Otetaanpa taas aloitus ajan hahmottamisesta.

Vierailija

Eli miten hahmotatte viikon, kuukauden ja vuoden? Entä vuorokauden ajat? Milloin on aamu, aamupäivä, iltapäivä, ilta ja yö (ja mahdollisesti muita määreitä)?.

Itselläni viikko on lapsesta asti ollut suora joka alkaa vasemmalta maanantaista ja loppuu oikealle sunnuntaihin, ja sitten hypätään takaisin alkuun. Hyppääminen ei tapahdu suoraan vaan tehdään pieni kaari siihen alle. Lapsena luulin (siis ihan silloin kun aloin ymmärtää käsitettä "viikko") että sunnuntain ja maanantain välissä on jotain välipäiviä "siirtymäpäiviä", joilla ei ole nimeä.

Vuosi puolestaan on ympyrä jota kuljetaan vastapäivään niin että uusivuosi on siinä missä kellossa olisi 9. Vuodenajat ja aika ei vaan mene siinä ihan tasaisesti vaan kevät on noin 8-7, kesä 7-5, syksy 5-2 tai 1 ja talvi 2 tai 1-8. Joulu on 12 eli hölmösti joulun ja uv:n väliin jää enemmän tilaa kuin mitä kesä kestää :D Siksi mulle aina tuleekin niin "yllätyksenä" joka vuosi että uv on melkein heti joulun jälkeen. Kuukauden hahmotan kalenterin omaisesti.

Mielestäni klo 6-9 on aamua, 9-12 aamupäivää, (12 on keskipäivä), 12-16 on iltapäivää, 16-19 on jotain määrittelemätöntä, käytetään sitten vaikka päivä nimitystä siitä, 19-00 on iltaa ja 00-06 on yötä.

Kommentit (6)

Vierailija

Perjantai-ilta näin myöhään, ei jaksa huolella avautua... Viikko menee noin esim. Outlookin kalenterissa, ja niinhän se oli jo kouluaikaan lukujärjestyksessä, joten ihmekö että tuntuu tuolta.

Vuosi taas menee myötäpäivään. Ylimpänä on joulupäivä, tapaninpäivä ja ehkä vielä 27. joulukuuta (ei se niin tarkkaa), uusivuosi jo vähän "kahdestatoista" eteenpäin (tai miellän että pohjoiskoilliseen), jouluaatto muutama minuutti ennen kahtatoista. Heinäkuu on alimmaisena, ja muu kaikki menee aika symmetrisesti näiden välille.

Aamupäivää on jotain puoli kymmenestä kahteentoista, iltapäivää kahdestatoista viiteen, sitten on alkuilta ja ilta, joka minulla jatkuu puoleenyöhön. Aamu on aikaisintaan kuudelta.

Vierailija

Itse asiassa näkemykseni on tasan sama kuin sinulla, ap, paitsi että viikot vain jatkuvat suorana viivana toistensa perässä, eivät ole se "yksi ja sama" viiva jonka alkuun aina palataan.

Vierailija

Viikko menee samanlailla. 

Vuosi menee niin että kellonsuuntaisesti että 10-3 talvea, 3-5 kevättä, 5-8 kesää ja 8-10 sitten syksyä. Vuosi tavallaan alkaa mulla vasta keväällä. Uudenvuoden ajan tapahtumat plus tammi ja helmikuun tapahtumat lasken helposti aina edellisvuoteen. 

aamu on 6-12, iltapäivä 12-16, ilta 16- 22 ja yö 22-06. Aamupäivää ei ole olemassakaan, mutta jos joku siitä jotain sanoo nii oletan että 9-12.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat