Millaista on lievä väkivalta, jonka vielä hyväksyisit, parisuhteessa?
Onko sellaista? Luulin aikaisemmin, että osaisin vetää rajan hyvin ja jättää heti sellaisen miehen. On osoittautunut epäselväksi vetää rajaa sille, missä raja menee. Esim suuttuneena mies on pitänyt kiinni todella lujaa, on ikäänkuin tökkinyt sormella kasvoja ärsyyntyneenä. Nämä eivät ole toki kovin vakavia juttuja, mutta ovat saaneet miettimään, että miten suhtautua jatkosss. Yleensähän juuri sanotaan, että se alkaa vaivihkaa lievästi ja pahenee ajan mittaan. Menimme naimisiin jokin aika sitten ja sen jälkeen vasta on tätä tapahtunut. Tuntuisi naurettavalta erota elämänsä miehestä noiden tapausten takia, mutta jossainhan menee raja. Missä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee ihan kylmät väreet sinua ajatellessa, kun luen tämän:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näkökulmistanne!
Asia joka ehkä mieitytyttää, kun nyt olen pohtinut pääni hajalle, on että se kiinnipitäminen ei tapahtunut riidan yhteydessä. Se oli ihan yllättäen, kun en ollut tehnyt asiaa, joka miehen mielestä olisi ehdottomasti pitänyt tehdä. En sitten tiedä mitä se varsinaisesti merkitsee.ap
Se merkitsee sitä, että mies ei salli sinun elää omaa elämääsi, vaan sinun on elettävä miehen ehdoilla. Sinun on tehtävä (vain!) ne asiat, jotka miehen mielestä on tehtävä.
Mietipä nyt ihan tarkkaan, mitä sinä saat tehdä ja mitä et. Ajatteletko useinkin omista tekemisistä ja mm. pukeutumisestasi, että mitä mieltä miehesi on ja muutatkin omat suunnitelmasi, jotta miellyttäisit miestäsi - jotta mies ei suuttuisi eikä kävisi sinuun käsiksi.
-----------
Olen samaa mieltä kuin tämä kommentoija.
Tämä valaiseva lisäkuvaus teki oikeastaan asian vielä pahemmaksi. Elät pelottavan, aggressiivisen kontrollifriikin kanssa, ja tuosta ei oikeasti hyvää seuraa. Ette ole tasaveroisia, tai mies ei ainakaan pidä sinua sellaisena. Jos pelkästään erimieltä oleminen jostain tekemättä jättämisestä aiheuttaa tuollaista ja ilman varoitusmerkkejä, niin mitä tapahtuukaan sitten, kun mies oikein kunnolla suuttuu / pettyy johonkin asiaan. Hui.
Moi, se juttu mitä en tehnyt, on niin naurettava oikeastaan, että en silloin edes tajunnut miehen olleen suuttunut asiasta. Se on kuitenkin hänelle todella big deal, mutta kuulostaisi kaikkien muiden mielestä hölmölle.
En siis pelkää, että mies kävisi käsiksi ja siksi tee/ole tekemättä asioita. Kuitenkin kyllä hieman monitoroin itseäni, koska mies alkaa muuten möklttää. Vastasin tuonne yhteen mökötysketjuun, että kerran kun huomautin kotitöiden tekemisestä, mies mökötti siitä kaksi päivää. Hän on enemmän sellainen vetäytyvä hiljainen mököttäjätyyppi, eikä todellakaan huuda tai uhkaile tms kuten täällä joku tuntuu olettavan.
ap
Vierailija kirjoitti:
[En ymmärrä itsekään, miksi tämä hahmottaminen on niin vaikeaa minulle nyt. Itse asiassa tunnen jopa syyllisyyttä siitä, että edes pohdin voiko kiinnipitäminen olla väkivaltaa. Mies tuntuu niin kunnolliselta, että hän loukkaantuisi todella paljon sellaisista epäilyistä ja tuntisi olevansa huono ihminen. Hän ei itse lainkaan hyväksy parisuhdeväkivaltaa vaan jyrkästi tuomitsee sen.
