Mikä on yleisin harhaluulo mitä ammattiisi liittyy?
Yksi on ainakin, että sairaalahenkilökunta panee yövuoroissa.
Kommentit (491)
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija. Luulevat tämän olevan pelkkää hauskaa piirtelyä ja sommittelua ilman sen kummempia ponnistuksia.
Työ on oikeasti hyvin kiireistä, päivät ovat pitkiä ja työ vaatii useamman eri tietokoneohjelman taitavaa osaamista mm. Illustratorin, Photoshopin ja Indesignin käyttöä. Sommittelu ja vektorigrafiikalla piirtäminen ovat vain 10 % kaikesta työstä jota teen. Ajan hermolla on pysyttävä ja tämä vaatii laajasti tietämystä markkinoinnista, myynnistä ja liiketaloudesta, mutta myös tiedonhakutaidot (ei riitä Google ;) täytyy olla ajantasalla.
Tämä. Laitoinkin tuohon jo aiemmin oman kokemukseni hiukan väkevämmin sananpainoin kuin mitä tässä.
Kaikenlaiset vitun toimistosihteerit ja koordinaattorit ja hallintovirkamiehet luulee sieltä kampaviineriensä takaa, että se että vääntävät kerran viikossa jonkun sivun raportin on kovaa hommaa. You have know fucking idea. Suunnittelijan täytyy elää hengittää ja syödä niitä ohjelmia mitä käyttää, täytyy olla aivan eri tasolla it-taidoissa kuin perus toimisto paperinpyörittäjän. Siihen päälle vielä myynti ja markkinointi, jota sisältyy paitsi yrittäjän hommiin niin myös suunnittelutoimistojen palkallisten hommiin. Turpa umpeen paperinpyörittäjät!
No eihän sulta tuohon mene kuin tunti.
En halua hieroa jalkoväliänne vaikka kuinka huokailette ja nostatte lantioonne.
t. nuori mieshieroja
Töissään härveleitä rassaavat insinöörit tykkäisivät tehdä sitä kotonakin ja muiden kotona. Minä en tykkää. Vie vempaimesi korjattavaksi liikeeseen ja autosi huoltoon. Kutsu huoltomies tai sähkäri jos kodissa on vikaa.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Että Excelin näppäily ja paperinpyöritys jossain vitun turhassa jättikonttorissa olisi millään tavalla raskasta tai vaativaa verrattuna minun työhöni.
t. luova suunnittelija, joka osaa käyttää seitsemää Exceliä paljon vaativampaa ja älykkyyttä vaativampaa ohjelmaa paremmin kuin paperinpyörittäjä-ämmät Exceliään ja Wordiään, ja joka tekee töitä iltaisinkin, samalla kun paperinpyörittäjät katsoo tositv paskaa
Kuulostaa siltä, että olet hyvin pettynyt uravalintaasi. :(
P.S. Minulla ei ole harhaluuloja ammatistasi koska en ole koskaan kuullutkaan luovista suunnitelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija. Luulevat tämän olevan pelkkää hauskaa piirtelyä ja sommittelua ilman sen kummempia ponnistuksia.
Työ on oikeasti hyvin kiireistä, päivät ovat pitkiä ja työ vaatii useamman eri tietokoneohjelman taitavaa osaamista mm. Illustratorin, Photoshopin ja Indesignin käyttöä. Sommittelu ja vektorigrafiikalla piirtäminen ovat vain 10 % kaikesta työstä jota teen. Ajan hermolla on pysyttävä ja tämä vaatii laajasti tietämystä markkinoinnista, myynnistä ja liiketaloudesta, mutta myös tiedonhakutaidot (ei riitä Google ;) täytyy olla ajantasalla.
Tämä. Laitoinkin tuohon jo aiemmin oman kokemukseni hiukan väkevämmin sananpainoin kuin mitä tässä.
Kaikenlaiset vitun toimistosihteerit ja koordinaattorit ja hallintovirkamiehet luulee sieltä kampaviineriensä takaa, että se että vääntävät kerran viikossa jonkun sivun raportin on kovaa hommaa. You have know fucking idea. Suunnittelijan täytyy elää hengittää ja syödä niitä ohjelmia mitä käyttää, täytyy olla aivan eri tasolla it-taidoissa kuin perus toimisto paperinpyörittäjän. Siihen päälle vielä myynti ja markkinointi, jota sisältyy paitsi yrittäjän hommiin niin myös suunnittelutoimistojen palkallisten hommiin. Turpa umpeen paperinpyörittäjät!
"you have know fucking idea" *tirsk*
Vierailija kirjoitti:
Että olen elämässäni epäonnistunut luuseri, ja töissä työpaikassani vain, koska olen tyhmä ja yksinkertainen. McDonaldsissa siis pyöritän burgereita, yliopisto-opintojen ohella. Ja veikkaan, että enempi tietoa ja älyä löytyy, kuin näiltä haukkuneilta asiakkailta :D
Kuuleppas kollega! Meidän työ on paljon muutakin kuin pelkkää hampparin pyörittimistä :D Ruokit ihmisten luuloja vaan lisää... Mutta joo aika moni pitää mäkkärin duunareita idiootteina ja vähä-älyisinä, joskus jopa asiakkaat puhuvat minulle kuin kehityksessä jälkeen jääneelle. Asiakkaiden huonom ja lapsellisen käytöksen perusteella pidän itseäni paljonkin fiksumpana ja taidan ollakin...
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti. Siis eihän se mitään työtä ole, laiskottelen päivät pitkät enkä tee mitään hyödyllistä.
Ei se kyllä mikään työ olekaan. Teet vaan enemmän kotihommia kuin muut ja pidät itse lapsistasi päivisin huolta. En kuitenkaan väheksy sinua.
Vierailija kirjoitti:
Että Excelin näppäily ja paperinpyöritys jossain vitun turhassa jättikonttorissa olisi millään tavalla raskasta tai vaativaa verrattuna minun työhöni.
t. luova suunnittelija, joka osaa käyttää seitsemää Exceliä paljon vaativampaa ja älykkyyttä vaativampaa ohjelmaa paremmin kuin paperinpyörittäjä-ämmät Exceliään ja Wordiään, ja joka tekee töitä iltaisinkin, samalla kun paperinpyörittäjät katsoo tositv paskaa
Mäpä teen öisinkin töitä ja osaan käyttää kahdeksaa Exceliä paljon vaativampaa ohjelmaa samalla kun sä paperinpyörittäjä nukut.
Yksi erittäin vanhanaikainen ja stereotyyppinen ammattikuntani edustajiin liitetty mielikuva on, että olemme seksikkäitä hempukoita, joiden pääasiallinen työtehtävä on kuljettaa papereita paikasta toiseen korkokengät kopisten.
Sivutoimena harjoittamaani ammattiin taas yhdistetään mielikuvia vähä-älyisistä ja vallanhimoisista bodareista.
Vierailija kirjoitti:
Valokuvaaja painaa vain nappia, ja kallis kamera hoitaa loput. Yleensä vastaankin, että näinhän se menee. Jätän kertomatta, että minulla monta monituista vuotta koulua ja kuvaan manuaalilla. En osaa edes kuvata automaatilla. Usein kyllä vielä lisäksi kehun asiakkaan kuvauksellisuutta ja hauskoja ideoita. Kyllä asiakas tekee kuvan! (Minua kiinnostaa oikeasti vain, että asiakas on maksukykyinen.)
Oikea asenne! Minua asiakkaana kiinnostaa, että kuva on hyvä ja suhteessa hintaan. Ei haittaa vaikka kehutaan kauniiksi, jota en nyt niin hirveästi ole, silmiä lukuunottamatta. Mutta keinotekoinenkin kehu saan hymyn huulille.
Sen sijaan olin eräässä espoolaisessa kuvaamossa otattamassa klassista passikuvaa. Siellä ilmeisesti harjoittelija painoi kerran kameran nappia eikä edes varoittanut ennen toimenpidettään. Vaikka passikuvassa on oltava perusilme, tämä oli siihenkin nähden katastrofi. Hinta liki 20 e. Mutta kuva on nyt passissa, koska en ole niin hirveän herkkä kuvastani, toisin kuin ystäväni, joka otatti kolme kertaa passikuvansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valokuvaaja painaa vain nappia, ja kallis kamera hoitaa loput. Yleensä vastaankin, että näinhän se menee. Jätän kertomatta, että minulla monta monituista vuotta koulua ja kuvaan manuaalilla. En osaa edes kuvata automaatilla. Usein kyllä vielä lisäksi kehun asiakkaan kuvauksellisuutta ja hauskoja ideoita. Kyllä asiakas tekee kuvan! (Minua kiinnostaa oikeasti vain, että asiakas on maksukykyinen.)
Oikea asenne! Minua asiakkaana kiinnostaa, että kuva on hyvä ja suhteessa hintaan. Ei haittaa vaikka kehutaan kauniiksi, jota en nyt niin hirveästi ole, silmiä lukuunottamatta. Mutta keinotekoinenkin kehu saan hymyn huulille.
Sen sijaan olin eräässä espoolaisessa kuvaamossa otattamassa klassista passikuvaa. Siellä ilmeisesti harjoittelija painoi kerran kameran nappia eikä edes varoittanut ennen toimenpidettään. Vaikka passikuvassa on oltava perusilme, tämä oli siihenkin nähden katastrofi. Hinta liki 20 e. Mutta kuva on nyt passissa, koska en ole niin hirveän herkkä kuvastani, toisin kuin ystäväni, joka otatti kolme kertaa passikuvansa.
