Mikä on yleisin harhaluulo mitä ammattiisi liittyy?
Yksi on ainakin, että sairaalahenkilökunta panee yövuoroissa.
Kommentit (491)
Että opettajana lorvin kesämökillä puolet vuodesta. Todellisuudessa työsuhteeni loppuu kevätjuhlaan, minkä jälkeen elätän itseni kesätyölläni elokuuhun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Olen sähköasentaja
Osaan korjata kaikki sähkölaitteet, televisiot, puhelimet, tietokoneet ym.
Auton sähköpuolikin on minulle tuttu..
Ja homna sujuu, kun on hyvä yleismittari!
Sen kun otat mittarin ja mittaat: tuo osa on rikki!
Työstäni päätyy julkisuuteen vain rikostapaukset ja väkivalta, jotka ovat 1% arjesta laitoksessa.
- nuorisokodin ohjaaja
Olen töissä hyvinvointialueen tietohallinnossa. Minun luullaan vain tutkivan jotain mikrotuen asioita ja asentavan valmiita sovelluksia. Todellisuudessa tehtäväkenttä on erittäin laaja, teen aivan kaikkea mahdollista ICT-alan työtä aina ohjelmoinnista uusien järjestelmien sopmuneuvotteluihin ja suuriin projekteihin lähtien. Joskus korjaan myös laitteita jos niihin ei saa ostotyönä tukea. Yleensä vanhoja sellaisia, jotka ovat poistuneet markkinoilta. Tässä työssä pitää osata hämmentävän laajasti erilaisia asioita joita ei koulun penkilllä opeteta ja on hyvä olla laajaa harrastuneistuutta. Kotona teen kaikkea mahdollista rakennustöistä erilaisten kodinkoneiden korjauksiin liittyen. Minulla on kyllä paljon työkavereita, jotka osaavat vain sen yhden homman mutta on meitä aika monta mitkä osaa tehdä melkein mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja törmään jatkuvasti asenteeseen, dttä yrittäjä kierii rahoissa. Miksiköhän sitten jokainen ei ala yrittäjäksi? Totuus on se että saisin muualla palkkatyössä enemmän kuin nyt tienaan, mutta yrittäjyys onkin itselleni elämäntapa eikä taloudellinen valinta.
No joo. Olemme vaimon kanssa yrittäjiä ja joudumme molemmat käymään palkkatöissä, että voidaan pitää yritystä. Se ei tuota yhtään mitään tällä hetkellä eli saadaan vain laskut kuten vuokrat yms maksettua, mutta on nimenomaan elämäntapa ja tuottaa taas myöhemmin kun maan talous lähtee nousuun.
Turva-ala="ne vartijat". On todella laaja lista asioita, joita mahtuu "turva"-otsikon alle.
Vierailija kirjoitti:
Kehu vieä lisää itseäsi.
En tee niin paljon kirjoitusvirheitä kuin sinä.
Että se yks ja sama kuski on koko kesän yhdellä ja samalla laitteella 😄
Että sairaanhoitaja voi tikata haavat, hoitaa luunmurtumat ja laittaa iv-nesteyksen vaikka kesämökillä - ilman mitään välineitä.
Luullaan että olen hyvä tietokoneiden kanssa. Olen KTM ja tehnyt töitä liiketoiminnan järjestelmien parissa - liiketoimintaprosessien kehittämistä ja projektinhallintaa lähinnä, myös oikeastaan järjestelmäasiantuntijan tehtäviä. Viimeksi mainittu siis ei tarkoita että olisin it-asiantuntija, vaan että mulla on ymmärrys siitä, miten järjestelmää käytetään prosesseissa, mitä dataa siellä on ja lisäksi vien eteenpäin parannuksia ja kehityksiä järjestelmään. En koodaa mitään, enkä ymmärrä teknisestä IT:stä tai varsinkaan jostain henk.koht.tietokoneista juurikaan :D
Että puheterapeutti hoitaa vain äännevirheitä
Maanviljelijät nostelevat kaikki kymmeniä tuhansia euroja tukiaisia mitään tekemättä.
Tässä Faktaa! Tukihqkemukset tiettyyn päivään mennessä. Sen jälkeen leikkuri toimii.Pitää olla peltoa viljeltynä ja eläviä eläimiä pykälien mukaan hoidettuna. Viljelytoimenpiteistä pidettävä kirjaa. Ympäristölakien mukaan lannoitus.Päivämäärät milloin saa muokata tukiehdoissa. Eläinlääkkeistä pakollinen kirjanpito. Ehdollisuusmääräyksiä noudatettava vaikkei joka tukea saakaan. Asiakirjoja säilytettävä kuusi vuotta toimenpiteistä. Tuet voidaan periä valvojan päätöksellä takautuvasti. Armoa ei tunneta eli päivämäärät on kiveenhakatut. Riitatapauksissa näyttövelvollisuus viljelijällä. Tarkastukset voidaan tehdä ennalta ilmoittamatta. Ja jos puutteita havaitaan etkä ajoissa ilmoita vaadittavia tietoja, hakemus siltä osin hylätään.
Töitä ei tehdä 24/7 vaan välillä kuitenkin ruokaillaan, nukutaan ja jopa on aikaa harrastuksiin. Eläintiloilla kuitenkin työpäiviä on seitsemän per viikko.Railakkaan lauantai-illan/-yön jälkeen on itse noustava eläimet hoitamaan ajallaan vaikka ns. kissanpaska suussa maistuisi.
Silti tämäkin työ antaa tekijälleen enemmän kuin ottaa kunhan pitää järjen päässä eikä lähde kaikkiin hullutuksiin/ laajennuksiin mukaan.
Olen kotiäiti ja yksinhuoltaja. Sekin kai on työ? Noh. Erosimme, kun olin kuopuksesta raskaana, koska mies jätti minut ja meni yhteen työkaverinsa kanssa. Minulla on kolme alle kouluikäistä lasta.
1.elän yhteiskunnan varoilla ja kuppaan ex mieheltäni rahaa, jota en ansaitse.
Saan yksinhuoltajakorotukset ja kelan kautta minimielatuksen. Muuten saamani yhteiskunnallinen tuki on aikalailla sama kuin muillakin kotona olevilla äideille. Asun omistusasunnossa, joten en saa asumistukea. Myyn kirpputorilla tavaraa, kerään pulloja ja siivoan erään ystävän kotia pienestä maksusta.
2.olen helposti miehiin menevä ja harrastan jatkuvasti irtosuhteita
Ennen ex-miestäni seurustelin kaksi kertaa: yläasteella ja 18-vuotiaana. Molemmat suhteet kestivät vuosia. Eron jälkeen en ole edes jutellut sinkkumiesten kanssa puhumattakaan seksistä tai suhteista. Vaikka minulla olisi aikaa, niin en jaksaisi.
3.käytän päihteitä, poltan tupakkaa
En juo alkoholia kuin juhlissa. Tupakkaa en polta. Ainoa paheeni on karkki.
4.minulla on huono koulutus eikä työpaikkaa
Olen sairaanhoitaja. En ole koskaan ollut työtön. Lukion sijaan valmistuin lähihoitajaksi ja työllistyin jo kouluaikana niin ettei minun tarvinnut nostaa opintolainaa. Olin koulussa aina hyvä, kympin tyttö. Tiesin jo lapsena, että minusta tulee sairaanhoitaja.
5.olen ylipainoinen ja minulla on huono terveys
Raskaudesta jäi vähän kiloja, mutta olen silti normaalipainon rajoissa. Liikun päivittäin suositusten mukaan ja yritän syödä terveellisesti. Minulla ei ole todettu muita perussairauksia kuin, että olen allerginen siitepölylle ja pähkinälle.
