Tutkimus: Kissasi tappaisi sinut jos pystyisi
Kommentit (85)
Ei se ihmiseen sosiaalistunut tappais. Mut jos ei pentuna ole ihmiseen sosiaalistunut, sit vois. Joskus yritettiin niistä villikissoista tehdä leppoisia kotikissoja. Taisi joku eläinsuojelutätikin siihen ottaa kantaa, että ne villiintyneet kissat pitäisi tappaa, eikä ottaa kotiin kärsimään (+ suunnittelemaan ihmisten tapoamista :D).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kissan aiheuttamaa kuolemantapausta tiedätte Suomessa?
Entäpä koiran? Niinpä.
Eikä koiran/kissan koko vaikuta siihen, sillä tiedän tapauksen, jossa 4,5 kiloinen koira puri ensiksi kaksi sormea täysin irtipoikki aikuiselta ihmiseltä ja tappoi sen jälkeen taaperon. Ihan perhekoira, hyvin koulutettu, ei aikaisempaa "väkivaltahistoriaa". Muutenkin jatkuvasti saa lukea lehdistä, kuinka koira hyökkäilee ihmisen kimppuun, mutta enpä ole lukenut, että kadulla jonkun kimppuun hyökkää kissa.
Jos hyttynen olisi 4 kg painoinen, olisi se aikamoinen uhka ihmiselle. Mikä tahansa on uhka ihmiselle, jos se olisi isompi.
Kuitenkin leijona on pikkuisen eri asia kuin 3000 vuotta ennen ajanlaskun alkua kesyyntynyt kissa. Vai onko kissa piilotellut pahaa luonnettaan 5000 vuoden ajan ilman, että kukaan huomaa mitään?Eikös kissanomistajien pitänyt olla koiranomistajia älykkäämpiä?
Jos, niin varmasti ymmärrät, että kissalla ei ole mitään puruvoimaa. Kissa ei voi tappaa ihmistä muuten kuin tukehduttamalla naaman päälle istumalla. Näitä tapauksia on jonkin verran vauvaperheissä ollut.
Toki se on kissalta ihan vahinko, ei voi sanoa, että kissa olisi tappaja tämän takia.Tuota, missä maissa nämä vauvaperheet ovat olleet?
Ilmeisestikin kissa on joskus asettunut jo valmiiksi kuolleen vauvan päälle ja huhumylly on tästä lähtenyt.
Käsittääkseni ei ole yhtään todennettua tapausta, että kissa olisi tukehduttanut elävän vauvan asettumalla hengitysteiden päälle.
Se on jotenkin luonnonvastaista eli uskon, että näin ei ole käynyt. Ja vaikka olisikin joskus näin käynyt, niin ei tee kissaa lajina ihmiselle vaaralliseksi tappajaksi.
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015110520616661_ul.shtml
:)
Yksi mun kissoista pyörii jatkuvasti jaloissa niin että meinaan kompastua ja taittaa niskani,selvästi mahdollinen murhaaja.Tämä tutkimustulos oli kyllä vielä masentavampi kuin kissakirjasta lukemani tieto,että kissat eivät kiinny ihmisiin,vaan ovat opportunisteja ja hengailevat sen kanssa joka niitä ruokkii.Olisi niin mukava ajatella olevansa lemmikkien rakastama :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:)Yksi mun kissoista pyörii jatkuvasti jaloissa niin että meinaan kompastua ja taittaa niskani,selvästi mahdollinen murhaaja.Tämä tutkimustulos oli kyllä vielä masentavampi kuin kissakirjasta lukemani tieto,että kissat eivät kiinny ihmisiin,vaan ovat opportunisteja ja hengailevat sen kanssa joka niitä ruokkii.Olisi niin mukava ajatella olevansa lemmikkien rakastama :D
En minä tuosta puolisostakaan ole varma, hengaileeko se nurkissa vain opportunistisuuttaan, joten en kissan rakkaudesta niin olisi huolissani. Kivasti se lämmittää kun se tulee viereen kehräämään.
Pikkulasten rakkaus sen sijaan on varmasti aitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:)Yksi mun kissoista pyörii jatkuvasti jaloissa niin että meinaan kompastua ja taittaa niskani,selvästi mahdollinen murhaaja.Tämä tutkimustulos oli kyllä vielä masentavampi kuin kissakirjasta lukemani tieto,että kissat eivät kiinny ihmisiin,vaan ovat opportunisteja ja hengailevat sen kanssa joka niitä ruokkii.Olisi niin mukava ajatella olevansa lemmikkien rakastama :D
En minä tuosta puolisostakaan ole varma, hengaileeko se nurkissa vain opportunistisuuttaan, joten en kissan rakkaudesta niin olisi huolissani. Kivasti se lämmittää kun se tulee viereen kehräämään.
