"Turn off" -ammatit (plus perustelut!)
Eli mitkä ammatit saavat kiinnostuksen haalenemaan tai ehkä jopa loppumaan kokonaan potentiaalisten kumppaniehdokkaiden kohdalla? Ja koska eihän näissä keskusteluissa muuten mitään hauskaa ole, niin koittakaapa mammat perustella näkemyksenne myös!
Ap aloittaa:
Maanviljelijä. Ei muuten, arvostan maanviljelijöitä, mutta en ole itse kiinnostunut muuttamaan maaseudulle puhumattakaan jostain kunnon maatilasta, joten yhteisen tulevaisuuden suunnittelu kyllä hyvin äkkiä kaatuisi siihen.
Ps. Veikkaan, että tämä keskustelu menee hyvin äkkiä tappeluksi, mutta yrittäkää nyt edes :D
Kommentit (183)
Ruumishuoneella työstkentelevä. Toki sekin on pakko jonkun tehdä mutta ei kiitos seurustelukumppaniksi minulle, olen ruumis/kummituskammoinen.
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettajat. Yhtään älykästä en ole ikinä tavannut, mutta kai siinä ammatissa kestää vain jos on tasoltaan lähellä asiakkaitaan.
Oletko varma, että erotat lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan toisistaan? LTO:lla on aina vähintään alempi korkeakoulututkinto ja työnkuva on huomattavasti vaativampi kuin lastenhoitajalla, joka on koulutukseltaan usein lähihoitaja. Ja kuinka monta lastentarhanopettajaa olet tavannut ja voit sanoa tuntevasi, jotta voit tehdä uskottavan arvion heidän yleisestä älykkyystasostaan?
Jos epäilet, niin voin taata, ettei kukaan 6-vuotiaan tasoinen selviä 21-henkisen 3-5-vuotiaiden ryhmän kaitsemisesta edes varttituntia. Sinäkään et selviäisi, sillä pelkästään lasten yleisen turvallisuuden valvominen ja siirtymätilanteet esim. leikeistä vessan kautta pukemaan ja ulos, ulkoa ruokapöytään ja ruokapöydästä päivälevolle vaativat erityisiä ryhmänhallintataitoja, joita kellä tahansa aikuisella ei vain ole. Se vaatii opiskelua, harjoittelua ja harjaantumista.
Haluaisin myös nähdä sen 5-vuotiaan tai 5-vuotiaan tasoisen, joka kirjoittaisi lasten varhaiskasvatussuunnitelmat, suunnittelisi pedagogisen toiminnan, toteuttaisi liikuntakasvatus-, musiikkikasvatus- tai kuvataidekasvatustuokion esim. seitsemälle 3-vuotiaalle tai ohjaisi samantasoisen kaverinsa kanssa 14 lasta lähimetsään retkelle tai lähijunalla retkelle kirjastoon, elokuvateatteriin tai lastenkonserttiin. Ja ennen kaikkea haluan nähdä sen 6-vuotiaan tasolla olevan, joka tekee lastensuojeluilmoituksen nähdessään esim. äidin tai isän pahoinpitelevän lastaan heti päiväkodin portin ulkopuolella. Kuka 4-vuotiaan tasoinen osaisi kirjoittaa lapsesta kuvauksen neuvolaan?
Olen lukemattomia kertoja huomannut, että vanhemmat pitävät päiväkodissa työskenteleviä ammattikasvattajia yksinkertaisina. Kyllä niitä yksinkertaisiakin joukkoon mahtuu, ei voi kiistää, mutta silti, pientä kunnioitusta lastentarhanopettajia kohtaan. Lastentarhanopettajan työ ei ole "vain leikittämistä ja laulattamista". Toisten ihmisten lasten kasvattaminen työksi on täysin eri asia kuin omista lapsista kotona huolehtiminen. Se sisältää paljon vastuita, joista useimpien lasten vanhemmat eivät ymmärrä yhtään mitään.
Haha, oisin aina vastannu rekkakuski. Ne on sellasia perverssejä rahtareita joilla on paskat työajat ja rumat haisevat työvaatteet.
Aloin seurusteleen insinööriopiskelijan kans joka on kuin onkin nykyään rekkakuski... Ja ihana semmoisenaan.
Mut lisäks maanviljelijä, teurastaja, joku sikatilallinen, turkistarhaaja yms ois aika turn offeja.
Ja mieshoitajat ei kyl kans vetoo lainkaan, eikä kokit.
Ei ole varsinaisesti ammatti, mutta prostituoitu on todellinen turn-off. Oli sitten nykyinen tai entinen prostu.
Harva tietää kuinka yleistä on opiskelijatyttöjen seksin myyminen rahasta, joten aika moni varmasti tietämättään seukkaa tai on naimisissa ex tai nykyisen prostituoidun kanssa.
