Äiti ja pyöräilemään opetteleva TAAPERO liikenteessä, voi taivas sentään!

Vierailija

Mitä liikkuu ihmisen päässä, joka opettaa Turun keskustassa taaperoaan pyöräilemään? Lapsi oli tuskin 3-vuotias, ajoi minikokoisella pyörällä äidin edessä jalkakäytävällä. Äiti perässä myös polkupyörällä ja huutaa vaan: "pysähdy, pysähdy", kun risteys tuli vastaan. 

Tuohan on aivan järjettömän vaarallista! Mitä jos lapsi ei pysähdykään vaan ajaa punaisilla valoilla suoraan ajoradalle ja autoja tulee joka suunnasta?

Sivut

Kommentit (86)

Vierailija

Miten opetti? Eikö lapsi osannut ajaa?

Kuulostaa, että muistutti pysähtymään ajoissa, ei sen kummempaa. Varmasti muuten oli vanhempi kuin kaksivuotias, jos tavallisella pyörällä (ei potkupyörä, ei apupyöriä) ajeli. 

En lähde kauhistelemaan tätä yhtään, sori!

Vierailija

Niin, lapsi kuitenkin ajoi itse? Etä eiköhän se ole opetettu pyöräilemään jo joskus aikaisemmin. Ja mites muuten tuolla kaupungilla oppii liikkumaan kuin ajamalla siellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että muistutti pysähtymään ajoissa, ei sen kummempaa. Varmasti muuten oli vanhempi kuin kaksivuotias, jos tavallisella pyörällä (ei potkupyörä, ei apupyöriä) ajeli. 

En itse asiassa ehtinyt huomaamaan, oliko se potkupyörä, oli tarpeeksi tekemistä kun muksu meinasi ajaa munkin päälle. Minä kyllä kauhistelen. Tuon ikäisillä ei ole mitään asiaa omalla potkupyörällä eikä millään muullakaan pyörällä liikenteeseen. Sitäpaitsi äiti oli vähintään 10 metriä sen lapsen takana. Miten niin kaukaa voi kontrolloida sitä, pysähtyykö lapsi todella? Ja ikää ei varmasti ollut kuin korkeintaan 3 vuotta, jos sitäkään.

Edelleen ihmettelen, miten sitten suu pannaan, jos lapsi ei pysähdy ja auto ajaa päälle? Ikimaailmassa en itse lähtisi liikenteen sekaan noin pienen kanssa. 

ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse asiassa ehtinyt huomaamaan, oliko se potkupyörä, oli tarpeeksi tekemistä kun muksu meinasi ajaa munkin päälle. Minä kyllä kauhistelen. Tuon ikäisillä ei ole mitään asiaa omalla potkupyörällä eikä millään muullakaan pyörällä liikenteeseen. Sitäpaitsi äiti oli vähintään 10 metriä sen lapsen takana. Miten niin kaukaa voi kontrolloida sitä, pysähtyykö lapsi todella? Ja ikää ei varmasti ollut kuin korkeintaan 3 vuotta, jos sitäkään.

Edelleen ihmettelen, miten sitten suu pannaan, jos lapsi ei pysähdy ja auto ajaa päälle? Ikimaailmassa en itse lähtisi liikenteen sekaan noin pienen kanssa.

ap.

Miten osaat noin tarkasti sanoa lapsen iän kun et ennättänyt edes näkemään oliko potkupyörä vai tavallinen pyörä? Sinä näit tilanteesta kymmenen sekuntia, äiti taas tuntee lapsensa parhaiten joten eiköhän hän ole oikea ihminen arvioimaan että voiko tuon kyseisen lapsen kanssa lähteä liikenteeseen vai ei.

Vierailija

Ei voi olla näkemättä onko kulkuväline potku- vai tavallinen polkupyörä. Liikerata jaloilla, koko lapsen asento on täysin erilainen. Vähän kuin ei erottaisi kävelyä konttaamisesta. 

Eli mikä lie koko juttu tämä taas?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Miten osaat noin tarkasti sanoa lapsen iän kun et ennättänyt edes näkemään oliko potkupyörä vai tavallinen pyörä? Sinä näit tilanteesta kymmenen sekuntia, äiti taas tuntee lapsensa parhaiten joten eiköhän hän ole oikea ihminen arvioimaan että voiko tuon kyseisen lapsen kanssa lähteä liikenteeseen vai ei.

Ihan kuule siitä pystyin päättelemään, että pyörä oli todella pieni ja niin oli lapsikin. Apupyöriä siinä ei ollut. 

Mutta samapa tuo, eipä ole oma lapseni ja jokainen huolehtikoon omistaan. Paljon autoilevana vaan mietin, että olisi tuossakin tilanteessa ollut aika kurjaa, jos lapsi olisi pamauttanut kadulle.

ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla näkemättä onko kulkuväline potku- vai tavallinen polkupyörä. Liikerata jaloilla, koko lapsen asento on täysin erilainen. Vähän kuin ei erottaisi kävelyä konttaamisesta.

Kyllä. Ihmettelen jos ap ei edes tätä huomannut, niin miten hän voi osata arvioida lapsen iän tai etäisyyden äidistä noin tarkkaan.

Vierailija

Olen samaa mieltä. Aloituksen kaltaisia tapauksia osuu vastaan silloin tällöin. Ja puhun kevyenliikenteen väylästä jossa tuollainen pieni seilaa reunasta reunaa aivan ennakoimattomasti ja kaukana vanhemmista. Ja muistakaa kun menette vaunujen kanssa ja tuollainen pieni pyöräilijä on teidän edessä. Takaa tuleva pyöräilijä ei näe rattaiden läpi pikkupyöräilijää. Kaikki on hyvin kunnes pikkupyöräilijä koukkaa sieltä näkymättömistä sivulle ison pyörän eteen. Liikenteessä pitää mennä liikennesääntöjen mukaan, oli minkä ikäinen tahansa. Pienten kohdalla se on vanhempien vastuu. (pakko lisätä, että tietysti jokainen muukin kulkija varoo lapsia, mutta liikennesäännöt koskee myös kävelijöitä ja potkulautailijoita yms.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sekö tässä nyt on tärkeintä oliko se potkupyörä vai tavallinen pyörä? Oletko itse koskaan liikenteessä todistanut lähellä piti -tilannetta? Siinä ei huomio kiinnity kaikkiin yksityiskohtiin, koska tilanne tulee niin äkillisesti ja on usein ohikin yhtä nopeasti. Ap on todennäköisesti huomioinut kovan vauhdin ja pienen lapsen sekä äidin huudot, ei sitä pyörätyyppiä (jolla todellakaan ei ole mitään merkitystä).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Ihan kuule siitä pystyin päättelemään, että pyörä oli todella pieni ja niin oli lapsikin. Apupyöriä siinä ei ollut.

Mutta samapa tuo, eipä ole oma lapseni ja jokainen huolehtikoon omistaan. Paljon autoilevana vaan mietin, että olisi tuossakin tilanteessa ollut aika kurjaa, jos lapsi olisi pamauttanut kadulle.

ap.

No tiedoksi vaan että totta kai se pyörä on pieni jos lapsikin on pieni (vai kuvitteletko, että pienet lapset ajaa isoilla pyörillä???). Lapsen koosta taas ei voi ikää päätellä. Ehkä sun on syytä keskittyä huolehtimaan ihan itsestäsi siellä liikenteessä. jos et edes huomaa ajaako ihminen polku- vai potkupyörällä, niin miten huomaat vaikkapa autot, toiset tienkäyttäjät jne.?

Vierailija

Millä pitäisi kolmevuotiaan liikkua liikenteessä, kun auto ei ole vaihtoehtona ja kävellä ei jaksa kilometrikaupalla. Tämän palstan mukaan rattaissa ei saa istua ja nyt pyöräilevä lapsikin on huono asia.

Itse ajokortittomana liikun kävellen joka paikkaan ja hankalaa olisi, jos ei rattaita ja pyöriä olisi apuna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö tässä nyt on tärkeintä oliko se potkupyörä vai tavallinen pyörä? Oletko itse koskaan liikenteessä todistanut lähellä piti -tilannetta? Siinä ei huomio kiinnity kaikkiin yksityiskohtiin, koska tilanne tulee niin äkillisesti ja on usein ohikin yhtä nopeasti. Ap on todennäköisesti huomioinut kovan vauhdin ja pienen lapsen sekä äidin huudot, ei sitä pyörätyyppiä (jolla todellakaan ei ole mitään merkitystä).

Miten tuollainen voi tulla läheltä piti -tilanteena? Vai kävelikö ap katse kiinni älypuhelimessaan ja huomasi pikkupyöräilijän vasta kun tämä oli aivan kohdalla? Liikenteessä täytyy huomioida ympäristöään.

Vierailija

Mua hirvittää ja ihmetyttää suuresti, kun vanhemmat pyöräilee lastensa kanssa isojen valtateiden varsilla. Siellä jylistää metrin päässä rekkoja ja muita autoja 100 km tunnissa. Kamalaa katsottavaa. Siinä ei tartte kuin kerran kaatua tai koukata sivummalle ja se on siinä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat