Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä
Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
En tajua ihmisiä, jotka pitävät fondueta ja liemikuutioita hirveimpänä ikinä. Ne ovat todella hyviä! Keitot ja myös riisin keitinvesi saa ihan uusia ulottuvuuksia ja makuja. Kenellä muka on aikaa keitellä kunnon liha-, kala- tai kasvisliemiä arkena? Ei taatusti kenelläkään, te vain syötte mauttomampaa ruokaa kuin ne, jotka käyttävät esim. fondueta.
Vai FONDUETA :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä + ärsyttää kun yksi tuttu pitää itseään erinomaisena kokkina ja on aina jakamassa neuvoja miten mitäkin tulee tehdä. Tämä tyyppi käyttää paljon kaikkea valmista/puolivalmista. Esimerkiksi kakun tekee kaupan kakkupohjaan, eksoottisiin keittoihin käyttää valmiita liemiä (etniset ruokakaupat), ostaa sitä halvinta moskaa ja tarjoaa kulinaristisena makuelämyksenä jne (esim halvin vähärasvainen feta). Miten kukaan voi pitää itseään erinomaisena kokkina kun vain lisäilee valmiita pussukoita. Ärsyttää se neuvominen ja päteminen kun tulee esim meille syömään. Kyllä neuvoja löytyy joka lähtöön ja ihmettelyä, että teenkö tosiaan tuon kastikkeen itse, sitä kun saa kaupasta valmiinakin ja on taatusti oikean makuista, Ja tuostakin puuttuu sitä ja tuota (ei ymmärrä reseptien soveltamista).
Semmoista se on nykyään ravintolakeittiössäkin. Purnukoista, vakuumeista ja tölkeistä kipataan ruoka vuokaan ja asiakkaalle. Kaikki tulee valmiina tukusta: kermaperunatkin ovat valmiiksi viipaloituina kermassa semmoisessa 2,5 kilon vakuumissa. Kastikkeet värjätään colorrit-väriaineella. Kaikki pullat tulee pakasteina. Porkkanaraaste, kaaliraaste, kaikki valmiina pussista. JA SIKSI SE RUOKA ON PAHAA JA KALLISTA. Varmaan kiva käydä kokkikouluja kun työelämä on tätä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Fondueta :D
?
Kiitos linkeistä, tiedän toki, mistä on kyse, mutta laitoin kysymysmerkin tuon nauravan hymiön takia, fondue kun on avian oikea muoto, fondi vain suomalaistunut tapa sanoa asia,
Olisit kuule vaan lukenut ne linkit! Oppia ikä kaikki. Fondue ja fondi ovat aivan eri asioita. Ja Fonzie oli puolestaan Onnen päivien hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!
Kuka helkutti laittaa tomaattimurskaa pitsaan?
Niinpä! Tomaattipyrettä sen kuuluu olla. Inhoan tomaattimurskaa pizzassa, se kostuttaa sitä pohjaa :( Pyre on maukasta!
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttävät monet tuotteet ja säälittää, että niille ilmeisesti on ostajansa. Esim. valmiiksi paistetut letut ja kanafileet, pakastettu silpulisilppu (siis mit vit!), valmis juustokastike ja quacamole jne. Miten hankalaa voi olla sekoittaa munia, maitoa ja jauhoja ja paistaa lettu? Miksi ostaa "quacamolea", kun voi ostaa avakadon ja muussata sen. Sipulia käytetään antamaan makua: mitä makua on puoli vuotta sitten tehtaassa hakatussa pakasteessa jäljellä? Juustotiskistä löytyy helposti sulatettavia juustoja, joista saa kastikkeen samalla vaivalla, kuin valmiin kastikkeenkin lämmittäisi. Ja kuka maksaa mieluummin monta euroa enemmän kuivuneesta "valmiista" kanafileestä kuin itse paistetusta, tuoreesta ja mehevästä fileestä?
Juuston sulatus, silpulin silppuaminen, avocadon muussaaminen ja kananpalan paistaminen eivät ole rakettitiedettä! Noiden korvikkeiden käyttäminen on älytöntä: ne tulevat kalliiksi, eivät ole tuoreita, ovat epäterveellisempiä ja eivät todellakaan maistu yhtä hyviltä kuin aidot, tuoreet tuotteet.
Kaikkein hulluimpia tuotteita lienevät kuitenkin valmiiksi maustetut kermat. Miksi joku ostaa pippurikermaa, joka on selvästi peruskermaa kalliimpaa, kun voisi vain lisätä ruokaan itse pippuria? Tämä vie aikaa noin kolme sekuntia!
Minäkin ostan karjalanpiirakat valmiina, koska niiden teossahan vierähtäisi koko päivä. Mutta että ei jaksa sipulia silputa itse tai lisätä pippuria itse, en tajua.
Mä ihmettelen välillä myös, mutten enää niin paljon kuin ennen. Syynä se että tutustuin ihmiseen jolla on käsissä niin paha reuma että ruuanlaitto on tosi vaikeaa, samoin esim. juuston viipalointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt Euroopan ulkopuolella, ja lapsuudenkodissani syötiin halpaa suomalaista sapuskaa. Lähinnä perunaa ja nakkikastiketta, kiusauksia ja laatikoita yms. En siis todellakaan ole mikään kosmopoliitti, mutta en voi sietää mautonta ruokaa!
Kaikki ruuat kaipaavat suolaa, curryt sopivat vaikka mihin, mustapippuri käy melkein kaikkeen, valkosipuli suurimpaan osaan omista arkiruuistani, inkivääri tuo pientä potkua ja makua wokkeihin, hedelmistä saa raikkautta ja makeutta... Chilejäkin on niin paljon eri makuja ja voimakkuuksia, että kokeilemalla voi löytää heti mahtavia makuja, ja toisaalta tulisuuteen tottuu pikkuhiljaa kun kapsaisiinitoleranssi kasvaa.
Eli en voi ymmärtää sitä, ettei ruokiin uskalleta laittaa erilaisia makuja.
Et voi ymmärtää sen takia koska et pohjimmiltaan ole myöntänyt kanssaihmisille heidän ihmisoikeuksiaan eli olla vapaasti asioista sitä mieltä kuin ovat. Kun kirjoitat "en voi ymmärtää" niin oikeammin olisi kirjoittaa "en voi HYVÄKSYÄ sitä että mausteita ei käytetä kuten MINÄ käytän".
Ok, vaikka sitten niin. Hienoa tulkintaa. :D
Ei se mua haittaa, jos joku haluaa syödä koko ikänsä mautonta ruokaa. Itselleni syöminen ei vaan ole pelkkää nälän tyydyttämistä, vaan tapa nauttia elämästä. Ja nautintoa en mauttomasta ruuasta saa, siksi en myöskään sellaista itse tee. En siis osaa samaistua ihmisin, jotka eivät kaipaa ruualta muuta kuin vatsan täyttämisen, ja siksi ihmetyttää heidän valintansa syödä mautonta moskaa.
Ymmärtävätköhän ihmiset etteivät mauton ja mausteeton ole synonyymejä?
Minä en syö koskaan mausteista ruokaa. Enkä mautonta - vaan hyvän makuista. Tämä toki vaatii hyvät raaka-aineet ja reseptit, ehkä se on se kompastuskivi monelle mausteisiin hurahtaneelle?
Meinaat että mausteita käyttävät ihmiset käyttävät ruuassaan huonoja raaka-aineita?
Olisi ankeaa jos esimerkiksi perunat pitäisi aina syödä saman makuisina. Ei voisi maustaa intialaisittain kurkumalla, jeeralla ja garam masalalla, tai tehdä timjami- tai rosmariiniperunoita. Ei voisi piristää muusia valkosipulilla tai pestolla.
Meinaan että mausteita käyttävät eivät välttämättä ole niin tarkkoja, kun se raaka-aineiden laatu ei puske niin vahvasti esiin mausteiden alta. Poikkeuksiaha aina on, jotkut vaativat laatua vaikka käyttäisivät paljon mausteita, ja toisille laadulla ei muutenkaan ole niin väliä vaikkeivat mausteetkaan maistuisi :)
Sinulle maustaminen tarkoittaa ilmeisesti sitä että raaka-aineeseen kipataan niin paljon mausteita että mikään maku ei erotu sieltä mausteiden alta. Tästähän mausteiden käytössä ei kuitenkaan ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi jauheesta/pakasteesta.
Teen mummonmuusia jauheesta usein siksi, että satun tykkäämään siitä mausta. Muu perhe ei sitä syö enkä sitä koskaan muille tarjoilisi.
Mitä en ymmärrä on se, että kaikki lihat paistetaan ylikypsiksi. Esim peruspihviä tai vaikkapa lohifilettä paistetaan 15 min pannulla käännellen sitä lihaa minuutin välein. Olen anopille koittanut vihjata useasti, että riittää 2min puoleltansa ja yhdellä käännöllä, mutta ei mene jakeluun. Perunoitakin keittää tunnin, makarooneja ja riisiä 30 min. Yhtä mössöä. Keittiöstäkin löytyy tasan kaksi maustetta, suola ja lihaliemikuutiot. Joku nyt ihmettelee, että miksi edes syön niitä ruokia, mutta aina ei voi mummolassa valita.
Vierailija kirjoitti:
Se, että mausteita tunnutaan oikein pelkäävän ja kehuskellaan oikein, että ei oo kuin ripaus suolaa ja täähän on tälleenkin tosi hyvää.
On aika kauhistus mennä suomalaiseen kotiin syömään näin ihmisenä, joka on tottunut sellaiseen ruokakulttuuriin, jossa kaikki pöydässä on punaista ja chiliä, jalapenoa, tabascoa, chipotlea yms käytetään päivittäin. :DAiniin ja mone ihminen ei näy omistavan edes kuin jauhelihamausteen, suolan ja pippurin (mutta sitä pippuria ei tietenkään uskalleta käyttää).
Ai oikeasti, mistäpäin olet sitten kotoisin? :D
Kyllä minä ainakin tykkään käyttää (paljon) mausteita, etenkin chiliä ja currya!
Parempi vaan korvata se kilosuola tuoreilla mausteilla ja kokeilla uusia reseptejä, eihän sitä kokeilematta voi tietää!
Harmi kyllä että nykyään monet vanhemmat eivät osaa totuttaa lapsiaan uusiin makuihin, turrutaan vain perus jauhelihamössöön ketsuppeineen..
Ettei osata keittää maitopohjaisia ruokia polttamatta niitä pohjaan. Mikä into siinä on aina keittää niitä kovimmallla lämmöllä ja ihmetellä joka kerta vuodesta vuoteen miten se on kumma että aina palaa pohjaan? Miksei ihmiset opi lämmittämään maitopohjaista ruokaa pienemmällä lämmöllä ja sekoittaen? Kyllä se pienemmälläkin lämmöllä valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, jos moni suhtautuu vanhempanakin skeptisesti risottoon, kun kuvittelee sen olevan riisiä, rastavihanneksia ja kuivaa kanaa currymausteella.
Minä suhtaudun skeptisesti risottoon ihan sen oikean risoton takia. Sehän on liimaista puuroa :).
Rastavihanneksista en ole kuullutkaan, mutta ihan mielelläni syön irtonaista riisiä, jossa on herne-maissi-paprikaa seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi jauheesta/pakasteesta.
Teen mummonmuusia jauheesta usein siksi, että satun tykkäämään siitä mausta. Muu perhe ei sitä syö enkä sitä koskaan muille tarjoilisi.
Mitä en ymmärrä on se, että kaikki lihat paistetaan ylikypsiksi. Esim peruspihviä tai vaikkapa lohifilettä paistetaan 15 min pannulla käännellen sitä lihaa minuutin välein. Olen anopille koittanut vihjata useasti, että riittää 2min puoleltansa ja yhdellä käännöllä, mutta ei mene jakeluun. Perunoitakin keittää tunnin, makarooneja ja riisiä 30 min. Yhtä mössöä. Keittiöstäkin löytyy tasan kaksi maustetta, suola ja lihaliemikuutiot. Joku nyt ihmettelee, että miksi edes syön niitä ruokia, mutta aina ei voi mummolassa valita.
Mä satu tykkäämään ylikypsän lihan mausta, tai kalan. Mutta pussimuussin makua en voi sietää.
no kertokaa mitä te muut sitte teette, jos kanasuikale ja jauheliha on perkeleestä? kertokaa joku helppo/helpohko resepti, joka kelpaa lapsille, missä ei ole kumpaakaan! ite osaan kyllä maustaa jne mutta oikeesti siis meillä syödään melkeen aina joko kanaa tai jauhelihaa. tosi harvoin oikeaa lihaa, kalaa saati sitte eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
no kertokaa mitä te muut sitte teette, jos kanasuikale ja jauheliha on perkeleestä? kertokaa joku helppo/helpohko resepti, joka kelpaa lapsille, missä ei ole kumpaakaan! ite osaan kyllä maustaa jne mutta oikeesti siis meillä syödään melkeen aina joko kanaa tai jauhelihaa. tosi harvoin oikeaa lihaa, kalaa saati sitte eineksiä.