Aina on oikeus uusintaan. Passikuvan ei ole tarkoitus olla taideteos, vaikka jotkut niin luulevat. Tulee mieleen eräs tuttava, joka ehdotti ottamaan lapsestaan passikuvan, kun ovat niin kalliita kuvaamossa. Ajatteli varmaan, että minulla on kamerassa joku "passikuva"-toiminto. Hauskoja ovat ihmiset aina välillä.
Juristi.
Osaan lonkalta vastata jokaista eri oikeudenala koskevaan kysymykseen. Tosiasiassa työelämässä perehdytään usein pieneen erikoisalaan. Muu kuin oma erityisala vaatii sitten enemmän selvittelyä jota en tee ilmaiseksi puolituttujen takia.
Että maanviljelijän työ olisi jotenkin rankkaa. Leppoisin työ jota voin kuvitella, jos ei ole tyhmä ja hanki jotain elukoita.
Ollaan vähintään pari kuukautta vuodesta ulkomailla, koska lähes missä tahansa on halvempaa elää.
Luullaan, että vastataan vaan puhelimeen ja hälytetään yksiköt. Kysellään tyhmiä kysymyksiä kuten miltä paikkakunnalta soitetaan, onnettomuudesta tai potilaasta turhia kysymyksiä tai evätään ambulanssin tai poliisin tulo jne..
Todellisuudessa teemme työtämme virkavastuulla, ohjeistukset tulevat muilta viranomaisilta, samoin kysymykset, joita matkalla olevat yksiköt haluavat tietää.
Monesti ensihälytys lähtee muutamissa sekuneissa kunhan tietyt faktat on tulleet puhelussa esiin. Monikaan ilmoittaja ei tunnista elotonta potilasta, ei osoitetta soittaessaan.
Ei ymmärretä, että saadut tiedot vaikuttavat siihen, lähteekö paikalle ensivasteyksikkö, perus- vai hoitotason ambulanssi, helikopteri, lääkintäesimies, rajan kopteri, minkälaisia pelastusyksiköitä ja montako poliisiautoa jne..Eikä yksiköitä ole laittaa jokaiselle soittajalle, vaan pitää priorisoida, evätä ja ohjeistaa..tilannehan voi muuttua hetken päästä. Ja jos se ambulanssi tulee, ei se välttämättä kuskaa sairaalaan mikäli pystyy
Päivystykseen hakeutumaan itse ja läheistään voi mennä katsomaan itsekkin, jos asuu samassa kaupungissa..
Teemme monta asiaa yhtäaikaa lyhyessä ajassa kovan paineen alla, kuulemme asioita, jotka eivät ikinä tule normaalin kansan tietoisuuteen, saamme osaksemme huorittelua ja uhkailua, vaikka olemme tehneet kaiken minkä voimme ja oikein..
Joku kun vielä sanoo, että työmme on helppoa eikä vaadi paljoa..voi mennä kokeilemaan pääsyä koulutukseen, läpäisemään loppukokeen ja tekemään 12 tuntisia työvuoroja kellon jokaisena tuntina ympäri vuorokauden.
Onneksi tiedän tekeväni todella tärkeää työtä ja autan monia..moni sitä ei vaan arvosta ja kyse monesti on vain tietämättömyydestä.
Että kuka tahansa kahta kieltä osaava voi toimia kääntäjänä. Enkä nyt siis tarkoita jotain kahden lauseen kääntämistä kaverille epäviralliseen tilanteeseen.
Oon töissä valtiolla. Monen mielestä täällä tehdään isolla palkalla suojatöitä. OIkeasti työkavereistani 90% on korkeakoulutettuja alansa huippuasiantuntijoita joita yritetään houkutella muihin valtioihin samoihin hommiin. Just viime viikolla yhdessä kv-tapaamisessa mua pyydettiin töihin toiseen EU-maahan, mutta perhetilanne on nyt sellainen, että en voi lähteä. Työtahti on kova, palkka pienempi kuin samoilla vastuilla yksityisellä ja useimmiten olen pyhät töissä, kuten nytkin juhannusaattona.
Että kotiin tulee välittömästi vähintään rekkalastillinen jotain tuotetta kun lähettää palautetta ja haukkuu meidät. T. Reklamaatioita hoitava aspa
Olen tällä hetkellä puutarhamyyjä ja koulutuksenani on hortonomin tutkinto.
Tutut olettaa, että pääsen tekemään tilauksia yms. hienoa (ei meillä tee niitä edes osastonhoitaja) ja että tässä olisi jotain etenemismahdollisuuksia (ei päästä talveksi muille osastoille eikä varsinkaan toimistohommiin).
Asiakkaat olettaa, etten tiedä puutarha-alasta yhtään mitään (menevät hiljaisiksi kun kuulevat mikä koulutus mulla on) tai sitten ne olettaa, että tiedän kaiken (ei meillä kuitenkaan ihan kaikkea mahdollista ollut, esim. ötököitä tunnen tosi huonosti).