Nuorena aloitettu parisuhde, elämätön nuoruus yms
Hei, toivottavasti joltain löytyy vertaistukea. Ollaan päädytty mieheni kanssa yhteen todella nuorena, minä 16v ja mies muutaman vuoden vanhempana. Suhteessa ollut todella pahojakin alamäkiä ja ongelmia mutta aina pysytty yhdessä, osin kai tottunuksestakin. Nyt ikää 30+, pienet lapset ja omakotitalot ja iskenyt käsittämätön kriisi elämättömästä elämästä. Itselläni on takaraivossa tunne, etten yksinkertaisesti pysty olemaan vain tämän yhden ihmisen kanssa loppuikääni, on pakko saada kokea vielä muutakin. Ja tämä siis lähinnä seksin saralla. Joka siis meillä toimii erittäin hyvin, siinä ei siis ongelma ole. Mutta ne kokemattomat kokemukset ovat nyt nousseet omassa päässä niin suureen rooliin, etten usko selviäväni hankkimatta niitä kokemuksia... Perhettä en missään nimessä halua hajottaa enkä tätä parisuhdetta. Vapaa suhde olisi ihanteellinen ratkaisu ja se on ollut puheissa. Muussa tapauksessa pelkään todella että päädyn pettämään ennemmin tai myöhemmin, vaikka olen aina ollut siinä asiassa hirveä moralisti. Apua!!!!
Kommentit (84)
Ap, otatte tosi ison riskin eron suhteen, jos päädytte tuohon avoimeen suhteeseen. Miehesi todennäköisesti rakastuu ja sinä jatkat Jakomäessä katkerana yh:na.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet puhuvat bailauksesta, baareista, rippileireistä, festareista ja ryyppäämisestä? Eihän ap niitä kertonut kaipaavansa vaan seksiä. Kai sitä kolmikymppinen muualtakin nykyaikana löytää seksikumppanin?
joo, hieman vanhentuneita käsityksiä että noiden kautta seura on haettava ;) ei netti ois mitään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet puhuvat bailauksesta, baareista, rippileireistä, festareista ja ryyppäämisestä? Eihän ap niitä kertonut kaipaavansa vaan seksiä. Kai sitä kolmikymppinen muualtakin nykyaikana löytää seksikumppanin?
Parikymppiselle koko maailma on avoinna seksimielessäkin. Omanikäiset elävät vapaita kokeilunhaluisia vuosiaan ja ulkonäkö, joka on niin hyvä kuin se koskaan tulee olemaan, houkuttaa myös vanhempia sukupolvia tekemisiin kanssasi. On hyväksyttyä elää villiä opiskelijaelämää. Yritäpä elää samalla tyylillä kolmekymppisenä rouvana rauhallisessa nukkumalähiössä, iskeä jokaista vastaantulijaa pyykkituvassa, lähikaupassa, lenkkipolulla,... tai mietipä minkälainen lynkkausmieliala nousisi jos joku naapuruston nuorista isistä yrittäisi iskeä naapureitaan ja naapureiden kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, hieman vanhentuneita käsityksiä että noiden kautta seura on haettava ;) ei netti ois mitään?
Kun muistelen niitä kavereita joilla oli paljon sutinaa, niin kyllä niille näytti olevan tärkeää se kaikki sosiaalisuus siinä paneskelun ympärillä. Paljon treffejä, juhlia, mökkiviikonloppuja, risteilyjä, vaihto-opiskelua ja -opiskelijoita, jne. Paneskelu näytti olevan enemmän sivutuote kaiken sen hauskanpidon ja ihmisiin ja elämään tutustumisen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppiselle koko maailma on avoinna seksimielessäkin. Omanikäiset elävät vapaita kokeilunhaluisia vuosiaan ja ulkonäkö, joka on niin hyvä kuin se koskaan tulee olemaan, houkuttaa myös vanhempia sukupolvia tekemisiin kanssasi. On hyväksyttyä elää villiä opiskelijaelämää. Yritäpä elää samalla tyylillä kolmekymppisenä rouvana rauhallisessa nukkumalähiössä, iskeä jokaista vastaantulijaa pyykkituvassa, lähikaupassa, lenkkipolulla,... tai mietipä minkälainen lynkkausmieliala nousisi jos joku naapuruston nuorista isistä yrittäisi iskeä naapureitaan ja naapureiden kavereita.
