Miksi jotkut tekevät lapsia joulukuulle?
Lähisuvussani on nyt 6 alle 3v lasta jotka ovat syntyneet joulukuussa. Eivätkö heidän vanhemmat kykene edes senverran ajattelemaan kuinka heikossa asemassa lapsensa ovat kouluun mennessä kun vieressä istuu 2 päivää vajaa vuoden vanhempi tammikuun lapsi? useampi näistä on vielä keskosia tai muuten etuajassa syntyneitä ja ainakin vielä tässä n.3v iässä selvästi kehityksestä jäljessä muihin ikäisiksiin (hitaasti kävelemään lähteneitä ja puhua eivät juuri osaa). Ovat vielä isojen perheiden lapsia joten lapsen saanti ongelmistakaan ei voi olla kyse kun lapsia tulee vuoden pari välein. Todella vastuutonta ajattelua vanhemmilta.
Kommentit (73)
Aika jännää. Mä oon syntynyt 30.12. ja vanhin luokkakaverini oli syntynyt 2.1. Se 2.1. oli se keskonen ja minä opin meistä ensimmäisenä lukemaan ja kirjoitamaan (osasin jo kouluun mennessä lukea) ja muutenkin olin ketterämpi kuin tämä vuoden vanhempi kaveri. Oon vissiin joku viallinen yksilö sitten...
Mä tunnustan taktikoineeni sen verran, että vauvakuumeen koittaessa ehdotin miehelle "yritystä" vasta kun la ois alkuvuoden puolella. Olen itse alkuvuodesta syntynyt kuten miehenikin ja toivoin lapsilleni samaa. Ja hyvin kävi, toki olisin ollut onnellinen jouluvauvastakin.
Kukaan tuskin haluaa olla se luokkansa viimeinen joka täyttää vuosia tai saa mopon tai ajokortin tai pääsee baariin tai tai tai. Varsinkin ekoilla luokilla voi olla taidoissa suurta eroa sen mukaan mihin aikaan vuodesta on syntynyt.
Jotkut ihmiset ei voi vaikuttaa milloin tärppää, joten jos raskautuu siten että lapsi syntyy joulukuussa, se on parempi vaihtoehto kuin ettei tärppäis ollenkaan. Mun mielestä ei ole kyllä väliä missä kuussa lapsi syntyy. Kesällä on ehkä mukavinta synnyttää ku on lämmintä eikä tarvitse pikkuista heti pukea toppavaatteisiin.
Oma tyttöni syntyi marraskuussa, ja on ihan mukava kun synttärit on marraskuussa keskellä synkkää syksyä, silloin juhlat piristää pimeän keskellä :)
Tässä on kolme vuotta yritetty lasta. Ensiksi ajateltiin naiveina, että olisi kiva jos lapsi syntyisi alkuvuodesta, olisi sitten edellä kehityksessä muita samana vuotena onnistuneita. Ei sitten onnistuttu. Todettiin, että kevätlapsi olisi seuraavaksi kiva, ei onnistuttu. Kallistuttiin kesälle, vaikka se olisi lapsen kannalta tosi tylsä synttäreiden takia, ei onnistuttu taaskaan. Syksy alkoi tuntua ihan ok vaihtoehdolta, ei onnistuttu. Joulukuusta ajattelin aivan samalla tavalla kuin sinä ap, siitä huolimatta yritettin ja ei onnistuttu. Nyt on kolmas vuosi menossa ja aivan sama milloin lapsi syntyisi, oli sitten juhannus, joulu, vappu tai uusi vuosi, ihan mikä tahansa päivä ja kuukausi kävisi. Elämä opettaa.
Aatelkaas kuinka ajattelematon mun äiti oli! Meni synnyttämään mut jouluaattona! Eikö nyt yhtään mitään muuta päivää voinu valita!!!
Aloitus oli niin typerä, ettei sitä voinut kukaan tosissaan tehdä :-)
Mut voihan joku tosiaan olla tuotakin mieltä. Mä olen siis oikeasti syntynyt jouluaattona, olin luokallani toisiksi nuorin. En kyllä kokenu siitä olevan mitään haittaa. Ja jos nyt joku muitten ajokortin aikaisemmin saaminen harmittaa, niin en kyllä näe sitä niin suurena koko elämään vaikuttavana asiana, että sen takia tartteis jotain toimenpiteitä tehdä :-D
Fiksut pärjää aina, olivat he sitten syntyneet jouluna tai loppiaisena.
Meillä on kaksi alkuvuodesta syntynyttä lasta ja koulussa olivat ensimmäiset vuodet todella turhautuneita. Samoin harrastuksissa. Sitten alkoi kehityksen erot tasoittua ja tilanteet asettua. Sitten on yksi loppuvuodesta syntynyt, joka oppi lukemaan 4-vuotiaana ja seisomaan tukea vasten 5kk iässä. Ollut kaikessa kehityksessä huimasti edellä ja turhautui ihan yhtä lailla, kuin nuo alkuvuoden lapsetkin. Että se siitä. Kyllä nää jutut on ihan muista asioista kiinni, kuin syntymäkuukausista.
Ainoa kurja edessä oleva asia on tuo 18-vuotispäivä, joka antaa odottaa itseään. Mopoja ja autoja meillä ei ole, joten baariin pääsy on se ainoa, joka tässä hiertää :) Ja minä itse olen syntynyt vappupäivänä. On kuulkaa ihan yhtä tyhmä synttäripäivä, kuin jouluaattokin.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä itse olen syntynyt vappupäivänä. On kuulkaa ihan yhtä tyhmä synttäripäivä, kuin jouluaattokin.
Jouluaattona syntyneenä olen vahvasti eri mieltä. Sait kuitenkin lahjoja kaksi kertaa vuodessa :-) Vai toiko joku sulle jouluna lahjan ja sanoi, että tää on sitten yhdistetty synttäri- ja joululahja? :-D Tai vaikka joulun lapsi saiskin erikseen synttärilahjan ja joululahjan (niinkun mä pääsääntöisesti sain), niin ne on kuitenkin samana päivänä, sitten taas ollaan vuosi ilman lahjoja :-)
Voi apua ap, ihanaa naiiviutta! Elämää ei aina kaikilta osin ole mahdollista suunnitella. Joskus pitää olla kiitollinen, että on saanut tuotua tähän maailmaan elävän lapsen, olkoon sitten vaikka joulukuussa!
Vitsit, miksei AP kertonut tuota mulle jo silloin, kun olin koulussa. Tämä tieto olisi avannut mittaamattomat mahdollisuudet itsensä puolustamiseen. Aina huonon koenumeron sattuessa olis voinut syyttää vanhempiaan eikä itseään, että mitäs ajoititte mun syntymän marraskuun loppuun. Tässä se nyt taas nähdään, minä tässä kärsiä saan etc...
Niin ap:n kuin muidenkin kannattaa muistaa, että lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Jos saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap:n kuin muidenkin kannattaa muistaa, että lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Jos saadaan.
No ei niitä kyllä saada vaan kyllä ne pitää tehdä tavalla tai toisella. Joillain onnistuu, joillain ei.
Ja koulukypsyys on paljon muutakin kuin sitä, että osaa lukea, niinkuin tällä palstalla kehuskellaan.
Joulukuussa (ja vieläpä loppukuusta!!) syntymisestä ei oo ollu tähän mennessä kyllä mitään muuta haittaa ku vitutus sillon ku kaikki kaverit oli 18 ja itse ei ollut vielä täyttänyt :D