, joka selkeästi etsii esim. siitä vaatepinkasta omaa kokoaan. Jos myyjä on niin kaukana ettei huomaa asiakkaan tarvitsevan apua, on hän myös liian kaukana siihen, että lähtisin etsimään häntä ja pyytämään sitä. Aloittaja on siis hyvä ja kysyy niiltä pinkkoja penkovilta asiakkailta itse, voisiko kenties auttaa. Asiakkaan homma ei ole pyytää myyjää tekemään työtään.
Meillä on pieni myymälä ja käytännössä olen aina asiakkaan lähellä. Itse ainakin aina kysyn asiakkaalta tarvitseeko apua, kun näyttää siltä että kohta on vaatepinkat ihan päin vittua. Ja 95% vastaus asiakkaalta on "en tarvii, kattelen vaan". Ei ole siis siitä kiinni, etteikö apua tarjottaisi, apua ei vaan oteta vastaan.
Miten realistisena sitten pidät antaa tuollaisille ihmiselle ohjetta, että pyytäisivät apua sen pinkan kanssa??? Jos apu ei kelpaa edes silloin, kun sitä tarjotaan. Eli:
Myyjän tehtävä on tarjota apua. Jos se ei kelpaa niin ei kelpaa, mutta KOSKAAN ei ole asiakkaan asia lähteä sitä apua etsimään. Myyjä on silloin jo epäonnistunut, jos asiakas joutuu itse etsimään myyjän auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin liikkeissä on ohjeistettu laittamaan tuotelaput piiloon, koska ne laput näyttää rumilta siinä pinkan päällä/tuotteen väri tai kuvioi ei tule esiin. Esim Jack&Jones, Vero Moda... jne.
Todella typerää ja lyhytnäköistä. Olen monesti luovuttanut niiden tiukkojen pinojen penkomisessa, kun jokaisesta yksilöstä saa kaivaa sen kokolapun jostain tuotteen uumenista. Siinäpä jää vaatteet ostamatta, todella hieno markkinointistrategia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on aivan turha valittaa sekaisista pinoista, jos noin on. Myyjä saa palkkaa pitämällä vaatteet siistinä ja houkuttelevina. Asiakkaalle tuolla tehdään karhunpalvelus ja loppujen lopuksi liikkeellekin, kun joku kyllästyy pinojen kaiveluun. Etenkin näin talvella, kun usein on talvitakit päällä ja joka vaatetta saa urakalla kaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän liikkeessä on ihan sääntönä ylemmiltä, että ne hintalaput on oltava paidan sisällä. Yleensä tälläset asiat ei ole myyjien päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni turhauttaa usein jos vaate ei sovi tsi näytä hyvältä päällä, siksi se lentää nurkkaan tai lattialle kaupassa. Samoin jos ei löydy sopivaa kokoa tulee joskus kipattua koko pinkka nurin ihan turhautumisen vuoksi. Sorry myyjät, mutta tämä on tätä temperamenttisen ihmisen elämää.
Näyttää puuttuvan.
Perustele? :)
Ei vaatekaupan myyjä ole myyjä vaan asiakaspalvelija.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaatekaupan myyjä ole myyjä vaan asiakaspalvelija.
Mä en ole kenenkään palvelija vaan MYYJÄ.