Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko huomanneet, että työttömien "PITÄÄ" hakea työpaikkoja?

Kalikka kolahtaa

Työttömät puhuvat aina siitä PITÄÄKÖ hakea työtä vai eikö tarvitse ja pohdiskelevat säilyykö työttömyysraha vai pätkähtääkö karenssi. Työelämässä olevat sen sijaan näkevät työn hakemisen uutena mahdollisuutena.

Vähän surullista, että työttömät eivät enää osaa arvostaa työtä lahjana, vaan pelottavana peikkona ja kirouksena. Me työelämässä olevat tiedämme, että palkan lisäksi työstä kertyy lomaa, eläkettä, työttömyysturvaa ja tietysti sitä työkokemusta ja parempi status työnantajien silmissä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

No jos mun työpaikassa ehdotettaisiin, että vaihtaisitko tän sun ihan ok-työn työhön joka on raskaampaa ja jossa on tonnin kuussa pienempi palkka, niin ei kukaan näkisi sitä minään mahtavana mahdollisuutena vaan törkeänä ihmisen riistona.

Tällä hetkellä kaikkiin siedettäviin töihin löytyy hakijoita vähintään sen sata, vaikka työpaikka olisi jossa syrjäseudullakin. Niihin töihin, joihin kukaan ei oikeasti halua, sitten painostetaan työttömiä, jotka hekään eivät halua pilata elämäänsä esmes puhelinmyynnissä tai  työssä jonka lisäksi pitää hakea toimeentulotukea että pärjää.

Ei se niin mene, että työnantaja on aina joku yhteiskunnan hyväntekijä ja moraalinen tukipylväs, vaan meillä on nykyään yhä enemmän työnantajia, jotka ovat ilahtuneita siitä, että tiukassa työllisyystilanteessa työntekijöitä saa kohdella yhä huonommin. Niihin töihin kukaan ei pääse, vaan kyllä se on enemmän surunvalittelujen paikka joutua jollekulle tuollaiselle töihin.

Vierailija

Menisin mielelläni töihin, mutta asia vaan on niin, että jos saan työhönosoituksen, mun PITÄÄ hakea paikkaa etten menetä pientä korvaustani.

Vierailija

Ooh, ap on kuullut kahden tai kolmen trollin kirjoittelua ja päätellyt siitä kuinka maailman asiat on.

Oletkos ap koskaan huomannut kuinka työssäkäyvät sanovat että "pitää" mennä töihin tai "pitää" hakea lapsi tarhasta. 

Yritä edes.

Vierailija

Niin.

Ne työpaikat, mistä olen nähnyt tätä valitusta olevan, on siis niitä työkkärin lähettämiä "työtarjouksia" (eli siis printattu versio avoimen työpaikan ilmoituksesta te-toimiston nettisivuilta). Useinkaan nämä työpaikat ei ole sitä, mitä työnhakija itse etsii, esimerkiksi hakijan koulutus on väärä tai on yli/alikoulutettu tehtävään, työkokemusta ei ole riittävästi, työpaikka on paljon alempitasoinen kuin mihin työnhakija hakee ym. Hakija siis tietää, ettei tule saamaan sitä paikkaa. Tällöin sen työpaikan pakkohakuun menee vaan turhaan aikaa ja resursseja, jotka voisi käyttää jonkun sellaisen työpaikan hakuun, johon on mahdollista päästä/hakija haluaa.

Ihmisillä on tapana haluta työpaikka, jolla elättää itsensä tai josta hyötyy rahallisesti edes jonkun verran. Jos saa saman pienen määrän rahaa jostain huonosti palkatusta osa-aikatyöstä, jota inhoat tehdä, kuin mitä peruspäiväraha on, on ihminen mieluummin kotona työttömänä.

Itse olen korkeakoulutettu työtön (tekniseltä alalta) ja hakenut hemmetin paljon kaikenlaisia työpaikkoja. Ongelmana on, ettei edes kaupan kassalle/siivoomaan pääse, kun on se korkeakoulututkinto. Työantaja olettaa, että lähden heti kun saan oman alani työpaikan, niinkuin toki lähtisinkin. Ja oman alan paikkoihin on kova kilpailu, satoja hakijoita. 

Antaisin melkein mitä vain, jos saisin oman alani työpaikan. 

Vierailija

Täähän on se sama trolli kun aikaisemman vastaavan postauksen kirjoittaja. Neljän tunnin välein on näköjään velvoitettu laittamaan joku työttömiä perusteetta haukkuva postaus. Jos yöunet otetaan mukaan, niin ehtii siis laittaa päivässä viisi viestiä, eli vuodessa yli 1800 viestiä. Eikä tässä edes ole niitä kommentteja mitä se itse laittaa noiden aloitusten perään!

Ota nyt välillä uutta näkökulmaa! Voisit vaikka esittää muka työntekijänä että haluat vain irtisanoutua että pääse tukien varaan. Tai sitten marttyyritarina työnantajana, kuinka sinä niin kaikkesi yrität, mutta kun työntekijät vain yrittäjää kiusaavat.

Voisi välillä myös linkata semmoisiin uutisiin, johon on löydetty joku siitä marginaalisesta vähemmistöstä joka sanoo ettei edes halua töitä. Lehdellä ei ole väliä, olkoot vaikka mv-lehti, kyllä joku aina koukkuun tarttuu.

Näillä puheilla, hyvää jatkoa valitsemallasi tiellä!

Vierailija

Ihmiset seuraa avoimia työpaikkoja ihan itse. Ne työhönosoitukset mitä työkkäristä tulee, kaikki työnhakijat huomaa ne avoimet paikat muutenkin, niitä haetaan jos ne itselle vaikuttaa sopivilta. Se miksi noita mietitään että _pitääkö_ hakea, on se että niissä on joku juttu miksi ei hakisi jos ei ole pakko. Työmatka on käytännössä mahdoton yhdistää esim. lapsen hoitoon, on saamassa toisen työn joka ei ole vielä alkanut mutta alkaisi tuon osoitetun työn aikana tms. Ihmisillä on monia ihan järkeviä syitä miksi eivät hae ihan jokaista työtä mitä työkkäristä osoitetaan hakemaan.

Vierailija

No kyllä mä koen, että mun "pitää" hakea työpaikkaa, mistä saan vähemmän rahaa kuussa kuin nykyinen ansiosidonnaiseni on. Ei se tunnu mitenkään lahjalta, sorry että olen näin kiittämätön,

Vierailija

Mulle putkahtelee tällä hetkellä työvoimakoulutustarjouksia aloille, jotka eivät sovi mulle mitenkään. Olisi ihan mukavaa jos saisin itse päättää mihin haen. Onnekseni noihinkin on niin paljon hakijoita, että parempia ja sopivampia ehdokkaita on aina.

Vierailija

Ja täällä myös olisi kyllä töitä tarjolla, mutta haluan mieluummin viettää aikaa kotona ja katsoa elokuvia ja tehdä taidetta. Saan enemmän käteen kuin moni yrittäjä ja siksi "pitää " hakea vaikka en haluaisi. Se on voi voi, onneksi suvakkipuolueet kuten sdp ovat onneksi minun puolellani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No jos mun työpaikassa ehdotettaisiin, että vaihtaisitko tän sun ihan ok-työn työhön joka on raskaampaa ja jossa on tonnin kuussa pienempi palkka, niin ei kukaan näkisi sitä minään mahtavana mahdollisuutena vaan törkeänä ihmisen riistona.

Tällä hetkellä kaikkiin siedettäviin töihin löytyy hakijoita vähintään sen sata, vaikka työpaikka olisi jossa syrjäseudullakin. Niihin töihin, joihin kukaan ei oikeasti halua, sitten painostetaan työttömiä, jotka hekään eivät halua pilata elämäänsä esmes puhelinmyynnissä tai  työssä jonka lisäksi pitää hakea toimeentulotukea että pärjää.

Ei se niin mene, että työnantaja on aina joku yhteiskunnan hyväntekijä ja moraalinen tukipylväs, vaan meillä on nykyään yhä enemmän työnantajia, jotka ovat ilahtuneita siitä, että tiukassa työllisyystilanteessa työntekijöitä saa kohdella yhä huonommin. Niihin töihin kukaan ei pääse, vaan kyllä se on enemmän surunvalittelujen paikka joutua jollekulle tuollaiselle töihin.

Eli työttömyys on ok-työ ja töihin meno riistoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työttömyys on ok-työ ja töihin meno riistoa?

Nyt tulkitset väärin. Ap tarkoitti, että työttömyys on mennyt jo niin pahaksi, että työttömien on pakko hakemalla hakea työtä, koska niitä paikkoja ei muuten saa. Ei siis voi vain "mennä" töihin, niinkuin 80-luvulla.

Ap myös sanoi, että toisille työpaikka on ainoa mahdollisuus päästä palkkatulojen ja eläkemaksujen piiriin. Työssäkäyvän asiat ovat jo niin hyvin, että hänelle avoinna oleva työpaikka on vain yksi uusi mahdollisuus. 

Ap myös sanoi, että nykyisessä mahdottomassa tilanteessa työpaikkaa ei voi pitää lahjana, sillä kaikille työskentelymahdollisuutta ei tulla koskaan suomaan. Se on totta, ja myös hyvin surullista.

Ap esitti myös huolensa siitä, kuinka työttömät joutuvat nykylainsäädännöllä täysin kohtuuttomiin tilanteisiin, kun vaikkapa uudelleen kouluttautumisesta voi tulla karenssi, vaikka vanha koulutus ei tulisi koskaan mahdollistamaan työelämään pääsyä. Pitääkö työttömän joutua vähäisten tukien lisäksi vielä kärsimään siitä että yrittää työllistää itsensä?

Vierailija

Niin..monella vaan on se hassu kuvitelma, että kun hakee työpaikkaa ja jos siihen pääsee, niin saadulla palkalla sitten maksetaan eläminen.. Mutta eihän se aapeen kaltaisten kalloon mene, että joistain töistä vaan maksetaan surkean vähän. Että sen palkan lisäksi haet ja täytät lippuja ja lappuja, että saat tukia lisäksi ja kenties vielä hattu kourassa työpäivän jälkeen sossuun. Ihan oikeastiko joku luulee sen motivoivan työntekoon? Että raskaan työpäivän päätteeksi edelleen toteat, ettei palkalla elä, vaikka menot on minimissä. Itse olen tässä pari vuotta tehnyt töitä 1500e nettopalkalla. Työ on ollut ihan mukavaa, mutta kylmä totuus vaan on, ettei tuo raha riitä. Ei ainakaan 8 ihmisen tarpeisiin. Mutta töitä olen silti tehnyt enkä sossun luukulla ole käynyt.

Vierailija

Mua taas ärsyttää kun ET-toimisto lähettelee hakukehoituksia johonkin ihan ihme päälliköiden virkoihin. HEI HALOO vaikka olenkin yliopistolta valmistunut, niin ei mulla vastavalmistuneena ole mitään kompetenssia hakea johonkin projektipäälliköiden tai aluepäällikön virkoihin... tuntuu ihan vittuilulta ja turhalta touhulta pakon edessä lähetellä tollaisiin tehtäviin hakemuksia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää kun ET-toimisto lähettelee hakukehoituksia johonkin ihan ihme päälliköiden virkoihin. HEI HALOO vaikka olenkin yliopistolta valmistunut, niin ei mulla vastavalmistuneena ole mitään kompetenssia hakea johonkin projektipäälliköiden tai aluepäällikön virkoihin... tuntuu ihan vittuilulta ja turhalta touhulta pakon edessä lähetellä tollaisiin tehtäviin hakemuksia. 

Pahinta on se, että jos ne vaikka päätyiskin sun hakemuksen lukemaan, niin pitäisivät varmasti vähän kahjona. Sitten kun joku osaamistasi vastaava paikka aukeaa, niin naureskelevat siellä, että katsos "johtaja" nyt sitten hakee jotain perussihteerin työtä. 

Mutta kun ei te-toimistojen tehtävä ole järjestää työtä, vaan pitää houlta että lakia noudatetaan. Pakkohan niidenkin on jotain paikkoja lähettää että saavat omat tulostavoitteet täytettyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ooh, ap on kuullut kahden tai kolmen trollin kirjoittelua ja päätellyt siitä kuinka maailman asiat on.

Oletkos ap koskaan huomannut kuinka työssäkäyvät sanovat että "pitää" mennä töihin tai "pitää" hakea lapsi tarhasta. 

Yritä edes.

Tuskin ap on jutellut normaalien työssäkäyvien ihmisten kanssa ihan vähään aikaan. Toivon myös, ettei hänellä ole perhettä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat