Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä
Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maustetut ruokakermat, joita kaadetaan kaikkiin mahdollisiin ruokiin ja ruoka kuin ruoka maistuu teollisuustuotteelta. Kolmenjuustonruokakerma, kolmensipulinruokakerma jne. jne.
Niillä, jotka näitä käyttää, ei taida muutenkaan ruokahommat olla hallussa.
Niin eipä vissiin, enhän minä ole muuta kuin ravintolakokki ammatiltani. Ei varmaan ole hallussa ruokahommat meikäläisellä, kaikki vain valehtelevat päin naamaa että hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt Euroopan ulkopuolella, ja lapsuudenkodissani syötiin halpaa suomalaista sapuskaa. Lähinnä perunaa ja nakkikastiketta, kiusauksia ja laatikoita yms. En siis todellakaan ole mikään kosmopoliitti, mutta en voi sietää mautonta ruokaa!
Kaikki ruuat kaipaavat suolaa, curryt sopivat vaikka mihin, mustapippuri käy melkein kaikkeen, valkosipuli suurimpaan osaan omista arkiruuistani, inkivääri tuo pientä potkua ja makua wokkeihin, hedelmistä saa raikkautta ja makeutta... Chilejäkin on niin paljon eri makuja ja voimakkuuksia, että kokeilemalla voi löytää heti mahtavia makuja, ja toisaalta tulisuuteen tottuu pikkuhiljaa kun kapsaisiinitoleranssi kasvaa.
Eli en voi ymmärtää sitä, ettei ruokiin uskalleta laittaa erilaisia makuja.
Et voi ymmärtää sen takia koska et pohjimmiltaan ole myöntänyt kanssaihmisille heidän ihmisoikeuksiaan eli olla vapaasti asioista sitä mieltä kuin ovat. Kun kirjoitat "en voi ymmärtää" niin oikeammin olisi kirjoittaa "en voi HYVÄKSYÄ sitä että mausteita ei käytetä kuten MINÄ käytän".
Ok, vaikka sitten niin. Hienoa tulkintaa. :D
Ei se mua haittaa, jos joku haluaa syödä koko ikänsä mautonta ruokaa. Itselleni syöminen ei vaan ole pelkkää nälän tyydyttämistä, vaan tapa nauttia elämästä. Ja nautintoa en mauttomasta ruuasta saa, siksi en myöskään sellaista itse tee. En siis osaa samaistua ihmisin, jotka eivät kaipaa ruualta muuta kuin vatsan täyttämisen, ja siksi ihmetyttää heidän valintansa syödä mautonta moskaa.
Ymmärtävätköhän ihmiset etteivät mauton ja mausteeton ole synonyymejä?
Minä en syö koskaan mausteista ruokaa. Enkä mautonta - vaan hyvän makuista. Tämä toki vaatii hyvät raaka-aineet ja reseptit, ehkä se on se kompastuskivi monelle mausteisiin hurahtaneelle?
Meinaat että mausteita käyttävät ihmiset käyttävät ruuassaan huonoja raaka-aineita?
Olisi ankeaa jos esimerkiksi perunat pitäisi aina syödä saman makuisina. Ei voisi maustaa intialaisittain kurkumalla, jeeralla ja garam masalalla, tai tehdä timjami- tai rosmariiniperunoita. Ei voisi piristää muusia valkosipulilla tai pestolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö miten se jauheliha kuuluu paistaa?
Nostetaan pöydälle jääkaapista lämpenemään puolisen tuntia ennen paistamista. Heitetään kuumalle pannulle ruskistumaan. Tämä siksi, että lihassyyt sulkeutuisivat eikä lihasnesteet karkaisi harakoille.
Jos lihaa isompi satsi, paistetaan useammassa erässä.
Tuolla tavalla joutuu laittamaan rasvaa pannulle sillä tyhjää pannua ei saa kuumentaa. Kun heittää lihan kylmään pannuun niin induktioliesi kuumentaa pannun nopeasti eikä rasvaa tartte.
Ohis vinkkaa: Tavallisella liedellä sen pannun voi kuumentaa myös ihan laittamalla siihen vettä ja kaatamalla sitten sen pois...
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan kaupasta puolivalmiste-vakuumilasagne ja laitetaan uuniin paistumaan.
Pannulleko se pitäisi laittaa? En oikein tajua kun en ole tuollaista koskaan ostanut tai syönyt.
Vai tarkoitatko ehkä mikroa? Hrrr, siinä onkin vastaukseni tähän ketjuun: mikrottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt Euroopan ulkopuolella, ja lapsuudenkodissani syötiin halpaa suomalaista sapuskaa. Lähinnä perunaa ja nakkikastiketta, kiusauksia ja laatikoita yms. En siis todellakaan ole mikään kosmopoliitti, mutta en voi sietää mautonta ruokaa!
Kaikki ruuat kaipaavat suolaa, curryt sopivat vaikka mihin, mustapippuri käy melkein kaikkeen, valkosipuli suurimpaan osaan omista arkiruuistani, inkivääri tuo pientä potkua ja makua wokkeihin, hedelmistä saa raikkautta ja makeutta... Chilejäkin on niin paljon eri makuja ja voimakkuuksia, että kokeilemalla voi löytää heti mahtavia makuja, ja toisaalta tulisuuteen tottuu pikkuhiljaa kun kapsaisiinitoleranssi kasvaa.
Eli en voi ymmärtää sitä, ettei ruokiin uskalleta laittaa erilaisia makuja.
Et voi ymmärtää sen takia koska et pohjimmiltaan ole myöntänyt kanssaihmisille heidän ihmisoikeuksiaan eli olla vapaasti asioista sitä mieltä kuin ovat. Kun kirjoitat "en voi ymmärtää" niin oikeammin olisi kirjoittaa "en voi HYVÄKSYÄ sitä että mausteita ei käytetä kuten MINÄ käytän".
Ok, vaikka sitten niin. Hienoa tulkintaa. :D
Ei se mua haittaa, jos joku haluaa syödä koko ikänsä mautonta ruokaa. Itselleni syöminen ei vaan ole pelkkää nälän tyydyttämistä, vaan tapa nauttia elämästä. Ja nautintoa en mauttomasta ruuasta saa, siksi en myöskään sellaista itse tee. En siis osaa samaistua ihmisin, jotka eivät kaipaa ruualta muuta kuin vatsan täyttämisen, ja siksi ihmetyttää heidän valintansa syödä mautonta moskaa.
Ymmärtävätköhän ihmiset etteivät mauton ja mausteeton ole synonyymejä?
Minä en syö koskaan mausteista ruokaa. Enkä mautonta - vaan hyvän makuista. Tämä toki vaatii hyvät raaka-aineet ja reseptit, ehkä se on se kompastuskivi monelle mausteisiin hurahtaneelle?
Meinaat että mausteita käyttävät ihmiset käyttävät ruuassaan huonoja raaka-aineita?
Olisi ankeaa jos esimerkiksi perunat pitäisi aina syödä saman makuisina. Ei voisi maustaa intialaisittain kurkumalla, jeeralla ja garam masalalla, tai tehdä timjami- tai rosmariiniperunoita. Ei voisi piristää muusia valkosipulilla tai pestolla.
Meinaan että mausteita käyttävät eivät välttämättä ole niin tarkkoja, kun se raaka-aineiden laatu ei puske niin vahvasti esiin mausteiden alta. Poikkeuksiaha aina on, jotkut vaativat laatua vaikka käyttäisivät paljon mausteita, ja toisille laadulla ei muutenkaan ole niin väliä vaikkeivat mausteetkaan maistuisi :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä joidenkin mammojen tapaa paistaa jauheliha pannulla. Laitetaan jauheliha pannulle, liesi päälle ja odotetaan, että alkaa tapahtua.. Puulastalla melotaan, sekoitellaan ja annetaan jauhelihan keittyä omassa lihasnesteessään. Lopputuloksena aivan kamalaa harmaata kuivaa massaa. Yök!
Höpöti höps...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maustetut ruokakermat, joita kaadetaan kaikkiin mahdollisiin ruokiin ja ruoka kuin ruoka maistuu teollisuustuotteelta. Kolmenjuustonruokakerma, kolmensipulinruokakerma jne. jne.
Niillä, jotka näitä käyttää, ei taida muutenkaan ruokahommat olla hallussa.
Niin eipä vissiin, enhän minä ole muuta kuin ravintolakokki ammatiltani. Ei varmaan ole hallussa ruokahommat meikäläisellä, kaikki vain valehtelevat päin naamaa että hyvää on.
Kehtaat kokkina myöntää käyttäväsi korvikkeita ruuanlaitossa. Minä en ole minkäänlainen kokki, mutta silti arvostan oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että hedelmät ja vihanneksetkin sisältävät proteiinia - vielpä ilman tyydyttynyttä eläinrasvaa. .
Kerrotko mitkä, palkokasvien lisäksi?
Tähän asti suomalisen ruokavalion huono puoli ei ole ollut liika proteiini vaan liiat höttöhiilarit.
Pähkinät, manteli, soijatuotteet, siemenet, kaura, pellavasiemenrouhe jne. sisältää paljon kasviperäistä proteiinia
Eli ei hedelmiä eikä kasviksia kuten väitettiin. Niinpä.
Siksi palkokasviallergikkona jouduin ottamaan kalan vastentahtoisesti takaisin ruokavaliooni, kun aivot alkoivat kasvisruoalla osoittaa jo hälyttäviä proteiininopuutoksen merkkejä. Jollet ole itse kokenut sitä, et ehkä ymmärrä asiaa.
Jo se, että siirtyy kasvisruokaan kertoo vakavista puutostiloista aivoissa.
Ettö yhteen annokseen tavallista pastaa pitäisi laittaa 2dl kuohukermaa!!!
Jos et osaa kokata, lotraa voita ja kermaa..
Puutteellinen hygienia keittiössä.
Kokkikoulun käynneenä olen erittäin tarkka käsien pesusta ja minulla on käytössä kertakäyttö hanskoja. Ihan kokoaika en niitä käytä, mutta esim. Salaatin valmistuksessa, kalan perkkaamisessa, kanan käsittelyssä, voileipä- ja täytekakkujen teossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipulikeiton laittaminen lihapullataikinaan. Miksi nähdä itse tekemisen vaiva, jos lisää pulliinsa pussillisen e-koodeja, stabilointi- ja säilöntäaineita?
Se toimii hyvin silloin, kun kananmunaa ei voi käyttää.
Kikhernejauho eli gram eli besan toimii vielä paremmin, eikä ole prosessiteollisuuden tuote. Gramilla saa pysymään kasassa mitkä tahansa liha-, kala- tai kasvispallerot.
Hei, mua kiinnostaisi, mistä saa tota gramia ostettua. Mielellään teen ilman kananmunaa ruokiani, kun olen muutenkin kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ettö yhteen annokseen tavallista pastaa pitäisi laittaa 2dl kuohukermaa!!!
Jos et osaa kokata, lotraa voita ja kermaa..
Se vaatii silmää osata laittaa kermaa ja voita sopivasti, ei lotraten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten jotkut luulee että pomodoro-kastikkeen voi korvata pizzassa tomaattimurskalla, se maistuu ihan karseelta.
Joo, tomaattimurskaa ei levitetä pizzapohjalle raakana, vaan siitä keitetään ensin pizzakastike kera sipulin, mausteiden ja esim. paprikan. Valmiskastikkeita ei käytetä.
Tästä on muuten pizzan kotimaassakin erilaisia käsityksiä. Esim. exäni äiti, joka oli eteläisestä Italiasta kotoisin, oli sitä mieltä että pizzakastikkeen keittäminen pilaa sen. Hänestä kastike piti tehdä nimenomaan erittäin hyvistä ei-happamista tomaateista (Suomessa esim. Muttin murskasta), samasta määrästä suolaa ja sokeria, reilusta määrästä mustapippuria, reilusta lorauksesta oliiviöljyä, puskasta tuoretta basilikaa ja ripauksesta chiliä tehosekoittimella. Itsekin tykkään tällaisesta kastikkeesta enemmän kuin kypsennetystä. Pohjoisessa Italiassa, jossa muutenkin syödään täytteiltään raskaampia pizzoja, ilmeisesti kypsennetään kastiketta enemmän.
Hemapa, valmiit keittojuurekset ja sipulikuutiot pakastealtaasta, pussimuussi yms. Kylässä tuli kerran kauhistus vastaan 😂 kalapuikot, ruskea kastike ja kierremakaroni,hyi helvetti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipulikeiton laittaminen lihapullataikinaan. Miksi nähdä itse tekemisen vaiva, jos lisää pulliinsa pussillisen e-koodeja, stabilointi- ja säilöntäaineita?
Se toimii hyvin silloin, kun kananmunaa ei voi käyttää.
