Miksi jotkut tekevät lapsia joulukuulle?
Lähisuvussani on nyt 6 alle 3v lasta jotka ovat syntyneet joulukuussa. Eivätkö heidän vanhemmat kykene edes senverran ajattelemaan kuinka heikossa asemassa lapsensa ovat kouluun mennessä kun vieressä istuu 2 päivää vajaa vuoden vanhempi tammikuun lapsi? useampi näistä on vielä keskosia tai muuten etuajassa syntyneitä ja ainakin vielä tässä n.3v iässä selvästi kehityksestä jäljessä muihin ikäisiksiin (hitaasti kävelemään lähteneitä ja puhua eivät juuri osaa). Ovat vielä isojen perheiden lapsia joten lapsen saanti ongelmistakaan ei voi olla kyse kun lapsia tulee vuoden pari välein. Todella vastuutonta ajattelua vanhemmilta.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä! Kannattaisi vaan äitien hedelmöittyä toukokuussa ja muistaa pitää jalat ristissä ja kohdunsuu supussa tammikuuhun ettei lapsi putkahda etuaikaan maailmaan! Törkeää synnyttää keskonen jos synttärit sattuvat joulukuulle!!
Onko sitä pakko hedelmöittyä toukokuussa? miksei voi vaikka kesäkuussa ja siitä jouluun asti yrittää jos ei tärpi ja aloittaa taas kesäkuussa uudestaan? Meillä on kaikki tehty siten että ei ainakaan marras-joulukuulla synny vaikka mikä olis. taas on laskettuna että kesäkuussa aloitetaan... ap
Siis ollaanko joulukuusta kesäkuuhun selibaatissa,ettei lapsi vain hedelmöity väärään aikaan?Koska sehän on ainoa 100% keino olla tulematta raskaaksi.AP:lla mahtaa olla auvoisa avioliitto,puoli vuotta armotonta jyystämistä ja sitten puoleen vuoteen ei ollenkaan,kun pitää "tähdätä hedelmöitys oikeaan aikaan" :D
Vierailija kirjoitti:
Jousimiehet kyllä pärjää.
Ja eikö kauriitkin oo tyypillisiä menestyjiä.
Olen kokemukseni mukaan ihan samaa mieltä. Päiväkodissa kaikkien taitoja arvioidaan samalla asteikolla, riippumatta syntymäajasta. Olemme ravanneet tutkimuksissa siellä ja täällä joulukuussa syntyneen lapsen kanssa. Kun tutkimuksissa verrantajakso muutettiin muutamaan kuukauteen, lapsi olikin yllättäen ikätasollaan... Nyt koulussa hieman kypsymätön mutta minkäs sille voi... Mutta siis kaikki eivät voi valita. Meillä lapsi sai alkunsa hoidoilla, 5 v. yrityksen jälkeen. Tuo lysti on niin kallista ettei noin vain voi keskeyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jousimiehet kyllä pärjää.
Ja eikö kauriitkin oo tyypillisiä menestyjiä.
Molemmat ovat hyviä merkkejä,mutta muistakaa että tee lasta keväällä jolloin siitä tulee kusipää-Oinas,tai kesällä,voi tulla takertuja-Rapu. Onpa hyvä kun ap neuvoi tämän takuuvarman tavan määrittää lapsen syntymäpäivä:pitää vain yrittää kovasti oikeaan aikaan ja olla jalat ristissä joulu-kesäkuu,niin kyllä syntyy oikeaan aikaan! Voi elämä,"miksi jotkut tekevät lapsia silloin ja silloin",ihan kuin lapsia voisi noin vain tilata sopivaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä on useampi keskosia? Joulukuussa syntyneistä vai? Taidat itse olla vähän jälkeenjäänyt kun kirjoitat noin sekavasti ja väärin.
Mitä sekavaa tuossa on? Jos puhutaan joulukuussa syntyneistä lapsista niin sillonhan he ovat joulukuussa syntyneitä. ap
Itse jäin ihmettelemään ihan samaa kuin ylempikin. Aloituksesta saa sen kuvan, että väittäisit useampien joulukuussa syntyneiden lasten olevan keskosia.
Ei... Eikai sellaista esiinny että jossain tietyssä kuussa syntyisi enemmän keskosia? Keskoset oli kai laskettu syntyväksi vasta helmikuussa, mutta syntyivät Joulukuussa. Mutta miksi sama perhe tekee seuraavankin lapsen jolla laskettu aika 20 joulukuuta ja syntyy Joulukuussa? Toinen perhe, lapsi syntyy oikealla ajalla joulukuussa, vuosi väliä ja taas oikealla ajalla joulukuussa. Itse olen kevään lapsi, mutta muistan kouluajoilta kuinka usein kuisallisiksikkin loppuvuodesta syntyneet kokivat tiettyjä tilanteita, näki että harmitti. Näiden tarkoituksella joulukuulle tähtäävien vanhemmatkin varmasti tietävät, mutta se ei heitä kiinnosta. Eriasia on jos lasta joudutaan yrittämään vuosia ja sitten sattuu tyntymään joulukuussa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä on useampi keskosia? Joulukuussa syntyneistä vai? Taidat itse olla vähän jälkeenjäänyt kun kirjoitat noin sekavasti ja väärin.
Mitä sekavaa tuossa on? Jos puhutaan joulukuussa syntyneistä lapsista niin sillonhan he ovat joulukuussa syntyneitä. ap
Itse jäin ihmettelemään ihan samaa kuin ylempikin. Aloituksesta saa sen kuvan, että väittäisit useampien joulukuussa syntyneiden lasten olevan keskosia.
Ei... Eikai sellaista esiinny että jossain tietyssä kuussa syntyisi enemmän keskosia? Keskoset oli kai laskettu syntyväksi vasta helmikuussa, mutta syntyivät Joulukuussa. Mutta miksi sama perhe tekee seuraavankin lapsen jolla laskettu aika 20 joulukuuta ja syntyy Joulukuussa? Toinen perhe, lapsi syntyy oikealla ajalla joulukuussa, vuosi väliä ja taas oikealla ajalla joulukuussa. Itse olen kevään lapsi, mutta muistan kouluajoilta kuinka usein kuisallisiksikkin loppuvuodesta syntyneet kokivat tiettyjä tilanteita, näki että harmitti. Näiden tarkoituksella joulukuulle tähtäävien vanhemmatkin varmasti tietävät, mutta se ei heitä kiinnosta. Eriasia on jos lasta joudutaan yrittämään vuosia ja sitten sattuu tyntymään joulukuussa. ap
Ei yleensä,mutta Porvoossa sellaista saattaa tapahtua.
Niin se on ihan valintakysymys millaisen lapsiperhearjen itselleen haluaa. Mielestäni kesäkuu on ainoa harkitsemisen arvoinen kuukausi, koska haluan lapsistani pelkkiä nobelisteja.
http://www.iskelma.fi/viihde/nain-syntymakuukausi-vaikuttaa-elamaasi/2/…
Mulla oli laskettuaika marraskuussa, mutta lapsi päätti syntyä vasta joulukuussa
En muista omilta kouluajoiltani, että syntymäkuukausi olisi vaikuttanut koulumenestykseen. Meidän luokan parhaat liikunnassa oli syntyneet joulukuussa ja helmikuussa. Huonoimmat olivat lihavia tai alipainoisia, joten siihen ei syntymäkuukausi vaikuttanut. Parhaat lukuaineiden keskiarvot oli kesäkuussa ja lokakuussa syntyneillä, huonoimmat elokuussa ja helmikuussa.
On siinä varmaan jotain teoreettista eroa, kun ikäero voi pahimmillaan olla melkein vuosi koulua aloittaessa, mutta lapset kypsyvät niin eri tahtiin, että käytännössä tuo juttusi on ihan huttua. Taktikointi on muutenkin vähän tyhmää: ehkä se munasolu, joka kypsyi syntymään joulukuussa olisikin omannut paremmat geenit kuin maaliskuussa syntyvä. ;D Mistäs sen tietää?
Mun joulukuussa syntyneellä kasiluokkalaisella on keskiarvo 9,8. Eli ihan kivasti pärjää luokan nuorimpana (ja parhaimpana).
Jaa. Minun loppuvuodesta syntynyt poikani olisi voinut aloittaa koulun jo vuotta aiemmin, sen sijaan että olisi pitänyt siirtää seuraavalle vuodelle. Eli osa luokkalaisista olisi ollut miltei kaksi vuotta vanhempia. Eli kyllä ne tosiaan yksilökohtaisia eroja ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mun joulukuussa syntyneellä kasiluokkalaisella on keskiarvo 9,8. Eli ihan kivasti pärjää luokan nuorimpana (ja parhaimpana).
Jos ka 9,8 nii ei kovin fiksulta nuorelta kuulosta, Onhan myös robottiääni jo saavutettu?
voi perkele mulla LA 7.1 toivotaan ettei vaan syntyis joulukuussa.. ei herranjumala maailma kaatuu.. :DD
Jos joulukuussa syntyy hitaasti kehittyvä lapsi, niin ei ole homma eikä mikään myöhentää koulun aloitusta vuodella. Tuolloinkin usein kyse on enemmän niistä koulunkäyntitaidoista kuin älystä. Vastaavasti jos alkuvuodesta syntyy varhaiskypsä älykkö, niin helposti voi aloittaa koulun vuotta aiemmin tai hypätä suoraan toiselle luokalle. Ja jos matkan varrella osoittautuu, että lapsi on nopeasti edistyvää sorttia, niin luokkatason yli voi hypätä myöhemminkin. Tai voi suorittaa lukion kahdessa vuodessa. Tai neljässä, jos on hitaampi.
Mulla eräs tuttava opettaja joka ei halunnut lapsensa syntyvän loppuvuodesta. Oli niin tyytyväinen kun syntyi elokuussa. Olen itse joulukuussa syntynyt ja voitte kuvitella miltä musta tuntui! Säälitti ihan vietävästi tuttavani.
Tää koko ketjun aloitus osoittaa, miten eri sarjoissa me äidit painitaan. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa...
Palataan ap asiaan sitten kun olet yrittänyt lasta yli 3 vuotta. Silloin on ihan sama milloin lapsi syntyy, kunhan syntyy!
Olemme mieheni kanssa molemmat jousimiehiä. Mies on syntynyt jouluaattona. Olimme kumpikin luokkamme menestyneimpiä, vaikka miehen vanhemmille ehdotettiinkin ensin koulunaloituksen lykkäämistä vuodella.
Lapsia saadaan ja ne voidaan ottaa poiskin eli elämä sekä kuolema ovat Jumalan kädessä.
Tammikuu on paras, mutta niin että koulut on jo alkaneet ja synttäreille tulee kavereita. Tässä on riski jos syntyy keskosena niin sattuu joulukuulle. Mutta riski täytyy joskus ottaa jos haluaa parasta. Hyvä äiti voi tietenkin pidätellä loppiaisen yli. Tammikuinen on eniten edellä
Muista sitten ettette pukkaa lasta kesälomakuukausille!! Se vasta kurjaa onkin! Ja myös elo-syyskuu ja lokakuukin kannattaa jättää varmuudeksi pois juuri tuon keskosriskin takia.