Luulen miehen katuvan ja ehkä säikähtäneen tilannetta itse kovasti, hän on ollut extrakiltti sen jälkeen Vaikka toisalta se, että hän itse olisi säikähtänyt, voi olla joko hyvä tai huono asia, riippuen jatkosta, että alkaako sellainen toistua vai saiko se hänet havahtumaan kerrasta, eikä toistu siksi koskaan. On todella vaikea nähdä tilannetta objektiivisesti. Ehkä olen ylireagoinut asiaa. Se alkaa tuntua parhaimmalta selitykseltä tällä hetkellä.
ap
Et sinä ole mitenkään ylireagoinut. Miten mies itse on sitä tilannetta selittänyt?
Yksi ongelma on sinun kiltteytesi. Sinä pidät nyt itse itseäsi jollakin tavalla kiinnipitämisen aiheuttajana, kun se johtui siitä, että et ollut tehnyt sitä jotain tärkeää. Entä sormilla kasvojen tökkiminen? Millaiseen tilanteeseen se liittyi?
Ehkä poikkean muista tässä asiassa, mutta en näe kiinnipitämisen mitenkään pahana. Sormella tökkiminen on ärsyttävää ja se ei saa olla toistuvaa, mutta ei se vaarallista ole. Ei voi jatkaa riitelyä jos toinen tekee semmoista vaan pitää keskeyttää, hiljentyä, puhua rauhallisesti että nyt meni yli. Lähinnä siitä jäisi pettymys että tuo olikin noin yksinkertainen, lapsellinen.
Ehkä sitä ei saisi ilmaista, mutta mielestäni pelkillä sanoilla saa helposti paljon enemmän tuhoa aikaan kuin edes läpsimisellä tai tönimisellä.
Vierailija kirjoitti:
En siis pelkää, että mies kävisi käsiksi ja siksi tee/ole tekemättä asioita. Kuitenkin kyllä hieman monitoroin itseäni, koska mies alkaa muuten möklttää. Vastasin tuonne yhteen mökötysketjuun, että kerran kun huomautin kotitöiden tekemisestä, mies mökötti siitä kaksi päivää. Hän on enemmän sellainen vetäytyvä hiljainen mököttäjätyyppi, eikä todellakaan huuda tai uhkaile tms kuten täällä joku tuntuu olettavan.
ap
Aivan, siis sinä olet miehelle pelkkä talouskone, joka et voi edes mainita miehelle mitään kotitöiden tekemisestä kun alkaa mököttää. Sen sijaan mies suuttuu ja nappaa sinua kiinni, kun se olet sinä, joka olet jättänyt jotain tekemättä.
Ajattelepa asia toisin päin. Jos mies jättää tekemättä jonkun sinulle tärkeän asian, mitä sinä teet? Suutut ja käyt käsiksi niin kuin mieskin? Ja kun sinä jätät tekemättä jotain miehelle tärkeää ja jän huomauttaa siitä , sinä mökötät kaksi päivää.
Minä en siedä omassa parisuhteessani huutamista tai minkäänlaista fyysiseen koskemattomuuteeni kajoamista. Tökkimiset, kiinnipitämiset, töni jne. on kaikki pahoinpitelyä. Ainoastaan kutittaminen on ok ja vain jos se lopetetaan kun se alkaa tuntua minusta liian pahalta. En itsekään huuda miehelle tai läimi häntä. Riitatilanteet ratkaistaan keskustelemalla.
Olen kerran todistanut kun ystäväni mies töni ja läimi ystävääni. Tilanne kesti ehkä 30 sek. enkä ehtinyt väliin (olin ison huoneen toisella puolella). Minun mielestäni ystävääni pahoinpideltiin, mutta ystäväni mielestä tilanteessa ei ollut mitään omituista eikä se ainakaan ollut pahoipitelyä. Ystäväni on läheisriippuvainen (oma arvionsa) ja myöntää että tekee kaikkensa pitääkseen parisuhteensa kasassa. Tiedän, että mies on mustasukkainen, soittelee perään, raivoaa ystäväni menoista ja huutaa hänelle. Tuntuu pahalta että ystäväni ei arvosta itseään eikä jätä miestä. Pelkään myös tilanteen pahenemista.
Viisi vuotta sitten mies kävi humalassa kurkkuun kiinni. Järjestin hänet putkaan nukkumaan päänsä selväksi. Seuraavana päivänä käytiin pitkä keskustelu asiasta. Annoin kaksi vaihtoehtoa, korkki kiinni tai vien lapset mennessäni. Hyvin on mennyt. Mies ei juo kirkkaita kun sekoaa niistä täysin ja oluttakin harvoin. Tietää ettei toista kertaa ole varaa tulla kiinni..