Kikhernejauho eli gram eli besan toimii vielä paremmin, eikä ole prosessiteollisuuden tuote. Gramilla saa pysymään kasassa mitkä tahansa liha-, kala- tai kasvispallerot.
Hei, mua kiinnostaisi, mistä saa tota gramia ostettua. Mielellään teen ilman kananmunaa ruokiani, kun olen muutenkin kasvissyöjä.
Punnitse& Säästä ja Ruohonjuuri ainakin myy gramjauhoja.
Mun henkilökohtaiset inhokit:
- Ateria, jossa kaikki ruoka-aineet on kuivakoita, ilman mitään kastiketta. Esim. äitini spesiaali on keitetyt perunat ja kuivakka pihvi tai broilerinrintafilee, siihen sivuun vähän kurkkua ja tomaattia.
- Makeus lämpimissä ruoissa. Ja makeus leivissä myös. Hunajamarinoitu broileri on superyök.
- Korianteri ihan missä vaan. Maistuu siltä miltä Fairy käsitiskiaine haisee.
- Työpaikkaruokalani tapa sekoittaa samaan salaattiastiaan punasipulia ja banaania, sekaan vähän etikkaa. Makuyhdistelmä muistuttaa erehdyttävästi oksennusta.
- Currymauste kanassa. Olen siihen vaan niin kyllästynyt että tympäisee koko maku.
- Pizzat joissa on liikaa täytteitä ja juustoa. Eli lähes kaikki ähläm-pizzerioiden tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen joitakin valmisruokia, jotka ovat itse tehtyä epäterveellisempiä ja kalliimpia. Esim pussiperunamuussin kilohintakin on kovempi kuin itse perunoista tehdyn. Ei itse tehtykään perunamuussi ole mikään terveysruoka, mutta ainakaan siinä ei ole pussimuussin epämääräisiä lisäaineita.
Ei sen muussin itse tekeminen ole mikään ylivoimainen ponnistus.
Joo, mutta joskus on tilanteita, että se ruoka pitää saada todella nopsaan pöytään.
Kyllä minäkin 99% teen muusin itse, mutta se ottaa kuitenkin sen puolisen tuntia ja aina sitä vaan ei ole.
Pussimuusia en käytä, mutta niitä pakasteita joskus. Minusta se pakasteesta tehty muusi on kuitenkin parempaa kuin vaikka edellisenä päivänä itse tehty ja jääkaapissa säilytetty.
Puolessa tunnissa ei kyllä muussia tee. Paitsi yhdelle hengelle. Ensin kuorit perunoita 15-20 kpl ja sitten keität niitä 40 minuuttia. Sitten muussaat sileäksi ja maustat. Kyllä siinä helposti tunti menee. Vs. Valmismuussi joka valmistuu 5 minuutissa.
Ei näin kuules. Nopea muusi:
Liesi päälle ja kattila siihen. Vettä vedenkeittimeen jos löytyy, kun kiehunut ni potut sinne (ei tarvii kuoria!). Sitten keität 20-25 min (yleensä riittää). Sit muussaat, siihen menee max 4 min. Voiiiila!
Näin! Kuka helkkari keittää perunoita 40 min?? Jos pilkkoo perunat (1 min) ne kypsyy alle 20 minuutissa:D Enpä ole vielä koskaan kuluttanut aikaa muussin tekoon yli puolta tuntia.... Perunat kuorii samalla kun vesi alkaa kiehumaan ja tosiaan tuo vedenkeitin nopeuttaa sitäkin.
Lihan käyttö muodossa tai toisessa JOKA ruoassa. Miksi?
Heh, teen nykyisin varmaan ns. oikeaoppista risottoa, mutta täytyy sanoa, että äitini teki lapsuudessani aivan jumalaisen hyvää risottoa ihan "väärästä" riisistä, jauhelihasta ja varmaan jostain pakastevihanneksista. En tiedä, miten hän sen teki, mutta se oli tosi hyvää :)
Eli ei hedelmiä eikä kasviksia kuten väitettiin. Niinpä.
Siksi palkokasviallergikkona jouduin ottamaan kalan vastentahtoisesti takaisin ruokavaliooni, kun aivot alkoivat kasvisruoalla osoittaa jo hälyttäviä proteiininopuutoksen merkkejä. Jollet ole itse kokenut sitä, et ehkä ymmärrä asiaa.