Itse käytän sinkkuna ollessani maksullisten tyttöjen palveluita, se on helppoa, vaivatonta ja edullistakin "maksuttoman" seuran etsimiseen verrattuna (parisuhteissa olen toki ollut uskollinen). Käytän nimen omaan opiskelijoiden palveluita. Erittäin isolle osalle seksiä myyville tytöistä on yhteistä tietty mielen ailahtelevaisuus ja impulsiivisuus, aina ei mietitä mitä vaikutuksia valinnoilla on tulevaisuudessa. Tälläisen henkilön kanssa olisi aika mahdotonta muodostaa parisuhdetta, todellista vuoristorataa tulisi olemaan: tavallinen elämä ei välttämättä kiinnosta, aina pitäisi olla jotain jännitystä ja raha pitäisi saada helpolla. Petetyksi tulemisen vaara on todella suuri. Nämä tytöt eivät ole olleet mitään narkkareita, vaan amk- ja yliopisto-opiskelijoita. Seksiä myyviä tyttöjä olen tavannut kohtalaisen paljon.
Minulla ei sinänsä ole muten mitään turn-off ammatteja, itselläni on korkeakoulututkinto, joten tuskin minulla olisi yhteistä siivoojan tai kaupan myyjän kanssa. Olisi kiva puhua muustakin kuin säästä, joka ei tietysti ole pois suljettua em. ammattiryhmien kanssa. Koulutus ei ole kaikki kaikessa, vaan se miten tulee toisen kanssa juttuun.
Preparaattori ei ole ollenkaan lääkäri eikä siis patologi, vaan työssä koulutettu näytteiden laittamiseen, yleensä kai koulutukseltaan lääkintävahtimestari tai vastaava.
Patologi taas on erikoislääkäri. Läheskään kaikki patologit eivät muuten ole oikeuspatologeja, vaan suurin osa analysoi mikroskoopilla kudosnäytteitä laboratorio-oloissa.
Alice kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että ette paljon paremmaksi pane, nimittäin kerran kauan kauan sitten eräässä baarissa kohtasin miehen, jonka kanssa juttu luisti leppoisasti, oli oikein herrasmies, mutta... ammattiaan ei ensin halunnut kertoa, vaan kierteli, mutta paljasti lopulta olevansa... niin... preparaattori... siis hoiti ruumiita oikeuslääketieteellisessä. Oli varmaan saanut jo monet pakit työnsä takia (karmivan ja pelottavan kuuloinen työ nuoren naisen mielestä), ja pisteet rohkeudesta, että kertoi, mutta en voinut antaa asioiden mennä pidemmälle ruumismiehen kanssa.
Jollekulle toiselle ehkei noon paha, mutta aloin heti ajatella, että hän näkee minut siitä ruumisvinkkelistä...Meitä on niin moneksi.Patologin ohella yksi kiinnostavimmista töistä joita olen miettinyt omalle kohdalle. Mä kuuntelisin tuollaisia työjuttuja mielelläni, vaikka en olisikaan muuten kiinnostunut. Sitä kyllä ihmettelen, että miksi ihmeessä mies tuntui häpeilevän duuniaan. Tuohon hommaan ei nimittäin todellakaan joka jamppa pääse. Ehkäpä oli tavannut liian monta pelokasta neitosta :)
Itse en pystyisi olemaan turkistarhaajan kanssa. Myöskään kosmeettisiin tarkoituksiin eläimiä testaavaa tutkijaa tms. en huolisi. Eläinkokeet lääketieteellistä tarkoitusta varten olisivat myös liikaa kun oikein asiaa ajattelee. En osaa kuvitella itseäni myöskään armeijan palveluksessa olevan miehen kanssa.
Lastentarhanopettaja. Kaikki tuntemani lto:t ovat niin itseään täynnä ja luulevat tekevänsä jotakin alyttömän vaativaa työtä, johon todellisuudessa lähes kuka tahansa pystyisi. Ei todellakaan uskoisi, että heillä on edes alempi korkeakoulututkinto.
Turkistarhaaja
Turkistarhan työntekijä
Minulle on ihan sama mikä on ammatiltaan, kunhan tulotaso on sen verran korkea ettei mies esimerkiksi joudu häpäisemään itseään käymällä Lidlissä ostoksilla
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama mikä on ammatiltaan, kunhan tulotaso on sen verran korkea ettei mies esimerkiksi joudu häpäisemään itseään käymällä Lidlissä ostoksilla
Mun tuntemat rikkaat ovat sen verran pihejä, että käyvät kyllä arkena lidlissä. Säästämällä jasijoittamalla se omaisuus karttuu, ei hengaamalla stockan herkussa ja ravintolalounailla ja illallisilla kahdesti päivässä
Kauppatieteilijät ja lakimiehet. Limaisia, sovinistisia statusmiehiä.
Lukiossa ne kaikista kusipäisimmät pojat hinkuivat noihin tiedekuntiin. Tosin harvalla heistä taisi riittää rahkeet mutta eiköhän aika moni ole päässyt sinne kun lukee uutisia tietyissä tiedekunnissa tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä naisia kohtaan.
Joku isänsä firman perinyt, kokoomusta äänestävä ja kaunisisissa asuva, golffaava tylsän porvarin prototyyppi, jonka äly riittää nippanappa kauppikseen ja sieltä ulos surkeimmilla arvosanoilla. Mihinkään omaperäiseen äly ja uskallus ei riitä. Rohkeinta oli ehkä pukeutua kerran vaaleanpunaiseen kauluspaitaan. Skool!
Opettajaa en ottaisi mieheksi. Tuli koulutuksen aikana nähtyä sellaista sankaria, että jotenkin meni maku miespuolisiin opettajiin. Toki joukossa oli myös kivoja tapauksia, joten ei nyt ehdoton ei. Kuitenkin, jos tutustuisin mieheen, joka kertoisi olevansa opettaja, niin mulla menisi varmaan ammattivaihde päälle.
T. Ope itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Joku isänsä firman perinyt, kokoomusta äänestävä ja kaunisisissa asuva, golffaava tylsän porvarin prototyyppi, jonka äly riittää nippanappa kauppikseen ja sieltä ulos surkeimmilla arvosanoilla. Mihinkään omaperäiseen äly ja uskallus ei riitä. Rohkeinta oli ehkä pukeutua kerran vaaleanpunaiseen kauluspaitaan. Skool!
Tinder on täynnä näitä stereoyyppisiä porvari-Penoja! Jokaisella heistä on tietysti se pakollinen golf-kuva.
Ihan kuin eläisi jossain Matrix-universumissa.
Baarimikko, portsari... Kokemukseni mukaan viihtyvät vapaallakin yöelämässä ihan liikaa ja päihteitä kuluu. Lisäksi jo pelkkä yökyöpeliys pistää sukset ristiin oman aamuvirkkurytmini kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettaja. Kaikki tuntemani lto:t ovat niin itseään täynnä ja luulevat tekevänsä jotakin alyttömän vaativaa työtä, johon todellisuudessa lähes kuka tahansa pystyisi. Ei todellakaan uskoisi, että heillä on edes alempi korkeakoulututkinto.
Samat sanat ala-asteen opettajista. Opetuksen sisällöt pystyisi välittämään kuka tahansa. Heidän osaamisensa on lähinnä viitsimistä, jostain syystä haluavat viettää aikansa sylkykuppina.
Roskakuski, koska pelkään että se haju tarttuu siihen mieheen. Muuten minulle on ihan sama mitä toinen tekee työkseen.
Siis kysymys ei ole koulutuksen vaikutuksesta sydämensivistykseen tai ihmisen "miellyttävyyteen". Koulutus vaikuttaa auttamatta ihmisen yleissivistykseen ja maailmankatsomukseen. Tunnen useita sellaisia perheitä, joissa vanhemmat eivätkä lapset ole käyneet peruskoulun jälkeen kuin korkeintaan ammattikoulun. Poikkeuksetta näiden ihmisten kanssa keskustellessa tulee esille ihan puhdas tietämättömyys monista minulle itsestään selvistä asioista.
Esim. turvapaikanhakija on eri asia kuin pakolainen tai siirtolainen. Tasavallan presidentti ei säädä lakeja eikä voi omilla päätöksillään juurikaan sotkeutua päivän politiikkaan - Kekkosen aika meni jo. Englannin kielen taito on relevantti taito tämän päivän Suomessa ja lähes minne tahansa ulkomaille matkustaessa. Konsertti ei huononnu siitä, jos ohjelmistossa olevat kappaleet esitetään niiden alkuperäiskielillä (joka on joku muu kuin suomi). Sushi ja puikoilla syöminen arkipäiväistyi suomalaisessa kaupunkikulttuurissa ja useita vuosia sitten, sitä ei tarvitse pelätä. Ulkomaille voi lähteä ilman matkatoimiston valmispakettia charter-lentoineen ja matkaoppaineen. Vieraisiin uskontoihin tutustuminen ei vähennä minun tai hänen kuulumistaan evankelisluterilaiseen kirkkoon. Suomenlinnassa käydessään ei kuulu kovaäänisesti kommentoida kesäkahvilan kalliita hintoja. ABC-liikennemyymälän kahvin hinta ei putoa sillä, että (ostava) asiakas valittaa (ostamansa) kahvin "liian kalliista" hinnasta.
Ei ole tietenkään mahdotonta, että vähemmän kouluja käynyt henkilö lukisi yleissivistävää kauno- ja/tai tietokirjallisuutta vapaa-ajallaan ihan omaksi ilokseen. Yleisesti pidän sitä vain epätodennäköisempänä, jos vanhemmat tai lapset eivät ole käyneet lukiota tai korkeakouluja, koska lukion suorittaminen ei ole erityisen vaativa ponnistus. Ne, jotka kokevat jo lukion ajatuksena niin haastavaksi, että hakeutuvat ammattikouluun (tai jäävät peruskoulun jälkeen koulutuksen ulkopuolelle), eivät yleensä ole innokkaita lukijoita muutenkaan.
Poikkeuksia toki on, ei koulutuskaan ainakaan sosiaalisia taitoja takaa, mutta minulle on tärkeää, etten joudu puolisoni kanssa vääntämään kättä asioista, jotka koen yleissivistykseksi.