Miksi jotkut tekevät lapsia joulukuulle?
Lähisuvussani on nyt 6 alle 3v lasta jotka ovat syntyneet joulukuussa. Eivätkö heidän vanhemmat kykene edes senverran ajattelemaan kuinka heikossa asemassa lapsensa ovat kouluun mennessä kun vieressä istuu 2 päivää vajaa vuoden vanhempi tammikuun lapsi? useampi näistä on vielä keskosia tai muuten etuajassa syntyneitä ja ainakin vielä tässä n.3v iässä selvästi kehityksestä jäljessä muihin ikäisiksiin (hitaasti kävelemään lähteneitä ja puhua eivät juuri osaa). Ovat vielä isojen perheiden lapsia joten lapsen saanti ongelmistakaan ei voi olla kyse kun lapsia tulee vuoden pari välein. Todella vastuutonta ajattelua vanhemmilta.
Kommentit (73)
Olen lokakuun lapsi eli loppuvuodesta ja ollut aina luokkani nopeimpia esim. Kertomaskussa tai lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lokakuun lapsi eli loppuvuodesta ja ollut aina luokkani nopeimpia esim. Kertomaskussa tai lukemaan.
Kertolaskuissa siis
Ihan totta tämä on. Loppuvuonna syntyneet pärjää huonommin kilpaurheilussa. Koulussakin voi olla haastavampaa.
Niinpä nykyään lapsia syntyy enemmän alkuvuonna. Perhesuunnittelu...
Meillä lapsi sai alkunsa keväällä ja syntyi joulukuussa. Ihana lapsi. Kaikkea ei onneksi voi suunnitella
Itse tähtäsin lasketun ajan helmikuun alkuun. Lapsi syntyi marraskuun alussa.
Että se siitä suunnitelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saadaan, ei tehdä.
No jaa. Kyllä siinä melkoinen tekemisen meininki on, jos 10 vuottakin yrittää, eikä tulosta meinaa tulla.
Laskettuaika oli tammikuussa mutta syntyikin joulukuussa, eikä ollut keskonen. On ollut vauvasta saakka tosi hoksaava ja fiksu. Käveli tukia vasten jo 7kk, joten liikunnallisestikin ollut aina ihan ikäistensä tasolla. Kuperkeikankin oppi heti 1,5- vuotiaana, tätä on moni ihmetellyt. Nyt vähän yli 3-vuotiaana osaa laskea jo englanniksi 10:een (ja tietysti suomeksikin), oppi ihan itse. Mutta voivoi, on kyllä niin jäljessä teidän alkuvuonna syntyneisiin nähden, että taidan palauttaa takaisin sinne mistä tulikin. Parempi onni sitten ensi kerralla!
Aaveemama kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Kyllä siinä melkoinen tekemisen meininki on, jos 10 vuottakin yrittää, eikä tulosta meinaa tulla.
Ei sitten millään tule mieleen siinä vaiheessa ihan vaan luovuttaa? Käsittämättömän säälittävää :D
Typerää yleistää. Siskoni syntyi 31.12. ja on ollut aina luokan priimus. Nykyään kirurgi. :D
Aaveemama kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda. Oikeasti Ei ole enää tervettä.
On tuossa aloituksessa jotain perääkin. Olen koulupsykologina nähnyt niin paljon tätä touhua, kuinka hankalia päätöksiä joulukuussa syntyneiden (varsinkin poikien) vanhemmat joutuvat tekemään. Päiväkoti jja koulu odottaa joulukuun lapsilta ihan samaa kuin tammikuun lapsilta ja usein he joutuvat kouluvalmiustutkimuksiin ja ovat toki ikänsäkin puolesta vielä pieniä ja leikit kesken.
Täytyy myöntää, että itsekään en kokemuksieni perusteella halunnut joulukuun lasta, joten jätimme huhtikuun välistä yrittämisen suhteen. Toki, eihän se marraskuukaan nyt paljon parempi ole ja tammikuun lapsessa on se riski, että syntyykin jo etuajassa joulukuussa. Mutta molemmat lapseni ovat syntyneet alkuvuodesta ja hyvä niin. Eikä käynyt naps vaan, ensimmäisen kohdalla kyllä harmittikin, että pitikö se huhtikuu jättää välistä, kun yritys kestikin melkein vuoden... Jos olisi vielä kestänyt kauemman, niin seuraavaa huhtikuuta ei todellakaan olisi jätetty väliin.
Vierailija kirjoitti:
Palataan ap asiaan sitten kun olet yrittänyt lasta yli 3 vuotta. Silloin on ihan sama milloin lapsi syntyy, kunhan syntyy!
Olemme mieheni kanssa molemmat jousimiehiä. Mies on syntynyt jouluaattona. Olimme kumpikin luokkamme menestyneimpiä, vaikka miehen vanhemmille ehdotettiinkin ensin koulunaloituksen lykkäämistä vuodella.
Miehesi on kauris.
No kun marraskuu jätti, niin piti sitten alkaa joulukuun kanssa. Elokuusta voi näin ruma vain haaveilla.
Sain vauvan heti joulun jälkeen ja kokemus oli kaunis. Kaikki se joulun tunnelma, valot, koristeet, herkut, ihmisten hyväntuulisuus...ja mä pesin kotona uskomattoman suloisen vastasyntyneen kanssa, joulukuusi loistamassa pehmeää valoa iltojen pimeydessä. Olin ihan fiiliksissä.
Edellisessä asuinmaassamme kouluvuosi alkaa muuten maaliskuussa, jolloin joulukuussa syntyneet eivät olekaan nuorimpia, vaan kesäkuussa syntyneet.
Ja jos tulevaisuudessa asumme Suomessa, kaverisynttäreitä voi hyvin siirtää parillakin viikolla tammikuun puolelle, kun lukuvuosi on taas kunnolla käynnissä. Näin teemme muidenkin lasten synttäreitten kohdalla, jotta mahdollisimman monelle sopiva päivä löytyisi.
Meillä myös juhlitaan joulukuussa syntyneen lapsen synttäreitä kunnolla, ne ei jää joulun jalkoihin. Tarjoilutkin on ihan eri kuin jouluna. Lapsi saa isot lahjat sitten parin päivän välein, eli juhlaputki senkus jatkuu.
Tyttö syntynyt loppuvuodesta ja ensin kyllä yritettiin kevät/kesävauvaa mutta ei natsannut.
Olin onnellinen ja kiitollinen että yl. saimme lapsen.
Loppuvuodesta syntyminen ei ole millään lailla vaikeuttanut elämää.
Esim. eskariin tyttö meni jo 5v. ja oli kaikin puolin yhtä hyvä kuin muutkin ja osasi lukeakin. Kaikki on mennyt ok...nyt tyttö on jo 18v. ja opiskelee yliopistossa ekaa vuotta.
Kyllä heinäkuun puolenvälin paikkeilla syntyneellä lapsellakin on surkea osa. Kaikki ovat lomalla silloin, eikä kaverisynttäreiden järjestäminen onnistu tai ainakaan ei vieraista pääse paikalle kuin yksi tai kaksi. Synttäreitä on siis siirrettävä kuukausi eteen- tai taaksepäin. Koulussa ja päiväkodissa ei koskaan muisteta, eikä saa tarjota karkkia ym. Oma lapseni ei voinut ymmärtää, kun kerhossa kaikki muut saivat vuoden aikana synttärikortit ja laulut ohjaajilta, mutta hän ei, kun synttärit kesällä. Täsääkin kerho ja pk voisi joustaa ja kaikkia kesän aikana syntyneitä voitaisiin muistaa heti elokuussa, niin hekin saisivat kokemuksen muistamisesta. Omani odotti joka viikko, että nytkö minua muistetaan, kun eihän 3 v hahmota tätä aikaa vielä samalla tavalla :(
Miksi ihmiset haluaa kesävauvaa muuten, kun silloin sairaalat tupaten täynnä ja tylsä olla viimeisillään raskaana kesähelteillä?? Itselläkin kesävauva, mutta yritystä kesti niin kauan, että ei ollut laskelmoitu.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuskin syntyi joulukuussa!
Jeesus syntyi tod.näk. Lokakuussa lehtimajajuhlien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Aaveemama kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda. Oikeasti Ei ole enää tervettä.
Mulla on yksi lapsi, eikä toista tule.
Mutta pointtini oli se, että kyllä niitä lapsia ihan tekemällä tehdään ja ollaan onnellisia, jos sellaisen sattuu saamaan.
Joo minäkin tein lapseni niin, että hän syntyisi kesäkuussa ja saisimme viettää ihania kesäsynttäreitä. Veihän se 5 vuotta, että tärppäsi juuri siinä syyskuussa, mutta kyllä kannatti!