Mikä on yleisin harhaluulo mitä ammattiisi liittyy?
Yksi on ainakin, että sairaalahenkilökunta panee yövuoroissa.
Kommentit (491)
Vierailija kirjoitti:
Että työni on superhelppoa ja kevyttä ja lomat siksi epäreilun pitkiä, vaikka nostan suorastaan huikeaa palkkaa.
Arvatkaa, millä alalla olen?
Tietenkin OPE.
Olen kemisti. Sukulaiset luulee, että tiedän kaiken kemiasta eli maaleista, kosmetiikasta, metallien jalostamisesta, analytiikasta, mitä kemikaalia löytyy hevosen kaviorasvasta tai millä saa pois auton moottoriöljyn nahkakengästä. Osaan piirtää joka ikisen molekyylin jonkun ikivanhan kansantermin pohjalta. No en...
Oikeasti työskentelen analytiikan labrassa tiettyjen näytetyyppien parissa tiettyjen analysaattoreiden kanssa ja tiedän siitä suppeasta alueesta tosi paljon, osaan toki ottaa selvää uusista analyyseihin liittyvistä asioista, mutten todellakaan ulkomuistista tiedä miten ripsiväri reagoi jonkun aurinkorasvan kanssa. Kemia on aika valtava alue ja siinä erikoistutaan jollekin pienelle osa-alueelle kuten lääkäritkin omalla alallaan.
Vierailija kirjoitti:
Että meillä on mäkkärissä vain peruskoululaisia töissä. Kaikilla on meistä yliopistotutkinto ja opiskelijatkin ovat kaikki opiskelijoina yliopistossa. Anteeksi, yksi restonomi löytyy.
Ohhoh, Porvoon mäkkärissä on kovempi taso kuin muissa :) Ja oikeastiko kuvittelet, että merkittävä osa mäkin työntekijöistä ovat yliopiston käyneita? Koulutus on ainakin sinun kohdallasi mennyt hukkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Että kaikki Tampereen yliopistossa tiedotusoppia opiskelleet ovat vasemmalle kallellaan olevia näsäviisaita toimittajia, jotka kaiken lisäksi luulevat, että raha tulee itsestään seinästä heidänkin surkeasti toimitetulle, mutta "oikealla tavalla" aatteelliselle julkaisulleen. Näitä julkaisuja on muuten tuhansia, ja niitä ylläpidetään keinotekoisesti verovaroin.
Itse olen ollut vuosia viestinnän tekijänä mitä tulostavoitteisimmassa yrityksessä, jossa mennään Amerikan opein: tulos tai ulos.
Eli siis sä teet jotain clickbait-uutisia? "Kohumissin pyllysekoilu vaaransi katsojien terveyden -"nyt kyllä jöpöttää"? Stara.fi? Iltalehti? City? Markkinoitko Instagramissa jotain pyramidihuijaustuotetta? 😂
Nimeä mulle yksikin tulos tai ulos -julkaisija Suomesta jolla on muunlaista kuin mainostuloista saatavaa arvoa. Puhelinmyynnilläkin tehdään tulosta...
Vierailija kirjoitti:
Että lääkärinä olen kovatuloinen. Erikoislääkärin palkasta verojen jälkeen käteen jää reilu 3000 €. Koulunkäyntivuosia 24. Elämän ja kuoleman kysymyksiä päivittäin ratkon. Työpäivät km klo 07-17. Ylitöitä ei makseta eikä lasketa. Tilillä on 59 €.
Joo, ei ne suuret tulot vaan pienet menot ...
Minusta lääkärit, lähes kaikki joita olen tavannut ja tunnen, ovat olleet hyviä tyyppejä. Minulla asui naapurustossa 7 lääkäriä kahden rivarin (14 asuntoa) taloyhtiössä jossa kasvoin nuoruuteni. Joukossa yksi keskussairaalan johtava lääkäri ja yksi lääkäripariskunta ja kaupunginlääkäri. Lisäksi vielä yksi psykiatri ja hammaslääkäri. Lapsuuden kavereideni vanhemmista reilu puolet oli terveydenhoidon ammattilaisia. Toinen puoli oli tunnettu fyysikko ja kalabiologi, suuren osuuskunnan pääjohtaja ja loput insinöörejä ja heidä vaimojaan jotka rakennuttivat kimpassa rivarit. Oma isäni oli näitä jälkimmäisiä, mutta yhteisö oli aika tiivis ja kaikki vanhemmat tuntuivat kasvattavan kaikkien lapsia. Muistan kuinka kerran loukkasin jalkani niin että,sitä,piti ommella. Naapurin setä vei minut polille, vaikka oli lomalla ja sanoi että hän ompelee tämän tunarin (minut). No tulin sitten takaisin samalla kyydillä hänen kanssaan ja hän palasi kitkemään porkkanapennkkiä takapihallaan. Kinkkasin kotiin penisilliinikuurin kanssa ja totesin isälle, että Matti ompeli haavan kun satutin itseni. Isä totesi vain että hyvä homma. Anna lääke äidille niin hän katsoo miten sitä pitäisi ottaa. Vastaavia tapauksia sattui sen 16 vuoden aikana minulle pari ja muille kersoille lukuisia vuosien saatossa. Vastavuoroisesti kun lääkäripariskunta tarvitsi mökille purjeveneeseen, laituriin tai mihin hyvänsä jonkun osan niin heiltä tultiinpuhumaan isälleni että tämmöistä tarvittaisiin. Isäni piirsi osan ja firman paja (suomen suurimpien koneiden tekijän työpaja) teki osan ja se päätyi tarvitsijalle. Koskaan en nähnyt rahaa maksetun mistään. Asiat vain tapahtuivat. Esim kun lukioikäisenä sitten kun kiinnostuin pelaamaan tennistä, niin keskussairaalan kentälle saimme naapurin kaverini kanssa ilmaiset vuorot ja pallot aina kun tarvitsimme. Olen monta kertaa miettinyt että se lapsuuteni ympäristö aina armeijaan lähtöön asti oli aika erilainen kuin monilla. Yllä olevat esimerkit ovat vain pieni välähdys siihen vastavuoroisuuteen mitä meillä oli naapurustossa.
No takaisin asiaan, minulle on kuitenkin jäänyt omasta mielestä erityisen hyvä kuva siitä kuinka joviaaleja lääkärit ovat ja tunnen heitä kohtaa suurta sympatiaa :)
Yllä oleva tapahtui suurehkossa suomalaisessa kaupungissa -60 ja -70 luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Että lääkärinä olen kovatuloinen. Erikoislääkärin palkasta verojen jälkeen käteen jää reilu 3000 €. Koulunkäyntivuosia 24. Elämän ja kuoleman kysymyksiä päivittäin ratkon. Työpäivät km klo 07-17. Ylitöitä ei makseta eikä lasketa. Tilillä on 59 €.
Mihin tuhlaat kuukaudessa nuo 3000?
Tuleva ammatti: Että olen kiva leikkitäti jonka luona lapset käy opettelemassa ärrää.
Vierailija kirjoitti:
Katson kristallipallosta, mikä kenestäkin tulee "isona" ja lähetän oppilaan ko. oppilaitokseen. Tiedän varmuudella, kuka soveltuu ja pääsee millekin alalle. Olen opinto-ohjaaja.
Juu älä turhaan ota paineita, ei kukaan oleta peruskoulu- tai toisen asteen opon saavan mitään aikaiseksi. Sen kun latelevat itsestäänselvyyksiä ja lyttäävät nuoria, jotka ovat lahjakkaampia ja kunnianhimoisempia kuin he itse. Eli siis suurinta osaa lukiolaisista. Toki heistä voi olla pientä apua niille koulupudokkaille, joille oman lukujärjestyksen tekeminen on oikeasti älyllisesti ylivoimaista. Siinä kaksi ihmistä löytää kaltaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva ammatti: Että olen kiva leikkitäti jonka luona lapset käy opettelemassa ärrää.
Ai ootko sä sitten ilkeälogoterapeutti vai? Vitsi vitsi.
Aspan-täti:
Pitää vaan vastailla puhelimeen ja kirjata tilauksia koneelle.
Tunnen jokaisen tuotteen n . 60 t tuotteen repertuaarista.
Työ ei vastaa koulutusta ja olen luuseri.
Me tädit istutaan toimistolla ja juodaan kahvia/juorutaan/ollaa facessa.
Olen välttämätön paha ja jokapaikan piika.
Homma: nais-insinööri; vaativa teknisluonteinen asiakaspalvelu teollisuuden hoodeilla, tiimissä miehiä ja naisia, inssejä ja muuten vaan rautaisia ammattilaisia.
Insinööri.
Osaan käyttää kaikkia laitteita ja korjata ne, tunnistan kaikki materiaalit ensisilmäyksellä ja osaan itse kehitellä uusia keksintöjä.
Todellisuudessa suunnittelen yhden koneen eri mallien tiettyjä osia.
Että puhelimessa tehtävä myyntityö olisi tylsää ja palkka on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuhlaat kuukaudessa nuo 3000?
Villi veikkaus: asumiseen, autoiluun, ruokaan ja perheen elättämiseen.
t. kollega
Että kuka tahansa osaa maalata. Ja että pystyn kohdetta näkemättä heittämään mitä joku urakka maksaa tai kuinka monta tuntia siihen menee.
Että nautimme seksistä asiakkaiden kanssa. Oikeasti se on hutiloitu hieronta, kliininen rutistushandjobi ja sotkun kadottaminen mahdollisimman nopeasti. Tauolla imen röökiä ja yritän häivyttää muiston edellisestä oksetusasiakkaasta. Asiakkaat siis lähinnä kusenhajuisia sikaniskoja säälittävine ruttumunineen ja kaiken maailman omituisia sutkauttelevia ruipeloita tuulitakeissaan. Teen tätä paskaa vain saadakseni rahoitettua lukukausimaksulliset muotialan opintoni Helsingissä. Valmistumisen jälkeen pääsen tekemään unelmieni töitä ja munanlutkutus saa riittää. 😌💃🏻
Vierailija kirjoitti:
Se, että kuka tahansa kahta kieltä sujuvasti puhuva pystyy tekemään hyvää työtä kääntäjänä.
Asiakas saa käännöksen halvemmalla, kun "sen ei niin viimeisen päälle tartte olla".
Nro 4
Se että haluan tulla puoli-ilmaiseksi vetämään shown jokaisiin pikkujouluihin, polttareihin ja firman harjakaisiin. Terv Strippari
jotkut kuvittelee että päiväkodissa vaan leikitään lasten kanssa ja työ on helppoa ja hauskaa koko ajan.
pihalla tädit vaan juoruilee kun lapset satuttavat itsensä
Valokuvaaja painaa vain nappia, ja kallis kamera hoitaa loput. Yleensä vastaankin, että näinhän se menee. Jätän kertomatta, että minulla monta monituista vuotta koulua ja kuvaan manuaalilla. En osaa edes kuvata automaatilla. Usein kyllä vielä lisäksi kehun asiakkaan kuvauksellisuutta ja hauskoja ideoita. Kyllä asiakas tekee kuvan! (Minua kiinnostaa oikeasti vain, että asiakas on maksukykyinen.)
Ja että tilintarkastaja tekee tätä yksioikoista kirjanpitoa johon konekkin pystyisi....