Kunnon bitch slap tai suoraan nyrkistä 😅
Vierailija kirjoitti:
Tuossa. Kaikenlainen fyysinen päällekäyminen riidan (tai muun konfliktin aikana) on väärin, jos se loukkaa sinun koskemattomuuttasi ja koet sen vääränä. Suosittelen antamaan miehelle palautetta, ja seuraavalla kerralla pistät pelin poikki.
Olette ilmeisesti samaa mieltä asiasta toisinkinpäin? Nainen töytäisee mies rinnuksiin suutuksissaan riidan aikana ---> mies jättää naisen ja tämä tilanne meni oikein?
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran todistanut kun ystäväni mies töni ja läimi ystävääni. Tilanne kesti ehkä 30 sek. enkä ehtinyt väliin (olin ison huoneen toisella puolella).
Alapeukku läpinäkyvistä selityksistäsi. Mikä huone on muka niin, iso ettet 30 sekunnissa ehdi sen toiselta puolelta väliin? Katso itse kellostasi vaikka kuinka hitaasti se aika kuluu. Et vain uskaltanut mennä apuun ja olet kehittänyt selitykset ettet olisi muka ehtinytkään.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä raja menee siinä, että oikeasti pelkää.
Se, että nainen "pelkää" miestä tai naiset yleisesti pelkäävät "puskissa lymyäviä raiskaajia", ei kerro miesten pahuudesta kollektiivisesti vaan siitä että naisilla ei ole testosteronia lisäämissä rohkeutta. Yrittäkää nyt saatana miesvihassanne ymmärtää, että pelko on teidä oma ominaisuus ja heikkous, ei miesten syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että nainen "pelkää" miestä tai naiset yleisesti pelkäävät "puskissa lymyäviä raiskaajia", ei kerro miesten pahuudesta kollektiivisesti vaan siitä että naisilla ei ole testosteronia lisäämissä rohkeutta. Yrittäkää nyt saatana miesvihassanne ymmärtää, että pelko on teidä oma ominaisuus ja heikkous, ei miesten syytä.
Oho,päästiin sivulle 5 ennen kuin miesvihajankkaaja löysi ketjun :D
Kummallinen logiikka sinulla.Naiset pelkäävät puskaraiskauksia,joita siis näkee päivittäin uutisissa,eli on ihan aiheellinen pelko,"miesviha"kiihkoilijan mielestä se tarkoittaa että naiset pitävät miehiä pahoina? :O
Ovathan ne raiskaajamiehet pahoja,vaikka koko miessukupuoli ei olisi.Ja jos parisuhteessa esimerkiksi riidan aikana toinen käyttäytyy uhkaavasti,niin että toista pelottaa,on ihan tervettä vetää lähisuhdeväkivallan raja siihen eikä odottaa että väkivallasta tulee fyysistä.Tämäkään ei liity mitenkään miesvihaan,joka on olemassa vain pääsi sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa. Kaikenlainen fyysinen päällekäyminen riidan (tai muun konfliktin aikana) on väärin, jos se loukkaa sinun koskemattomuuttasi ja koet sen vääränä. Suosittelen antamaan miehelle palautetta, ja seuraavalla kerralla pistät pelin poikki.
Olette ilmeisesti samaa mieltä asiasta toisinkinpäin? Nainen töytäisee mies rinnuksiin suutuksissaan riidan aikana ---> mies jättää naisen ja tämä tilanne meni oikein?
Ihan oikein. Kummallakaan ei ole oikeutta töniä toista sen varjolla, että toinen on fyysisesti vahvempi. Miksi väkivalta olisi silloinkaan oikeutettua? Saatko suuttuneena mennä huitomaan vaikka poliisia, jos tämä on sua selvästi isompi ja vahvempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen logiikka sinulla.Naiset pelkäävät puskaraiskauksia,joita siis näkee päivittäin uutisissa,eli on ihan aiheellinen pelko,"miesviha"kiihkoilijan mielestä se tarkoittaa että naiset pitävät miehiä pahoina? :O
Ovathan ne raiskaajamiehet pahoja,vaikka koko miessukupuoli ei olisi.Ja jos parisuhteessa esimerkiksi riidan aikana toinen käyttäytyy uhkaavasti,niin että toista pelottaa,on ihan tervettä vetää lähisuhdeväkivallan raja siihen eikä odottaa että väkivallasta tulee fyysistä.Tämäkään ei liity mitenkään miesvihaan,joka on olemassa vain pääsi sisällä.
Kerrotko miksi miehet eivät pelosta täristen horkkaa kadulla ja lenkkipoluilla vaikka MIEHET KOHTAVAT väkivaltaa naisia enemmän? Ottakaa nyt saatana joskus vastuu omista teoista tai edes tunteistanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei hyväksy lähisuhdeväkivaltaa,ei hyväksy sitä kumminkaan päin.Ei ole ainakaan meillä viimeisen 10 vuoden aikana ollu tarvetta ottaa kiinni,töytäistä tai tökkiä toisiamme,vaikka riidat ovat välillä tosi pahoja,ihan puhumalla ja huutamalla niistä on selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miksi miehet eivät pelosta täristen horkkaa kadulla ja lenkkipoluilla vaikka MIEHET KOHTAVAT väkivaltaa naisia enemmän? Ottakaa nyt saatana joskus vastuu omista teoista tai edes tunteistanne.
Niin että jos nainen pelkää väkivaltaista miestä,naisessa on jotakin vikaa?
Ei kukaan sanonut,että naiset pelosta täristen kulkevat kaduilla.Tässä ketjussa on puhuttu siitä,miten pahaksi väkivalta suhteessa "saa" mennä,jonkun mielestä jo se että joutuu pelkääämään väkivaltaa jossakin tilanteessa,jossa väkivalta on todennäköistä,on syy lähteä suhteesta.Edelleenkään kaikki naiset eivät pelkää kaikkia miehiä tai kadulla kulkemista muualla kuin Miesvihaharhamaailmassa.
Nalkuttaminen on väkivaltaa myös. Omalla kohdallani suhteissani nalkuttamista ja fyysistä väkivaltaa ovat kyllä harrastaneet naiset. No nykyään ei tarvitse enää "pelätä" fyysistä väkivaltaa mutta jatkuvaa henkistä kylläkin. Itse asiassa henkinen tuntuu pahemmalle kuin satunnaiset fyysiset kiukuttelut joista olen joutunut kärsimään.
Vaikea juttu.. Kannatta varmasti tosissaan keskustella.
Mä olen itse pieni ja mies iso. Mieheni ei aivan osaa hallita voimankäyttöään. Joskus muinoin rutisti mua käsivarsista ja niihin tuli pieniä mustelmia sormenkohdista. Ei se tosin kovin kipeää edes käynyt. Mies ei oikein edes uskonut, että ne on siitä tullut. Sitten kyllä halasi hellästi ja pyysi anteeksi. Toista kertaa ei ole näin käynyt, mutta vahingossa tölvimisiä kyllä. Mies on aika kömpelö ja kun vaikka sohvalla istutaan ja mies siirtää käden mun taakse, niin saattaa samalla tuuppasta kyynärpäällä mua päähän tai olkapäähän. Nämä on siis jotenkin huvittavia, vaikka sattuvatkin. Vahinkoja. (Eikä kenenkään tarvi nyt oikeasti muuttaa niitä psykologian kautta joksikin miehen salaisiksi haluiksi satuttaa mua)
Ollaan oltu jo 10v naimisissa, eikä riitelyn aikana koskaan ole käyty käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos nainen pelkää väkivaltaista miestä,naisessa on jotakin vikaa?
Ei kukaan sanonut,että naiset pelosta täristen kulkevat kaduilla.Tässä ketjussa on puhuttu siitä,miten pahaksi väkivalta suhteessa "saa" mennä,jonkun mielestä jo se että joutuu pelkääämään väkivaltaa jossakin tilanteessa,jossa väkivalta on todennäköistä,on syy lähteä suhteesta.Edelleenkään kaikki naiset eivät pelkää kaikkia miehiä tai kadulla kulkemista muualla kuin Miesvihaharhamaailmassa.
Missä vaiheessa se puskassa olematon mies on väkivaltainen vaikka naiset sitä pelkäävät? Jos mies sormella tökkäsee naista tai pitää käsistä kiinni riidan aikana riehuvaa naista niin heti on väkivaltaa?
Henkinen väkivalta on yhtä pahaa kuin fyysinen, miettikää miten vähän suhteita ylipäätään olisi jos miehet jättäisivät naisensa ensimmäisestä nalkutusesta tai pihtaamisesta.
Siis et tehnyt niin kuin mies haluaa, ja hän kävi käsiksi. Mitä muuta tuo on, kuin väkivaltaa?