Pikkulasten rakkaus sen sijaan on varmasti aitoa.
Hyvä pointti,helposti höynäytettävänä paapon puolisoa ja kissoja kun kuvittelen niiden rakastavan minua,ovelat pirulaiset! :D
Vierailija kirjoitti:
Vastahan oli tutkimus, jossa koiran aivoissa aktivoitui omistajan nähdessä sama alue kuin vauvoilla äitin nähdessä. Rakkaus on siis molemminpuolista, kun puhutaan koirasta ja isännästä/emännästä.
Minä olen luullut, että se on kissa, joka suhtautuu ihmiseen kuin emoonsa. Siltä nuo vaikuttavatkin, ainakin ajoittain.
Koiralle puolestaan ihminen on lauman johtaja. Tai ainakin pitäisi olla. Jos ihminen alkaa osoittaa heikkouden merkkejä, koira voi ruveta haastamaan auktoriteettia, ihan kuten luonnonvaraisten koiraeläintenkin laumoissa tapahtuu.
Toisesta kissastani voisin tuon ehkä uskoa, mutta toinen on sellainen nynny vauva että ei se varmana osais tehä muuta ku syödä, paskoa ja olla sylissä vaikka ois tiikerin kokoinen :D
Huomaan olevani kissapöpi, kun tuokin uutinen saa aikaan vain "awwww"-reaktion. :3
Vierailija kirjoitti:
Mites ne jopa sadan villiintyneen kissan laumat, joista uutisoitiin joku aika sitten? Voisi kuvitella, että niissä enemmän tuhovoimaa kuin pienessä susilaumassa.
Jouduin Israelissa tällaisen lauman ahdistelemaksi.Huuuui.
No, kissani ei kuitenkaan pysty tappamaan minua joten ei hätää.
Kivempi vaan että lemmikki on vähän villimpi, mieluummin kuin sellainen ihmisestä riippuvainen koira.
Tuo meidän katti ei kyllä tappaisi ketään. Lähipuiston pulutkin nauraa sille. :(
"Kissanpurematapauksia Suomessa esiintyy noin 10 000 vuodessa. Kohteena on yleensä vanhempi nainen."
-sairaanhoitajat.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne jopa sadan villiintyneen kissan laumat, joista uutisoitiin joku aika sitten? Voisi kuvitella, että niissä enemmän tuhovoimaa kuin pienessä susilaumassa.
Jouduin Israelissa tällaisen lauman ahdistelemaksi.Huuuui.
Noita laumoja on Suomessakin, huuiii. Ylen mukaan esim. Satakunnassa tavattu kolme yli sadan kissan laumaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta soopaa.
Ovatkohan tutkineet mitä norsun kokoinen orava tekisi ihmiselle?
Mielikuva. :D :D :D
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaistutkija-tyrmaa-vai…
Useissa medioissa julkaistiin tänään Orlando Sentinel-lehden artikkeli, jonka mukaan kotikissa kävisi omistajansa kimppuun, jos se olisi suurempi ja vahvempi. Väite perustui Edinburgin yliopistossa tehtyyn tutkimukseen.
Suomalainen biologi ja eläinten käyttäytymistutkija Helena Telkänranta korjaa yhdysvaltalaisjulkaisun sekä muiden medioiden, mukaan luettuna MTV:n aikaisemmin aamulla julkaisemaa uutista.
Telkänrannan mukaan kissa kävisi syömistarkoituksessa ihmisen kimppuun ainoastaan silloin, jos ihminen olisi hiiren kokoinen ja kissa ei olisi koskaan asunut yhdessä ihmisen kanssa.
– Molempien ehtojen olisi täytyttävä, ennen kuin kissa jahtaisi ihmistä. Pelkkä kissan koon kasvaminen ei missään nimessä riittäisi, Telkänranta sanoo.
Asiantuntijan mukaan on paljon tieteellistä näyttöä siitä, että kun kissa kasvaa sosiaalisen herkkyyskauden aikana, noin 2-7 viikon ikäisenä, yhdessä esimerkiksi hiirien kanssa, se ei koskaan havittele niitä ruuaksi.
Alkuperäisessä artikkelissa esitettiin väite, jonka mukaan kotikissat ovat usein myös epäluuloisia ja ne pelkäävät ihmisiä.
Eläinten käyttäytymistä ja kognitiota tutkinut Telkänranta on lukenut alkuperäisen tutkimuksen. Hän kertoo, että siinä havaittiin vain, että kotikissoilla on samantapaisia yksilöllisiä eroja arkuudessa kuin luonnonvaraistenkin kissaeläinten välillä. Synnynnäisten persoonallisuuspiirteiden lisäksi arkuuteen vaikuttaa kokemus.