Mun mielestä jauheliha ei ole perkeleestä, mutta tässä jotain ehdotuksia: erilaiset sosekeitot, uunijuurekset (perunaa, porkkanaa, punajuurta, lanttua, naurista, palsternakkaa - superhyvän rakenteen saa kun kiehauttaa juureksia ensin muutaman minuutin ajan, kaataa vedet pois ja lisää kevyesti öljyä ja mausteita ja sitten vasta paahtaa uunissa, pellille voi laittaa myös jotain kalkkunan/kanan rintafileitä jos haluaa), uuniperunat, munakas uunissa tai pannulla, porsaan sisäfile uunissa paistettuna, porsaan uunifile pitkään uunissa haudutettuna tomaattikastikkeessa, riistakäristys, kasvispihvit, kasviskorma-henkiset kastikkeet ...
Mä en syö lihaa mutta muu perhe kyllä. Kasviskeittoihin laitan melkein aina linssejä, ja lisään punaisia linssejä myös jauheliharuokiin. Nuo edellä mainitut ruoat on siis muutamia omien lasten suosikkeja mitä ekana mieleen tuli, kalaa ei syödä nuorimmaisen lapsen allergian vuoksi ollenkaan.
Käytän aika paljon uunia kypsennykseen, kun siinä jää musta sopivasti aikaa valmistaa salaattia tai jotain kasvislisuketta lasten kanssa. Vanhimman lapsen valmentaja piti kaikille joukkueen jäsenille viime talvena ravintovalmennusta, jossa kehotettiin ihan jokaisella aterialla syömään kasviksia, jotain hyvää proteiinia ja myös sopivasti rasvaa. Lapsi on tuon jälkeen ollut paljon kiinnostuneempi ruoanlaitosta ja osallistuu entistä enemmän kokkaamiseen. :)
(Anteeksi, meni ohi aiheen! Tämä on vaan niin uutta ja ihanaa mulle, kun aiemmin kasvikset oli esikoiselle lähinnä muodon vuoksi syötävä pakollinen paha lautasella, ja nyt hän itse kaupassa ehdottelee uusia juttuja kokeiluun ja on innostunut maustamisesta yms.)
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttävät monet tuotteet ja säälittää, että niille ilmeisesti on ostajansa. Esim. valmiiksi paistetut letut ja kanafileet, pakastettu silpulisilppu (siis mit vit!), valmis juustokastike ja quacamole jne. Miten hankalaa voi olla sekoittaa munia, maitoa ja jauhoja ja paistaa lettu? Miksi ostaa "quacamolea", kun voi ostaa avakadon ja muussata sen. Sipulia käytetään antamaan makua: mitä makua on puoli vuotta sitten tehtaassa hakatussa pakasteessa jäljellä? Juustotiskistä löytyy helposti sulatettavia juustoja, joista saa kastikkeen samalla vaivalla, kuin valmiin kastikkeenkin lämmittäisi. Ja kuka maksaa mieluummin monta euroa enemmän kuivuneesta "valmiista" kanafileestä kuin itse paistetusta, tuoreesta ja mehevästä fileestä?
Juuston sulatus, silpulin silppuaminen, avocadon muussaaminen ja kananpalan paistaminen eivät ole rakettitiedettä! Noiden korvikkeiden käyttäminen on älytöntä: ne tulevat kalliiksi, eivät ole tuoreita, ovat epäterveellisempiä ja eivät todellakaan maistu yhtä hyviltä kuin aidot, tuoreet tuotteet.
Kaikkein hulluimpia tuotteita lienevät kuitenkin valmiiksi maustetut kermat. Miksi joku ostaa pippurikermaa, joka on selvästi peruskermaa kalliimpaa, kun voisi vain lisätä ruokaan itse pippuria? Tämä vie aikaa noin kolme sekuntia!
Minäkin ostan karjalanpiirakat valmiina, koska niiden teossahan vierähtäisi koko päivä. Mutta että ei jaksa sipulia silputa itse tai lisätä pippuria itse, en tajua.
Osa noista tuntuukin aivan älyttömiltä, kuten valmiiksi maustetut kermat, mutta niin vaan niitäkin joskus sorrun ostamaan johonkin pastaan tms.. Hyvää pastasoosia pitäisi keittää kuitenkin aika kauan, että se tekeytyisi makunsa puolesta hyväksi, noilla voi vähän oikaista. Siis sellaisessa arkipäivän tilansteessa. Mun yksi nopea arkiruoka on tuorepasta, lohisuikaleet ja maustettu ruokakerma (sitruuna ja tilli tms.), syntyy alle vartissa. En tietenkään tarjoaisi vierailijoille päivällisellä, mutta kun yksi on tulossa ja toinen menossa ja kyytiäkin tarvitaan, on minusta kuitenkin parempi ratkaisu kuin joku eines. Voisi tietty ostaa sen sitruunan ja tillin ja keittää sitä soosia, että maut tekeytyvät, mutta sen syöjän pitäisi olla jo menossa siinä vaiheessa kun silppuan tilliä.
Pinaattiletut ovat meillä myös sellainen kiirepäivän pelastus. Ei, se ei ole vaivalloista tai vaikeaa tehdä lettutaikinaa ja paistaa lettuja, mutta kun oikeasti ne päivät vaan joskus on sellaisia, että ruoanlaittoon ei vaan ole käytettävissä sitä lettujen paistoon vaadittavaa aikaa ja tuo on about ainoa eines joka lapsille maistuu. Pinaattiletut lämpiävät mikrossa 30 sekuntia, lettuja kuitenkin väsäää sen vähintään puoli tuntia. Ei, nämä päivät eivät ole niitä, jolloin asetan itselleni kruunun päähän, että olenpa hyvä äiti. Mutta olen kiitollinen kaupan valmiille pinaattiletuille kuitenkin.
Kanafileet taas ostan joskus valmiina, samalla kun ostan työpaikalle salaattiainekset. Vielä useammin mulla on kotona paistettua broileria tms. mutta aina ei vaan muista ja työpaikan alakerrassa on iso K-market. Sieltä lähtee mukaan joko salaattibuffetista poimittu salaatti (joka on aika kallis, about 6 €) tai noita broilerinfileitä valmiiski paistettuna ja muut salaattitarpeet, joistaa saa kolmen päivän ruoan samalla 6 € hinnalla. Miten valmiiksi paistettu kanafile eroaa esim. purkkitonnikalasta, joka on kai ihan ok lisuke salaatissa? Vai ostaako kaikki tonnikalankin tuoretiskistä ja paistaa kotona?
Tässä ei itseasiassa ole kyse ruoanLAITTOtavasta vaan laittamattomuudesta: se että töihin otetaan evääksi vuoden _joka_ikinen päivä Saarioisten roiskeläppä tai ne teollisuusjätepullat ja perunamuusi. En ihmettele pelkästään epäterveellisyyttä, vaan myös sitä että nuohan maistuu ihan kamalalle. Kuinka hyvää ruokaa saisikaan itse tekemällä, mutta ehkä kaikki eivät näe ruokaa niin suurena nautintona että jaksavat nähdä edes sitä vaivaa.
Käyttäjä397 kirjoitti:
Tässä ei itseasiassa ole kyse ruoanLAITTOtavasta vaan laittamattomuudesta: se että töihin otetaan evääksi vuoden _joka_ikinen päivä Saarioisten roiskeläppä tai ne teollisuusjätepullat ja perunamuusi. En ihmettele pelkästään epäterveellisyyttä, vaan myös sitä että nuohan maistuu ihan kamalalle. Kuinka hyvää ruokaa saisikaan itse tekemällä, mutta ehkä kaikki eivät näe ruokaa niin suurena nautintona että jaksavat nähdä edes sitä vaivaa.
Olen ollut työelämässä 20 vuotta ja erilaisissa työpaikoissa, mutta en ole ikinä törmännyt kehenkään, joka vuodesta toiseen kantaisi töihin _joka_ikinen_päivä roiskeläppää tai edes eineksiä. Kyllä joo, useimmilla on joskus joku pastasalaatti, roiskeläppä, mikroateria jne. mutta aika poikkeuksia. Ja useimmiten nuoria sinkkumiehiä. Useimmiten meillä duuneissa ne eväät ovat olleet edellisen päivän kotiruokaa: Keittoja, laatikoita, salaatteja, pastoja. Isoin osa taitaa käydä lounasruokalassa, tai ainakin vaihtelee.
En ole näiden parinkymmenen vuoden aikana tavannut työkaveria. joka aina söisi moisia ruokia. Mutta voi olla alakohtainen kysymyskin? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
No sitä et tehdään jotain keittoa (esim lohi tai kana) iso kattilallinen, ja sitten syödään sitä useampi päivä ja JOKA KERTA LÄMMITETÄÄN KATTILALLINEN UUDELLEEN!
