Aion alkaa syödä taas hiilareita - lihonko?
Eli olen ollut vähähiilarisella ruokavaliolla nyt kolmen vuoden ajan.
Viime aikoina on alkanut tuntua, että aineenvaihdunta käy vähän hitaalla, turvottaa, tulee syötyä liikaa, väsyttää. Kilppariarvot on ok. Olen välillä kokeillut syödä enemmän hiilihydraattia ja yleensä ne ensin väsyttävät, mutta pidemmän päälle piristävät oloa. Vatsan turvotuksen, nesteen kertymisen sekä naamaan ilmestyvien finnien vuoksi olen aina palannut vähähiilihydraattiselle. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että jotain uutta voisi kokeilla ruokavalion suhteen.
Nooh, se mikä tässä mietityttää... eli tulenko lihomaan? On aivan varmaa, etten tule jättämään rasvaa ja proteiinia minimiin ruokavaliossa mutta todennäköisesti iso osa syömästäni proteiinista korvautuu nyt hiilareilla. Vähärasvaisiin ruokiin siirtyminen kuulostaa ällöttävältä, mutta toisaalta rasva+hiilari-kombo taitaa olla lihottavin ruokayhdistelmä?
Keikun jo nyt normaalipainon ylärajalla, painoni on pysynyt samassa eikä ole toiveistani huolimatta laskenut vhh:lla (syön todella paljon). Joten painonnousu pelottaa tietenkin. Toisaalta ajatus kauraleivästä, banaanista, perunoista, riisistä, suklaasta ja muista ruoka-aineista, joita olen vuosien ajan syönyt vain hyvin harvoin, salaa syyllisyyttä tuntien, kuulostaa todella houkuttelevalta.
Onko kellään kokemuksia asiasta?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Carb the fuck up! Saattais tuo tyhmyys lähteä iäksi.
Luovu eläinkunnan tuotteista.
Sinähän se varsinaiselta älyköltä vaikutatkin.
Harmittaako, kun jotkut osaavat syödä oikein?
Ei ole absoluuttista tapaa syödä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän "mättöpäiviä" jollain syön hiilareita suht vapaasti. Muut päivät olen vähillä hiilareilla. Olen todennut tämän toimivaksi itselleni.
Otetaanpa vinkki talteen :) Eli jos tämä hh-määrän nostaminen ei toimi niin josko tuo toisi aineenvaihduntaan ja jaksamiseen/liikuntaan uutta puhtia, jos siis joudun tai haluan palata taas vhh:lle. - ap
Liikunta vaatii nopeita energianlähteitä, ainakin räjähtävään voimaan perustuva ei-kestävyysliikunta.
Onnistuu vhh:lla niin, että syöt hiilarit juuri ennen liikuntasuoritusta, sämpylän tai hedelmän tai vaikka puuron. Saat voimaa ja sokerit pääsevät heti käyttöön, eivät jää varastoitumaan elimistöön.
Muuten sitten kannattaa jatkaa vhh:lla jos olo on parempi.
Tarkista myös ruokamäärät. Kokeile vähentää. Älä syö itseäsi täyteen pelkästä tottumuksesta. Ainahan voit kohta syödä lisää, jos määrä ei riitäkään.
Ja kysymykseesi: lihot jos alat syödä hiilaria entisen rasvan ja proteiinin päälle.
Tämäkään ei päde jokaisen kohdalla. Joku laihtuu hiilihydraateilla, toinen lihoo rasvasta ja kolmas turpoaa maitotuotteista.
Minä syön hiilareita jatkuvasti, mutta paino vain pysyy samana, ja on jopa pitkällä aikavälillä laskenut. Olen nyt 174cm/55kg. Miksi? Ne annoskoot, ja liikun riittävästi.
Kaikkihan syö jonkun määrän hiilareita ellei nyt ihan pelkällä voilla ja lihalla elä. Viljojen ja sokerin syönti ei sen sijaan ole kenellekään tarpeen. Ruotsissa esimerkiksi diabeteksen hoitoon virallinen suositus on Lchf. Suomessa viralliset suositukset laahaa pitkällä jaljessä.
Ap päivittämässä:
Ei mitään ihmeellistä. Maha pömpöttää enemmän kuin aiemmin, mutta uskoisin tämän menevän pian ohi. Ilmavaivoja tai muita vatsavaivoja ei ole ollut aiempaa enemmän. Viikonloppuna oli lauantaina vähän kökkö olo kun herkuttelin enemmän, mutta muuten on ollut oikeastaan aivan samanlainen fiilis kuin vähemmillä hiilareilla. Ei siis väsytä, vaikka ajattelin niin käyvän.
Olen tainnut nukkua vähän paremmin. Ja vatsa ei ole yhtä, öhm, löysällä kuin aiemmin.
Olen siis syönyt hh:n lähteenä mm. kauraleipää (100% kauraa), joitain gluteenittomia tuotteita, banaania, riisiä ja maitotuotteita, kuten ihan tavallista maitoa jota en ole hiilareiden vuoksi juonut vuosiin vaikka pidänkin maidosta.
Painosta on muutaman päivän perusteella vaikea sanoa mitään, mutta olen käynyt päivittäin vaa'alla seuratakseni tilannetta eikä paino ole vielä noussut edes sen "nestepöhön" verran.
Sanotaan nyt vielä, että henkisesti on helpompi olla eikä tee mieli esim. ahmia, mitä tapahtui aiemmin satunnaisesti. Annoskoot on helpompi pitää kurissa ja nälkä tulee sopivin väliajoin.
Mutta tämä on vasta alkua, aion antaa hiilareille mahdollisuuden ainakin parin viikon ajan ja seuraan tilannetta mielenkiinnolla.
En minä ainakaan lihonut. No, 2,5 kg tuli parissa päivässä, nestettä. Mutta ei se ole lihomista. Tuon jälkeen en ole lihonut yhtään, vaikka syön ihan kunnolla hiilareita nykyisin, pääosin valkoisena, koska en pidä täysjyväviljojen mausta.
Ja olo on tosi paljon energisempi ja parempi kuin karppaajana. Mulle vaan näyttää sopivan tämä runsashiilarinen paljon paremmin. Muttta kieltämättä laihdutus oli helpompaa karppaamalla, pudotin niin 22,5 kg.
Ap taas, tällä kertaa näyttäisi olevan ongelmia.
Eli sormenpäät halkeilee ja sormien väliin on tullut ikävää ihottumaa. Tästä olen kärsinyt ennenkin kausittain, ja en ole aivan päässyt perille onko se ruokavalio- vai vuodenaikasidonnaista.
Mutta jos tämä menee yhtään pahemmaksi, joudun lopettamaan kokeilun - vain käsi- tai sormialueen ihottumasta ja haavaumista kärsivät tietävät, kuinka tuskallista tämä on!
Ja ap taas:
Oon ollut 2 viimeistä iltaa aivan järkyttävän väsynyt, kunnon hiilarikoomassa. Alkaa näyttää aika heikolta tämän kokeilun tulevaisuus :/
Paino on pysynyt samassa, edes nestepöhöä ei vaa'alla näy, varsinainen lihominen vaatisi pidemmän kokeiluajan.
Ap vastaa: Mulla ei tuo ennen treeniä tankkaaminen toiminut :( Eli harrastin crossfit-tyyppistä liikuntaa aiemmin, eikä paukut riittäneet treeneihin vaikka hiilaritankkasin ennen treenejä ja niiden jälkeen. Lopetin sitten treenaamisen, nyt jälkiviisaana oon tajunnut että olisi pitänyt jo silloin säätää ruokailuja ihan kokonaisuudessaan.