Mä nyt en tajua, miksi ap:n pitäisi iskeä jokaista vastaantulijaa. Ei minusta ap vaikuttanut siltä, että kaipaisi seksiä koko maailman kanssa, vaan kokeilla, jotain mitä jäi kokeilematta. Uskoisin, että yksi tai kaksi kokeilua riittäisi aika pitkälle, tuskin se niin ihmeellistä on.
Ei ole tullut kokeiltua, mutta eiköhän kolmikymppinen nainen saa halutessaan irtoseksiä kohtuullisen helposti ilman, että tarvitsee jokaiselta vastaantulijalta vongata. Vaikka sieltä netistä, kuten joku mainitsi.
t. 21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kolmekymppinen nyt niiiin vanha ole :o ihan kuin puhuisit jostain eläkeläisistä. Moni on vielä silloin lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muistelen niitä kavereita joilla oli paljon sutinaa, niin kyllä niille näytti olevan tärkeää se kaikki sosiaalisuus siinä paneskelun ympärillä. Paljon treffejä, juhlia, mökkiviikonloppuja, risteilyjä, vaihto-opiskelua ja -opiskelijoita, jne. Paneskelu näytti olevan enemmän sivutuote kaiken sen hauskanpidon ja ihmisiin ja elämään tutustumisen ohessa.
Onko ap sun parikymppinen kaverisi? Kertoiko ap kaipaavansa paljon kaikkea sutinaa ja sosiaalista hauskanpitoa? Ei hän mun nähdäkseni niitä maininnut. Joten jospa ei oleteta ap:n tarpeista sellaista mistä hän ei ole puhunut mitään.
t. 21
30 v. nainen on vielä ihan hehkeä ja 'vientiä riittää',en ymmärrä tätä pesäeroa mikä tehdään parikymppisen ja 30 v. välille!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tyytyväinen että tapasin elämäni miehen vasta 28 -vuotiaana. Nyt 32v pienen vauvan äitinä ei vähempää voisi kiinnostaa baarit tai muut miehet kun on saanut vuosikausia harrastaa irtosuhteita , opiskelijabileitä, matkustaa kymmenissä maissa jne.
Aika harvalle sopii liian aikainen sitoutuminen. Sitä alkaa kuitenkin kaipaamaan sitä menetettyä nuoruutta jossain vaiheessa ja lapset kärsii.
Olen tuo ykkösviestin kirjoittaja. Näistä luettelemistasi asioista minulla on kokematta vain irtosuhteet. Olen möyrinyt festarimudassa, matkustellut eri mantereilla, kiertänyt opiskelijabileitä niin, ettei haalareissa ole merkeille enää tilaa, pitänyt kotibileitä ja mitä kaikkea. Sekä yhdessä mieheni että erikseen omien kavereideni kanssa. Miksi parisuhteen myötä kaikki oma pitäisi lopettaa ja elämä lopettaa? Ei se ikää katso, kaikilla varmasti tulee puutuminen siihen omaan kumppaniin, jos elämässä ei ole mitään muuta kuin "me". En missään nimessä koe menettäneeni nuoruuttani, vaikka olen ollutkin parisuhteessa koko aikuisikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kolmekymppinen nyt niiiin vanha ole :o ihan kuin puhuisit jostain eläkeläisistä. Moni on vielä silloin lapseton.
Ap on 30+ ja voit itse miettiä miten nuorelta sellainen olisi tuntunut vuonna 2002, kun jututat baarissa jotain kivaa ikäistäsi n. parikymppistä opiskelijapoikaa ja sitä samaa poikaa saapuu iskemään joku 67 syntynyt entinen opettajasi.