Kissat saattavat olla epäluuloisia ihmistä kohtaan, jos ne ovat eläneet jatkuvasti vähäisessä kontaktissa ihmiseen. Esimerkiksi maatilan tallin ylisillä.
– Myöskin, jos ihmiset käyttäytyvät kissoja kohtaan liian rempseästi tai kovakouraisesti, sekin on pelottavaa. Mikä tahansa eläin on epäluuloinen ja pelkää, jos sitä ei ole pentuna ja myöhemmin elämässän käsitelty tarpeeksi lempeästi.
Telkänranta selventää MTV Uutisille, että alkuperäisessä tutkimuksessa verrattiin viittä eri kissaeläinlajia toisiinsa ja kultakin niistä oli kartoitettu, millaisten persoonallisuuspiirteiden osalta yksilöt eroavat toisistaan.
– Eli tutkittiin millaisten luonteenpiirteiden osalta leijonat eroavat toisistaan tai millaisten luonteenpiirteiden osalta vaikkapa lumileopardit eroavat toisistaan lajin sisällä.
– Tutkittiin esimerkiksi sitä, ovatko toiset yksilöt jonkun lajin sisällä uteliaampia kuin toiset yksilöt tai esimerkiksi sosiaalisempia.
Alkuperäinen tutkimus löytyy täältä
Vierailija kirjoitti:
Toisesta kissastani voisin tuon ehkä uskoa, mutta toinen on sellainen nynny vauva että ei se varmana osais tehä muuta ku syödä, paskoa ja olla sylissä vaikka ois tiikerin kokoinen :D
Mulla on kolme kissaa,joista yksi varmasti tappaisi minut,jos pystyisi(toisaalta se on hyvin kiintynyt poikasystävääni,ei mikään ihmisvihaaja kuitenkaan),yksi joka pelkää vähän kaikkea ja yksi joka sekoaa ikävästä vaikka olisin poissa kotoa vain lähikaupassa käynnin verran.Jotenkin epäilen tätä tutkimusta,jonka mukaan kaikki kissat olisivat innoissaan tappamassa ihmisiä jos voisivat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan oli tutkimus, jossa koiran aivoissa aktivoitui omistajan nähdessä sama alue kuin vauvoilla äitin nähdessä. Rakkaus on siis molemminpuolista, kun puhutaan koirasta ja isännästä/emännästä.
Minä olen luullut, että se on kissa, joka suhtautuu ihmiseen kuin emoonsa. Siltä nuo vaikuttavatkin, ainakin ajoittain.
Koiralle puolestaan ihminen on lauman johtaja. Tai ainakin pitäisi olla. Jos ihminen alkaa osoittaa heikkouden merkkejä, koira voi ruveta haastamaan auktoriteettia, ihan kuten luonnonvaraisten koiraeläintenkin laumoissa tapahtuu.
Itse asiassa, kissathan pitää ihmisiä ennemminkin vähän yksinkertaisina pentuina, joille pitää metsästäkin tuoda näytille että katsos, tällasia pitäs pyydystää. Ja omistajia pitää nuolla ja pestä kun ei ne raukat itse siihen taivu.
Meidän kissa pitää aina viedä sisälle jos lähdetään kävelylle, koska muuten se tulee tontin rajalle huutamaan meitä takaisin, kun ei myö ymmärretä että siellähän voi olla vaarallista!!
Tuohan oli ihan sairasta... ahdistunut, neuroottinen... KISSA.
Tottakai kissa on petoeläin ja sanonkin aina että jos olisin hiiren kokoinen sinä söist minut.
Mutta täh... ihminenhän se on tappanut kaikki muut eläimet, viimeisiä viedään takan päälle afrikassakin.
Tuo kissa vauvan naaman päällä on sitkeä huhu.
Kymmenen vuoden aikana on yksi epäily ja sekin Ruotsista. Ja huom EPÄILY. Koskaan ei todentunut oliko vauvan kuolema siitä johtuvaa vai kätkytkuolema.
Eli enpä nyt tämän perusteella sanoisi kissoja tappajiksi. Mitä koiriin tulee, niin kuolemantapauksia koiran hyökkäyksistä on jonkin verran kyllä.
On kuitenkin muistettava, että Suomessa on 600 000 koiraa ja koiran hyökkäyksestä sattuneet kuolemat ovat luokkaa yksi per kaksi vuotta. Kun tämä suhteutetaan ihmisten tekemiin tappoihin, niin jäävät auttamatta niukkaan vähemmistöön.
Ihan rauhassa oleskelen sekä kissojen ja koirien kanssa niin kotona kuin vieraissa.