Kiinassa käsittääkseni on joillakin alueilla tapana että samaa soijakastikepohjaa käytetään melkein joka aterian kypsentämiseen vuosia, jopa vuosikymmeniä, vain mausteita ja soijakastiketta lisäillen. Pidempien lomien ajaksi sotku laitetaan pakkaseen, muuten se on päivittäisessä käytössä. Kolmenkin sukupolven yli periytyvä soosi voi olla perheelle jopa suoranainen ylpeydenaihe ja omaan kotiin muuttaville lapsille pakataan tilkka matkaan mistä alkaa omaa ikilientään vaalimaan. Vähän kuin ruisleipäjuuret täällä.
Olipa toisaalta Euroopassakin vielä muutama sata vuotta sitten tapana, että kestikievarin muhennospata tyhjennettiin ja putsattiin vain ennen pääsiäistä, kun paaston aikaan ei saanut syödä lihaa. Pääsiäisen kasvisliemestä kehiteltiin uutta makujen sinfoniaa seuraavaan pääsiäiseen asti, lihaa, kasviksia ja vettä vain tarpeen ja saatavuuden mukaan päivästä toiseen porisevaan pataan lisäillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tapa syödä päivällinen klo 17-18. Tästä syystä lehdet pursuavat "näin valmistat aterian 30 minuutissa" -ohjeita, ja kaupassa kaikki on valmiiksi pilkottua ja marinoitua. Joka toinen päivä syödään jauhelihaa ja joka toinen hunajamarinoituja kanasuikaleita. En tiedä, onko missään muussa kulttuurissa samanlaista asennetta ruoanlaittoa kohtaan.
Mihin aikaan se päivällinen pitäisi sitten syödä, jos ei töiden jälkeen? Klo. 20 vai? Juuri pienten lasten nukkumanmenoaikaan? En käsitä...
Ehkä viikonloppuisin on perheillä enemmän aikaa ja voimia panostaa ruoanlaittoon, mutta tuskin kukaan jaksaa enää 12h työpäivän ( sis. matkat ja ehkä kaupassa käynnin) jälkeen alkaa kokkailemaan mitään sen kummempaa, joten siksi varmaan käytetään helppoja raaka-aineita. Tietysti nyt tulee joku superäitee taas selittelemään kaikkia ns. "yksinkertaisia" niksejä, mutta ei nekään ole aina toteuttamiskelpoisia.
Tää on kyl ihmeellinen ketju...Kummastuttaa, että joitakin häiritsee näin paljon toisten ruoanlaittotavat ja tarvikkeet/aineet mitä toiset käyttävät. Kummasti kaikkia parjattuja tuotteita näkee hyvin paljon ihmisten kärryissä ja hihnalla, joten keitä te olette te superihmiset, kun teitä ei näe koskaan kaupoissa? Juuri te, jotka ette käytä eineksiä, lihaliemikuutioita, mehuja, pussiperunamuuseja, sokeria, suolaa, ym. ym. "ällöä"?
Päivällinen syödään useimmissa maissa klo 19-20, ja joissain maissa, kuten Espanjassa, vielä tätäkin myöhemmin. Ruokaa laitetaan pitkään ja hartaasti. Suomalainen tapa raapia jotain nopeasti kasaan on oikeasti harvinainen. Tämän ketjun pointti oli ihmetellä muiden ruoanlaittoon liittyviä tapoja, ja tämä nyt on asia, jota ihmettelen. Minulle ruoanlaitto on rakas harrastus ja perheen kanssa yhdessä syöminen tapa rentoutua työpäivän jälkeen. En koe olevani mikään superäiti, koska kaupassakäynti tai ruoanlaitto ei aiheuta minulle stressiä vaan päinvastoin poistaa sitä.
Espanjassa perinteisesti iltapäivällä nautittu lounas on päivän tärkein ateria, se kuuluisa myöhäinen päivällinen on yleensä aika kevyt ja yksinkertainen, nopea ruoka, ainakin arkena ja aiemmin valmistetun ruuan lämmittäminen päivälliseksi ei ole mikään häpeä. Yksi suosittu päivällisruoka esim on kuubalainen riisi, eli riisiä, tomaattikastiketta ja paistettu muna. Munaa lukuunottamatta muut ainekset voivat olla tähteitä lounaalta, eli vertailukohtaa voi hakea vaikka spydäristä.