Aion alkaa syödä taas hiilareita - lihonko?

Vierailija

Eli olen ollut vähähiilarisella ruokavaliolla nyt kolmen vuoden ajan.

Viime aikoina on alkanut tuntua, että aineenvaihdunta käy vähän hitaalla, turvottaa, tulee syötyä liikaa, väsyttää. Kilppariarvot on ok. Olen välillä kokeillut syödä enemmän hiilihydraattia ja yleensä ne ensin väsyttävät, mutta pidemmän päälle piristävät oloa. Vatsan turvotuksen, nesteen kertymisen sekä naamaan ilmestyvien finnien vuoksi olen aina palannut vähähiilihydraattiselle. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että jotain uutta voisi kokeilla ruokavalion suhteen.

Nooh, se mikä tässä mietityttää... eli tulenko lihomaan? On aivan varmaa, etten tule jättämään rasvaa ja proteiinia minimiin ruokavaliossa mutta todennäköisesti iso osa syömästäni proteiinista korvautuu nyt hiilareilla. Vähärasvaisiin ruokiin siirtyminen kuulostaa ällöttävältä, mutta toisaalta rasva+hiilari-kombo taitaa olla lihottavin ruokayhdistelmä?

Keikun jo nyt normaalipainon ylärajalla, painoni on pysynyt samassa eikä ole toiveistani huolimatta laskenut vhh:lla (syön todella paljon). Joten painonnousu pelottaa tietenkin. Toisaalta ajatus kauraleivästä, banaanista, perunoista, riisistä, suklaasta ja muista ruoka-aineista, joita olen vuosien ajan syönyt vain hyvin harvoin, salaa syyllisyyttä tuntien, kuulostaa todella houkuttelevalta.

Onko kellään kokemuksia asiasta?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Paino nousee muutaman kilon jo sen takia, että 10 g kuitua sitoo jopa 500g vettä. Mutta tämä ei ole lihomista.

vaaleiden hiilateiden syöntiä ei kannata aloittaa. Mutta syö tummaa leipää ja muuta kunnolla kuitupitoista hiilariruokaa. Vatsan mikrobit kiittävät. Pari päivää tulee kaadua, kunnes elimistön bakteerikanta tottuu uuteen ruokavalioon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Carb the fuck up! Saattais tuo tyhmyys lähteä iäksi.

Luovu eläinkunnan tuotteista.


Sinähän se varsinaiselta älyköltä vaikutatkin.

Vierailija

No luultavasti olet aika lailla mättänyt nyt rasvaa, joka on silkkaa energiaa. Jos sen päälle lisäät nyt melko runsasenergisiä hiilareita, niin toki lihot koska saat vielä nykyistäkin enemmän kaloreita. Jos pidät rasvat kohtuudessa (käytät öljyä paistamiseen, syöt paljon kalaa, laitat voita leivän oäälle, teelusikallisen öljyä salaattiin tai voisilmän puuroon jne), tuskin lihot. Mutta jos syöt pastaa ja riisiä ja isket joka aterialle kermalastikkeen ja paistat kaiken niin että pannu lainehtii rasvasta ja jälkiruoaksi nautit kermavaahtoa ja mansikoita ja kermakahvia ja aamiaiseksi pekonia leivän päälle, niin taatusti lihot.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulle nousee. Olen sen nyt jo valitettavasti pariin kertaan todennut. Pakko uskoa, mä en voi hiilareita syödä vaikka haluaisin.

voi paska t 10

Vierailija

Kyllä syy on jossain muualla kuin hiilareissa. Ennen leivottiin orret täyteen leipää parin viikon välein ja syötiin puurot sun muut, eikä vanhoissa kuvissa näy lihavia ihmisiä. Lapset järjestään lommoposkia.

Vierailija

AP tässä:

Kiitos kaikille kommenteista! Minulla on nyt toimintasuunnitelma valmiina, eli:

1) Alan syödä 4-5 kertaa päivässä kohtuullisen kokoisia annoksia, ja koetan himmailla rasvan ja proteiinin syömisen suhteen, mutta en tosiaan aio ruveta käyttämään mitään kevyttuotteita tai ruokakermoja. (Huom. Kuitenkin, kuten tuossa ylempänä sanottiin, niin kaiken kuorruttaminen rasvalla ei nyt ole myöskään järkevää kun hiilarit on mukana kuvioissa.)

2) Hiilarit järkevistä lähteistä, kuten hedelmät ja marjat, riisi, kaura, peruna ja bataatti, maitotuotteet... Vehnää ja ruista en voi syödä, sillä atooppinen ihottumani lehahtaa niistä täysin. Mutta meillä onkin gluteenittomat tuotteet käytössä perheessä enimmäkseen yhden allergisen lapsen vuoksi (näiden kanssa saa tosin olla varovainen, koska voivat sisältää todella paljon nopeasti imeytyvää hiilaria esim. maissin muodossa vaikkei gluteenia tai viljaa olisikaan ainesosissa).

3) Lautasmallin noudattaminen, eli hiilarilisukkeiden kanssa kohtuus ja kasvikset ja hedelmät mukana runsaissa määrin.

4) Liikunta! Kävin aamulla intervallilenkillä pitkästä aikaa, ja se tuntui aivan mahtavalta kun olin syönyt illalla ja aamulla enemmän hh:ta. Olen laiskotellut liikunnan suhteen koko vuoden, kun on ollut veto poissa. Nyt huomasi, että energiaa tuntui olevan ihan eri tavalla kuin vhh:lla, vaikka karppaajat muuta väittävätkin liikunnan ja vhh:n yhdistämisestä.

5) Painonseuranta - tein Excel-taulukon tätä varten. Paino varmaankin nousee pari kiloa glykogeenivarastojen täyttymisen vuoksi, mutta jos paino lähtee ihan kunnolla nousuun niin...

6) ...tarvittaessa sitten alan kirjata syömiset kalorilaskuriin, jotta kokonaiskalorimäärä ei nouse kohtuuttomaksi.

Koetan muistaa pitää teidät ajan tasalla, kun täällä oli muitakin asiasta kiinnostuneita. Seurailen oloa muutenkin, koska vatsa- ja iho-ongelmat saivat mut aloittamaan vhh:n alunperin, ja jos ne palaavat nyt takaisin niin se on sitten paluu takaisin vanhalle ruokavaliolle. Sama juttu jos tuntuu että muutun taas väsyneeksi ja turvonneeksi kuten ennen vhh:ta olin (mutta ruokavalio oli silloin täysin rempallaan).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat