Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkujouluihin sairauslomalla osallistuva työkaveri..

Vierailija
25.11.2015 |

Työkaverini on ollut vähän väliä sairauslomalla vuoden aikana, milloin masentaa, milloin on kuumeessa, milloin mitäkin. Nytkin on ollut masennuksen takia poissa maanantaista ja saikkaria on kirjoitettu seuraavat 4 viikkoa. Itse siis on hyvinkin avoimesti kertonut miksi on poissa, jopa facebookissaan.

Tuleviin pikkujouluihin meinaa kuitenkin osallistua, samoin kuin oli firman virkistyjäisillassa viimeksi mukana vaikka oli silloinkin sairaslomalla, pyyteli meitä muita jopa baariin jatkoille mutta ei me voitu lähteä kun tämä tapahtui keskellä viikkoa ja meillä muilla oli työpäivä edessä.

On myös facebookin mukaan käynyt useamman keran esim elokuvissa ja vaikka missä sairaslomiensa aikoina.

Musta on vähän ihmeellistä et kaikki työpaikan kivat jutut, juhlat ja muut onnistuu mutta työnteko ei. Ollaan työkavereiden kanssa jopa ihmetelty miksi esimies ei puutu asiaan.

Ymmärrän ettei masentuneen tarvitse jäädä neljän seinän sijään mököttämään mutta eikö nyt joku raja ole?

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunutta saattaa sosiaalinen kanssakäyminen piristää. Mutta samalla perusteella piristää työntekokin. Jos ei työnteko maita edes osa-aikaisesti, niin ei pitäisi tupata yhteisiin pikkujouluihinkaan.

Noi ihmiset niin tiedetään ja on nähty. Aina löytyy selitys miksi voi osallistua kaikkeen muuhun paitsi työn tekemiseen.

Vierailija
22/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentunutta saattaa sosiaalinen kanssakäyminen piristää. Mutta samalla perusteella piristää työntekokin. Jos ei työnteko maita edes osa-aikaisesti, niin ei pitäisi tupata yhteisiin pikkujouluihinkaan.

Noi ihmiset niin tiedetään ja on nähty. Aina löytyy selitys miksi voi osallistua kaikkeen muuhun paitsi työn tekemiseen.

Läheskään kaikissa työpaikoissa ei osa-aikaisesti sairaslomalla oleminen onnistu. Se on joko täysin 100% töissä tai kokonaan saikulla. Valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan samanlainen ihminen töissä. Onhan se kurjaa olla aina kipeänä eikä sille mitään voi mutta en ymmärrä miten ei selviä suhteellisen helposta työstä joka ei ole edes fyysisesti kuormittavaa mutta jaksaa kyllä joka viikonloppu olla jossain kissanristiäisissä. Enkä tiedä mikä työkaveriani vaivaa, oli sitten syöpä, masennus tai vaikka jalka poikki niin tuntuu kummalta. Me muut sitten teemme hänenkin työnsä. Facebookkiin latailee hyvinkin hilpeitä kuvia aina viikonlopun jäljiltä, ei kyllä kovinkaan sairaalta vaikuta.

Vierailija
24/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheskään kaikissa työpaikoissa ei osa-aikaisesti sairaslomalla oleminen onnistu. Se on joko täysin 100% töissä tai kokonaan saikulla. Valitettavasti.

Pistän pääni pantiksi, ettei avauksessa tarkoitettu saikuttaja ole edes selvittänyt asiaa.

Vierailija
25/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään suomalainen työmoraali! Ei ihme että meillä menee huonosti kun saikutetaan siinä kunnossa että bailaaminen onnistuu ja suurinosa ihmisistä pitää sitä hyväksyttävänä!

Vierailija
26/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivahan se on olla täydellä palkalla vapaalla. Ehtii valmistautua pikkujouluihinkin paljon paremmin kuin jos olisi töissä. Raskasta olisi työviikon päälle lähteä juhlimaan. Toista se on kun on ensin nukkunut alle pitkät yöunet puoleen päivää.

Vierailija
27/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan samanlainen ihminen töissä. Onhan se kurjaa olla aina kipeänä eikä sille mitään voi mutta en ymmärrä miten ei selviä suhteellisen helposta työstä joka ei ole edes fyysisesti kuormittavaa mutta jaksaa kyllä joka viikonloppu olla jossain kissanristiäisissä. Enkä tiedä mikä työkaveriani vaivaa, oli sitten syöpä, masennus tai vaikka jalka poikki niin tuntuu kummalta. Me muut sitten teemme hänenkin työnsä. Facebookkiin latailee hyvinkin hilpeitä kuvia aina viikonlopun jäljiltä, ei kyllä kovinkaan sairaalta vaikuta.

Facebook ja yksittäiset tapahtumat ei kyllä hirveästi kerro ihmisen kunnosta. Mulla on muutamankin kaverin kohdalla tullut huomattua, että kun FB-päivitykset on muuttuneet erityisen aurinkoisiksi ja kerrottu mitä kaikkea kivaa on tehty, on myöhemmin käynyt ilmi, että kaveri on juuri silloin todellisuudessa salaa kärsinyt masennuksesta. Kai sitä tulee tarve painottaa niitä harvoja hyviä hetkiä silloin kun masennus vaivaa.

Ns. terveenä samojen kavereiden päivitykset ovat olleet paljon "realistisempia".

Vierailija
28/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nähdään suomalainen työmoraali! Ei ihme että meillä menee huonosti kun saikutetaan siinä kunnossa että bailaaminen onnistuu ja suurinosa ihmisistä pitää sitä hyväksyttävänä!

No onneksi suurinosa työssäkäyvistä ei käy av mammapalstalla kommentoimassa :D

Vierailija
29/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook ja yksittäiset tapahtumat ei kyllä hirveästi kerro ihmisen kunnosta. Mulla on muutamankin kaverin kohdalla tullut huomattua, että kun FB-päivitykset on muuttuneet erityisen aurinkoisiksi ja kerrottu mitä kaikkea kivaa on tehty, on myöhemmin käynyt ilmi, että kaveri on juuri silloin todellisuudessa salaa kärsinyt masennuksesta. Kai sitä tulee tarve painottaa niitä harvoja hyviä hetkiä silloin kun masennus vaivaa.

Ns. terveenä samojen kavereiden päivitykset ovat olleet paljon "realistisempia".

Eikö ap kirjoittanut että työkaveri on itse kertonut olevansa niin masentunut ettei voi tehdä töitä?

Vierailija
30/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aikalailla humalassa on tilaisuuksissa ollut eikä merkkiäkään sitä että olisi jotenkin masentunut. Viimeksi tosissaan me muut juotiin vain lasilliset tai parit kun piti mennä töihin, hän lähti jatkoille ja oli todella jopa iloisen oloinen.

Kaipa sen masennuksen ja depression voi sitten peittää näissä tilaisuuksissa. Siksi kysyin koska ei mulla ole omakohtaista kokemusta ja musta se tuntuu oudolta.

Musta ei olisi ikinä uskonut ulospäin, miten syvissä vesissä uin aikoinaan. Muiden ihmisten seurassa laittauduin kauniiksi ja nauroin, kotona muuna aikoina mietin, että vedänkö kaikki lääkkeet kaapista napaan, vai ajanko autolla päin kalliota. Ei masennus aina näy ulospäin. Ja mukava tekeminen luo uskoa paremmasta tulevaisuudessa, lisää positiivisuutta, antaa energiaa ka tarmoa. Ihan turhaan kauhistelet ja olet kateellinen. Sinulla on asiat ihan hemmetin paljon paremmin, kuin kellään masentuneella. Sinä olet onnekas, tajua se.

ap

Vierailija
31/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivahan se on olla täydellä palkalla vapaalla. Ehtii valmistautua pikkujouluihinkin paljon paremmin kuin jos olisi töissä. Raskasta olisi työviikon päälle lähteä juhlimaan. Toista se on kun on ensin nukkunut alle pitkät yöunet puoleen päivää.

Voi kuule. Ei se nukkuminenkaan ole niin itsestään selvää. Minä olen jotunut saikulle muutaman kerran siitä syystä, kun en ole saanut enää lisin nukuttua. Olen ollut niin ylikierroksilla ja ahdistunut. Tiedätkö millaista helvettiä on elämä, jos ihminen ei nuku? Niillä saikuilla on yritetty saada unta takaisin ja nukuttu univelkoja pois. Joten seuraavan kerran, kun paheksut sairaslomalaista, joka kehtaa nukkua, pidä mielessäsi ajatus, että henkilö ei välttämättä ole ennen saikkua nukkunut kuukausiin normaalisti. Eikä aina nuku sen saikunkaan aikana. Ihmiset ei tajua, miten tärkeää uni on kaiken kannalta, ennen kuin menettää ne hyvät yöunet. Unettomuus tappaa muutamassa vuodessa, niin vakavasta asiasta on kyse.

Vierailija
32/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule. Ei se nukkuminenkaan ole niin itsestään selvää. Minä olen jotunut saikulle muutaman kerran siitä syystä, kun en ole saanut enää lisin nukuttua. Olen ollut niin ylikierroksilla ja ahdistunut. Tiedätkö millaista helvettiä on elämä, jos ihminen ei nuku? Niillä saikuilla on yritetty saada unta takaisin ja nukuttu univelkoja pois. Joten seuraavan kerran, kun paheksut sairaslomalaista, joka kehtaa nukkua, pidä mielessäsi ajatus, että henkilö ei välttämättä ole ennen saikkua nukkunut kuukausiin normaalisti. Eikä aina nuku sen saikunkaan aikana. Ihmiset ei tajua, miten tärkeää uni on kaiken kannalta, ennen kuin menettää ne hyvät yöunet. Unettomuus tappaa muutamassa vuodessa, niin vakavasta asiasta on kyse.

Ja sittenhän se onkin hyvä lähteä ryyppäämään kun ei ole nukkunut vai?

Vierailija
33/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä  ainakin ymmärrän unettomuutta, olen itsekin kärsinyt siitä joskus, ollut sen takia jopa sairauslomalla. Siinä vaiheessa vain olen kyllä ollut niin pönttö sekaisin valvomisesta ettei mieleenkään olisi tullut lähteä juhlimaan.

Vierailija
34/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän noita ole joka työpaikalla. Lentävät sitten ensimmäisinä ulos kun yt-neuvottelut alkavat, kokemusta on!

Vierailija
35/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sittenhän se onkin hyvä lähteä ryyppäämään kun ei ole nukkunut vai?

En ymmärrä, miten ryyppääminen liittyy unettomuuteen ja nukkumiseen millään tavalla? Pointti oli se, että te ette todellakaan tiedä kaikkea ihmisten tilanteista, joten ihan turha spekuloida. Menkää kysymään suoraan, jos ihmetyttää, älkää jauhako paskaa selän takana.

Vierailija
36/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä  ainakin ymmärrän unettomuutta, olen itsekin kärsinyt siitä joskus, ollut sen takia jopa sairauslomalla. Siinä vaiheessa vain olen kyllä ollut niin pönttö sekaisin valvomisesta ettei mieleenkään olisi tullut lähteä juhlimaan.

Mulla taas unettomuus on mennyt siihen pisteeseen, että olo on sama, onko nukkunut tunnin, vai viisi. Ei mitään eroa. Ihan yhtä "pirteä" olen. Ja olen nähnyt ystäviänikin sinä aikana. Ja käynyt jopa juhlimassa. Niin ne asiat vaikuttaa eri tavalla ihmisissä. Minä painoin kahta, jopa kolmea duunia, vaikka en nukkunut juuri ollenkaan. Ihan hyvin suoriuduin.

Vierailija
37/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa pikkujouluasiaan niin jos on jatkuvasti sairaslomilla ja kuitenkin juhlii kaikenaikaa niin kannattaisi ehkä kiinnittää huomiota omaan elämäänsä. Kuitenkin monesti työkaverit jotka ovat töissä tekevät myös tämän masentuneen työt joten ei ole ihme jos mietityttää että voi osallistua kaikkiin työpaikan rientoihin ihan normaalina jos on kuitenkin niin masentunut että on useamman viikon sairaslomia sen takia.

Alkoholi voi kuitenkin pahentaa oireita varsinkin jos masentuneisuuteen on jokin lääkitys.

- Työterveyshoitaja

Vierailija
38/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis aikalailla humalassa on tilaisuuksissa ollut eikä merkkiäkään sitä että olisi jotenkin masentunut. Viimeksi tosissaan me muut juotiin vain lasilliset tai parit kun piti mennä töihin, hän lähti jatkoille ja oli todella jopa iloisen oloinen.