6.lapset on isällä puolet ajastaan ja isä maksaa harrastukset, vaatteet jne. Tai, että mummo hoitaa lapsia ja äiti rilluttelee baareissa ja kynsihoitoloissa
Ex mieheni katkaisi välit miltei kokonaan. Hän ei kestänyt lasten äidin ikävää tapaamisilla. En tiedä painaako syyllisyys vai onko hän vain julma ja itsekäs. Hän ei maksaisi edes minimielatusta, jos saisi itse päättää. Olen siis ihan oikeasti niin taloudellisesti kuin arjessa yksin. Neuvolan kautta perhetyöstä kävi muutaman kerran perhetyöntekijä juomassa kahvit ja neuvomassa miten mun kuuluisi arkeni hoitaa, kun erehdyin itkemään väsymystäni. Tukiperhettä me ei saatu, kun ei niitä ole täälläpäin.
Tukiverkot on toisella paikkakunnalla, mutta pitäisi ensin myydä asunto ja irtisanoutua töistä. Minulla ei ole varaa edes uusiin kenkiin, kynsistä tai kampaajasta en osaa edes haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijästä luullaan vaikka mitä, välillä kuvitellaan että isännöitsijä on talonmies ja remonttireiska, joskus että isännöitsijä on talon yksinvaltias ja diktaattori joka määrää mitä tehdään, koska ja mihin vastikkeet käytetään, ja eipä kaikki ymmärrä millään sitäkään että mihin se vastikkeen raha menee, kun jotkut kuvittelee että se menee isännöitsijän taskuun...
Isännöitsijä on käytännössä melko lähellä puhelinmyyjää.
Kaikki opet ovat vihervassarihörhöjä, sidottuina P a l e l a n lippuun kiinni. Olen ope, tiukka, ehdoton e t n o n a t i o n a l i s t i , koska hirveät kokemukset kouluista - nuo v ä r i l l i s e t oppilaat. Eurooppa eurooppalaisille!
Ihmiset luulee että kunnallisella puolella istutaan kaikki päivät, syödään kampaviinereitä ja juodaan kahvia. Väärin väärin. kyllä joku syö munkkeja ja juo teetä.
Että taiteen tekeminen on ilmaista ja nopea tehdä, eikä tuotoksesta tarvitse maksaa mitään.
Pianonsoiton opettaja. Luulo: että teen osapäivätyötä, kun lähden töihin vasta puolenpäivän jälkeen oppilaiden päästyä koulusta. Töissä vain kuuntelen ja kehuskelen vailla totuuspohjaa lapsukaisten pimputtelua päivät pitkät. Lapset sitten innosta puhkuen imevät opit itseensä. Toki ilmainen esiintyjä joka juhlissa suvussa ja jopa sen liepeillä. Totuus: pitkä , lapsuuden vakavasti otetusta harrastuksesta alkanut kouluttautuminen alalle. Jatkuva oman osaamisen ylläpito, hankalat ja iltaan painottuvat työajat, tauotonta työtä ettei venyisi aivan liian myöhään viimeiset tunnit. Ei omaa työtilaa, vaan kamat kannossa opetuspaikasta toiselle. Monille lapsille ainoa aikuinen, jolta saa jakamatonta huomiota viikoittain. Vedät koko ajan rajaa keittiöpsykologin, sosiaalityöntekijän ja musiikinopetuksen ammattilaisen välille. Lopulta oikeastaan kukaan ei arvosta, jopa omassa ammattiliitossa kuulut ikäänkuin puuhastelijoiden leiriin, vaikka oikeasti tiedät tekeväsi todella merkityksellistä työtä nimenomaan lapsen ja nuoren tasapainoisen kasvun ja kehityksen kannalta.
Että kääntäjän työtä voi tehdä ilman koulutusta. Saan jatkuvasti työhakemuksia, joissa joku ilmoittaa että voisi kokeilla kääntämistä. En epäile ollenkaan, etteikö tällainen hakija osaisi yhtä tai toista kieltä, mutta kääntäminen on laajassa, ammatillisessa mielessä eri asia.