Vierailija kirjoitti:
Koska ap:n viesti oli ristiriitainen. Hän puhuu elämättömästä nuoruudesta, mutta kertoo kuitenkin kaipaavansa lähinnä seksiä muiden kanssa. Ihmiset on täällä tuoneet esiin, että kokevat nuoruuden elämiseen liittyneen mm. baareja ja biletystä, ei tosiaan pelkästään irtosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap sun parikymppinen kaverisi? Kertoiko ap kaipaavansa paljon kaikkea sutinaa ja sosiaalista hauskanpitoa? Ei hän mun nähdäkseni niitä maininnut. Joten jospa ei oleteta ap:n tarpeista sellaista mistä hän ei ole puhunut mitään.
t. 21
Luetko tätä ketjua vai poimitko vain rusinat pullasta? Toki 30+ voi mennä baariin ja saada panon mutta se ei todennäköisesti ole hänelle enää samanlainen kokemus kuin mitä se olisi ollut 10-15 vuotta sitten. Se juna, nuoruus, meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suhdetta voi ihan hyvin vähän avata. Se on paljon yleisempää kuin voisi luulla.
No ei voi. Tai voi, mutta sen jälkeen suhde on vain kämppis- ja panosuhde miehen puolelta. Rakkaus ja sitoutuminen, jos kumpaakaan on edes ollut, häviää. Tietysti ei kaikille ole näin, mutta luulen että useimmille on. Avoimet suhteet on pienen minoriteetin juttuja, ja suurin osa niistäkin menee pilalle.
Vaikka kuuluisittekin siihen pieneen minoriteettiin joille avoin suhde voi toimia, paluuta ei ole kun portit kerran aukaistaan. Oletko ajatellut olevasi samassa suhteessa vielä viisikymppisenäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 21
Luetko tätä ketjua vai poimitko vain rusinat pullasta? Toki 30+ voi mennä baariin ja saada panon mutta se ei todennäköisesti ole hänelle enää samanlainen kokemus kuin mitä se olisi ollut 10-15 vuotta sitten. Se juna, nuoruus, meni jo.
15-17 kesäisten elämään ei kyllä pitäis vielä baari panot kuulua. Eikö semmoiset ole pikemminkin aikuisten asioita, eli juurikin vaikka kolmekymppisten.. tuskin ihminen vielä kolmekymppisenä on niin turtunut ettei pokailemiset tuntuis miltään..
AP tässä taas hei... Kiva että on virinnyt keskustelua. Sinänsä keskustelu on ihan oikealla raiteella että kaipaan myös sitä biletystä ja kavereiden kanssa menoa ja sitä on ollutkin paljon. Se on ollut erittäin kivaa, baarissa on ollut huomattavasti itseäni vanhempaakin porukkaa ja vientiä todella olisi riittänyt. Myös niiden 10v nuorempien miesten keskuudessa 😉. En siis todellakaan koe olevani vanha ja rupsahtanut vaan ulkonäöllisesti päihitän itseni 10v sitten nyt mennen tullen.
biletystä nyt en itse pidä minään pelkkänä nuorten juttuina. Kyllä tuntemani 40-50v miehet ja naisetkin tykkäävät käydä välillä viihteellä baarissa / laivalla, siellä festareillakin. Joten se juna ei mielestäni mennyt ja ihan parisuhteessakin olevana, yksiavioisena pystyn sitä tekemään, kuten puolisokin.
Siinä mielessä tarkoitin siis yleisesti nuoruuden menettämistä, että vakiinnuin niin nuorena että myös tuo menovaihe jäi elämättä. En ole baariin edes päässyt aikana kun olisin siellä voinut tavata ihmisiä, harrastaa sitä villiä sinkkuelämää yms. Olin siis jo vahvasti varattu ja avoliitossa kun täytin 18v. Suoraan kotoa tietysti miehen kanssa samaan kämppään jne...
Itse pidän ihan luonnollisena että tällainen vaihe tulee ja se elämätön elämä alkaa kaivelemaan, kellä enemmän kellä vähemmän. Mä en näe seksiä sellaisena peikkona, että vapaampi suhde seksin osalta voisi romuttaa meidän parisuhteen tuosta noin vaan. En näkisi asiaa niin vaikka jompikumpi pettäisi. Näin on myös yhdessä puhuttu, että suhde ei kaatuisi yksittäiseen syrjähyppyyn, vaikka kriisi se olisi varmasti. Näkisin kuitenkin parhaana juuri tuon yhteisen sopimuksen vaikka sitten määräaikaisesta vapaudesta kokeilla muitakin.
Mä itse pitäisin vapaata suhdetta tavallaan ihannetilanteena. Toki selvin säännöin niin, että molemmilla se ainoa ykkössuhde ja vahva tunnesuhde on se oma liitto. Näen, että silloin ei joudu luopumaan mistään eikä joudu rajoittamaan toista. Kiinnostaisikin, onko kellään käytännön kokemuksia pitkän suhteen "vapauttamisesta"?
Vierailija kirjoitti:
Näkisin kuitenkin parhaana juuri tuon yhteisen sopimuksen vaikka sitten määräaikaisesta vapaudesta kokeilla muitakin.
Mä itse pitäisin vapaata suhdetta tavallaan ihannetilanteena. Toki selvin säännöin niin, että molemmilla se ainoa ykkössuhde ja vahva tunnesuhde on se oma liitto. Näen, että silloin ei joudu luopumaan mistään eikä joudu rajoittamaan toista. Kiinnostaisikin, onko kellään käytännön kokemuksia pitkän suhteen "vapauttamisesta"?
Heh, vai että määräaikaisesta... ainahan voit uskotella itsellesi että voit syödä kakun ja myös pitää sen.
Vierailija kirjoitti:
30 v. nainen on vielä ihan hehkeä ja 'vientiä riittää',en ymmärrä tätä pesäeroa mikä tehdään parikymppisen ja 30 v. välille!
Ymmärrätkö sitten jos 30+ mies väittää että ottaa eteen ihan samalla lailla kuin 20-vuotiaalla?
Mitä kuvittelet sinkkuelämän olevan, jos nyt eroaisit?
Löydät mille tahansa viikonpäivälle kavereita bailaamaan seuraksi. Pääset lähtemään aina tarpeen tullen viihteelle eikä lapset ole luonasi viikonloppuja pilaamassa. Töihin ei haittaa mennä krapulassa. Baareissa on vain kolmekymppisiä komeita sinkkumiehiä, kukaan ei valehtele parisuhdestatuksestaan eikä sepittele muitakaan tarinoita. Parhaimmat miehet mitä kaupungista löytyy notkuvat kolmekymppisinä baareissa ja tinderissä. He ovat kaikki komeita, sosiaalisia, tasapainoisia ja hyvin toimeentulevia. Heitä on tarjolla yllin kyllin. Sinua jaksaa kiinnostaa netissä sovitut panotreffit vuodesta toiseen. Käväiset miehen luona hoitamassa hommat ja lähdet kotiin. Toistat kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuvittelet sinkkuelämän olevan, jos nyt eroaisit?
Löydät mille tahansa viikonpäivälle kavereita bailaamaan seuraksi. Pääset lähtemään aina tarpeen tullen viihteelle eikä lapset ole luonasi viikonloppuja pilaamassa. Töihin ei haittaa mennä krapulassa. Baareissa on vain kolmekymppisiä komeita sinkkumiehiä, kukaan ei valehtele parisuhdestatuksestaan eikä sepittele muitakaan tarinoita. Parhaimmat miehet mitä kaupungista löytyy notkuvat kolmekymppisinä baareissa ja tinderissä. He ovat kaikki komeita, sosiaalisia, tasapainoisia ja hyvin toimeentulevia. Heitä on tarjolla yllin kyllin. Sinua jaksaa kiinnostaa netissä sovitut panotreffit vuodesta toiseen. Käväiset miehen luona hoitamassa hommat ja lähdet kotiin. Toistat kerran viikossa.
opettele lukemaan. En halunnut sinkkuelämää vaan vapaata suhdetta ja säilyttää nykyisen parisuhteen. Ymmärrätkö eron 😊?