Kaipa sen masennuksen ja depression voi sitten peittää näissä tilaisuuksissa. Siksi kysyin koska ei mulla ole omakohtaista kokemusta ja musta se tuntuu oudolta.

Musta ei olisi ikinä uskonut ulospäin, miten syvissä vesissä uin aikoinaan. Muiden ihmisten seurassa laittauduin kauniiksi ja nauroin, kotona muuna aikoina mietin, että vedänkö kaikki lääkkeet kaapista napaan, vai ajanko autolla päin kalliota. Ei masennus aina näy ulospäin. Ja mukava tekeminen luo uskoa paremmasta tulevaisuudessa, lisää positiivisuutta, antaa energiaa ka tarmoa. Ihan turhaan kauhistelet ja olet kateellinen. Sinulla on asiat ihan hemmetin paljon paremmin, kuin kellään masentuneella. Sinä olet onnekas, tajua se.

ap

En ole kateellinen, en todellakaan haluaisi olla masentunut. Kuten sanoin niin minulla ei ole kokemusta aiheesta enkä tiennyt että masentunut voi käyttäytyä niin iloisesti aina vapaa-ajalla. Minua epäilytti se mutta täällä on moni joilla on kokemusta sanonut että voi joten kai se on uskottava. Eikös nää palstat oo sitämieltä et voi kysyä jos jokin asia mietityttää, on kai täällä tyhmempiäkin kyselty. Joskaan vieläkään en ihan vakuuttunut ole.

ap

Vierailija
39/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on syöpä ja voi ryypätä niin miksi ei voisi tehdä töitä?

Ottamatta kantaa syöpään. Töissä ollaan 8 tuntia ja se voi olla henkisesti tai fyysisesti hyvin raskasta. Kai sitä nyt jaksaa sen muutaman tunnin pikkujouluiss? Täh?

Minä otan vielä siihen syöpäänkin kantaa. Eli kun syöpä todettiin, niin jäin saikulle odottamaan leikkausta ja sytostaatteja, vaikka fyysisesti olin ihan kunnossa. Hoidan omassa työssäni syöpäpotilaita ja ei voi tukea toisia sairastuneita täysipainoisesti, jos on itse vastasairastunut.

Nyt nuorempi kollega on sairastunut pahaan masennukseen. Ja vaikka onkin fyysisesti toimintakykyinen, niin ei häneltäkään hoitotyö syöpäosastolla suju. Ja kun on ollut välillä yrittämässä, niin tarvitsee tosi paljon työyhteisön apua ja tukea, että selviää henkisesti. Huomaa sen myös itse.

Silti minusta on tosi ok, että tulee meidän pikkujouluihin ja näkee muutamaa meistä säännöllisesti privaattielämässä. Ja yhtä lailla on hänen oma toiveensa ja työyhteisön toive, että saadaan mimmi takaisin sorvin ääreen. Eli pitäkää yhteyttä niihinkin työkavereihin jotka ovat vajaakuntoisia, se voit olla sinä ensi kerralla!

Vierailija
40/158 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi olla niitä, jotka keksii ripulin tai masennuksen tai jonkun vaikeasti diagnosoitavan sairauden että saa vetää lonkkaa. Sitten voi olla niitä, jotka syystä tai toisesta ovat oikeasti masentuneita. Nämä jälkimmäiset voivat olla kärsineet jo vuosia huonosta unesta, alakulosta ja hallitsemattomuuden tunteesta. Esimerkiksi. Ja todennäköisesti ovat taistelleet voimiensa rajoilla. Sairaslomalle jäädessään heidän ensisijainen tehtävänsä on palauttaa rentous ja ilo elämään, että elämästä voi myös nauttia.

Sairaslomalla saa siis pitää hauskaa ja nauttia. Itse en lähtisi työpaikan juhliin kateuden vuoksi, enkä pystynyt käyttämään alkoa, koska morkkis olisi syössyt alamäkeen. Sen sijaan alkuviikkojen kooman jälkeen tapasin ystäviä, kävin kaupungilla, mökillä, elokuvissa ymym. Tein niitä asioita, jotka vuosikausia olin jättänyt työkiireiden vuoksi tekemättä. Töihin palasin osa-akkaisesti, opettelin rajaamaan töitäni työaikaan ja nyt vuosien päästä voin onnekseni sanoa, että masennukseni ei ole uusinut. Ainakaan siinä mittakaavassa kuin se oli aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi