*MAALISMUSSUKAT VIIKONLOPPUUN!*
Kommentit (51)
Onnea MONKEY synttaripaivana!! Ja tsemppia LILYlle ja muille joilla lahto tuntuu olevan lahella.
Ma paasin tanaan kotiin sairaalasta.. Olo on on kuin vankilasta vapauttuneella! Pe iltana alkoi kamala mahatauti, ja oksensin koko yon.. Samalla mahaan kramppasi ja supisteli siihen malliin etta mies vei mut aamulla polille naytille. Ottivat mut sisalle sairaalaan, kun supparit oli saannollisia, ja halusivat varmaan seurata tilannetta muutenkin. Eli vuorokauden olin siella seurannassa, ja nyt kaikki siis ok. Janna juttu muuten, kun naytti yhdessa vaiheessa, etta synnytys saattaisi kaynnistya niin ma olin ihan paniikissa, etta ei nyt ihan viela :) No hyva nain.. Supistukset jatkuu tosi saannollisina edelleen, mutta ovat kivuttomia. Vauva on nyt laskeutunut ja paa on kiinnittynyt. Saa nahda kauanko viela menee.. Laaakari tuumaili ettei mene enaa kauan, mutta mistapa sen tietaa..
Mutta myohemmin lisaa, oikein hyvat vkl:n jatkot kaikille :)
Browniette 36+3
Tällä kerrankin rauha maassa mies töissä, kuopus päiväunilla ja isommat lapset huilimassa kera Aku Ankkojen.
Ensiksi onnea Monkeylle synttäreiden johdosta ja täälläkin jännitetään h-hetkeä lähellä olevien puolesta. Itse tovon lähinnä, että vauva voisi olla masussa mahdollisimman kauan keräämässä lisää painoa, eli toivoisin että syntyisi mahdollisimman lähellä laskettua aikaa (25.3). Keskiviikkona äitiyspolilla varmaan saan jonkinlaista arviota siitä mihin suuntaan taas ollaan menossa.
Joku pinossa kyseli ison vauvan synnyttämisestä. Meidän eskoinen painoi syntyessään 4830g ja päänympäryskin oli komeat 39 cm. Olihan synnytys rankempi kuin näiden kahden muun pikkuisen yli kolmekiloisen mm. eppari jouduttiin leikkamaan ja ponnistusvaihe kesti melkein tunnin, mutta ei se mikään traumaattinen kokemus ollut. Poikaa oli sit paljon helpompi hoitaa kun oli sellainen topakka ja valmiimpi kuin nämä toiset vellokset (oli kyllä kaksi viikkoa yliaikainenkin joten siinäkin mielessä " valmiimpi" ).
Viikonloppu on sujunut varsin vauhdikkaasti, eilen oltiin aamupäivästä paloasemalla kun oli toi 112 päivä ja illasta oltiin tyttökavereiden kanssa syömässä oikein pitkän kaavan mukaan. Tänään sitten vietetään päivä ihan kotosalla, paitsi illalla mulla on yhden jumpan pito.
Huomenna on heti aamusta neuvola (lue mittala), meinaan kyllä terkalle sanoa, etten enää loppuraskaudesta mene sinne kun noi äippäpolin käynnit varmaan tiivistyvät kertaan viikossa ja se kyllä piisaa mulle.
Jaksamista kaikille tasapuolisesti, toivottavasti pian rupeaa tippumaan vauvakuulumisia,
toivottelee Maisa rv34+1
Kurkistan varovasti tällekin puolelle tuolta huhtikuisista, la minulla no 5.4. mutta mikäli tämä vauva päättää olla yhtä kärsimätön kuin isoveljensä, niin maaliskuisten joukkoon kuulun ja ihan reilusti ;)
Onpa jännää että täällä jo osa valmistelee synnärille lähtöä - minä kun vasta ensimmäisiä vauvanpyykkejä olen pessyt eikä niiden paikasta vielä tietoakaan! Mahan puolesta voisin varmaan synnyttää milloin tahansa, ja sairaslomallekin jäin menneellä viikolla töistä niin että saa nähdä koska tädit kaupassa alkavat kysellä. Päivät kyllä kuluu kotona niin hitaasti, että...
joku kirjoitteli tuosta käsien puutumisesta ja minullakin se oli esikoisen kanssa valtava riesa. Heräilin välillä " ilman käsiä" ja palautuminen tuntui kestävän kauan! Sormenpäät olivat pikkurilleistä alkaen puuduksissa koko loppuajan. vaiva ei täysin helpottanut synnytyksen jälkeenkään tässä välillä (2v) mutta ei onneksi ole ainakaan vielä äitynyt yhtä pahaksi. Sen huomasin, että tyynyllä ja tyynyllä on kovasti eroa ja merkitystä puutumisen kannalta!
Mutta palailen omaan pinoon, täytyy aina välillä käydä täällä kurkistamassa niin ei olo tunnu sitten niin yksinäiseltä (kun tämä KUITENKIN syntyy maaliskuussa) :) Miehen veljen synttärit on 13.3. ja siskon 31.3. että jos joskus siinä välissä niin hyvä olisi... Toisen siskon rippijuhlat on vielä 12.3. ja silloin ainakin ajattelin olla vielä iskussa =)
ihan näin mielenkiintoisena tietona, äitipolin kätilö kertoi että naisen kuukautiskierron pituus näyttäisi vaikuttavan raskauden kestoon - lyhyt kierto -> syntyy helpommin ennen la:aa, pitkä kierto -> taipumus mennä yliaikaiseksi. En sitten tiedä missä tuo raja kulkee, mutta siitä voi varmaan ainakin ääripäiden edustajat jotain päätellä...
Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa ja jaksamista loppumetreille mahan kanssa!
t. eikkuli ja hippuska 32+4
[color=maroon] Onnea monkey!
Onkohan Lily tosiaan synnyttämässä? Mitäköhän santulle kuuluu? Tulkaapa tytöt ilmoittautumaan, jos kotona olette!
Kiitos kommenteista ison vauvan synnyttämisestä. Mä olisin nyt paljon tyytyväisempi, kun en olisi ikinä mitään painoarviota saanutkaan... nyt tulee vaan mietittyä sitä. Tuntuu, että kaikki ilo on tästä odotuksesta mennyt... kuulostaa varmaan kamalalle, mutta siltä tuntuu just nyt.
Ristiäisiä olen minäkin miettinyt, vieraaksi vauvan isovanhemmat, minun mummot ja sisarukset perheineen ja lapsen kummit. Niistä tulee noin 15 henkilöä.
NapNap rv36+4 [/color]
Yöllä tunnin verran supisteli aika lailla, mitään lähellekkään vastaavaa ei oo tähän asti ollu, ja sit yks kaks se loppu. Vähän mua on kyllä kehotettu varautumaan että ennen laskettua aikaa vauva syntyis.
Niin ja siis kuten mä sanoin jo niin mun lähisuku on hyvin iso ja tiivis, vaikka kutsun äärimmäisen pakolliset niin vieraita tulee yli 20, mun isä vaimoineen ei pääse, pitkä matka ja sairastavat MS-tautia, mummokaan tuskin jaksaa matkustaa, enkä viitsi vieraille ilmoittaa että jättäkää lapset ja puolisot kotiin. (Papan hautajaisissa oli vain lähisuku=pelkät lapset alenevassa polvessa perheineen, 87henkilöä)
Mua jännittää kauheesti ne maksa arvot, huomenna saan tulokset. Kun ne pelotteli että nyt loppuvaiheessa katotaan niin tarkkaan ja että " saatat joutuu sairaalaan loppu ajaks" . En sitte tiedä kuvittelenko vaan mutta tuntuu että se kutina ja pistely vaan pahenee jaloissa ja käsissä.
Kiitos kaikille mukanaelämisestä! :) Ja Monkeylle isot synttärionnittelut!
Täällä siis ollaan yhtenä palana edelleen, mutta yö meni Jorvissa. Jouduttiin siis eilen iltapäivällä lähteä käymään synnärillä, kun supistukset eivät ottaneet loppuakseen. Kohdun kaula on jo kokonaan poissa ja paikat pehmeät sekä pikkuisen auki. Halusivat mun jäävän sinne, kun ajattelivat, että on aika isot mahikset, että vauva syntyis. Supparit helpottivat jo päivällä ja illan aikana loppuivat kokonaan. Yöllä alkoi uudestaan supistella, mutta nekin loppuivat. Aamulla paikat tutkittiin uudestaan ja ultrattiin, että nähtäisiin, miten iso vauveli jo on. Arvioivat painoksi sellaiset 2800 g. Vauvalla tuntui olevan kaikki hyvin. Mulla lähinnä kamala olo huonosti nukutun yön ja hirvittävien supistelujen jäljiltä. Pyysin sitten aamulla, että jos voisin päästä vielä kotiin, kun ei näytä synnytys käynnistyvän. Päästivät kyllä kotiin, kunhan ensin puoli tuntia paasasivat, että heti takaisin, jos alkaa siltä vähääkään tuntua. Juu, en ajatellut kotiin synnyttää.. :)
Miehelle täytyy antaa iso plussa siitä rauhallisuudesta, mikä piti koko ajan. Mä ajattelin, että hän höösää ja hermoilee niin, että mä joudun lähettämään koko miehen kotiin. Illalla taisi tosi iskeä pieni haiku päälle, kun piti lähteä kotiin ja jättää mut sinne. Mies pikkuisen nimittäin pelkäsi, ettei kukaan ilmoita hänelle, jos synnytys käynnistyykin. Minä kyllä vakuuttelin, että kyllä siitä ilmoitetaan ja ilmeisesti sain vakuutettua, kun mies kerran lähti kotiin. Aamulla oli kyllä heti kasin jälkeen taas takaisin Jorvissa. Ja vielä sen näköisenä, ettei tainnut montaakaan tuntia nukkua yöllä..
Tässä sitä nyt sitten ollaan ja ihmetellään ja jännitellään, tuleeko sitä lähtöä vai ei. Kotiin pääsyn jälkeen ei ole supistellut. Olen yrittänyt levätä, vaikka se onkin ollut vähän vaikeeta, kun omat vanhemmat ja miehen vanhemmat tulivat käymään tuossa iltapäivällä. Mies lähti vuokraamaan parit leffat iltaa varten ja lupasi tuoda mulle synnytyksen käynnistäviä karkkeja. :) Hekoheko..
Peukkuja kaikille muille jo ehkä kohta synnyttäville ja tietysti myös kaikille muillekin jättipaljon jaksuja masujen kanssa! :)
Lily & Nappo 37+4
Eikkuli tuossa aiemmin kirjoitteli että ä-pkl kätilö oli sanonut kuukautiskierron pituuden liittyvän siihen, meneekö tod.näk. yliaikaiseksi.
Asialle on ihan yksinkertainen selitys: raskauden kesto lasketaan viimeisistä kuukautisista. Ovulaatio on aiemmin jos on kyhyt kierto- siksi raskaus on vastaavilla viikoilla pidemmällä, kuin jos olisi tavallinen tai lyhyt kierto. Keskimäärin. Jos on esim 21 pv kierto tai 35 pv kierto, on hedelmöitysajankohdassa 2 vkon ero...
-------
Oman navan kuulumisetkin lyhyesti: aiemmin kirjoittelin että jouduin lepoon ja sairaslomalle viikolla 27 lievän raskausmyrkytyksen vuoksi. No -onneksi- lievänä on pysynytkin ja edelleen kasvattelen masua. Lepo on auttanut niin että pissassa on vain vähän proteiinia eikä paineitakaan ole liikaa ja turvotustenkin kanssa tulen toimeen.
Olipa vaan jänniä viikkoja kun näytti tulevan pikkukeskonen meidän perheeseen! Vaara ohi ja kaikki hyvin toistaiseksi, saapa nähdä kuinka mahtavaksi tämä masu vielä paisuu...
---
Mitä meinaatte pakata kotiintulovaatteiksi? Miehen kanssa tänään pähkäiltiin eikä ensikertalaisena oikein osata päättää miten paljon vaatetta tarvitaan...
hyviä vointeja kaikille!
Ellu
Näin myöhään vielä kirjoittelen, lukeekohan kukaan...?
NapNap oli kysellyt... Kiva olla välillä kaivattu:) Täällä sitä ollaan edelleen kotona yhtenä kappaleena. Esikoisen syntymä viiko + päivä on tänään, tosin syntyi klo 20.25 eli siitä ajasta meni ainakin yli. No onhan tässä vielä reilu 2 viikkoa la:aan, mutta ensi viikola sisi mun puolesta syntyä. Mies pisti sormensa peliin jos vaikka vähän auttaisi:) Siivota ei jaksettu eikä meillä ole saunaa, mutta yritys yhdelläkin ässällä. Esikoinen syntyi samalla tavoin:) Päivällä kyllä supisteli reilun tunnin ajna 4min välein, mutta sitten lopahti. Sen jälkeen on silloin tällöin (1-2krt/tunti) supistanut, mutta ei sen kummempaa. Huomenna on neuvola, josko siellä saisi tarkempaa tietoa mahdollisesta lähdöstä:)
Mutta nyt nukkumaan ja huomenna palailen (ainaki näillä näkymin) neuvolakuulumisten kanssa.
-Santtu ja Valttu 37+4
P.S. Toisella palstalla on jo kolme vauvaa syntynyt, missäs meidän eka viipyy?!?
[color=tomato]vielä onnitteluista!
Eipä meijän pinon ekaa vauvaa vielä kuulunutkaan, mutta merkeistä päätellen, ei enää kauaa mene, kun sen ekan joku täällä saa. Hauskaa jännitellä täällä muiden puolesta, kun omaan synntykseen on todennäköisesti vielä niin piiiiiiiiiiiiiiiiiitkä aika. Tänään soittelinkaverini kanssa, jolla la ens lauantaina. Se oli jo ihan hermona siellä, kun esikoinen syntynyt pari viikkoo etukäteen ja nyt tää toinen pitää tosissaan jännityksessä. Nyt ensin jännätään hänen synnytyksen alkua ja sitten seuraavaksi mun... onpahan jännitettävää reiluksi kuukaudeksi eteenpäin.
Meillä muuten mies näki toissa yönä unta, että oltiin yhdessä käymässä sen työpaikalla ja mulla oli menny lapsivedet siellä koululla. Synnytykseen asti ei ehtinyt, kun neiti tuli herättää kesken unen =). Ite en oo nähny vielä yhtään vauvaunta, paitsi sillon ihan alussa näin jonkun ihme ultraunen, jossa ootin tyttöä...
Kauniita unia!
-Monkey ja mosse rv. 34+4-
Nyt ois rv 36+5 kasassa, ja kyllä alkaa joka paikassa tuntumaankin... Oon hehkuttanut kaikille kun tämä raskaus on niin paljon helpompi kuin edellinen, mutta nyt vois perua jo ne puheet :)... mun puolesta tää rusina vois jo syntyä, on tosi tukala olo. Kamalat liitoskivut selkäsärkyä unohtamatta. Nyt on pari pvää supistellut illalla aika kipeästi, että saa nyt nähdä kuinka kauan menee... esikoinen syntyi 9 pvää etuajassa. Kohdunsuu on kuulemma kyllä ihan kypsä. Toivottavasti vaan kaikki menee synnytyksessä hyvin, viimex kyllä meni mutta nyt on vaan toisen kanssa enemmän pelottanut kaikki.
Jep, mutta hyviä jatkoja!
[color=tomato]Kiitokset onnitteluista![/color]
[color=red]♥ [color=tomato]monkey